Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrenten I-pace

Startet av Råde, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:17

« forrige - neste »

Mr Oizo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 19. mars 2018, klokken 20:04
Det kan altså godt hende i-Pace vil gjøre det bedre på bane og slikt. Men en riktigere sammenligning vil være Model Y. Vi får se hvordan performance-utgaven av Model Y klarer seg mot i-Pace. Størrelsen vil være mer tilsvarende, og den vil benytte permanent-magnet motorer, så den vil ikke ha ett handicap på det området. Prisen vil trolig ikke være mye lavere heller.
Dette er en vel en bil man ikke ser her før minst 5-6 år (om i hele tatt). Det blir litt søkt å sammenligne med.
Når det gjelder rundetider og kjøregenskaper klarer TMS knapt å henge på en Focus ST på en variert (dog kjapp) bane med mye rettstrekker.
Amerikanske biler har alltid gått fort rett frem, men det er ikke akkurat det vanskeligste å få til. Det handler om brute force, og lite finesse. Roadster kan dog bli vendepunktet her, den virker særdeles seriøs.

Espen Hugaas Andersen

Model S går ganske bra i svingene også, men motorene går varm etter få minutter med banekjøring. Da reduseres effekten en god del. Model 3 retter opp denne svakheten med permanentmagnet-motorer. Model Y vil ganske sikkert ha akkurat samme motorer.

Jeg ville forventet Model Y til Norge omkring 2021. Denne skal bygges på samme plattform som Model 3, og Musk ser ut til å ha gått med på å holde seg unna veldig fancy løsninger. Da er ganske mye overførbart fra Model 3. F.eks er det jo batteripakken som er den største utfordringen på Model 3 i dag. Det blir ganske sikkert akkurat samme batteripakker på Model Y, så etter utfordringene er løst for Model 3 trengs de ikke løses på nytt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vind på mandag 19. mars 2018, klokken 20:47Hei - Det var faktisk humoristisk ment - Testen er lagt av Jaguar på Jaguars premisser, da da bilen er lettere og stopper raskere, men en underholdene test da...
Tviler sterkt på at i-Pace stopper nevneverdig raskere enn Model X. Det handler mest om dekk. Men den er litt raskere på 0-100 km/t, noe testen dro nytte av. På 100-200 km/t vinner nok Model X med en grei margin, så dermed kunne de ikke kjøre et standard dragrace. (Og på 200-250 km/t er det fullstendig utklassing. ;) )
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

Sykt å gi en bil skattelette på grunn av vekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Ben Sullins er både hyggelig og tildels redelig, men her er det flere feil.

I-Pace har ikke 50 kW men 100 kW og å sette opp rabatt på tunge kjøretøyer på en X 75 opp mot I-Pace er spekulativt, for å si det mildt.

Må forstås som mest for USA.

hemi

I norge har vi lang tradisjon for skattelette p.g.a. vekt

lett lastebil/lastebil er beste eksempel

har selv hatt 2 dodger med 0 i avgift p.g.a. de var tunge. har den ene fortsatt

kjøper jeg en F650 får jeg fortsatt det ;)

o.b.lix

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 22. mars 2018, klokken 19:42

I-Pace har ikke 50 kW men 100 kW og å sette opp rabatt på tunge kjøretøyer på en X 75 opp mot I-Pace er spekulativt, for å si det mildt.


Å si at I-Pace har 100kW lading er spekulativt fordi det finnes ikke enda (utenom den ene i Tyskland), så det er 50kW som vi må forholde oss til. Sullins sier jo også at det kommer større lading i fremtiden.

Vektavgiften gjelder i USA og bare for biler registrert i næring, noe ha presiserte, men om man er i den den målgruppen, utgjør det 200.000 i avgiftslette, ikke uvesentlig det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

THE

Sitat fra: o.b.lix på fredag 23. mars 2018, klokken 11:52
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 22. mars 2018, klokken 19:42

I-Pace har ikke 50 kW men 100 kW og å sette opp rabatt på tunge kjøretøyer på en X 75 opp mot I-Pace er spekulativt, for å si det mildt.


Å si at I-Pace har 100kW lading er spekulativt fordi det finnes ikke enda (utenom den ene i Tyskland), så det er 50kW som vi må forholde oss til. Sullins sier jo også at det kommer større lading i fremtiden.

Her blander du vel litt? Det finnes to stk 350 kW ladere i verden. Porsche har satt opp begge, og de har en i Tyskland og en i USA. Når det gjelder 100 kW, dvs. 150 kW CCS, så vil det nok være en god del ladere tilgjengelig i Europa når de første iPace og eTron leveres ut til kunder.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

En god del 150Kw ladere til sommeren. Neppe...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Sitat fra: THE på fredag 23. mars 2018, klokken 12:27
Her blander du vel litt? Det finnes to stk 350 kW ladere i verden. Porsche har satt opp begge, og de har en i Tyskland og en i USA. Når det gjelder 100 kW, dvs. 150 kW CCS, så vil det nok være en god del ladere tilgjengelig i Europa når de første iPace og eTron leveres ut til kunder.
350kW og 150kW er samme lader? Dvs en kabel gir 150Kw og to gir 350kW i følge ABB?

Og i 2020 skal Ionity ha 20 lokasjoner i Norge klar?

Finnes det noe mere info enn "skal være klar om maaange år" akkurat som langrekkevidde-elbilene til Audi, Porsche og VW har vært rett rundt hjørnet i 10 år nå?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

THE

Det finnes noen få ladere allerede, men det er jo ei kjempeutfordring med CCS/ChaDeMO at det er vanskelig å finne ut hvor de står plassert siden man må inn på forskjellige apper, nettsteder osv. Foreløpig mye enklere med Tesla SuC. Selv om det er mange som hevder at iPace, og spesielt eTron, blir mye mer praktisk enn Tesla pga. hurtiglading, så vil jeg nok ikke engang vurdere en bil med 150/350 kW CCS på mange år enda. Alt tyder på at Tesla vil ha et mye bedre utbygd ladenettverk, og sammenlignbar ladeeffekt med CCS biler til ut på 2020-tallet. Og det er med dagens Teslaer. Hva som kommer fra Tesla framover gjenstår å se, men Musk har jo twitret om at 350 kW CCS var for å "lade leketøy" eller noe lignende. Regner med at Tesla har planene klare for raskere lading også, men foreløpig er det vel batteriteknologien som er den største begrensingen når det gjelder ladehastighet?

https://electrek.co/2017/07/14/porsche-350-kw-ev-charging-station/
https://insideevs.com/efacecs-first-350-kw-ccs-combo-dc-fast-chargers-alredy-up-running/

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Etter det jeg vet har vi i Norge hvertfall  seks 100 kW hurtigladere (hvilket ikke er mange, men er mer enn ingenting). Flere kommer.
Porsche har kun to 350 kW ladere, men Ihlen Hauge sa når jeg snakket med han på E-tron visningen på Lillestrøm at alle Ionity stasjonene blir 350 kW og at den de da hadde startet driften av i Danmark hadde 350 kW mulighet. Det er jo ingen biler som kan utnytte dette, men 150 kW vil være stor fordel for Ioniq, E-tron og I-Pace allerede i år.

Selvfølgelig kan ikke dette ta igjen Tesla sine SuC på et år( vil ta flere). Men til forskjell fra når Tesla startet med sine SuC så er det tusenvis med 50 kW ladere overalt .

Amoss

Sitat fra: THE på fredag 23. mars 2018, klokken 13:22
https://electrek.co/2017/07/14/porsche-350-kw-ev-charging-station/
https://insideevs.com/efacecs-first-350-kw-ccs-combo-dc-fast-chargers-alredy-up-running/

Henter like godt inn en post i fra en annen tråd når det gjelder disse Porsche laderne... :p
Sitat fra: Rollep på fredag 23. mars 2018, klokken 12:11
Porsche says the cost of charging its EVs will be similar to refueling with gas

https://www.gearbrain.com/porsche-mission-e-charging-costs-2549314338.html

Får håpe dette ikke blir prissettingen i det Europeiske lynladenettverket. Da ser jeg ikke noen som helst grunn for å bytte ut min 911 med Mission E. Da beholder jeg heller fordelene og gleden av å kjøre sportsbil med en fantastisk fin B6 motor  :)
Model S 85D

JorEl

Er det nye sider og valgmuligheter hos jaguar.no? Før var det vel bare en Launch Edition, nå er det 3?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA