Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i forhold til strømpris?

Startet av vidarh, torsdag 01. mars 2018, klokken 21:59

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#15
Abonnert effekt er sannsynligvis gunstigst for de fleste tilpasningsdyktige elbileiere. Lader man om natta så vil ikke elbilen behøve høyere abonnert effekt og dermed blir nettleie på nattlading meget lav.

Lader man rundt middagstid så vil både abonnert effekt og time-of-use blir dyrere enn i dag, men dette slår litt ulikt ut i forhold til hvor heftig man lader samtidig med annet strømforbruk.

Uansett så er jo litt av hensikten å fjerne unødvendig effektforbruk rundt middagstider slik at lading med høy effekt om ettermiddagen kan vi forvente blir noe dyrere uavhengig av tariffvariant som velges.

For hurtigladere vil vel en time-of-use-tariff være best? Da betaler man for tiden det hentes ut strøm og ikke for muligheten til å hente ut effekt hele døgnet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 09. mars 2018, klokken 21:58
Abonnert effekt er sannsynligvis gunstigst for de fleste tilpasningsdyktige elbileiere. Lader man om natta så vil ikke elbilen behøve høyere abonnert effekt og dermed blir nettleie på nattlading meget lav.
For de som lader med 3kW eller mindre kan nok det stemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Carl Anton Stenling

Om natta har nok mange eneboliger i størrelsesorden 5-7 kW "ledig". Vi planlegger å kjøre inntil 7,2 kW lading (2 ladere med hver 16 A) om natta og dette skal gå greit uten at vår effekttopp blir om natta. Da har vi nattsenking på to varmepumper og varmekabler samt bruker ikke vaskemaskin og tørketrommel om natta.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA