Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyheter om EQC

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), fredag 02. mars 2018, klokken 08:51

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på mandag 10. september 2018, klokken 16:46
Jon Winding-Sørensen skriver dyptgående interessante, politisk ukorrekte analyser av bilindustries design, strategier og markedsføring. Politisk ukorrekt i form av at han ikke biter på markedsførineng, men er en ekte kritisk journalist.
En av de beste historiene jeg har lest av ham var fra da 126-serien ble introdusert i '79 eller deromkring, og en hel bøtteballett med journalister var samlet et sted nedi Europa for en skikkelig presentasjon, full pakke og teknisk gjennomgang med dr.dipl.ing i hopetall fra Daimler Benz.

Etter første dagens prøvekjøringer var det en journalist som klaget og lurte på hvorfor bilen hadde en slik ulyd og vibrasjon, jeg husker ikke nøyaktig men det var en ganske spesifikk klage krabaten triumferende framførte.
Dette skapte logisk nok en god del bekymring hos dr.dipl.ing-korpset, men de hadde ingen direkte svar.

Neste morgen ble det kallt inn til hastepressekonferanse rett etter frokost, da hadde teknikerne testet og prøvekjørt biler gjennom natten for å finne ulyden, og kunne presentere resulatet: Denne spesifikke lyden ville kunne oppstå ved en spesiell hendelse - dersom bilen var blitt kjørt med brekket på...
Det kom visstnok ingen oppfølgingsspørsmål fra journalisten.

4Matic Fanatic

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/5VgEoz/2000-nordmenn-paa-liste-alt-du-maa-vite-om-mercedes-nye-elbil-eqc

"For prisen blir nok relativt «høyspent». EQC blir ikke en elektrisk firehjulstrekk-SUV med tilhengerfeste for hvermannsen. Prisen blir etter det VG erfarer pluss minus 800.000 kroner (den legges trolig rundt Audis e-tron, se tabell). Prisen er ikke bekreftet av Mercedes, og vil ikke bli tilgjengelig før ved salgsstart i andre kvartal neste år, opplyser importøren."

Gordon Retriever

To sitater fra JWS' artikkel:


Sitatbegge motorene er i virksomhet hele tiden.

Sitatden ene motoren er bygget for høyfartytelser og at den andre for lavfart, seigdraging (!) og så har de noe som heter Torque Shifting mellom for- og bak-aksel,

Ville det vært en fordel om én av motorene kunne frikobles i perioder?

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sfinxern

Står på flere nettsteder ar MB har slupper mer info om bilen til de som har reservert?

Noen som vet hva som har kommet frem her som vi ikke vet fra før?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Butare

Nope. Har ikke fått noe som ikke er kjent fra før.

Pingle

Sitat fra: daktari på mandag 10. september 2018, klokken 12:52
Winding-Sørensen i Bilnorge har gjort seg opp noen tanker, ganske underholdende:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50518
Liker denne. Referanse til eqe var noe nytt, selv om den er langt frem og dyr med fornuftig batteri.
http://mercedesblog.com/mercedes-eqe-eq-gle-based-suv-coming-in-2022/
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020


Stikkkontakt

#128
800.000 kroner i Norge betyr at den koster 100.000 euro i Tyskland.
Det er 20% mer enn toppmodellen i GLC-serien 63AMG med 500 hk. Det betyr i tilfelle at MB ikke produserer denne bilen mtp at den skal selges.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Pingle på tirsdag 11. september 2018, klokken 23:06
Liker denne. Referanse til eqe var noe nytt, selv om den er langt frem og dyr med fornuftig batteri.
Himla dyr ja, ser antydning til spreke specs på motor og 0-100..  :)
Samtidig er my humble opinion at dette er skitprat, de kan ikke si enkle ting som WLTP på en bil som er klar til produksjon, men har satt opp en hel tabell på en modell som ligger 4-5 år fram i tid?

Pingle

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 12. september 2018, klokken 07:52
Sitat fra: Pingle på tirsdag 11. september 2018, klokken 23:06
Liker denne. Referanse til eqe var noe nytt, selv om den er langt frem og dyr med fornuftig batteri.
Himla dyr ja, ser antydning til spreke specs på motor og 0-100..  :)
Samtidig er my humble opinion at dette er skitprat, de kan ikke si enkle ting som WLTP på en bil som er klar til produksjon, men har satt opp en hel tabell på en modell som ligger 4-5 år fram i tid?
Ser den. Men gitt at Mercedesblog har greie kilder, er fortsatt batteristørrelse sml pris høyere enn for Audi.
Med samme omregningsfaktoren som på E-tron-forum (80 000 euro=NOK 640 000 uten moms ved kurs 9,5):
65 kWt bakhjulsdrift (170 kW): 65k euro = NOK 520 000,
80 kWt 4wd for 90k euro = NOK 720 000,
95 kWt 4wd for 120k euro = 960 000, og
110 kWt AMG for 150k euro = 1,2 mill.

OM dette er representativt for hva Mercedes tenker at de skal selge elbiler for, er batteri for langtur (i Tesla-betydningen) noe som er forbeholdt de virkelig dyre modellene, og det er merkelig når man ser så langt frem.
Nå ser jeg ikke mørkt på familieøkonomien om vi skulle kjøpe bil til en mill (men mørkt på å forklare hvorfor det er nødvendig for min bedre halvdel), og EQE ser ut til å være mer aerodynamisk - kanskje med bedre rekkevidde ved langtur (Men der har jeg gått i vannet før).
Dette er spennende biler, men siden jeg neppe tør vente til 2020 med å kjøpe bil pga avgifter, vil jeg i alle fall ikke vente til 2022 med å bli elbilist.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

sfinxern

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 12. september 2018, klokken 07:50
800.000 kroner i Norge betyr at den koster 100.000 euro i Tyskland.
Det er 20% mer enn toppmodellen i GLC-serien 63AMG med 500 hk. Det betyr i tilfelle at MB ikke produserer denne bilen mtp at den skal selges.

Helt som forventet. Og jeg regner med E-tron vil komme i samme prisklasse. Disse to vil ikke kunne konkurrere med Tesla, spesielt da mtp 75 modellene, men kanskje også noen 100 modeller. Likevel er det nok mange nordmenn som kommer til å kjøpe masse av disse bilene uansett om de er dyre.

Men pris og manglende ladenettverk.... nei takk for min del. Enn så lenge. Mye kan og vil skje selvsagt, men de store produsentene burde starte å bygge ladenettverk parallelt med prod av sine elbiler. Frem til det skjer, så klarer jeg ikke å ta deres initiativ som velvillig og som et enormt satsingsområde..  Hvis de virkelig mener alvor med elbilene, så må ladenettverkene opp i går helst. De holder fortsatt tilbake. Tenk hvis de bare hadde vært "litt" mer proaktive. Hadde solgt elbiler til den store gullmedalje.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

JorgenM

Du har vel hørt om Ionity? :) Både Audi og MB er med der.
De to første stasjonene er allerede under bygging i Norge.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

sfinxern

Joda, har hørt om Ionity. Men vi får håpe at de pusher den litt mer fremover enn hva vi ser nå.

Men for all del, spennende med nye elbiler og personlig så tror jeg vel at E-tron som presenteres neste uke kommer til å bli vinneren av disse nye og få et veldig høyt antall bestillinger. Det kommer til å bli en knakende bra bil. Men det er sikker EQC også.

Dessverre er det prisen som blir avgjørende for mange. En ting er startpris, men hva vil de koste med det rette utstyret? Og hva er inkludert i standard? Blir spennende å høre om. Jeg synes det er veldig rart hvis MB/AUDI selger ribba elbiler uten noe særlig utstyr i standardversjonene. Det er liksom new tech dette her de skal produsere:).

Tradisjonelt sett så har jo disse to tatt seg godt betalt for ekstrautstyr da ;D.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Pingle

#134
Sitat fra: sfinxern på torsdag 13. september 2018, klokken 09:08
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 12. september 2018, klokken 07:50
800.000 kroner i Norge betyr at den koster 100.000 euro i Tyskland.
Det er 20% mer enn toppmodellen i GLC-serien 63AMG med 500 hk. Det betyr i tilfelle at MB ikke produserer denne bilen mtp at den skal selges.

Helt som forventet. Og jeg regner med E-tron vil komme i samme prisklasse. Disse to vil ikke kunne konkurrere med Tesla, spesielt da mtp 75 modellene, men kanskje også noen 100 modeller. Likevel er det nok mange nordmenn som kommer til å kjøpe masse av disse bilene uansett om de er dyre.

Men pris og manglende ladenettverk.... nei takk for min del. Enn så lenge. Mye kan og vil skje selvsagt, men de store produsentene burde starte å bygge ladenettverk parallelt med prod av sine elbiler. Frem til det skjer, så klarer jeg ikke å ta deres initiativ som velvillig og som et enormt satsingsområde..  Hvis de virkelig mener alvor med elbilene, så må ladenettverkene opp i går helst. De holder fortsatt tilbake. Tenk hvis de bare hadde vært "litt" mer proaktive. Hadde solgt elbiler til den store gullmedalje.

Nå er 80k euro, rundt 640k NOK, angitt som pris på Etron, og Audis dyre utstyr er neppe obligatorisk.
Ellers er jeg enig - det ville vært greiere med elbilprodusenter som tok ansvar for ladenettverk, heller enn at både forhandlere av biler og ladestasjonseiere skylder på for lav etterspørsel.
Heldigvis er det langt fra elbilproblemet til hydrogenbilproblemet - folk har ladet hjemme til Tesla kom, og myndighetene har fått opp (noen få) ladestasjoner rundt gjennomfartsveiene. Siden jeg ikke skal på påske/-juleferie og ikke har fellesferie (man har ikke sånt i min bransje), skal jeg uansett ikke klage på sprengt kapasitet.
Og jeg tror Ionity vil være et løft. Hint: bensinstasjonseiere som kan holde på kundene på halvtimesvis.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA