Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til Nederland i elbil

Startet av geear, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:10

« forrige - neste »

geear

Vi planlegger å kjøre elektrisk til Nederland i sommer. Familiebesøk i København og Amsterdam, og ellers til Efteling, som er sør i Nederland. Bilen er Tesla Model X75D, og barn på 2-7-10.

Regner med destinasjonslading kan bli en utfordring, og i hovedsak baserer oss vi naturligvis på superchargere. Ser egentlig ut som det skal gå fint å kjøre hele turen, og også underveis, på superchargere. Kanskje med unntak av i København, der er det noen mil ut av byen for å fylle på. Har også chademo-adapter. Er det noe spesielt vi må tenke på i Danmark, Tyskland og Nederland? Apper/abonnement som må ordnes i forkant, eller får man ordnet det man trenger på stedet i "nøden"?

Overganger/adapter for UMC?

Carl Anton Stenling

I København finnes det temmelig mange offentlige type 2 ladepunkter med god effekt (22 kW) for lading over natta. Greit å ha EasyPark-app på plass før avreise. Litt snodig brukergrensesnitt på disse ladepunktene - man betaler for tilgang og da åpner ladepunktet seg.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

fredag

#2
Ladestolpene til E.On i Danmark kan åpnes/betales med Easypark-appen. Samme app som vi bruker her i Norge. Du finner de her:

https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oversigt-ladepunkter.html

Clever har vel litt flere stolper i København enn E.On. Bestill et gratis ladekort fra den svenske avdelingen av Clever. Ingen månedsavgift, og du får tilsendt faktura etterskuddsvis for lading hos Clever i Sverige, Danmark eller Tyskland.

Husk å betale for parkering også, i tillegg til lading, i Danmark.

https://clever.nu/clever-fri-laddkort/

Tyskland suser du sannsynligvis gjennom. Men hvis du tenker på saktelade når du stopper i feks Bremen, så kan du anskaffe ladekort fra feks Ladenetz:

http://ladenetz.de

Nederland har stort sett roaming mellom ladeoperatørene, slik at du kun trenger ladekort fra en operatør for å kunne lade overalt. The New Motion tilbyr gratis ladekort uten månedsavgift til utlendinger. Mulig at denne gir tilgang til mye av de samme ladepunktene som Ladenetz-kortet.

Mange Van der Valk hoteller langs veien i Nederland har ladestolper.

https://newmotion.com/en/products/charge-card

I tillegg har Fastned hurtigladere langs alle motorveier i Nederland. Lading og betaling gjøres med Fastned sin app.

https://fastned.nl/en/

Sjekk også Teslas kart over destinasjonsladere. Kan brukes for finne hotell med lading. Så sparer man seg selv om bilen for stopp på en superlader, og våkner opp neste dag til en fulladet bil.

Men selv om et hotell er ført opp med destinasjonslader fra Tesla betyr ikke ladeplassen er ledig når du kommer. Ladeplassene kan være opptatt av rustne gamle dieselbiler som de i resepsjonen ikke kan gjøre noe med. Noen ganger kan det kanskje lønne seg å ringe på forhånd og be dem holde av en ladeplass, avhengig av hvor viktig ladingen der er.

https://www.tesla.com/findus#/bounds/60,11,55,8,d?search=supercharger,,,

Sjekk tilbudene på de forskjellige superladerne på Google maps på forhånd. Spesielt når du kjører med barn. Noen steder er bare kjedelige bensinstasjoner eller en øde parkeringsplass, mens andre steder har barna mine løpt etter kaniner i høyt gress i solnedgangen mens bilen ladet, eller det er spisesteder eller butikker som kan få tiden til å gå. Med litt planlegging kan du kjøre forbi de kjedelige superchargerne, og bruke mer tid på de de superchargerne der det er mer å gjøre.

Stort sett er bilen ferdig med å lade før alle har spist og vært på do. Men de gangene hvor man faktisk må vente på at bilen skal lade er kjedelig. Som å vente på at maling skal tørke. Unngå å måtte vente på at bilen skal lade. Prøv å få til at bilen lader mens du og familie sover, spiser eller kikker i butikker. I verste fall bør resten familien gjøre noe spennende mens du kjører den kjedelige ladeturen utenfor allfarvei alene.

Husk å ta med type2-kabel. Og finn hvor raskt din Tesla kan lade på AC. Jeg har dobbeltlader, slik at jeg kan AC-lade på 22kW. Nyere Teslaer har nok tregere AC ladehastighet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

arnkl

Du køyrer fint heilt til Nederland kun på Superchargere. Vi køyrde dit i fjor sommar frå Bergen og lada då på følgande SuC: Eidsfjord, Lampeland, Tanumshede,  Falkenberg, Löddeköping, Slagelse, Rødekro, Busdorf, Bispingen, Lohne og Apeldoorn. Vi har rett nok ein S85 men rekkevidda på S75D skal ikkje vere så veldig mykje mindre. Gjennom Danmark hoppa vi altså over både Køge og Middelfart. Så det skal ikkje by på problem med lading i Danmark.

Lader du til 80% på Löddeköping så vil du ha mykje straum til køyring i Köbenhavn og likevel kunne nå superladaren i Köge.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

geear

Carl Anton Stenling, Takker! Easypark har jeg styrt unna, men får bare krype til korset og skaffe meg app.

fredag, Takk for et meget grundig innlegg! Her var det mye nyttig info! Du har nok rett i at Tyskland mest sannsynlig bare blir en transportetappe på SuC. Likte ikke helt at Clever skal ha personnummer, men er vel ikke stort å gjøre med det.

arnkl, Det er X75 jeg har, så selv om din S85 bare har 7-8kWh mer, så har du nok en del lenger rekkevidde, spesielt med litt fart. Vi bor i Sandnes, så mest sannsynlig så tar vi båt til Hirtshals enten fra Tananger eller Kristiansand, men godt mulig vi kjører via Sverige en av retningene, avhengig av om vi tar Køben/østlandsbesøk til eller fra.

Arha

Dersom du trenger påfyll utenom superchargere anbefales https://www.plugsurfing.com/en/personal/map.html
på det varmeste. Med appen pluss ladekortet (charging key) har du tilgang til svært mange ladenettverk i Europa.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

geear

Plugsurfing ja, så plutselig at Fortum la ut en pressemelding om de i dag: https://www.fortum.no/media/2018/03/fortum-og-plugsurfing-gar-sammen-om-ladetjenester-elbil

Men det står ingenting konkret om hvordan de har tenkt å tilby sine brukere tilgang til Plugsurfing, så må vel allikevel bestille kortet til en hundrelapp.

Panduck

Vi skal kjøre i3 til Nederland i April. Sjekket plugsurfing, ser ut som du kan bruke app for start / stopp av ladesteder (isteden for å registrere newmotion kort). En mengde AC ladere rundomkring man kan "destinasjonslade" på.

Ser at noen sier "man må alikevel bestille kortet til en hundrelapp", trenger man det når man har appen? Det virker jo som de fleste punkter kan startes via plugsurfing appen?

Arha

Du bør/må nok også bestille kortet da det varierer om det er app eller kort som skal brukes på den enkelte laderen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

geear

Det gikk kjapt å få ladekort fra Clever i Sverige iallfall, så da er det på plass.

Et spørsmål til dere som har kjørt nedover Europa med Tesla:

Forutsatt at man ikke bryr seg om fasilitetene rundt laderne, plotter dere bare inn destinasjon på navi og følger alle ladeanbefalingene den kommer med "uten å tenke", eller legger dere en plan i forveien, slik vi gjerne må gjøre på e-Golfen selv i Norge?

Amatøren

Sitat fra: gr på tirsdag 03. april 2018, klokken 14:17
Det gikk kjapt å få ladekort fra Clever i Sverige iallfall, så da er det på plass.

Brukes det bare i Sverige?

Er det forhåndsbetaling eller er det som RFID brikkene til Fortum og Grønn Kontakt?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Det står i det tredje innlegget i tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38451.msg661103#msg661103

Antar det er RFID chip i det, eller at det iallfall brukes på ladestasjonen et sted.

Panduck

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 03. april 2018, klokken 16:20
Sitat fra: gr på tirsdag 03. april 2018, klokken 14:17
Det gikk kjapt å få ladekort fra Clever i Sverige iallfall, så da er det på plass.

Brukes det bare i Sverige?

Er det forhåndsbetaling eller er det som RFID brikkene til Fortum og Grønn Kontakt?

Clever sitt kort brukes i Sverige og Danmark, og de har det særeste betalingsopplegget av alle, man får regning i posten med svensk bankkontonummer, som må betales som internasjonal bakoverføring med iban osv. Når e-on tar betaling via Easypark rett på registrert kort, er det lett å foretrekke e-on fremfor clever. E-on er vel også fremdeles gratis i Sverige. e-on har en rekke AC-ladere rundomkring i Danmark som sikkert er fine som destinasjonsladere for Tesla.

E-on og Clever er fremdeles gratis i Tyskland (om info på nettet stemmer). Plugsurfing rfid-brikken har ankommet, på lørdag kjører vi til Larvik og tar båten til Danmark, og så gjennom Tyskland til Nederland.

Bruker denne, i tillegg til plugsurfing, for å planlegge ruta.

https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/

Tur med Tesla må bli en lek i forhold til vår i3 tur, vil jeg anta. Så vidt jeg har forstått har FastNed Chademoadaptere for Tesla på flere av sine ladesteder, så da bør det vel gå ann å fylle tanken de fleste steder.

fredag

E-On sine AC-stolper i Danmark er kun 11kW, mens Clever sine AC-stolper er 22kW.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

scholro

#14
Plugsurfing brikke kan nå også brukes på CLEVER sine ladestasjoner (i Danmark).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA