Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrenten I-pace

Startet av Råde, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:17

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: P85TMS på onsdag 14. mars 2018, klokken 08:41
med X kan man trekke knappe 500kg på B.
Feil:
Sitat fra: vegvesen.noMed klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hemi

alle har da BE? tok <60 min med alt å få

Rævedilter

Sitat fra: P85TMS på onsdag 14. mars 2018, klokken 10:19
Ingen etter ca.1998 har fått BE automatisk. Nå er det vel 60/90min førerprøve for BE i tillegg til obligatorisk opplæring.
B96 er vel 7 timer opplæring og krever ikke førerprøve. Så, nei, alle har ikke BE.
1998? Trur me seier 1982 eller rundt deromkring.

geear

Sitat fra: P85TMS på mandag 12. mars 2018, klokken 10:53
Hyggelig at dine bekjente er fornøyde. Det er noen lyspunkter på Forus også, men langt mellom dem, er min erfaring. Jeg har hatt samme MS siden ny i 14 og har nok vært inne på Forus 7-8 ganger hvorav ett av besøkene skyldtes rutinemessig vedlikehold. Alt det andre var reklamasjoner og utbedring av feil Tesla har påført bilen når de har hatt den.

Årssalg for Jaguar er helt irrelevant. Jaguar forhandlerne har flere bilmerker i stallen og kapasiteten er mer enn nok til å ta seg av noen hundre I-Pace. Jeg har hatt Subaru hos Hellestø og var meget fornøyd med det. (Hvorfor i allverden leverer du en MX hos Hellestø, forresten?) Så servicenivå som argumentasjon er helt på sin plass. Det skal være katastrofalt for å bli verre en Tesla.

Men jeg skal ha MS på service/reklamasjonsarbeid 22 mars og opplevelsen der blir nok avgjørende for om vi i det hele tatt vurderer en Model X videre.
Hellestø er godkjent Tesla-verksted og håndterer de aller fleste jobber som innebærer karosseri, lakkering eller justering av dører, skifte av vinduer. Tror de bruker både Forus bilskade og Hellestø nå for tiden, men jeg har kun havnet hos sistnevnte (to ganger).

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: P85TMS på onsdag 14. mars 2018, klokken 10:19
Ingen etter ca.1998 har fått BE automatisk. Nå er det vel 60/90min førerprøve for BE i tillegg til obligatorisk opplæring.
B96 er vel 7 timer opplæring og krever ikke førerprøve. Så, nei, alle har ikke BE.

Opplæringsløpet for B96 og BE er helt likt, eneste forskjellen er selve oppkjøringen. B96 gir maks vogntogvekt på 4250 kg, mens BE i teorien gir ubegrenset (men i praksis 7 tonn vogntogvekt, ettersom hengere over 3,5 tonn må ha luftbremser - det har ingen personbil uttak for). En annen vesentlig forskjell er at med B og B96 er tillatt totalvekt styrende, mens for BE er det aktuell vekt. Det gir endel større friheter mtp henger- og bilvalg.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Hasse79

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 13. mars 2018, klokken 22:45
Sitat fra: P85TMS på mandag 12. mars 2018, klokken 11:22
Håper du har rett i det. Jeg er forberedt på barnesykdommer i I-Pace også, men det er derfor vi velger å ikke stå først i køen denne gangen. Klok av skade. Trodde vi skulle unngå litt når vi bestilte Model S i August 2013 med levering i Mai 2014, men det gikk ikke slik. Vi har tilgitt Tesla mye. Fit/finish er ikke bra, men vi kan leve med det.

Men nå er det snart på tide at vi som Teslakunder slutter å lage unnskyldninger for dem som barnesykdommer og voksesmerter i organisasjonen. De har laget samme bil i snart 6år uten større endringer konstruksjonsmessig, og enda har vi tråder her med biler som blir utlevert og skal rett inn igjen på reklamasjonsarbeid.
Jeg lurer litt på hvorfor du sammenligner iPace med Model X?
iPace er mindre enn Model S, Model X er mye større enn Model S.

Greit nok at iPace kan du kjøpe hengerfeste som kan dra 750kg (for ca 20k), men med X kan du dra 2250kg.
X kan også ha 6s med åpning på midten, eller 7s. Men klart at noen fordeler vil jo iPacen ha, men det er jo en mye mindre bil (en crossover). Den stiller nok mer i klassen til kommende Model Y.

Husk at iPace får 50kW lading i starten, samt selv om du ikke hurtiglader mye - får du bare 7kW på saktelading. Model S/X har som standard 16,5kW på hjemmelading.

I fremtiden vil iPace kunne lade 100 kW med CCS, men da er du fremdeles avhengig av å bruke utallige apper fra grønn kontakt, fortum osv. Jeg er ikke så veldig imponert over de appene, de gangene jeg har testet det med Teslaen har jeg endt opp med å bruke mer tid på å starte ladestasjonene - enn jeg har brukt på lading!

Sist stod jeg 30 minutter utenfor Ikea. Jeg trengte ikke strømmen men ville teste fortum sin app/lading også. Tok lang tid å registrere seg og fylle ut info, så sa den mange ganger: starter lading innen 90 sekunder.

Men ingen ting skjedde :P Etter LANG tid gav jeg opp og flyttet meg til en type-2.
Den virket da, men det var jo mye tull / sløst tid. Hadde vært kjedelig om jeg stod der og måtte ha den strømmen for å komme meg videre.

Klart at man kan alltids ringe inn til selskapene også, men det er så mange apper man må registrere seg i, de har så dårlige grensesnitt hvor man må søke opp lokasjon, så søke opp laderen, så starte laderen. Virker det ikke, henger den seg gjerne opp i appen og så må man søke opp lokasjon, søke opp lader, prøve på ny osv :P

Teslan er jo bare å plugge i...

De har en lang vei å gå de andre, når det gjelder hvor enkelt det er å lade.
Skal sies jeg bare har superladet 4 ganger siden 22. des., men jeg synes det er litt for tidlig å kjøpe en elbil som iPace i dag. Kanskje når det er utbygd raskere ladere på alle "korridorene" og det er bedre apper?

Er redd jeg ville blitt irritert av å være avhengig av de dårlige appene over alt.

Heldigvis går verden framover, så dine bekymringer kommer ikke til å vare så lenge. Det finnes allerede løsning for en engangsregistrering og deretter plug&play på alle CCS ladestasjoner basert på unik kode for hver bil (som da leses gjennom CCS-porten).

Har forøvrig hurtigladet en del med min i3 på Fortum CCS og aldri opplevd problemer. Men måtte først registrere meg/ladebrikken, men dette var jo en engangsgreie.

Så min påstand er at man om ikke lenge (senest 2020) vil ha minst like enkel og tilgjengelig hurtiglading som SC for andre enn Tesla.
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

krl

Jeg håper du har rett i dette, men tviler sterkt på at det går så fort. Det er mange aktører inne i bildet, landegrenser etc...

geear

Minst like enkel er en drøy påstand. Like enkel, ja, men hvordan skal du få det enklere? Robotarm for å plugge i og ta ut ladekabelen? ;)

Det jeg frykter med ID via CCS er ikke selve teknoligen i CCS-standarden, men at ladestasjonene eies av forskjellige aktører, og enighet om en standard og felles betalingsløsnings om alltid virker er en utfordring. Dette er litt som å tenke på Apple sin Appstore - de har kontroll på all hardware og alle apper, og kan derfor sikre seg at alle appene der faktisk virker når de tilgjengeliggjøres for hver enkelt telefonmodell, mens Google sin Android-store har tusenvis av apper som kræsjer og bare er et helvete når man prøver å installere det på en del telefoner, og det er nettopp fordi de ikke har kontroll på hele kjeden. På godt og vondt. Tesla har kontroll på alt, laderne, bilene, serviceleddet, de har kredittkortinfoen til de aller fleste eierne allerede etc. Igjen på godt og vondt, men til syvende og sist så gir det en god brukeropplevelse.

Tellus

Jeg tror vi snart kan snu problemstillingen helt på hodet. CCS ser ut til å bli den fremtidige standard for hurtiglading. Det burde være opplagt for alle at hvis elbil revolusjonen kommer så vil vi ende opp med kun EN standard måte å fylle bilene våre med energi. Noe annet blir for dumt.
Med andre ord vil proprietære standarder som CHADEMO og Tesla Superlader avgå med døden.

Slik sett vil denne diskusjonen rundt Tesla sitt ladenettverk sin fortreffelighet fremstå som en anakronistisk merksnodigehet om bare noen få år...

R.I.P. Chadeom og Tesla Superladere

SabreMan

Sitat fra: Tellus på torsdag 15. mars 2018, klokken 11:35
Jeg tror vi snart kan snu problemstillingen helt på hodet. CCS ser ut til å bli den fremtidige standard for hurtiglading. Det burde være opplagt for alle at hvis elbil revolusjonen kommer så vil vi ende opp med kun EN standard måte å fylle bilene våre med energi. Noe annet blir for dumt.
Med andre ord vil proprietære standarder som CHADEMO og Tesla Superlader avgå med døden.

Slik sett vil denne diskusjonen rundt Tesla sitt ladenettverk sin fortreffelighet fremstå som en anakronistisk merksnodigehet om bare noen få år...

R.I.P. Chadeom og Tesla Superladere

Jeg tror det er svært lite sannsynlig at Chademo og superladere vil forsvinne. Da må alle eksisterende biler som støtter dette, også endres, og det kommer ikke til å skje fordi det er så mange Leafer og Teslaer der ute. Det er omtrent like sannsynlig som at Storbritannia skulle gå over til å kjøre på høyre side av veien.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Espen Hugaas Andersen

CHAdeMO vil ganske sikkert avgå med døden i Europa, men det er mulig det går 10-20 år. Leaf blir nå levert med CCS, så når de eksisterende bilene med CHAdeMO begynner å bli gamle og modene for utskifting, så vil antallet CHAdeMO begynne å gå ned raskt.

Hva som vil skje med superchargerne i Europa er det vanskeligere å si. Jeg tenker de mest sannsynlige utfallene er at enten vil de fortsette å leve som i dag, eller så vil Tesla gradvis gå over til CCS. Tesla vil kunne legge inn CCS-støtte sammen med superlader-støtte på alle nye biler og så etter noen år begynne å fase ut superladerne.

Men med de nye superladerne i tyskland ser det ikke ut som Tesla har noen planer om å gå over til CCS med det første.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

Why in earth would Tesla switch to CCS?  :o

They already have a superior and the most elegant solution over the competition. Namely the ability to AC and DC fast charge over the same Type-2 port!
Not to mention the sheer cost involved having to change and retrofit all existing Superchargers.

The CCS cable is heavy and bulky as hell. It's better than ChaDeMo for sure, since it at least it uses the existing Type-2 port together with the Combo socket, eliminating the need for an even larger charge door like EV's with both ChaDeMo and Type-2.

The frustrating thing is, that the Tesla patents are public and the competition is free to use this same solution. They could have gone this route with the upcoming Ionity network.

At most, Tesla might release a CCS adapter in the future, like the current ChaDeMo adapter. Which will hopefully supports up to 150kWh charging. That would be nice for sure, giving us even capable alternative when there are queues at the SuC.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Amoss

Sitat fra: Tellus på torsdag 15. mars 2018, klokken 11:35
Jeg tror vi snart kan snu problemstillingen helt på hodet. CCS ser ut til å bli den fremtidige standard for hurtiglading. Det burde være opplagt for alle at hvis elbil revolusjonen kommer så vil vi ende opp med kun EN standard måte å fylle bilene våre med energi. Noe annet blir for dumt.
Med andre ord vil proprietære standarder som CHADEMO og Tesla Superlader avgå med døden.

Slik sett vil denne diskusjonen rundt Tesla sitt ladenettverk sin fortreffelighet fremstå som en anakronistisk merksnodigehet om bare noen få år...

R.I.P. Chadeom og Tesla Superladere

Jeg tror nok du langt på vei har rett i at CCS blir den fremtidige standard hurtigladekontakt i Europa. Men hva har det med Tesla sitt hurtigladenettverk å gjøre?  Fordelen med superladenettverket er ikke selve kontakten, men enkelheten i bruk, plassering av  ladestasjonene, prisen - enten gratis eller betydelig rimeligere enn de øvrige.

Så nei, Tesla SuperChargere/Tesla's hurtigladenettverk kommer nok til å leve godt videre også når de en gang i fremtiden bruker CCS kontakter. Men det kan så klart komme konkurrenter som etterhvert kan utfordre Tesla også på disse punktene. Den som lever får se :)
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Jeronan på torsdag 15. mars 2018, klokken 12:42
Why in earth would Tesla switch to CCS?  :o

They already have a superior and the most elegant solution over the competition. Namely the ability to AC and DC fast charge over the same Type-2 port!
Fordi når det blir snakk om høyere hastigheter enn 150 kW så tåler ikke pluggen det, den er  vel på grensa allerede med 120 kW .

CCS er godkjent for 200 kW i nåværende form og 350 kW med tilpasninger.

Er enig med deg at nåværende løsning er den mest elegante, men tror ikke den er fremtidssikret nok.

daktari

Hvilken info sendes av bilen/laderen via CCS? Bilens VIN?
Skulle i såfall være enkelt for laderen å registrere dette i sitt system og så fakturere eieren i ettertid. Forutsatt integrasjon mot det jeg tror må være et  felleseid  selskap ladeselskapene går sammen om. Der har de data om VIN, eier og kredittkort. Registrere seg ett sted og få kundeforhold hos mange.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA