Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nestenkollisjon og tap av stabilitetskontroll, servo og nødbrems

Startet av MikkeBoomBoom, torsdag 01. mars 2018, klokken 21:31

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

I dag hadde vi en ganske guffen opplevelse. En varebil fra Malco suste inn i rundkjøringa fra høyresiden. I baksetet sitter datteren min på 6 mnd og en blanding av flaks og refleks gjorde at den ikke kjørte rett inn i siden på bilen. Jeg bremset alt jeg var kar om og fikk svingt mot venstre, nok til at vi akkurat unngikk å få varebilen inn i siden.

Så skjedde det noe rart. Jeg satt på nødblinken for å vise de bak at noe hadde skjedd og at jeg trengte et par sekund på å summe meg. Når jeg skulle kjøre videre merket jeg at rattet på bilen var utrolig tungt. I det jeg trykket på gass-pedalen spant hjulene, uten at antispinn koblet inn. Jeg skrudde av og på bilen igjen, akkurat samme problem. I dashbordet vistes ikonet for servo og antispinn, pluss at det kom opp beskjed om at city nødbremsfunksjon var utilgjengelig eller deaktivert (noe i den duren).

Noen som har vært borti noe slikt før?!

Vi dro så på babysvømming (som var formålet med turen og like i nærheten) og ringte derfra til Gumpen Auto Vest for å si at bilen slo av kjøreassistansesystem etter en nødbrems og unnamanøver. Dama jeg pratet med var lite imøtekommende og ville jeg "skulle komme inn, så fikk de ta en titt, men de kunne ikke si når de ville få tid til det.." Jeg sa, ok men da må jeg nesten få en leiebil ettersom det er 10minus ute og jeg har samboer og barn i bilen. Da sa hun, om noe motvillig, at det var greit men at jeg måtte påregne å betale dette selv om det viste seg at feilen hadde kommet av ytre påvirkning. Jeg var så shaky at jeg gadd ikke å krangle, og spurte retorisk om ikke hun synes det var litt rart at kjøreassistansesystemene slår seg av og at dette kanskje var noe de burde piroritere. Men nei..

Så nå kjører vi rundt i en lånebil i påvente av resultatet. Kundeservice og forståelse for alvoret i situasjonen fra Gumpen auto på en skala fra 1 - 100: Minus 10  :-1:

Igjen, det er jo helt sinnsykt at alt dette feilet når vi "trengte det som mest" så er det noen andre som har vært borti lignende?

nortrahof

Skadet du bilen?
- Dersom du skadet bilen, kan det være en kollisjonssensor som har koblet ut alt det du manglet og har latt bilen kjøre på nødkjøringsprogram? Da kobles det mest "unødvendige" ut.
Med de kjøreforhold som har vært på Sørlandet et par dager, kan det være at "dytten" har fått snø til å dekke kameraet på taket og løsnet hard snø under skjermene, slik at du merket det på styringen?

Uansett dersom du har skadet bilen burde Gumpen ha gitt deg en leiebil gratis da dette dekkes av motpartens forsikringsselskap (dersom du ikke har reservert deg og fått rimelig forsikring). Det var vel andre skader på bilen også etter sammenstøtet? - Kan være at kundebehandleren ikke oppfattet at dette var en kollisjon som var foranledningen for din henvendelse og kun reklamasjon med utgått garanti?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

MikkeBoomBoom

" Jeg bremset alt jeg var kar om og fikk svingt mot venstre, nok til at vi akkurat unngikk å få varebilen inn i siden. "

Ingen kontakt mellom oss eller den andre bilen, ei heller snøfonn eller annet. Så det kan ikke være det som er feil. Det med snø i skjermene tror jeg heller ikke da jeg gikk rundt bilen for å se om det var noe som blokkerte hjulene.

nortrahof

Da vet jeg ikke hva det kan være?
Sjekk sikringer. - Har ikke skjema/kursfortegnelse lenger, men det kan skje dersom det er felles sikring til flere kretser at både rattutslag til endestopp (stor strøm) og samtidig nødbrems der ABS-pumpen går med full kapasitet har knekt en sikring? Dette er bare gjetting!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

kaiat

Det første jeg tenker på, er om det har vært dårlig spenning på 12V-batteriet. Stod bilen lenge med nødblinken på?

Var forøvrig borti noe tilsvarende på fossilbilen min en gang, da var minuspolen på batteriet løs. ABS/ESP slo seg av og styringen var blytung (har elektrisk servo på denne bilen).

MikkeBoomBoom

Sitat fra: nortrahof på lørdag 03. mars 2018, klokken 10:47
Da vet jeg ikke hva det kan være?
Sjekk sikringer. - Har ikke skjema/kursfortegnelse lenger, men det kan skje dersom det er felles sikring til flere kretser at både rattutslag til endestopp (stor strøm) og samtidig nødbrems der ABS-pumpen går med full kapasitet har knekt en sikring? Dette er bare gjetting!

Jeg har skrudd en del bil og motorsykkel og det er akkurat dette jeg også tenker.
Men, det er ganske urovekkende at sikringen til viktige systemer på en 4 år gammel bil kneler midt i en unnamanøver. Den står nå hos Gumpen Auto Vest, så får vi se hva de sier.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: kaiat på lørdag 03. mars 2018, klokken 11:37
Det første jeg tenker på, er om det har vært dårlig spenning på 12V-batteriet. Stod bilen lenge med nødblinken på?

Var forøvrig borti noe tilsvarende på fossilbilen min en gang, da var minuspolen på batteriet løs. ABS/ESP slo seg av og styringen var blytung (har elektrisk servo på denne bilen).

Nei, dette skjedde nok under unnamanøveren. Nødblinken stod på i max 20 sekunder.

MikkeBoomBoom

Da har jeg fått tilbake bilen og levert lånebilen.

Først og fremst så bekreftet Gumpen at dette var en intern feil og ikke forårsaket av ytre påvirkning, mao dette går på garantien og jeg skulle ikke betale for lånebil. En selvfølge mener jeg, men siden de var kjipe på dette så tenkte jeg det var greit å nevne.

Verktedslippen var ganske uklar men muntlig så sa de at de hadde "oppgradert" styreenheten til servoen med en softwareoppdatering. Jeg argumenterte for at det var litt merkelig at softwaren feilet i en unnamanøver men de mener dette skal holde, så jeg antar at jeg får stole på dem. At dette dro med seg antispinn/stabilitetskontroll forklarte de med at "Dette henger sammen".

Elmo

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 06. mars 2018, klokken 08:49
Verktedslippen var ganske uklar men muntlig så sa de at de hadde "oppgradert" styreenheten til servoen med en softwareoppdatering.
Hvis de har oppdatert SW så pleier det å stå ett "dele-nummer" på lappen du får ved utlevering ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

MikkeBoomBoom

Alt som stod var:

AZ Oppdatert styreenhet for servo på garant.

På Møllers "Mitt bilhold" stod det:

Gfs/guidet funksjon .
Batteri ladet
Konsoll ut- og innmonteres
Hylle under instrumentpanel ut- og innmo


Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elekTrond

Bra det gikk bra med både folk og fe. Litt rart at en potensielt så viktig oppdatering ikke blir tatt som en innkallingskampanje? På den ene siden føles alt annet enn Tesla's OnTheAir-updates veldig steinalderaktig, på den annen er det veldig ålreit at en bil kan (få) være offline, sjølstendig og uavhengig av kontakt med omverden.

Jeg er elektroniker og vil gjerne studere e-up!'s koblingsskjema hvis noen har å dele.

Mikalv: Klarer du å fiske ut info om disse AZ og GFS kodene? AZ burde stå i en servicebulletin. Mat for vacn-folket?
'13 Mjau

MikkeBoomBoom

Sitat fra: elekTrond på mandag 12. mars 2018, klokken 23:35
Mikalv: Klarer du å fiske ut info om disse AZ og GFS kodene? AZ burde stå i en servicebulletin. Mat for vacn-folket?

Tenker du da at man henter ut noe via ODB2 eller trenger du mer info fra verkstedet?
Finnes det forresten et interface ala Leafspy til E-UP!?


elekTrond

*** TL;DR warning! ***
Dette ble et langt og rotete innlegg, påbegynt sént i går kveld. Ikke-bilnerder kan bla videre.    :police:


@Mikalv: Tja, si det? Vet ikke om det finnes VAG-COM VCDS etc. for elbiler? "Alle" VAG-entusiaster og/eller VACN-medlemmer hadde sånt for 10-15 år siden. Det er vel bare en OBD2 med VAG-spesifikke tillegg, innbiller jeg meg?    *sjekke*

https://en.wikipedia.org/wiki/VAG-COM
Unlike generic on-board diagnostics (OBD-II or EOBD), VCDS uses the more in-depth Volkswagen Group-specific manufacturer protocol commands,[4] which allows the user to access all diagnostic capable vehicle systems — even in vehicles which are not covered by generic OBD-II/EOBD (e.g. pre-1996).
[4] http://www.ross-tech.com/vag-com/index.html

Primært tenkte jeg på å spørre verkstedet og/eller teknisk på Frysja om en utgreiing av de to produktkodene og hva de innebærer på detaljnivå. Sekundært søke sjøl på vacn.no, vwtdi.com (!) (forgått), myvweup.com (ødeland) og whatnot. Ikke at det er all verdens fart på vacn el-underforumet Elbiler, hybrider, og bilrelatert miljøteknologi heller. Ser nå at du må melde deg inn for å se underforumet Diagnose/feilsøking.

En Teknisk Service Bulletin (TSB) kan sjå slik ut:




*** servo antispinn nødbrems ***
Sitat fra: Mikalv på tirsdag 06. mars 2018, klokken 08:49
Verktedslippen var ganske uklar men muntlig så sa de at de hadde "oppgradert" styreenheten til servoen med en softwareoppdatering. Jeg argumenterte for at det var litt merkelig at softwaren feilet i en unnamanøver men de mener dette skal holde, så jeg antar at jeg får stole på dem. At dette dro med seg antispinn/stabilitetskontroll forklarte de med at "Dette henger sammen".
"Makes perfect sense" etter å ha bladd litt i sengelektyren fra østenden av "the (WW2) axis of evil". Alle boksene prater sammen over CAN-bussen. Får én hikke og skriver ut en feilkode, sprer det seg fort følgefeil. Les gjerne kap. 35C og 37 i trillingenes TechInfoManual (TIM) for en helhetlig forståelse. For dybdeinnsikt, se korresponderende kapitler i Workshop Manual (WM).




Et søk på "vw gfs" gir bl.a. denne:
https://www.youtube.com/watch?v=UdIqaNxeleY

How-to: Access guided functions
odisuser
Published on Aug 1, 2011
A short video demonstrating how to access the Guided Functions menu from the welcome screen

I dette klippet er det en Audi, men i andre klipp omhandler det alle slags sVAGe biler inkl. Bentley og Lamborghini. Koden "AZ" må stå for "Assistieren servo Zomezing-zomezing". På 1m27s vises et blokkdiagram over alle styreboksene i den aktuelle Audien. I e-up! vil det nok stå [AZ_nn] et sted.
[/TL;DR warning!]    :police:
'13 Mjau

MikkeBoomBoom

Takk for fyldig utgreiing!

At man i en nødsituasjon trigger et eller annet som gjør at deler av systemene feiler er fremdeles ganske urovekkende. Jeg er usikker på om feilen ligger i Canbus'en eller om det er meldingene fra f.eks servoen/rattutslag som overlesset bussen. Hvem vet?! Uansett så ble det en del morsom lesing om Canbus ut av dette, så kanskje man skulle koblet på noe sånt som dette når garantien likevel er ute:

autopi.io

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA