Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?

Startet av ludwig_holberg, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48

« forrige - neste »

turfsurf

Man kan godt begynne å øke avgiftene på nye biler. Men man skal være forsiktig med å skru opp avgiftene på bruk. Det er mange som ikke har råd til å kjøpe ny bil, og tilgjengeligheten på brukte elbiler er alt for liten.

Ser det er mange bombastiske uttalelser her som vitner om mangel på vidsyn, greier kun å se verden fra eget ståsted. Før det er god tilgjengelighet på det som er de mest populære typer biler bør ikke avgiftene drivstoff skrus opp for mye, og heller ikke avgiftene på nye elbiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ludwig_holberg

Den uttalelsen av Øverland siktet til jødeforfølgelsen. Kan jeg tolke deg dithen at du er litt skeptisk til forslaget? ;D

I den grad vår samtid av ettertiden blir dømt for noe større svik, så er det vel mer sannsynlig at det blir for manglende innsats for kloden, enn for litt for aggressive fossilavgifter  :D

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 03. mars 2018, klokken 05:35
Eg kom til å tenkja på Arnulf Øverland sitt ordtak då eg las innlegget ditt, "Ludwig Holberg":

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."

Troald

[quote author=turfsurf link=topic=38454.msg661562#msg661562 date=1520056824
Ser det er mange bombastiske uttalelser her som vitner om mangel på vidsyn, greier kun å se verden fra eget ståsted. Før det er god tilgjengelighet på det som er de mest populære typer biler bør ikke avgiftene drivstoff skrus opp for mye, og heller ikke avgiftene på nye elbiler.
[/quote]

Pr i dag leverer Tesla (S og X) og Nissan. De øvrige produserer konsepter og løfter om noe i fremtiden og i den grad de produserer så er det lave volum. Hvis ikke det legges press på bilindustrien så kommer vi ikke videre.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Ferry

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 17:11
Å frita for *merverdiavgift*, som ellers dekker bortimot absolutt alt av handel  med varer og tjenester (inkludert sykkel, og billetter til tog og buss...), derimot, det ER en subsidie.

Varer med 25% mva. er også subsidiert. Mva. kunne vært høyere, og er det også noen steder i verden. Det er ikke noen naturlov som tilsier at 25% skal være referansen for hvor subsidier starter.
I Norge er elbiler subsidiert, i f.eks. Sverige er alle biler subsidiert.
Tyskland har 19% mva. så der er alt subsidiert.
Vi må slutte å se på subsidier som noe negativt eller unormalt. Det er like vanlig som at vann er vått.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tax_rates

cyber

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. 

Absolutt  :D
( Bare å finne noen politikere som vil slå opp med Musk og begå politisk selvmord på miljøets alter  :angel: )

Rio

Sitat fra: Troald på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:10

Pr i dag leverer Tesla (S og X) og Nissan. De øvrige produserer konsepter og løfter om noe i fremtiden og i den grad de produserer så er det lave volum. Hvis ikke det legges press på bilindustrien så kommer vi ikke videre.

Per i dag (dvs. en gang i 2017 da jeg sjekket) så var under 15% av elbiler i Norge en Tesla.

Du kan sjekke antall elbiler i Norge, og Tesla ligger langt fra toppen, så dette med at andre biler er "konsept" er bare vås. På mange måter er de langt mer "ferdig" enn Tesla, og langt mer pålitelig.

For ordens skyld: Dette er ikke et innlegg "mot Tesla", men mot det evinnelige våset om at stort sett alt annet er "konsept" eller mindreverdig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Evner å levere = kan få bestilt og levert ny bil nogelunde på likt nivå fossilbiler. Hvor mange aktuelle elbiler har leveringstid på under 6 mnd nå? Leaf, Tesla X / S, i3 og kanskje iPace?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rio

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:30
Evner å levere = kan få bestilt og levert ny bil nogelunde på likt nivå fossilbiler. Hvor mange aktuelle elbiler har leveringstid på under 6 mnd nå? Leaf, Tesla X / S, i3 og kanskje iPace?

Vel, med tanke på at selv e-Up har solgt mer enn Tesla X, og VW e-GOLF har solgt mer enn Tesla S og X sammenlagt, så...  Nissan leder, så VW.

Tallenes tale er klar: https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbestand/

(Sjekk under topp-10 elbiler.)

Og poenget forblir: dette er ikke en p*ssekonkurranse. VW, Nissan, Tesla og andre produserer elbiler. Det er helt uhensiktsmessig å rakke ned på et av merkene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Dette har vel ikke noe med å rakke ned å gjøre. Bare at det er forskjell på leveringsevne og bestand. Leveringstid sier noe om evne til å levere, bestanden handler om hvor lenge bilen har vært i salg. Stiger leveringstiden brått så evner man ikke å levere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rio

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:59
Dette har vel ikke noe med å rakke ned å gjøre. Bare at det er forskjell på leveringsevne og bestand. Leveringstid sier noe om evne til å levere, bestanden handler om hvor lenge bilen har vært i salg. Stiger leveringstiden brått så evner man ikke å levere.

Ja? Sånn var det da tidligere for både Model S og X, og nå for model 3?

Med tanke på at Nissan og VW er de som har solgt flest elbiler, så er det jo nesten en "gledelig" situasjon at de nå er så populære at de er utsolgt? Det viser jo at de produserer noe folk vil ha.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Nissan evner å levere de. Se på salgstallene worldwide 2017, så kan vi diskutere. Men VW er ikke værst i klassen. Ta f.eks Ioniq, en bil som har fått massiv skryt, og allikevel har den aldri toppet salgsstatistikkene. Er spent på hva som skjer med Kona og Niro når de nå kommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sirup

Forslaget om å prise ut bensin og dieselbiler i 2019 vil sørge for at vi får en masse konkurser i bilbransjen og en masse arbeidsledige folk. Er det fornuftig  og bærekraftig politikk?
Hva skulle alle som jobber med f.eks Suzuki, Mazda, Toyota, Honda, Subaru, etc, etc gjøre når ingen lenger kan kjøpe bilene deres?

Forslag som dette gjør at mange får både elbil og miljøvern fullstendig i vrangstrupen. Vi må passe oss for ikke å bli oppfattet som en gjeng med fanatikere.
VW e-Golf
Tesla Model X75

erikf

Sitat fra: Askøy på lørdag 03. mars 2018, klokken 17:35
Forslaget om å prise ut bensin og dieselbiler i 2019 vil sørge for at vi får en masse konkurser i bilbransjen og en masse arbeidsledige folk. Er det fornuftig  og bærekraftig politikk?
Hva skulle alle som jobber med f.eks Suzuki, Mazda, Toyota, Honda, Subaru, etc, etc gjøre når ingen lenger kan kjøpe bilene deres?

Forslag som dette gjør at mange får både elbil og miljøvern fullstendig i vrangstrupen. Vi må passe oss for ikke å bli oppfattet som en gjeng med fanatikere.
Vil det ikke bli tilsvarende mange sysselsatt med den arvtakende bransjen (elbiler)? Formodentlig de samme folkene som har fått videreutdanning/kompetanseskift?

Skal man ta hensynet du formulerer her bokstavelig vil det senke utviklingen. Til en viss grad beskriver du virkeligheten, og dette oppfatter jeg som at systemet virker mot sin hensikt på mange områder.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

erikf

Sitat fra: hsa77 på lørdag 03. mars 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Troald på fredag 02. mars 2018, klokken 23:49Et annet alternativ er at bilprodusentene må selge en viss andel elbiler for å få lov til å selge fossilbiler slik det gjøres endel andre steder. V kunne f.eks kreve 50-50 i 2019, 60 el - 40 fossil i 2020, 70-30 i 2021. Det vil kunne sette fart i tyskerne som saboterer elbilrevolusjonen.
Norge er et så lite marked at det ikke vil tvinge frem noen nye elbiler, et par tusen biler solgt fra eller til forsvarer ikke å utvikle en helt ny modell. Skal et slikt forslag ha noen virkning må det komme fra et større marked f.eks EU, men der har jo tyskerne vetorett så det kommer nok ikke til å skje...
Norge er et foregangsland, selv om markedet på sikt er relativt ubetydelig.
Det blir sendt ut tydelige politiske signaler for tiden fra de fleste land i verden: Byer får anledning til å forby fossilbiler, nasjoner proklamerer mål om 100% elbilandel i 2025/2030/2040. Bransjen forstår mer og mer hva som er fremtiden og skjønner at det kommer til å bli satt absolutte krav til produsenter og salg. Inkludert Tyskland, alle markedene er i ferd med å kreve utvikling av elbiler, og etterspørselen er enorm. Med elbil generasjon 3 som nå kommer, med rekkevidde på 500 km blir det nok satt fart i tyskerne selv om de aldri så mye saboterer elbilrevolusjonen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

erikf

Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:19
Sitat fra: Troald på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:10Pr i dag leverer Tesla (S og X) og Nissan. De øvrige produserer konsepter og løfter om noe i fremtiden og i den grad de produserer så er det lave volum. Hvis ikke det legges press på bilindustrien så kommer vi ikke videre.
Per i dag (dvs. en gang i 2017 da jeg sjekket) så var under 15% av elbiler i Norge en Tesla.

Du kan sjekke antall elbiler i Norge, og Tesla ligger langt fra toppen, så dette med at andre biler er "konsept" er bare vås. På mange måter er de langt mer "ferdig" enn Tesla, og langt mer pålitelig.
Jo de fleste andre andre biler er i stor grad konsepter og compliance-produksjon. De mener rett og slett ikke alvor. Vi har Nissan og Tesla som lysende eksempler på produsenter som vil følge og styre utviklingen men de andre følger motvillig etter, og prøver stort sett tilsynelatende å sabotere slik jeg oppfatter det. På et tidspunkt kommer de derimot til å bli nødt til å følge med og da skal de være glad for konseptene sine som har gitt dem nok innsikt til å følge med i markedet. Kan ikke forstå annet enn at de har produsert elbiler som en forsikring i tilfelle det vil skje en revolusjon. De har ikke vært med å utvikle verden i riktig retning i alle fall. De bør skamme seg.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA