Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12v batteri tømmer seg

Startet av Stigern, fredag 02. mars 2018, klokken 15:57

« forrige - neste »

Stigern

3 ganger i min første vinter med Zoe så sliter jeg med at bilen støtt må på service grunnet lav spenning på 12v batteri.
Jeg kjører kun 4 km til jobb å forvarmer bilen å bruker varme til jobb med setevarmere  (ja jeg liker ikle å fryse)
Varmepumpa stoppa også å funke i dag, så fort de fikk bilen på service å ladet opp 12v så funket alt.

I dag gikk den også i nødmodus, Max 30kmh å ingenting funka

Får ofte feilmelding om check electric system som da er lav spenning på 12v

Noen andre som sliter med det?

minibiti

The 12V battery is recharged when you drive or when you are done charging the main battery pack (i.e after you reach 100%).
How often do you fully charge your car and leave the charger connected to the car till you leave next day?

If you charge your car fully every day, it should help.
Otherwise you possibly have a defective 12v battery.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

hsa77

Dersom 12v batteriet har fått tømme seg helt 3 ganger kan det ha blitt skadet og fått lavere kapasitet. Neste gang du må på verksted - krev nytt 12v batteri.

Har med mine 50.000km i to forskjellige ZOE aldri opplevd dette. Jeg kjører imidlertid ofte en time i strekk og bilen  får lade til 100% flere ganger i uka. 
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

HCO

Låser du med knappen på nøkkelkortet, eller lar du bilen autolåse seg? Det er en teori om at autolås tapper 12v-batteriet, fordi bilen da bruker litt strøm for å "lytte etter" nøkkelkortet.

Flere har opplevd flatt 12v-batteri når bilen har stått lenge etter autolåsing.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

minibiti

Sitat fra: HCO på fredag 02. mars 2018, klokken 16:46
Låser du med knappen på nøkkelkortet, eller lar du bilen autolåse seg? Det er en teori om at autolås tapper 12v-batteriet, fordi bilen da bruker litt strøm for å "lytte etter" nøkkelkortet.

Flere har opplevd flatt 12v-batteri når bilen har stått lenge etter autolåsing.

I asked the exact same question at MF once not so long ago and was assured that this is not the case and that the locking mechanism is the same on most newer Renault/other brand cars.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

hsa77

Sitat fra: HCO på fredag 02. mars 2018, klokken 16:46
Låser du med knappen på nøkkelkortet, eller lar du bilen autolåse seg? Det er en teori om at autolås tapper 12v-batteriet, fordi bilen da bruker litt strøm for å "lytte etter" nøkkelkortet.

Flere har opplevd flatt 12v-batteri når bilen har stått lenge etter autolåsing.
Hva anser du som lenge? Jeg lar bilen jevnlig autolåse seg og da står den ofte uten lading i 10-12 timer, noen ganger lenger.

Tror nok heller at 12v batteriet ikke har godt av mye småkjøring og sjelden opplading av bilen til 100%. Hver gang et blybatteri står uten å være fulladet taper det seg, å tappe batteriet helt til 0 og så la det stå en stund vil nok skade batteriet.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Når du får opp meldinga "check electric system" så ikkje stopp bilen men kjør en 2 timers tur eller rett og slett la den stå på i 2 timer med varmeapparatet av. Du mister bare 2 km rekkevidde pr time.

Stopper du bilen med 12v batteriet under 12v så får du "electric failure" og krabbemodus.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Stigern

Jeg lader den alltid over natten, den er sjeldent under 50% da jeg liker forvarmen i bilen. Så den står mange ganger 5-6 timer med 100%

Men det jeg har funnet ut senere som kan være grunnen er at fruen hadde satt på setevarmeren på sin side, og den sto på hele tiden samt at jeg brukte min. Det vil jo igjen bruke mer av 12v batteriet når jeg kjører så korte turer.
Får se hva jeg gjør er i kontakt med selgeren der jeg mulig bytter til 40kwh zoe. Så får se hva det blir til

ladov

Vi har fått den 'check Electric system' flere ganger i vinter. Dukker opp i tide og utide og blir ofte borte etter en kjøretur..

Så i går målte jeg 12V-batteriet med voltmeter mens bilen sto til lading. Spenningen var 13,1V. Er ikke det i laveste laget når den lader? Bør den ikke være på 13,7 eller mer da? Skal sjekke den igjen når den ikke er koblet til..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Da har jeg målt batteriet på nytt. Jeg avbrøt lading og kjørte et kort ærend. Målte 12V-batteriet til 12,3V da jeg kom hjem.

Et fulladet batteri skal vise ca 12,7V mens det kan være opp til 14,4-14,7V under lading. Med forbehold om at mitt nesten helt nye voltmeter ikke er helt nøyaktig så er nok batteriet mitt litt slitent.. :(
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hsa77

Ladespenning på 13,1 volt er helt topp dersom temperaturen er omtrent 60 grader! Ved 0 grader bør den vel være over 15volt, så dette er lavt...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Renault er gjort oppmerksom på dette og held på med tester på eit par biler for å sjå om da er ladespenninga som er problemet. Rekner med dei kjem med ein fiks snart.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA