Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyheter om EQC

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), fredag 02. mars 2018, klokken 08:51

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 05. september 2018, klokken 13:42
Tror de bør prise den under i-Pace. i-Pace er i hvert fall godt gjennomtenkt og bygget fra bakken opp som elbil. EQC fremstår som en ombygget fossilbil.

Størrelse på bil, kvaliteter og batteristørrelse henger godt i hop med listepris og forventet listepris i Tyskland.

I-PACE 77.850
E-TRON 80.000
EQC 70.000
(TMX75D 91.400)

4Matic Fanatic

At MB vil selge denne bilen i Norge fra 600' - det må jeg si jeg tviler på...
Anyhow ganske uinteressant hva basisprisen blir, når du har spec'et den opp til påkrevd nivå er det kommet på 150-200'.

Stikkkontakt

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 05. september 2018, klokken 15:08
At MB vil selge denne bilen i Norge fra 600' - det må jeg si jeg tviler på...

De må vel det om de skal få noen til å bite på. Utifra det vi vet om E-TRON så bør EQC være klart billigere.

Pingle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 05. september 2018, klokken 13:42
Tror de bør prise den under i-Pace. i-Pace er i hvert fall godt gjennomtenkt og bygget fra bakken opp som elbil. EQC fremstår som en ombygget fossilbil.

Men spørsmålet er hvor mange de planlegger å selge. De kan sikkert prise den godt over i-Pace og selge 20k per år. Men hadde de priset den under i-Pace kunne de kanskje solgt 100k per år.
Mulig, men med 500l bagasjerom ( https://www.dinside.no/motor/her-er-mercedes-benz-eqc/70173411) mister de høyst sannsynlig oss og en del andre nordmenn. Med rekkevidden deres og bare 10% høyere ladehastighet er de neppe over ipace for stort andre enn de som uansett vil velge mercedes. Og jag xj kommer vel i elektrisk utgave omtrent samtidig, så de sliter med å vise at de er mye mer premium enn alle andre.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

S.S

#109
Ang. WLTP forbruk, så er dette oppgitt til ca 2.1 kWh / mil for I-Pace, og 2.2 for EQC.
Dette er greie tall å vite, da de visstnok forteller hvor mye strøm bilen trekker / mil fra ditt husholdningsbudsjett, altså ved lading, men ikke sier noe om hva forbruket er ut fra batteriet under kjøring.
Vil tro disse talla også er veldig optimistiske, må nok regne med 2,5-3 kWh / mil...Tviler på at WLTP tar hensyn til batterivarme og kupevarming på vinteren.
Alle andre enn Mercedes viser faktisk forbruk ut fra batteriet, greitt siden du vet hvor mange kWh som er tilgjengelig. 
Jeg vil tro ladestrømforbruket inn på batteriet er minst 10% over forbruk ut, som er varmetap i ladingen. På vinteren med batterivarme vesentlig mer. 
Sikkert samme teknologi som på Audi og Jaguar med væskekjøling / varme, og bilene vil muligens holde batteriet konstant i driftstemperatur, når de er plugget inn.

4Matic Fanatic

Sitat fra: S.S på onsdag 05. september 2018, klokken 18:59
...og bilene vil muligens holde batteriet konstant i driftstemperatur, når de er plugget inn.
Tydeligvis er det noen utfordringer med batterivarmen, du kan ikke hurtiglade EQC under -25C, for de som planlegger en tripp til Tana i februar.

daktari

Winding-Sørensen i Bilnorge har gjort seg opp noen tanker, ganske underholdende:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50518

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på mandag 10. september 2018, klokken 12:52
Winding-Sørensen i Bilnorge har gjort seg opp noen tanker, ganske underholdende:
Grei oppsummering, er ikke så uenig.
Er litt mer negativ til ladeporten enn ham, men det er sikkert fordi jeg har noen års erfaring fra den plasseringen på eGolf.

Øyvind.h


Måtte lese artikkelen for å se hva han tenker. Tidligere var han ganske negativ og hadde skylapper på ift elbiler, men har nå endret seg vesentlig.
Jeg synes det var en god oppsummering sett med elbil-øyne. Han har flere gode poeng, men samtidig var det kanskje dette man kunne forvente fra Mercedes?
Ingen rendyrket elbil. Kun elektrifisering av universal plattform. Stort panser og midttunnell. Ikke så kreativt. Men en helt ordinær Mercedes, med 1800kg hengerfeste.
Skryt av interiør. Litt kjedelig, men pent eksteriør. Konservativt.

Ift ladeluke siktes det vel kanskje til frykt for plasseringen i hjørnet på støtfanger som de gjorde på hybriden?
Å plassere den der man før hadde bensin/dieselpåfylling er litt mindre klønete, men fortsatt uheldig sammenlignet med å ha den på førersiden bak der man går ut av bilen.
Med mindre man bor i sentrum og gateparkerer. Dvs ikke har mulighet til å sette uttaket der det er mest praktisk å ha det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Tja, synes artikkelen er påfallende negativ. Han en kanskje skuffet over ikke å blitt påspandert en kostbar reise til et eksotisk land for å se på bilen  8)

hemi

mercedes lanseringen var jo litt antiklimatisk

ikke vet vi levering, ikke vet vi rekkevidde, ikke vet vi pris.

Eneste positive vi vet er 1800KG på kroken.

chargedup

Så ved lansering at Bilnorge.no var blant de eneste i media som ikke hyllet bilen. Rart at ikke flere journalister/nettsteder nevner det at denne bilen sannsynligvis kommer dårlig ut sammenlignet med konkurrentene I-pace og E-tron (som vi forsåvidt ikke vet alt om enda heller).
Veldig rart å estimere rekkevidde i NEDC når WLTP ble den offisielle målemetoden fra og med 01.09.18. Det eneste som slo positiv ut for oss i Norge var vel hengerfestevekten.

Dersom ikke EQC blir priset vesentlig billigere enn de 600' I-pace starter på tror jeg nok Audi blir blir den mest populære og med absolutt lengst kø (dessverre, da den er den eneste jeg ikke har ordnet meg plass i køen).

Jeg tviler ikke på at EQC blir en kjempebra bil, men jeg har på følelsen at mange av oss som virkelig følger med på nye elbiler er skuffet, akkurat slik Bilnorge.no også er.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

De legger seg nok bevisst litt lavt i sine estimater inntil de har sikre data. Jeg var mest opptatt av hvordan bilen ser ut. Synes den så vanvittig bra ut og det synet deler jeg med mange jeg har snakket med. Derfor opplever jeg artikkelen i Bilnorge som å være påfallende negativ. Kjenner ikke fyren, men han må ha en grunn for å skrive som han gjør.

4Matic Fanatic

Jon Winding-Sørensen er vel det nærmeste man kommer en norsk 'grand old man' når det gjelder biljournalist, han har skrevet så mange mimrehistorier i bladet Motor opp gjennom tidene at jeg nesten ikke trodde han visste hva en elbil var...   ;)

Synes kanskje ikke denne artikkelen sånn sett var så bortvekk, noe negativ rundt interiøret..
Ellers er jeg ganske enig med ham - MB har her levert 70% av det de burde. Dessverre.

daktari

Jon Winding-Sørensen skriver dyptgående interessante, politisk ukorrekte analyser av bilindustries design, strategier og markedsføring. Politisk ukorrekt i form av at han ikke biter på markedsførineng, men er en ekte kritisk journalist.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA