Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera, Model X eller bensinbil?

Startet av Mats S., fredag 02. mars 2018, klokken 14:39

« forrige - neste »

Mats S.

Jeg skal kjøpe ny bil og vurderer å kjøpe en elbil. Hvis jeg skulle kjøpe elbil så står det mellom Ampera og Model X.

Ampera virker kanskje litt liten, trenger plass til barnevogn, ski, litt ymse fra handleturer etc. Model X derimot virker litt stor, så jeg er redd for at det i Oslo kanskje kan være vanskelig å komme seg frem og å finne parkeringsplasser med plass til en så stor bil, synes allerede det å finne parkeringsplass med liten bil kan være utfordrene nok i seg selv.

Hadde det kanskje vært bedre å kjøpe en vanlig stasjonsvogn? Det finnes jo dog ennå kun i fossilvariant, evt noen hybdrid da.

Jeg kjører stort sett i Oslo, litt langurer av og til, for eksempel til Sverige. Usikker på hvor realistisk det er å kunne kjøre langtur med noe annet enn enn Tesla.

Hva tror dere. Er elbil et alternativ? I såfall hva burde jeg gå for?

lirekassa

Kia Niro :)

https://bilkjop.kia.no/niro-electric-reservasjon/

Samme batterikapasitet som Ampera, raskere (teoretisk) hurtiglading og litt romsligere - dog langt unna en Tesla X.

Er i samme båt som deg og blir den eller Model 3 på meg.

Mats S.

Jeg må ha ny bil i løpet av noen uker, så da er nok Niro neppe aktuell i denne omgang. Blir vel sikkert å bytte bil igjen om et par år, så da får man se da, innen den tid er det vel uansett mange produsenter som har kommet med nye modeller.

lirekassa

Det vil alltid være 'mange produsenter som har kommet med nye modeller' om et par år ;)

Ampera E tror jeg er for liten for deg/dere, så du får enten nøye deg med en ny Leaf som du kanskje kan få med én gang hvis du er heldig, eller ta en brukt Tesla X fra Finn som du i alle fall kan ta i bruk umiddelbart.

Ift. hva som lønner seg så er X en bil i premiumsegmentet som er for spesielt interesserte, uansett hvordan man vrir og vender på det. Rent økonomisk vil det nok lønne seg for deg å gå for noe annet, men du sier lite om motivene bak er billigst mulig bilhold, grønnest mulig bilhold eller annet.

Uansett, lykke til!

Ebe

Kanskje dere kan kjøpe en bil i mellomtiden, og så sjekke ut Jaguar når den kommer?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Troald

Ampera er jo en glemmesak om du ønsker en ny.
Få problem med langtur med elbil, hvis du velger de med lengst rekkevidde, iallfall hvis det blir litt varmere i været. Kanskje du skal vurdere nye Leaf. Kort leveringstid på denne. Prisgunstig også.
Men kan du vente så ser jo Jaguaren fristende ut.....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

hsa77

Dersom du kjører langtur en sjelden gang i blant kan du jo leie bil til disse turene. Det finnes mange biler f.eks på nabobil eller så har du jo også bilkollektivordninger.

Dumt å kjøpe en stor og dyr bil som er upraktisk i hverdagen i trange bygater. En mindre elbil til hverdagsbruk og så leie bil til en sjelden  langtur er det snusfornuftige rådet - du får leid en god del bil for mellomlegget fra en Leaf til en Model X.

Men bil handler jo ofte om mer enn fornuft...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Mats S.

Ikke lett dette :D

Egentlig har jeg jo mest lyst på en Tesla, da jeg liker gadgets, men så er jo både Model S og Model X like store som en stor varebil borsett fra i høyden og Model S virker litt trang i baksetet. Jeg skal ordnet meg med prøvekjøring snart, så jeg får prøvd litt, men det er jo likevel litt begrenset hvor mye man får prøvd med å kjøre en liten tur. Jaguar i-pace virker jo også kul, selv om den ikke er så mye mindre enn Tesla.

Leafen gir meg litt rekkeviddeangst bare av å se på den.

Selv om jeg har lader utenfor huset så er den ikke privat, så det kan være den er opptatt til tider, så da kan være litt upraktisk om det er veldig lav rekkevidde.


Troald

Sitat fra: Mats S. på fredag 02. mars 2018, klokken 21:55


Leafen gir meg litt rekkeviddeangst bare av å se på den.

Selv om jeg har lader utenfor huset så er den ikke privat, så det kan være den er opptatt til tider, så da kan være litt upraktisk om det er veldig lav rekkevidde.

Du må tydeligvis kjøre langt hver dag. På en dårlig vinterdag går den kanskje bare rundt 20 mil, på en god sommerdag langt over 30 mil. Kjører du mer enn det?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Mats S.

Kjører ikke så langt, er bare at jeg ikke nødvendigvis får ladet den når jeg vil, da laderne kan være opptatt, men er jo relativt ofte noe ledig og jeg driver å jobber med å få til en privat lader etter hvert, så det burde vel egentlig gå greit. Kanskje leafen kan være noe å vurdere.

Counterpointer

Sitat fra: Troald på fredag 02. mars 2018, klokken 22:15
Sitat fra: Mats S. på fredag 02. mars 2018, klokken 21:55


Leafen gir meg litt rekkeviddeangst bare av å se på den.

Selv om jeg har lader utenfor huset så er den ikke privat, så det kan være den er opptatt til tider, så da kan være litt upraktisk om det er veldig lav rekkevidde.

Du må tydeligvis kjøre langt hver dag. På en dårlig vinterdag går den kanskje bare rundt 20 mil, på en god sommerdag langt over 30 mil. Kjører du mer enn det?
Bjørn Nyland testet nettop Ioniq (som går lengre enn nye Leaf og lader raskere) og han fikk såvidt det var kreket seg til 19 og litt mil rekkevidde!
Det er ekstremt slitsomt å ikke ha noe å gå på, så anbefaler ingen å gå for en bil som holder akkurat.

Trådstarter spør spesielt om Ae eller X. Jeg har Ae og prøver nå en X. Det er hver sin ende av skalaen. Ae er en liten bil og X er DIGER. Tror ikke jeg ville anbefalt noen av dem til ditt beskrevne bruk. Kanskje en Passat eller Outlander PHEV kunne vært noe.... men det er klart tredjevalg

Kårepåsporet

Skal en vurdere ladbar hybrid bør en sjekke Kia Optima, lengst elektrisk rekkevidde, mulig ånkjøre helelektrisk uten varme eller hybriddrift.
God bagasjeplass og romslig baksete, er vel tilsvarende Skoda Superb!
Men Kia Optima er bra priset, ca halv pris av X

Mats S.

Fikk testet Tesla Model S og X i dag.

Har sittet i baksetet på Model S før og vet hvor trangt og klaustrofobisk det er. Det å sitte foran var heller ikke noen særlig bedre opplevelse, dette er jo selvsagt subjektivt, noen liker jo Model S selv om den er trang og ukomfortabel og sitte i.

Model X var veldig romslig og komfortabel, noe helt helt annet enn Model S. Jeg var ganske usikker på hvordan det ville være å kjøre rundt med den i Oslo, så kjørte noen runder gjennom Majorstua og Frogner og tok turen innom parkeringshus for å få prøvd det. Turen gikk overraskende bra, Model X er ekstremt mye lettere å kjøre og parkere enn Ford Transit eller Mercedes Sprinter, nå er jo de digre varebiler, men Model X er jo ikke så langt unna i størrelse, så var litt redd den kunne være like krunglete. Har hatt noen kjipe turer med disse varebilene, en gang greide jeg rett og slett og sette meg fast på Majorstua, hvor jeg brukte en times tid på å få lirket meg ut, men med ryggekameraet og centimetermålingene på Model X er ikke dette noe som noen gang skulle inntreffe. 

Det blir nok en Model X om jeg skulle gå for elbil. Alternativet blir vel egentlig en hybrid stasjonsvogn, som Kia Optima som noen nevner her.

Jeronan

The biggest advantage with Tesla is their Supercharger network. It really is pure gold.

It's just really nice to be able to charge at speeds around 90-100kWh when going on long trips.
From around 20% it takes 15 mins to get back to 60% and 30 mins to get back to 80% and off you go again.

Fortum and Grønn Kontakt are not really motivated yet to install higher capacity fast chargers and are still building new 50 kWh stations everywhere.  ::)

The Jaguar I-Pace will have a 100kWh capable DC charger onboard, but will be useless as long as Fortum and Grønn Kontakt are not upgrading their fast chargers.
They are probably first trying to get a good Return on Investment on their current Fast chargers and then wait till there are enough non-Tesla EV's on the road with faster onboard DC chargers, before they consider upgrading and installing new 100-150kWh stations, which will take a couple years still.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hsa77

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:19
Skal en vurdere ladbar hybrid bør en sjekke Kia Optima, lengst elektrisk rekkevidde, mulig ånkjøre helelektrisk uten varme eller hybriddrift.
God bagasjeplass og romslig baksete, er vel tilsvarende Skoda Superb!
Men Kia Optima er bra priset, ca halv pris av X
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA