Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyheter om EQC

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), fredag 02. mars 2018, klokken 08:51

« forrige - neste »

Pingle

Sitat fra: bergen77 på søndag 30. september 2018, klokken 23:56
Bagasjeplass er helt klart viktig. Det er ofte det som avgjør hvilken bil vi velger for dagen (har selvsagt en diesel vinner klar som alltid klarer oppgavene). Om elbilen skal fungere på mer enn dagsturer er plass viktig, det samme gjelder rails på taket som muligjør takboks. Er det noen av disse konkurentene som ikke kan bruke takboksforresten?

TMX (og TMY) har klart å gjøre seg utilgjengelig for takboks/-stativ, selv om det finnes noen kreative måter å unngå det på (med lukket bakdør på den siden). og for hengerfesteavhengige (som hos oss) er TMS (og antagelig TM3) uaktuelt - i likhet med alle i de billigere klassene (frem til nå).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

automat

Sitat fra: Pingle på onsdag 03. oktober 2018, klokken 11:10

TMX (og TMY) har klart å gjøre seg utilgjengelig for takboks/-stativ, selv om det finnes noen kreative måter å unngå det på (med lukket bakdør på den siden). og for hengerfesteavhengige (som hos oss) er TMS (og antagelig TM3) uaktuelt - i likhet med alle i de billigere klassene (frem til nå).

Det finnes stativ og bokser man kan ha på hengerfeste istedet for på tak. Funker selvfølgelig ikke hvis man skal frakte kajakker, eller andre lange ting. Men vil kunne dekke behovet for mange.

Har også den fordelen at det påvirker forbruk minimalt, og lasten er lettere tilgjengelig enn på tak. Ulempen er at lasten er mer utsatt for sprut og skitt, og bagasjerommet blir mindre tilgjengelig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Egil Fonn

Har stått på venteliste på denne i over et år nå. Bilen er nå lansert og jeg liker bilen. Har sett en del videoer og presentasjoner, men jeg savner fremdeles en del teknisk kjøtt på beinet.

Noen som har funnet ut om følgende?
Er karosseri laget av aluminium?
Leveres standard med 7,4kw 230v ênfase ombordlader, men kan 11kw 400v trefase leveres på bestilling?
Har den varming av batteripakke uten å være tilkoblet strøm?
Kan eventuell batterivarming deaktiveres ved småkjøring i kulde for å spare strøm? (mb belectric slukte strøm på småkjøring i kulde pga batterivarming som ikke kunne deaktiveres.)
Kan den stå uten tilkoblet strøm langtidsparkert i 30 minus uten at den bruker strøm til varming av batteri eller taper strøm på annen måte. (BMW i3 takler dette fint.)
Kan den leveres med luftfjæring /nivå regulering?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 04. oktober 2018, klokken 06:46
Er karosseri laget av aluminium?
Den veier 2,5 tonn. Kan ikke være mye av det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daggis71

#169
La merke til på EQC på utstillingen i Paris at interiøret i dørene var høyere enn vinduene, så når vinduene var helt nede, så stikker interiørdelen over vinduskanten. Når vinduet er oppe er det en sort del nederst på vinduet som skjuler dette. Noen som har sett lignende på andre biler?

Softblue

Vinduene går tydeligvis ikke helt ned i døren, og da må de gjøre det sånn for at vinduet ikke skal stikke opp. Hadde sett dumt ut det også. Das beste oder nicht. Tror dette blir, oder nicht.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

4Matic Fanatic

Jeg vil helst unngå å høres negativ ut, men dette blir bare for dumt, fatter ikke at de gidder lansere noe når det må lages så mange halvveis-løsninger.

Trond.m

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 26. oktober 2018, klokken 14:53
Jeg vil helst unngå å høres negativ ut, men dette blir bare for dumt, fatter ikke at de gidder lansere noe når det må lages så mange halvveis-løsninger.
Ser ikke at denne litt spesielle løsningen gir noen ulemper, så dersom bilen ellers leverer påvirker det ikke min kjøpsbeslutning.

Really

Sitat fra: Megaoctane på mandag 01. oktober 2018, klokken 07:48
2 ting som irriterer meg med EQC. Lade punkt på feil side. Hvordan skal jeg lade denne bilen i garasjen?
Hvorfor opphøyet gulv i midten bak?
Hele greia med elektriske biler er jo flatt gulv og stor plass innvendig.

Er ikke lenger like Brand lojal som jeg var før. Så pengene går til det premiummerket (<>Tesla) som gir meg mest for pengene.

Pingle

Sitat fra: Megaoctane på mandag 01. oktober 2018, klokken 07:48
2 ting som irriterer meg med EQC. Lade punkt på feil side. Hvordan skal jeg lade denne bilen i garasjen?
Hvorfor opphøyet gulv i midten bak?
Hele greia med elektriske biler er jo flatt gulv og stor plass innvendig.

Er ikke lenger like Brand lojal som jeg var før. Så pengene går til det premiummerket (<>Tesla) som gir meg mest for pengene.

Når det gjelder oss, blir det sannsynligvis den elbilen som gir nok.
"For pengene" er ikke uvesentlig, men bilen må være "nok".
Stor nok, rekkevidde, funksjon nok.

Fossile løsninger teller selvfølgelig ikke positivt.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

4Matic Fanatic

Sitat fra: TM på lørdag 27. oktober 2018, klokken 09:17
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 26. oktober 2018, klokken 14:53
Jeg vil helst unngå å høres negativ ut, men dette blir bare for dumt, fatter ikke at de gidder lansere noe når det må lages så mange halvveis-løsninger.
Ser ikke at denne litt spesielle løsningen gir noen ulemper, så dersom bilen ellers leverer påvirker det ikke min kjøpsbeslutning.
Nei, det gir vel ikke andre ulemper enn at det ser ut som en sjuåring har designet bilen og når de skulle sveive ned siderutene viste det seg at døra var for lita, så de måtte sote nederste del av glasset, og løfte innerdørene. Jeg kan bare huske å ha sett en MB som ikke glasset forsvant helt ned og det er siderutene bak på C126.

Stikkkontakt

Levering starter i juni/juli skriver AutoBild.
Om det er demobiler eller kundebiler skriver de ikke.

Pitil

Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Strøm Tycoon

Sitat fra: Softblue på fredag 26. oktober 2018, klokken 13:03
Vinduene går tydeligvis ikke helt ned i døren, og da må de gjøre det sånn for at vinduet ikke skal stikke opp. Hadde sett dumt ut det også. Das beste oder nicht. Tror dette blir, oder nicht.

Det kan også hende at de ikke ønsker å løfte nedkanten av vinduene på yttersiden for høyt. Ser for meg at dette har noe med å ikke få bilen til å få for høye dørsider utenfra på grunn av batteripakken som løfter innsiden av bilen opp.

Eneste jeg kan minnes å ha noe lignende, er RR Sport som har et dashboard som er for høyt for bilen, dette gjør at nedkant av frontruten har et stort svart område.


inspace


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA