Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyheter om EQC

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), fredag 02. mars 2018, klokken 08:51

« forrige - neste »

Mao

Pluss for hengervekt på 1800 kg (det holder for de fleste av oss).
Minus for batteristørrelse (70 kWh+) og ikke minst ombordlader på usle 7,4 kW (enfase 32A?)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

krl

Sitat fra: model3citizen på søndag 13. mai 2018, klokken 10:17
Mest interessant her er hvordan de kan bygge bilen i samme linje som øvrige modeller. Smarte folk som ikke legger alle eggene i én kurv fra starten.
Ingen frunk + "fossil" formfaktor på motor+motordriveren?

krl

Det ser ut til at ladeluka havner på høyre side bak. Dette er en svært dårlig idé, da man må gå rundt halve bilen hver gang den skal kobles til...

Både B Electric og Model S har den på "rett" plass på førersiden bak.

boxer72

Sitat fra: Mao på tirsdag 19. juni 2018, klokken 16:12
Pluss for hengervekt på 1800 kg (det holder for de fleste av oss).
Minus for batteristørrelse (70 kWh+) og ikke minst ombordlader på usle 7,4 kW (enfase 32A?)
Ser her at det skrives at ombord laderen tilbys i to varianter 7,2 kW og 11 kW
https://www.motor-talk.de/news/der-mercedes-eqc-macht-blau-t6373125.html


Sent fra min Lenovo YT-X703F via Tapatalk
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

daktari

Trodde det hadde blitt en slags europeisk standard med venstre side bak forhjulet? Funker for både "nose in" og "parallell parkering". 

Tesla sin med venstra bakskjerm er kanskje best, så store biler bør alltid rygges inn på smale parkeringer.

Med ladestasjoner tilpasset venstre forskjerm blir valget av høyre bakskjerm rett sted for de som vil rygge inn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

#20
Sitat fra: daktari på onsdag 20. juni 2018, klokken 15:13
Tesla sin med venstra bakskjerm er kanskje best, så store biler bør alltid rygges inn på smale parkeringer.
Tesla sin løsning er bedre enn høyre bakskjerm, men det er så langt jeg kan strekke meg.
Forskjerm på førersiden virker som det beste valget til nå, det er lett tilgjengelig når du går ut av bilen og skal koble den til hjemme. Samtidig kan du sannsynligvis nå ladepunktet både ved å rygge og kjøre fram  inn mot en hurtiglader, eksempelvis hvis du har en vogn på kroken er ladepunkt bak helt håpløst.

Har selv ladeluke bak på høyre side på Golf'ene, det er innmari tungvindt når man skal koble til bilen hjemme hver dag - jeg sitter med inntrykket at de leverandørene som velger dette bare viderefører luka de er vant å ha der for drivstoffylling..

turfsurf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 22. juni 2018, klokken 00:20
Tesla sin løsning er bedre enn høyre bakskjerm, men det er så langt jeg kan strekke meg.
Forskjerm på førersiden virker som det beste valget til nå, det er lett tilgjengelig når du går ut av bilen og skal koble den til hjemme. Samtidig kan du sannsynligvis nå ladepunktet både ved å rygge og kjøre fram  inn mot en hurtiglader, eksempelvis hvis du har en vogn på kroken er ladepunkt bak helt håpløst.

Har selv ladeluke bak på høyre side på Golf'ene, det er innmari tungvindt når man skal koble til bilen hjemme hver dag - jeg sitter med inntrykket at de leverandørene som velger dette bare viderefører luka de er vant å ha der for drivstoffylling..
Hva som er praktisk hjemme kommer jo helt an på hvordan du parkerer og hvor laderen står, om det er foran eller bak. Det som er sikkert er at med ladeluken på førersiden så slipper man å gå rundt bilen. Ladeluken på forskjermen hadde vært fryktelig upraktisk hjemme hos oss.

I tillegg bør man rygge inn og parkere på hurtigladere, så jeg foretrekker Tesla sin løsning.

Med henger bør laderne være plassert på siden uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. juni 2018, klokken 06:25
... Ladeluken på forskjermen hadde vært fryktelig upraktisk hjemme hos oss.

I tillegg bør man rygge inn og parkere på hurtigladere, så jeg foretrekker Tesla sin løsning.

Med henger bør laderne være plassert på siden uansett.
Vi måler jo alt sånt opp mot hva man selv har erfaring med.
At man bør rygge inn til hurtiglader ser jeg ikke som et krav noe sted, selv om DU er blitt vant til at det er slik Tesla gjør det.

Hjemme står man som oftest ganske fritt til å sette opp ladeløsningene, og da er vi enige om at det i det minste må være på førersiden av bilen.

Tellus

Personlig synes jeg min gamle Leaf med ladeluke foran fungerte bra. Da spiller det ingen rolle hvilken side ladeboksen står på.

Nå har jeg Ampera-E med ladeluke på venstre side foran. Ladeboksen hjemme er på høyre side. Gidder ikke betale flere K for å få den flyttet, men hadde vært kjekt å hatt boksen på andre siden selvfølgelig.

Får snart I-Pace, men ladeluke også på venstre side. Burde kanskje vurdere å flytte boksen nå.

turfsurf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 22. juni 2018, klokken 08:41
At man bør rygge inn til hurtiglader ser jeg ikke som et krav noe sted, selv om DU er blitt vant til at det er slik Tesla gjør det.
Det handler ikke om hurtigladere (eller Superladere), men parkering generelt. Traffikksikkerhetsmessig er det tryggest å rygge inn på parkeringsplasser som er side ved side, så man har oversikt når man kjører ut. Det beste er selvfølgelig ladestolper med gjennomkjøring, men det funker dårlig for trafikkavvikling når biler har ladeluke på forskjellig side.

PS:Jeg har hurtigladet like mange ganger med i3en som jeg har superladet med Teslaene, så jeg har erfaring med begge deler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Jepp, alltid bedre å rygge inn. Lettere å få bilen rett og å unngå skader. Lettere når man skal ut istedetfor å rygge ut i trafikken. Men dette er nok som dorullen innover- eller utover-rullet.
Her er en satire: http://www.fancyparking.com/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

Sitat fra: JorEl på fredag 10. august 2018, klokken 18:34
Nye kamuflasjebilder
https://electrek.co/2018/08/10/mercedes-benz-eqc-electric-suv-less-camouflage/
Hmm, virker ikke så spennende i designet. At de har beholdt grillen minner om samme feilsteget som Tesla gjorde med sin falske grill på Model S.

JorEl

Jeg synes ikke disse ICE-bilene er så spennende.
Men de blir jo heller ikke styggere fordi om noen gir de et eletrisk drivverk.
Syntes konseptbilen så tøff og sprek ut.
Svaret kommer vel egentlig ikke før den viser seg "naken".
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Strøm Tycoon

Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. juni 2018, klokken 16:06
150kW per aksel....eksakt det Bosch sin løsning kan levere. Setter en tier på dette.

Sitat fra: Orbit på torsdag 10. mai 2018, klokken 09:42
Ukvalifisert gjetning: Bosch

Bosch sin løsning kan levere fra 50-300kW

Motorstyringen er i alle fall fra ZF, og motor og girkasse ligner ikke helt på den fra Bosch heller.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA