Skrevet av Emne: Nyheter om EQC  (Lest 9827 ganger)

bergen77

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #135 på: torsdag 13. september 2018, klokken 15:36 »
Apropo bensinstasjoner, de fleste levere ikke av salg av drivstoff. Det er pølser, boller og cola som driver butikken.
Hadde de fått opp øynene kunne de satt opp ladestasjoner der hvor folk kan innta ett måltid. Da vil flere bruke stasjonene. I tillegg bør man plassere ladestasjonene på en måte som gjør det mulig å lade fra flere parkeringsplasser. Altså når en bil er ferdigladet kan ny kunde parkere ved siden av og overta ladepistolen mens første kunden spiser opp maten sin.

EQC er lekker, ingen tvil om det. For min del er prisen avgjørene, det er ikke viktig for meg å ha "premium" bil.

Pingle

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 217
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #136 på: torsdag 13. september 2018, klokken 15:57 »
Så vidt jeg forstår er Circle K involvert i Ionity, så da blir det vel i høyden "wraps".
Det er litt trist når man uansett har god nok tid til å både lage og spise en bedre middag. Eller: I alle fall om man lader ved 50kW. Skal man fra 20-80% av 80-85kWt ved 100-150kW kommer man vel uansett langt med en halvtime.
Jeg tror jeg foretrekker 50 kW ved en god veikro fremfor 150 kW ved en bensinstasjon, men ser ikke for meg at de som driver veikro ser markedet (eller at det forsvinner) før bensinstasjonskjedene har tatt over.

bergen77

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #137 på: torsdag 13. september 2018, klokken 16:00 »
En ladestasjon utenfor en daglighandelbutikk er nok oppskriften, der er det alltid noe man skal ha og man kan planlegge turene deretter.

1000kwh

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 629
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #138 på: torsdag 13. september 2018, klokken 17:15 »
Så vidt jeg forstår er Circle K involvert i Ionity, så da blir det vel i høyden "wraps".
Det er litt trist når man uansett har god nok tid til å både lage og spise en bedre middag. Eller: I alle fall om man lader ved 50kW. Skal man fra 20-80% av 80-85kWt ved 100-150kW kommer man vel uansett langt med en halvtime.
Jeg tror jeg foretrekker 50 kW ved en god veikro fremfor 150 kW ved en bensinstasjon, men ser ikke for meg at de som driver veikro ser markedet (eller at det forsvinner) før bensinstasjonskjedene har tatt over.
Circle K har fått en del veldig fine stasjoner med mulighet for å sitte. Feks Tesla ladestasjon i Sandefjord

ToWalkOrDrive

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 403
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #139 på: tirsdag 18. september 2018, klokken 22:18 »
Litt rart at ventilene inni bilen er formet som det kvinnelige ...... fitter.

Ansjosfilet

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #140 på: onsdag 19. september 2018, klokken 10:27 »
Litt rart at ventilene inni bilen er formet som det kvinnelige ...... fitter.

Det er helt i tråd med at bilnavnet uttales ekuse...   :laugh:
Skoda Yeti
Bmw i3 Mineralgrå

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3670
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #141 på: onsdag 19. september 2018, klokken 19:18 »
Er dette forumet blitt en barnehage ? 8)

bergen77

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #142 på: onsdag 19. september 2018, klokken 22:14 »
De siste innleggene var unødvendig, dere kan sikkert selv fjerne de. La oss komme tilbake på sporet her.

Nå som Audi har visst sin bil og en startpris på 650k inkludert endel utstyr, hvordan bør EQC da prises? Ved første øyekast virker audi sin elbil å treffe det norske markedet perfekt. Hva tilsier at man heller bør velge EQC? Oppgitt rekkevidde er mye det samme selv om audi har større batteri, hva er forklaringen?

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk


Crown

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 628
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #143 på: onsdag 19. september 2018, klokken 23:10 »
Nå som Audi har visst sin bil og en startpris på 650k inkludert endel utstyr, hvordan bør EQC da prises? Ved første øyekast virker audi sin elbil å treffe det norske markedet perfekt. Hva tilsier at man heller bør velge EQC? Oppgitt rekkevidde er mye det samme selv om audi har større batteri, hva er forklaringen?

Nå vet vi jo ikke endelig WLTP på noen av bilene, aller minst på EQC som er lengst unna produksjon. Jeg ser ingen grunn til å velge EQC foran Etron nå, da skal man være veldig merkeopphengt, eller EQC bli veldig billig (startpris 500k). EQC virker som et halvhjertet forsøk, derfor har jeg kansellert min reservasjon på EQC (ja jeg hadde hatt den mindre enn ett år), og går for Etron. 
2016 Nissan Leaf Nordic 30kWh 6,6kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
Reservasjonsnr 1329 Audi e-Tron
+ dieselbil 4X4 og en veteranbensinbil

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3670
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #144 på: torsdag 20. september 2018, klokken 07:30 »
Er ikke enig med @Crown. Er ikke opphengt i merket, men jeg synes EQC har utvendige mål som passer meg bedre. 30 cm kortere og litt smalere gjør at den blir litt mer kompakt. Synes interiøret er mer moderne enn i e-Tron...kanskje litt for moderne ?  Ladekontakten er plassert bak og det passer meg også mye bedre. Så hvis rekkevidden blir OK, og prisen litt lavere enn e-tron så er den veldig aktuell for mitt behov.
« Siste redigering: torsdag 20. september 2018, klokken 07:37 av TM »

Crown

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 628
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #145 på: torsdag 20. september 2018, klokken 09:29 »
Er ikke enig med @Crown. Er ikke opphengt i merket, men jeg synes EQC har utvendige mål som passer meg bedre. 30 cm kortere og litt smalere gjør at den blir litt mer kompakt. Synes interiøret er mer moderne enn i e-Tron...kanskje litt for moderne ?  Ladekontakten er plassert bak og det passer meg også mye bedre. Så hvis rekkevidden blir OK, og prisen litt lavere enn e-tron så er den veldig aktuell for mitt behov.

Jeg ser den med utvendige mål, hvis man synes Etron er for stor. Men interiørmessig synes jeg egentlig ECQ'en skuffer, med skjerm som ser ut som den er limt på uavhengig av resten, og det var vel ikke touch heller? Og hva er greien med midttunnel i baksetet på en elbil? Mindre bagasjerom enn i B-electric, den merkelige barten i fronten, og et forbruk som så skrekkelig høyt ut. Men uansett veldig bra at det kommer flere alternativer. Etron kan ha ladeluke på begge sider, det vil nok gjøre susen for mange.
2016 Nissan Leaf Nordic 30kWh 6,6kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
Reservasjonsnr 1329 Audi e-Tron
+ dieselbil 4X4 og en veteranbensinbil

bergen77

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #146 på: torsdag 20. september 2018, klokken 09:36 »
Dette med forbruk henger jeg ikke med på. Hva er rekkevidden på disse to og hvor stort er batteriet?

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk


TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3670
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #147 på: torsdag 20. september 2018, klokken 10:05 »
Mercedes har vel antydet 450 km NEDC som foreløpige beregninger. WLTP rekkevidden vil vel da etter all sannsynlighet bli minst 25 % lavere og da er den nede på ca 340 km. Det er dårlig når selv Kia Niro har fått offisiell rekkevidde på 485 km etter samme standard. MB må levere minst 400 km WLTP for å være i nærheten av deres slagord, «Das beste oder nicht»   ;)

Men det er viktig å være klar over at lang rekkevidde har en prislapp. Da tenker jeg ikke i penger, men i vekt og dermed kjøreegenskaper, komfort etc. Kona har lang rekkevidde, men den virker stiv og mindre komfortabel på ujevn vegbane og ved kjøring på svingete vei. De fysiske lover kan heller ikke Audi oppveie, og et 95 kW batteri veier nok vesentlig mer enn et på 80 kW. Spørsmålet man må stille seg er hvor mange ganger man trenger mer enn 80kW, og om de de gangene er akseptabelt med en kort ladestopp på 15-20 minutter for å fylle de siste 15 kwh.
« Siste redigering: torsdag 20. september 2018, klokken 11:29 av TM »

Pingle

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 217
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #148 på: torsdag 20. september 2018, klokken 17:00 »
Jeg synes 25% lavere WLTP enn NEDC høres vel pessimistisk ut.

Tesla angir 335 miles (536 km) rekkevidde for TMS etter EPA-standard og 632 km etter NEDC-standard. Det er 15% reduksjon. WLTP er kritisert for å være mer optimistisk enn EPA, men mer realistisk enn NEDC.
Selv Audi garanterer maks 20% avslag fra NEDC til WLTP for å være sikre på å oppnå det ved testing (>400 km rekkevidde WLTP og >500 km rekkevidde NEDC).

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3670
    • Vis profil
Sv: Nyheter om EQC
« Svar #149 på: torsdag 20. september 2018, klokken 20:38 »
Jeg synes 25% lavere WLTP enn NEDC høres vel pessimistisk ut.
Ja, mulig at 20 % er mer realistisk. Det er også eksempler på biler der forskjellen er 25 %. Nye Leaf er oppgitt til 378 km NEDC, WLTP 285 km.
« Siste redigering: torsdag 20. september 2018, klokken 20:40 av TM »