Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?

Startet av ludwig_holberg, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 03. mars 2018, klokken 05:35
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?

50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. Elbilsalget kommer ganske raskt til å bikke kraftig over 50%, slik at den fiskale effekten av momsfritaken vil ila den nærmeste fremtid bli vanskelig å leve med.

Eg kom til å tenkja på Arnulf Øverland sitt ordtak då eg las innlegget ditt, "Ludwig Holberg":

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."

:D Arnulf Øverland ? Om urett som i å pålegge halvfeite, overbetalte nordmenn noen ekstra skattekroner ?
Ingen skal komme å si at forumets brukere ikke har humor !  :D Hadde ærverdige Arnulf Øverland sett sitt bevingede uttrykk brukt om dette , hadde han trolig rotert i graven, på godt over tomgangsturtall !
Dette blir som å karakterisere smørmangelen i Norske butikker høsten 2011 som TIDENES HUNGERSNØD  ;)

Uretten som blir begått er trolig mot innbyggere i andre nasjoner enn vår, men skulle klimagudene ved et skjebnens lune trigge i gang en ny istid, kan jo flyktningeleirene også ende på nordsiden av middelhavet....i så fall kan vi jo komme tilbake til hvem som er motttagere av denne "uretten"

Rio

Sitat fra: erikf på søndag 04. mars 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:19
Sitat fra: Troald på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:10Pr i dag leverer Tesla (S og X) og Nissan. De øvrige produserer konsepter og løfter om noe i fremtiden og i den grad de produserer så er det lave volum. Hvis ikke det legges press på bilindustrien så kommer vi ikke videre.
Per i dag (dvs. en gang i 2017 da jeg sjekket) så var under 15% av elbiler i Norge en Tesla.

Du kan sjekke antall elbiler i Norge, og Tesla ligger langt fra toppen, så dette med at andre biler er "konsept" er bare vås. På mange måter er de langt mer "ferdig" enn Tesla, og langt mer pålitelig.
Jo de fleste andre andre biler er i stor grad konsepter og compliance-produksjon. De mener rett og slett ikke alvor. Vi har Nissan og Tesla som lysende eksempler på produsenter som vil følge og styre utviklingen men de andre følger motvillig etter, og prøver stort sett tilsynelatende å sabotere slik jeg oppfatter det. På et tidspunkt kommer de derimot til å bli nødt til å følge med og da skal de være glad for konseptene sine som har gitt dem nok innsikt til å følge med i markedet. Kan ikke forstå annet enn at de har produsert elbiler som en forsikring i tilfelle det vil skje en revolusjon. De har ikke vært med å utvikle verden i riktig retning i alle fall. De bør skamme seg.

At du ikke forstår deres strategi betyr ikke at den er feil for dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

Sitat fra: erikf på søndag 04. mars 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:19
Sitat fra: Troald på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:10Pr i dag leverer Tesla (S og X) og Nissan. De øvrige produserer konsepter og løfter om noe i fremtiden og i den grad de produserer så er det lave volum. Hvis ikke det legges press på bilindustrien så kommer vi ikke videre.
Per i dag (dvs. en gang i 2017 da jeg sjekket) så var under 15% av elbiler i Norge en Tesla.

Du kan sjekke antall elbiler i Norge, og Tesla ligger langt fra toppen, så dette med at andre biler er "konsept" er bare vås. På mange måter er de langt mer "ferdig" enn Tesla, og langt mer pålitelig.
Jo de fleste andre andre biler er i stor grad konsepter og compliance-produksjon. De mener rett og slett ikke alvor. Vi har Nissan og Tesla som lysende eksempler på produsenter som vil følge og styre utviklingen men de andre følger motvillig etter, og prøver stort sett tilsynelatende å sabotere slik jeg oppfatter det. På et tidspunkt kommer de derimot til å bli nødt til å følge med og da skal de være glad for konseptene sine som har gitt dem nok innsikt til å følge med i markedet. Kan ikke forstå annet enn at de har produsert elbiler som en forsikring i tilfelle det vil skje en revolusjon. De har ikke vært med å utvikle verden i riktig retning i alle fall. De bør skamme seg.

Enig og godt observert. Tyske bilprodusenter bruker sin påståtte satsing på elbil som et argument mot at EU trenger innføre lovpålagt elbilsalg. Om en ca. 5 års tid skal VW og Daimler visstnok oppfinne elbilen på ny..., tidligere var det Hydrogenbilen som alltid kom for fullt om en 5 års tid ...

erikf

Sitat fra: Rio på søndag 04. mars 2018, klokken 14:17
Sitat fra: erikf på søndag 04. mars 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:19Du kan sjekke antall elbiler i Norge, og Tesla ligger langt fra toppen, så dette med at andre biler er "konsept" er bare vås. [...]
Jo de fleste andre andre biler er i stor grad konsepter og compliance-produksjon. [...] De bør skamme seg.
At du ikke forstår deres strategi betyr ikke at den er feil for dem.
Enig, og kanskje er strategien deres riktig for dem. Men hva er det de vil oppå med strategien sin?
Jeg skal ikke påberope meg innsideinnsikt fra den businessen der og synes bare det er tragisk når utviklingen går så sakte. Og så er det så tydelig at produsentene bare skal melke markedet helt tomt i stedet for å utvikle verden i riktig retning.
Så nei, "det er ingen grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?" (for å sitere OP) pga nå har de hatt mer enn nok tid på seg, og de har bare somlet og utsatt og må ta det på sin kappe at samfunnet sier stopp.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Rio

Sitat fra: erikf på søndag 04. mars 2018, klokken 19:39
Sitat fra: Rio på søndag 04. mars 2018, klokken 14:17At du ikke forstår deres strategi betyr ikke at den er feil for dem.

Enig, og kanskje er strategien deres riktig for dem. Men hva er det de vil oppå med strategien sin?
Jeg skal ikke påberope meg innsideinnsikt fra den businessen der og synes bare det er tragisk når utviklingen går så sakte. Og så er det så tydelig at produsentene bare skal melke markedet helt tomt i stedet for å utvikle verden i riktig retning.
Så nei, "det er ingen grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?" (for å sitere OP) pga nå har de hatt mer enn nok tid på seg, og de har bare somlet og utsatt og må ta det på sin kappe at samfunnet sier stopp.

Strategien for en så enorm produsent som VW er åpenbart forskjellig fra et oppstartsfirma som Tesla. Tesla måtte lage noe spektakulært for å få navnet sitt på trykk og bli kjent. De har laget dyre biler (S og X, og før det roadster) i meget beskjedne antall, sammenlignet med de store produsentene.

VW (og Nissan) selger hovedsakelig til et helt annet market og har et helt annet perspektiv enn Tesla og lignende.  VW er store, har hundretusenvis av arbeidere og fabrikker de skal tenke på, og kan ikke slippe biler som må inn til reparasjon 1,3 ganger hver. Det går ikke når bilen koster 300 000 kr. (Det kan finasieres når bilen koster 2-3 ganger dette.)

VW bestemte seg først for å lage elbiler som kan være "bil nr 2". Joda, det ville vært bedre med en "bil nr 1"-type bil, men det er helt irrelevant. Erstatter man "bil nr 2" så er det også helt fint. Derved kjøper de seg tid til å lage en bedre "bil nr 1", som de så kan gjøre uten å ha en revolusjon i firmaet. (Vi kan synes det er en "dum" strategi, men det er likevel en helt "gyldig" strategi, sett ut fra en firma som er meget internasjonalt.)

Jeg jobber i et stort firma. De er ikke som småfirma - ting tar tid. Både metoder, produkter, kunnskap hos de ansatte, det er som en supertanker. Det tar lengre tid å snu den enn å snu en robåt, men når du har snudd den har du en supertanker! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: doldis1 på søndag 04. mars 2018, klokken 18:39
Enig og godt observert. Tyske bilprodusenter bruker sin påståtte satsing på elbil som et argument mot at EU trenger innføre lovpålagt elbilsalg. Om en ca. 5 års tid skal VW og Daimler visstnok oppfinne elbilen på ny..., tidligere var det Hydrogenbilen som alltid kom for fullt om en 5 års tid ...


Tyske elbiler i Norge: 50 165.

Tesla i Norge: 21 755.

Det ryktes at også Tesla kommer etter med en masseproduksjonsmodell, men ingen dato er fastsatt enda.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øystein16

Sitat fra: doldis1 på søndag 04. mars 2018, klokken 12:18
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 03. mars 2018, klokken 05:35
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?

50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. Elbilsalget kommer ganske raskt til å bikke kraftig over 50%, slik at den fiskale effekten av momsfritaken vil ila den nærmeste fremtid bli vanskelig å leve med.

Eg kom til å tenkja på Arnulf Øverland sitt ordtak då eg las innlegget ditt, "Ludwig Holberg":

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."

:D Arnulf Øverland ? Om urett som i å pålegge halvfeite, overbetalte nordmenn noen ekstra skattekroner ?
Ingen skal komme å si at forumets brukere ikke har humor !  :D Hadde ærverdige Arnulf Øverland sett sitt bevingede uttrykk brukt om dette , hadde han trolig rotert i graven, på godt over tomgangsturtall !
Dette blir som å karakterisere smørmangelen i Norske butikker høsten 2011 som TIDENES HUNGERSNØD  ;)

Uretten som blir begått er trolig mot innbyggere i andre nasjoner enn vår, men skulle klimagudene ved et skjebnens lune trigge i gang en ny istid, kan jo flyktningeleirene også ende på nordsiden av middelhavet....i så fall kan vi jo komme tilbake til hvem som er motttagere av denne "uretten"

Du får huske å minne om kva du meiner du har lov til.

Sitat fra: doldis1 på søndag 28. januar 2018, klokken 13:45
Med loven i hånd kan jeg i dag kaldstarte min gamle v8 diesel og kjøre i ring rundt den lokale barnehagen til de er innhyllet i giftig røyk.
Det er visstnok helt greit men skulle noen foreslå et fossilforbud slik at jeg ikke med loven i hånd kan drepe de stakkars små litt, da blir det bråk da!  ;)


doldis1

Øystein 16,

Her tror jeg kanskje du missforsto litt, 100 % ironi det der. Hadde jeg bestemt hadde personbiler med Dieseldrift blitt forbudt på offentlig vei etter påske!
Når det gjelder å blande Arnulf Øverland og jødeforfølgelsen under krigen inn i debatten om Norske bilavgifter krysser du den usynlige linjen mellom konstruktiv debatt og platt fordummelse ...

Øystein16

Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 03. mars 2018, klokken 08:56
Den uttalelsen av Øverland siktet til jødeforfølgelsen. Kan jeg tolke deg dithen at du er litt skeptisk til forslaget? ;D
Ja, eg har inntrykk av at mange er opptatt av forslag som ikkje "rammar ein sjøl".

Espen Hugaas Andersen

#54
Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 03. mars 2018, klokken 08:56Den uttalelsen av Øverland siktet til jødeforfølgelsen.
Nei, "Du må ikke sove" ble utgitt i 1937. Tror det var en reaksjon hovedsaklig på Hitlers innblanding i den spanske borgerkrigen og nazistene fremmars i Europa generelt.

Til den grad diktet omhandler jødene så omhander det også forfølgelsen av journalister, opposisjonelle stemmer, osv. Man visste ikke hva tyskerne kom til å gjøre få år senere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 08:32
Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 03. mars 2018, klokken 08:56
Den uttalelsen av Øverland siktet til jødeforfølgelsen. Kan jeg tolke deg dithen at du er litt skeptisk til forslaget? ;D
Ja, eg har inntrykk av at mange er opptatt av forslag som ikkje "rammar ein sjøl".

Vi står dessverre i en situasjon der sjansen er stor for at det er mangelen på forslag som kommer til å ramme alle, inkludert "ein sjøl"

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

ludwig_holberg

For noen år tilbake var forøvrig det vanlige at en "god all-round familiebil" - altså romslig størrelse, firehjulstrekk, hengerfeste, var kraftig avgiftsbelagt. Visst var det protester på dette, men dette var altså hverdagen.

Det er først nå i nyere tid at man har fått en forventning om at familiebiler må være like billig som alle andre, og at fossilavgiftene ikke kan endres før den optimale, rimelige, store familiebilen finnes til kr. 300.000 - 400.000.

Mr Oizo

Ny WLTP målenorm for fossilbiler sender prisen opp i taket. Gjelder fra 1. januar 2019.
https://www.motor.no/artikler/slik-kan-avgiftsokningen-ramme-de-populare-nybilene/

Skoda Kodiaq 2.0 tdi, opp 76 tusen. Før 436, etter 512.
VW Golf 1.0 tsi, opp 51 tusen. Før 324, etter 376.

Dette blir et race for å registrere flest mulig biler innen slutten av året.
Ser importørene av elbiler sitt snitt til å melke markedet nå ved å skru opp prisene?

Amoss

Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 19. mai 2018, klokken 11:42
Ser importørene av elbiler sitt snitt til å melke markedet nå ved å skru opp prisene?

Kan du forklare hvordan importørene av elbiler kan melke dette markedet ved å skru opp prisene?
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA