Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?

Startet av ludwig_holberg, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 10:33
Det stemmer nok ikke. De fleste klarer seg helt greit med dagens elbiler - men bekvemmelighet ligger bak ønske om Passat med hengerfeste. Spørsmålet er hvor mye dette skal trumfe behovet for å gjøre noe reelt med globale klimautslipp, og lokal luftforurensning i byer. For min del fremstår det som i overkant mye hengerfetisj at dette skulle trumfe disse målene.
Ja, huff. Tenk at jeg ikke bare kan hive søpla mi i hagen i steden for å kjøre den til gjenvinningsstasjonen. Og disse dumme småbarnsforeldrene som på død og liv skal ha med seg barnevogn og plassere ungene i store plasskrevende barneseter.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ludwig_holberg

Alt det løser man greit med en elbil - ikke all verdens tilpasning som skal til (f.eks. lån en bil i en dag på nabobil når behovet er der...). Kommer fortsatt til å være hundretusenvis av fossilbiler på bruktmarkedet for de som likevel ønsker det bekvemmelig, selv om vi struper salget 1. januar 2019.

Agmuns

Sitat fra: hsa77 på fredag 02. mars 2018, klokken 10:41
Og disse dumme småbarnsforeldrene som på død og liv skal ha med seg barnevogn og plassere ungene i store plasskrevende barneseter.
Det går helt fint å ha barneseter og barnevogner i dagens små elbiler. Hvordan vet jeg det? Jeg gjorde det selv med min forrige bil. Golf har plass til både barneseter og dypvogn. i3en min har faktisk bedre plass til barneseter enn Golf (mtp benplass til de som sitter foran). Resten av Europa klarer seg fint med kombikupéer og sedaner som familiebiler, så det er ingen grunn til at vi ikke skal klare det her oppe.

Når det er sagt, så er jeg helt uenig i at man skal hindre bensinbiler ytterligere. Jeg vil ikke ha noen av de svette bilene som finnes på markedet foreløpig (unntatt i3en min) og jeg gidder i hvert fall ikke å stå i kø for å få kjøpt en bil. Jeg vil ha noen ordentlige, seriøse og europeiske bilmerker og jeg vil ha de til normal leveringstid (2-3 mnd). Så lever jeg helt greit med at min bensinfamiliebil trolig vil ha et større verditap enn elektriske asiabiler og amerikanere.

Sitat fra: Rio på fredag 02. mars 2018, klokken 09:09
Et fritak er ikke en subsidie.
Denne diskusjonen tror jeg man aldri vil bli ferdig med på dette forumet, men jo, elbilfordelene er subsidie det også.

At de tar bort avgifter pga motoren under panseret er også et subsidie. Man må ikke få penger i lanken for at det skal kunne kalles et subsidie, selv om alt for mange elbileiere liker å tro det.

Amoss

Sitat fra: Agmuns på fredag 02. mars 2018, klokken 13:59
Man må ikke få penger i lanken for at det skal kunne kalles et subsidie, selv om alt for mange elbileiere liker å tro det.

Nei, men prisen man betaler må være under kostprisen for varen/tjenesten. Og joda, du har rett i at pengene ikke behøver å utbetales til sluttkunden, men det må altså være en utbetaling, selv om den godt kan være til importør/forhandler/produsent.

Sitat... pengehjelp, stønad, tilskot ...
Model S 85D

Rio


Sitat fra: Rio på fredag 02. mars 2018, klokken 09:09
Et fritak er ikke en subsidie.
Denne diskusjonen tror jeg man aldri vil bli ferdig med på dette forumet, men jo, elbilfordelene er subsidie det også.

At de tar bort avgifter pga motoren under panseret er også et subsidie. Man må ikke få penger i lanken for at det skal kunne kalles et subsidie, selv om alt for mange elbileiere liker å tro det.
[/quote]

Finansiell støtte til hurtigladere gjennom Enova er en subsidie. Riktignok liten, men den eksisterer/eksisterte.

At man ikke avgiftsbelegger utslippsfrie kjøretøy (som f. eks. sykkel, elbil) er ikke en subsidie, like lite som sykler er subsidiert.  Utslippsfrie kjøretøy avgiftsbelegges ikke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ludwig_holberg

Å frita for *merverdiavgift*, som ellers dekker bortimot absolutt alt av handel  med varer og tjenester (inkludert sykkel, og billetter til tog og buss...), derimot, det ER en subsidie.

doldis1

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 10:24
Det bør naturligvis kombineres med en merkbar økning på drivstoffavgiften også, sånn at incentivet for å kjøre foreldede biler ikke blir for høyt.
Du kan kalle det radikalt,
Sitatmen det fremstår ikke rasjonelt å legge til rette for bestilling, kjøp og produksjon av splitter nye fossile biler inn i 2020.

Joda, elbilparken dekker ikke alle behov nøyaktig like bra som fossile biler når vi skriver 1. januar 2019. Men det er godt nok. Og ila et par år så er de jo så godt som likeverdig - og da er det veldig dumt å ha lagt til rette for titusenvis av nyproduserte fossile biler (inkl. pluginhybridene) i bilparken.

Helt enig, men verden er ikke et rasjonellt sted, hadde det vært det hadde fossilbiler vært forbudt inntil sikre data om evt. klimaendringer med påfølgende skadevirkninger forelå. Slik er det imidlertidig ikke og etter mitt skjønn er den Norske elbilpolitikken Meget bra og gir trolig også den korteste veien til utfasing av fossile kjøretøy..

Rio

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 17:11
Å frita for *merverdiavgift*, som ellers dekker bortimot absolutt alt av handel  med varer og tjenester (inkludert sykkel, og billetter til tog og buss...), derimot, det ER en subsidie.

Fremdeles ikke en subsidie, men et (merverdi)avgiftsfritak. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Fremdeles en av et utall måter å subsidiere på.

Purister som kun godtar den aller mest innskrenkende bruken av et begrep,
er språk- og fagvitenskapens kreasjonister.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rollep

Sitat fra: Agmuns på fredag 02. mars 2018, klokken 13:59
Når det er sagt, så er jeg helt uenig i at man skal hindre bensinbiler ytterligere. Jeg vil ikke ha noen av de svette bilene som finnes på markedet foreløpig (unntatt i3en min) og jeg gidder i hvert fall ikke å stå i kø for å få kjøpt en bil. Jeg vil ha noen ordentlige, seriøse og europeiske bilmerker og jeg vil ha de til normal leveringstid (2-3 mnd). Så lever jeg helt greit med at min bensinfamiliebil trolig vil ha et større verditap enn elektriske asiabiler og amerikanere.
Takk, endelig ble det skrivet noe fornuftig i denne tråden.

Troald

Et annet alternativ er at bilprodusentene må selge en viss andel elbiler for å få lov til å selge fossilbiler slik det gjøres endel andre steder. V kunne f.eks kreve 50-50 i 2019, 60 el - 40 fossil i 2020, 70-30 i 2021. Det vil kunne sette fart i tyskerne som saboterer elbilrevolusjonen.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

hsa77

Sitat fra: Troald på fredag 02. mars 2018, klokken 23:49
Et annet alternativ er at bilprodusentene må selge en viss andel elbiler for å få lov til å selge fossilbiler slik det gjøres endel andre steder. V kunne f.eks kreve 50-50 i 2019, 60 el - 40 fossil i 2020, 70-30 i 2021. Det vil kunne sette fart i tyskerne som saboterer elbilrevolusjonen.
Norge er et så lite marked at det ikke vil tvinge frem noen nye elbiler, et par tusen biler solgt fra eller til forsvarer ikke å utvikle en helt ny modell. Skal et slikt forslag ha noen virkning må det komme fra et større marked f.eks EU, men der har jo tyskerne vetorett så det kommer nok ikke til å skje...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Troald

Sitat fra: hsa77 på lørdag 03. mars 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Troald på fredag 02. mars 2018, klokken 23:49
Et annet alternativ er at bilprodusentene må selge en viss andel elbiler for å få lov til å selge fossilbiler slik det gjøres endel andre steder. V kunne f.eks kreve 50-50 i 2019, 60 el - 40 fossil i 2020, 70-30 i 2021. Det vil kunne sette fart i tyskerne som saboterer elbilrevolusjonen.
Norge er et så lite marked at det ikke vil tvinge frem noen nye elbiler, et par tusen biler solgt fra eller til forsvarer ikke å utvikle en helt ny modell. Skal et slikt forslag ha noen virkning må det komme fra et større marked f.eks EU, men der har jo tyskerne vetorett så det kommer nok ikke til å skje...

Jeg ser den, de store talls lov gjelder stort sett alltid. Det er lettere for Kina å ha en slik politikk. For sier Kina hopp så hopper verden, til og med tyskerne som faktisk investerer i el der.

Men jeg slipper likevel ikke tanken helt, er det mulig å få med seg andre land? Sist ut var vel Storbritannia som nå vil legge om sin politikk.
https://elbil.no/storbritannia-satser-stort-pa-lading-og-forerlose-biler/
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Amoss

Sitat fra: Troald på lørdag 03. mars 2018, klokken 00:23
Men jeg slipper likevel ikke tanken helt, er det mulig å få med seg andre land? Sist ut var vel Storbritannia som nå vil legge om sin politikk.

Vel, når de først har hoppet for Kina, så har de bilmodellene alt. DA blir det lettere for også små nasjoner og stille de samme kravene. Helt sant som nevnt over her at de ikke vil utvikle modellene for det norske marked alene, men når de har utviklet modellene for det kinesiske markedet er det neppe så mye som skal til for å tilpasse det så de kan selges her også. Og går Norge foran (rett nok etter Kina) kan andre små nasjoner følge etter. F.eks. Nederland?  Sveits? Da kan det igjen bli lettere å gå for samme strategi i større markeder som f.eks. UK og Frankrike...

Men med det sagt så ville jeg nok startet litt mykere enn forslaget over her da...
Model S 85D

Øystein16

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?

50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. Elbilsalget kommer ganske raskt til å bikke kraftig over 50%, slik at den fiskale effekten av momsfritaken vil ila den nærmeste fremtid bli vanskelig å leve med.

Eg kom til å tenkja på Arnulf Øverland sitt ordtak då eg las innlegget ditt, "Ludwig Holberg":

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."






© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA