Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dimensjoner og sammenligninger

Startet av daktari, fredag 02. mars 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 03. mars 2018, klokken 12:10
Jeg har forsøkt å utstyre i-Pace og Model X likest mulig, med tanke på pris og utstyr:

Konfigurasjon: https://buildyour.jaguar.com/jag2/r/summary/_/no_no/i-pace_k19/3fqga/a-400e-aawd_a-i-pace_a-sp1/n-022gb_n-025ct_n-027by_n-030nl_n-041cx_n-047ab_n-064qb_n-070av_n-088kv_n-1ag_n-300bt

Så har jeg forsøkt å vise forskjellene:



Endel huller i sammenligningen, har ikke i-pace høyhastighets nødbrems? Sikker på jeg så det i konfiguratoren.

Du får heller ikke med nyansene, som at, ja, skjermen i Model S/X er 17", men DEN ER FRA 2012!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på mandag 05. mars 2018, klokken 19:35Er 95kW for X/S75 offisielle tall?

Såvidt jeg kan forstå så blir det feil å gi Jaguar seieren på ladefart hvis det de viste under lanseringen er full spiker, noe det bør være. De viste at den ga 20-62% på 32 minutter, forutsatt 85kWh tilgjengelig batterikapasitet så skal 42% være 35,7kWh, og snittfart i dette området på 67kW.

X75 lader til sammenligning med nærmere 90kW snitt i samme intervall, altså 30% raskere enn Jaguar viste under lanseringen. Og normalt får jeg over 95kW inn på batteriet selv i 0 grader (ligger som regel og vipper på 98-99kW). Mengden Jaguaren får på 42% tilsvarer halve batteriet på X75, men om du lader 0-50% eller 20-70% så går det allikevel mange minutter raskere på Teslaen enn Jaguaren viste under lanseringssendingen. Normalt 25-27 minutter for å få 36kWh inn på batteriet.
Jeg lar tvilen komme de til gode. Vi har ikke nok informasjon ennå til å si alt helt sikkert.

En ting man kan notere seg er at mest sannsynlig lader 75D raskere målt i km/t, om 420 km rekkevidde stemmer. Det betyr ca 266 Wh/km inkludert ladetap mens X75D klarer rundt 224 Wh/km inkludert ladetap. Med 100 kW for i-Pace betyr det 376 km/t, mens 95 kW for X75D betyr 424 km/t.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#32
Sitat fra: model3citizen på mandag 05. mars 2018, klokken 19:45Endel huller i sammenligningen, har ikke i-pace høyhastighets nødbrems? Sikker på jeg så det i konfiguratoren.
Den er i en pakke sammen med surroundview, om jeg ikke husker feil. Kunne lagt den til, men da hadde prisen blitt høyere. Jeg prøvde å utstyre de likest mulig.

Edit: Nei, den var sammen med ACC, naturlig nok. Skulle jeg legge til den pakken burde jeg nesten lagt til autopilot, og da blir det bare større forskjeller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Jeg forstår ikke helt argumentasjonen om at skjermen i X/S er fra 2012, den er allikevel det beste jeg har prøvd i noen bil så langt?

Det eneste jeg har å utsette på den er browseren.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mars 2018, klokken 19:46
Sitat fra: gr på mandag 05. mars 2018, klokken 19:35Er 95kW for X/S75 offisielle tall?

Såvidt jeg kan forstå så blir det feil å gi Jaguar seieren på ladefart hvis det de viste under lanseringen er full spiker, noe det bør være. De viste at den ga 20-62% på 32 minutter, forutsatt 85kWh tilgjengelig batterikapasitet så skal 42% være 35,7kWh, og snittfart i dette området på 67kW.
Jeg lar tvilen komme de til gode. Vi har ikke nok informasjon ennå til å si alt helt sikkert.

En ting man kan notere seg er at mest sannsynlig lader 75D raskere målt i km/t, om 420 km rekkevidde stemmer. Det betyr ca 266 Wh/km inkludert ladetap mens X75D klarer rundt 224 Wh/km inkludert ladetap. Med 100 kW for i-Pace betyr det 376 km/t, mens 95 kW for X75D betyr 424 km/t.

Det beste er nok å vente og se. Det har vist seg med flere modeller at ladefart er noe man må teste i praksis, ikke stole på produsentens påstander.
Mange har lovet mye uten å levere på dette i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ApeX

Sitat fra: gr på mandag 05. mars 2018, klokken 19:56
Jeg forstår ikke helt argumentasjonen om at skjermen i X/S er fra 2012, den er allikevel det beste jeg har prøvd i noen bil så langt?

Det eneste jeg har å utsette på den er browseren.

Er vel byttet maskinvare på begge skjermene i Teslaen siden 2012 også? Synes å merke god forskjell på skjermene i 2014 loaneren jeg har nå, vs. egen 2017 model S. Browseren er dårlig, uavhengig av årsmodell.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

turfsurf

Skjermen er nok helt grei, det er vel Tegra CPUene i både den store og lille skjermen som er modne for skraphaugen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Uavhengig av hva som sitter inni de hvor, så er det enn så lenge fortsatt de beste skjermene jeg har testet i noen bil så langt. Men har altså kun prøvd min egen, som er tre måneder gammel, så om de har forandret seg kan jeg ikke si noe om de tidligere.

For meg er brukeropplevelsen viktigere enn hardwarespec. Tesla sin største svakhet er browseren, som føles litt Windows 95. Resten både ser bra ut og fungerer godt. Håper at Jaguar sin vil leve opp til forventningene til de som synes Tesla sin er elendig.

Djur1

Sammenlignet med fossilbiler? Hvor legger ipace seg hen?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt


Tellus

Fortsatt ingen offisielle EPA tall, men de sier nå estimert 240 miles mot tidligere minst 220 miles. Synes fortsatt det er snaut sammenlignet med f.eks. BOLT sine 238 miles (som igjen ser konservativt ut). Også hvis vi ser på WLTP (480km for I-Pace mot 380km for Bolt) virker 240 miles veldig snaut for I-Pace.
Det kommer vel offisielle EPA tall etterhvert.

ludwig_holberg

Kan godt hende at I-Pace havner i samme kategori som ioniq - ikke designet for å score optimalt på selve rekkeviddetestene, men en bil som derimot leverer meget god rekkevidde under reell kjøring. Spesielt i Norge, hvor man får godt utbytte av varmepumpen, som vel bare gir ekstra vekt og rekkeviddetap på EPA-testene i 25 graders varme.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 06. mars 2018, klokken 21:01
Kan godt hende at I-Pace havner i samme kategori som ioniq - ikke designet for å score optimalt på selve rekkeviddetestene, men en bil som derimot leverer meget god rekkevidde under reell kjøring. Spesielt i Norge, hvor man får godt utbytte av varmepumpen, som vel bare gir ekstra vekt og rekkeviddetap på EPA-testene i 25 graders varme.
Du blander nok med NEDC syklus, EPA går faktisk ned til minus 7 gr.

Tellus

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 06. mars 2018, klokken 21:35
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 06. mars 2018, klokken 21:01
Kan godt hende at I-Pace havner i samme kategori som ioniq - ikke designet for å score optimalt på selve rekkeviddetestene, men en bil som derimot leverer meget god rekkevidde under reell kjøring. Spesielt i Norge, hvor man får godt utbytte av varmepumpen, som vel bare gir ekstra vekt og rekkeviddetap på EPA-testene i 25 graders varme.
Du blander nok med NEDC syklus, EPA går faktisk ned til minus 7 gr.

Nei,
Cold og hot climat syklusen utføres ved å multiplisere med en faktor på 0.7. Med andre ord du får null gevinst av å ha gode egenskaper i ekstreme temperaturer.

Kun 2 av de 5 syklene blir faktisk testet i benk. De tre andre blir ikke kjørt.
EPA er ingen god test for vinterrekkevidde.

Ulle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 03. mars 2018, klokken 13:27
Laget også en sammenligning med Model S:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fin sammenligning, spesielt mot S som emm er en mer naturlig konkurrent til ipace enn X mht til størrelse og type bil. Ift. bagasjeplass burde du vel også få med bagasjeplass med baksete i bruk; da er det store forskjeller fra model S med rundt 750l vs 550l for ipace, samt at frunken i model S er stor nok til å laste noe bagasje, mens frunken i ipace kun så ut til å være stor nok til ladekabel ala i3.

Personlig syns jeg ipace som ventet er flere hakk over model S mht til premium-feel og interiør, men som sammenligningen viser er det ikke til å komme unna at Tesla model S (riktignok ved 75D og i faceliftet utgave med ytelsesoppgraderingen) fortsatt er en utrolig kompetent bil snart 6 år etter den opprinnelige lanseringen.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA