Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyheter om EQC

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), fredag 02. mars 2018, klokken 08:51

« forrige - neste »

bergen77

Apropo bensinstasjoner, de fleste levere ikke av salg av drivstoff. Det er pølser, boller og cola som driver butikken.
Hadde de fått opp øynene kunne de satt opp ladestasjoner der hvor folk kan innta ett måltid. Da vil flere bruke stasjonene. I tillegg bør man plassere ladestasjonene på en måte som gjør det mulig å lade fra flere parkeringsplasser. Altså når en bil er ferdigladet kan ny kunde parkere ved siden av og overta ladepistolen mens første kunden spiser opp maten sin.

EQC er lekker, ingen tvil om det. For min del er prisen avgjørene, det er ikke viktig for meg å ha "premium" bil.

Pingle

Så vidt jeg forstår er Circle K involvert i Ionity, så da blir det vel i høyden "wraps".
Det er litt trist når man uansett har god nok tid til å både lage og spise en bedre middag. Eller: I alle fall om man lader ved 50kW. Skal man fra 20-80% av 80-85kWt ved 100-150kW kommer man vel uansett langt med en halvtime.
Jeg tror jeg foretrekker 50 kW ved en god veikro fremfor 150 kW ved en bensinstasjon, men ser ikke for meg at de som driver veikro ser markedet (eller at det forsvinner) før bensinstasjonskjedene har tatt over.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

bergen77

En ladestasjon utenfor en daglighandelbutikk er nok oppskriften, der er det alltid noe man skal ha og man kan planlegge turene deretter.

1000kwh

Sitat fra: Pingle på torsdag 13. september 2018, klokken 15:57
Så vidt jeg forstår er Circle K involvert i Ionity, så da blir det vel i høyden "wraps".
Det er litt trist når man uansett har god nok tid til å både lage og spise en bedre middag. Eller: I alle fall om man lader ved 50kW. Skal man fra 20-80% av 80-85kWt ved 100-150kW kommer man vel uansett langt med en halvtime.
Jeg tror jeg foretrekker 50 kW ved en god veikro fremfor 150 kW ved en bensinstasjon, men ser ikke for meg at de som driver veikro ser markedet (eller at det forsvinner) før bensinstasjonskjedene har tatt over.
Circle K har fått en del veldig fine stasjoner med mulighet for å sitte. Feks Tesla ladestasjon i Sandefjord

bergen77

#139
Nå som Audi har visst sin bil og en startpris på 650k inkludert endel utstyr, hvordan bør EQC da prises? Ved første øyekast virker audi sin elbil å treffe det norske markedet perfekt. Hva tilsier at man heller bør velge EQC? Oppgitt rekkevidde er mye det samme selv om audi har større batteri, hva er forklaringen?

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk

MODERATOR

Sitat fra forfatter av dette innlegget.  Sitatet er tatt ut og lagt ned i min kommentar.
"De siste innleggene var unødvendig, dere kan sikkert selv fjerne de. La oss komme tilbake på sporet her. "

Dette var ord i rett tid, dessverre ble de ikke fult opp av de tidligere skribentene.
På denne bakgrunnen er de to svært usaklige innleggene fjernet, samt et innlegg som oppfordret til at de to burde skjerpe seg.

MVH
Moderator


Crown

Sitat fra: bergen77 på onsdag 19. september 2018, klokken 22:14
Nå som Audi har visst sin bil og en startpris på 650k inkludert endel utstyr, hvordan bør EQC da prises? Ved første øyekast virker audi sin elbil å treffe det norske markedet perfekt. Hva tilsier at man heller bør velge EQC? Oppgitt rekkevidde er mye det samme selv om audi har større batteri, hva er forklaringen?

Nå vet vi jo ikke endelig WLTP på noen av bilene, aller minst på EQC som er lengst unna produksjon. Jeg ser ingen grunn til å velge EQC foran Etron nå, da skal man være veldig merkeopphengt, eller EQC bli veldig billig (startpris 500k). EQC virker som et halvhjertet forsøk, derfor har jeg kansellert min reservasjon på EQC (ja jeg hadde hatt den mindre enn ett år), og går for Etron. 
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Trond.m

#141
Er ikke enig med @Crown. Er ikke opphengt i merket, men jeg synes EQC har utvendige mål som passer meg bedre. 30 cm kortere og litt smalere gjør at den blir litt mer kompakt. Synes interiøret er mer moderne enn i e-Tron...kanskje litt for moderne ?  Ladekontakten er plassert bak og det passer meg også mye bedre. Så hvis rekkevidden blir OK, og prisen litt lavere enn e-tron så er den veldig aktuell for mitt behov.

Crown

Sitat fra: TM på torsdag 20. september 2018, klokken 07:30
Er ikke enig med @Crown. Er ikke opphengt i merket, men jeg synes EQC har utvendige mål som passer meg bedre. 30 cm kortere og litt smalere gjør at den blir litt mer kompakt. Synes interiøret er mer moderne enn i e-Tron...kanskje litt for moderne ?  Ladekontakten er plassert bak og det passer meg også mye bedre. Så hvis rekkevidden blir OK, og prisen litt lavere enn e-tron så er den veldig aktuell for mitt behov.

Jeg ser den med utvendige mål, hvis man synes Etron er for stor. Men interiørmessig synes jeg egentlig ECQ'en skuffer, med skjerm som ser ut som den er limt på uavhengig av resten, og det var vel ikke touch heller? Og hva er greien med midttunnel i baksetet på en elbil? Mindre bagasjerom enn i B-electric, den merkelige barten i fronten, og et forbruk som så skrekkelig høyt ut. Men uansett veldig bra at det kommer flere alternativer. Etron kan ha ladeluke på begge sider, det vil nok gjøre susen for mange.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

bergen77

Dette med forbruk henger jeg ikke med på. Hva er rekkevidden på disse to og hvor stort er batteriet?

Sent fra min EML-L29 via Tapatalk


Trond.m

#144
Mercedes har vel antydet 450 km NEDC som foreløpige beregninger. WLTP rekkevidden vil vel da etter all sannsynlighet bli minst 25 % lavere og da er den nede på ca 340 km. Det er dårlig når selv Kia Niro har fått offisiell rekkevidde på 485 km etter samme standard. MB må levere minst 400 km WLTP for å være i nærheten av deres slagord, «Das beste oder nicht»   ;)

Men det er viktig å være klar over at lang rekkevidde har en prislapp. Da tenker jeg ikke i penger, men i vekt og dermed kjøreegenskaper, komfort etc. Kona har lang rekkevidde, men den virker stiv og mindre komfortabel på ujevn vegbane og ved kjøring på svingete vei. De fysiske lover kan heller ikke Audi oppveie, og et 95 kW batteri veier nok vesentlig mer enn et på 80 kW. Spørsmålet man må stille seg er hvor mange ganger man trenger mer enn 80kW, og om de de gangene er akseptabelt med en kort ladestopp på 15-20 minutter for å fylle de siste 15 kwh.

Pingle

Jeg synes 25% lavere WLTP enn NEDC høres vel pessimistisk ut.

Tesla angir 335 miles (536 km) rekkevidde for TMS etter EPA-standard og 632 km etter NEDC-standard. Det er 15% reduksjon. WLTP er kritisert for å være mer optimistisk enn EPA, men mer realistisk enn NEDC.
Selv Audi garanterer maks 20% avslag fra NEDC til WLTP for å være sikre på å oppnå det ved testing (>400 km rekkevidde WLTP og >500 km rekkevidde NEDC).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Trond.m

#146
Sitat fra: Pingle på torsdag 20. september 2018, klokken 17:00
Jeg synes 25% lavere WLTP enn NEDC høres vel pessimistisk ut.
Ja, mulig at 20 % er mer realistisk. Det er også eksempler på biler der forskjellen er 25 %. Nye Leaf er oppgitt til 378 km NEDC, WLTP 285 km.

chargedup

Akkurat som fossilbilene og deres Co2 utslipp blir satt opp fra fabrikk til så bra som mulig i test, regner jeg med at elbilprodusentene også setter opp bilen til å få så lavt forbruk som mulig i test. Noen er bedre på spesialisering til tester enn andre, derfor er ikke rekkevidde oppgitt i WLTP/NEDC/EPA noen fasit.
Det man vet om EQC er at bilen skal veie ca 2,5 tonn, 80 kW stort batteri og ikke laveste luftmotstand (model X). Min ukvalifiserte gjetning er 350-405km i WLTP.
Var det ikke Mercedes som viste til en undersøkelse / statistikk ved lansering av B electric at en range på x antall km var nok for x% av befolkningen i det daglige? Mulig at den samme type statistikk gjør at de har "regnet" seg fram til krysningspunktet mellom pris, rekkevidde og antall solgte biler for størst mulig fortjeneste (eller lavest mulig tap).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

Blir den under 400 så er det dealbreaker for min del. Da tar jeg heller ydmykelsen fra naboen ved at jeg kjører Kia Niro med 485 km WLTP. Kjøper den i samme bilbutikk  8)

Stikkkontakt

Sitat fra: chargedup på fredag 21. september 2018, klokken 13:29og ikke laveste luftmotstand

Vet vi noe om det? Den ser mye "sleekere" it enn e-tron(0,28) og MB har en spisskompetanse på aerodynamikk som er ganske betydelig. De lager blant annet MB A-klasse sedan som har lavest luftmotstand for serieproduserte biler sammen med BMW 520d ED. (0,22}

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA