Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Forvarme" med CHARGE

Startet av espenri, fredag 02. mars 2018, klokken 12:19

« forrige - neste »

espenri

Hei,

det er ikke sikkert det er så mange her som har samme bruksmønster som meg, men jeg prøver meg.

Jeg står som oftest parkert i gaten, med litt tilfeldig tilgang til lader fra huset. Derfor hender det ganske ofte at jeg går ut og skrur på bilen for å få varme i kupeen før jeg tar med ungene ut. Siden den da har tomt batteri går bensinmotoren hele tiden. MEN, det jeg reagerer på er at bilen ikke automatisk kobler inn generatoren når den allikevel står der og produserer varme, dette virker for meg som en no-brainer, men jeg har aldri observert at den har ladet noe mens den har stått på tomgang.

Er det faktisk slik at jeg vil få bedre utnyttelse av bensinen hvis jeg setter den på CHARGE mens jeg varmer kupeen. Motoren vil jo da gå litt over tomgang, men all energi vil hvertfall blir brukt til enten varme eller generator. I tillegg vil jo kupe bli fortere varm.

Noen som har erfaringstall?

Jeg gjorde dette i dag tidlig, da havnet jeg på et snittbruk, inkludert oppvarming av kupe på ca 1.0 l/m, med tre småturer, fire ganger inn og ut av bil og bykjøring. Eneste rare jeg oppdaget var at det var umulig å få bilen til å gå på kun batteri på samme turen som jeg hadde brukt CHARGE, selv om jeg slo av varmeapparatet. Etter en stopp fungerte det som forventet og jeg kjørte utelukkende på batteri i lengre perioder.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

leafnor

Slik Stand-By varming har jeg også gjort, og benyttet charge. For erfart det varmer fortere.
Uten så kan det skje at den ikke gjør charge når SOC er "toppet" til ca 30% som den svinger rundt når batteriet er "brukt opp". Med charge vil motor og kjølevann bli varmt raskere, samt "overskudd" gå til batteriet.
Vell og merke, nå når det har vært rundt 17 grader her i Trondheim de siste dagene, så er batteriet så kaldt at det ikke makter å ta i mot ladingen når EL-varmen ikke går lengre. Da har motor bare tuslet på tomgang har jeg sett.
Jeg har ikke noe erfaringstall, men opplever det er "smart" å benytte charge.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA