Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?

Startet av ludwig_holberg, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48

« forrige - neste »

RonnyØ2

Regner med fabrikk og importør i samråd priser fossilbilene tilsvarende økningen ned, så de fortsatt selger biler i disse klassene. Det er jo ettermarkedet de tjener penger på.

En Polo til snart 300.000,- er ikke veldig aktuell for noen.

Mr Oizo

Sitat fra: Amoss på lørdag 19. mai 2018, klokken 12:29
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 19. mai 2018, klokken 11:42
Ser importørene av elbiler sitt snitt til å melke markedet nå ved å skru opp prisene?

Kan du forklare hvordan importørene av elbiler kan melke dette markedet ved å skru opp prisene?
Når fossilbiler prises ut både på engangsavgift, bompenger og drivstoff blir EL eneste utvei siden der er det fritak for det meste. Markedet for elbiler er begrenset både på utvalg, antall og pris. Skal man ha noe som klarer alt blir det en forholdsvis høy kjøpesum. Siden biler som går på EL er såpass begrenset leveringsmessig vil jeg tro noen importører kan utnytte dette ved å ta litt ekstra siden de uansett får solgt alt de har. Siden folk egentlig ikke har noe annet valg enn å gå for EL når fossile biler er helt priset ut av markedet.

Amoss

Sitat fra: Mr Oizo på søndag 20. mai 2018, klokken 00:48
Når fossilbiler prises ut både på ...

Aha, du snakker om tiden ETTER nyttår ja. Oppfattet deg slik at du mente i perioden frem til nyttår og ny avgiftsberegning, siden setningen før det jeg siterte var "Dette blir et race for å registrere flest mulig biler innen slutten av året.". Jo, når først de nye avgiftene er på plass kan det være en mulighet for å kortsiktig "melke" ved å sette opp prisene ja. Men tror det er å lage ris til egen bak på litt sikt :p
Model S 85D

Løve

Finnes ingen grunn til å endre avgiftsmodellen verken for elbiler eller fossilbiler. Eneste som kan være smart er å forby alt nysalg av diesel personbiler og diesel varebiler fra 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA