Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Åpent for bestilling av Kia NiroEV i Sør-Korea (pre-order)

Startet av Kårepåsporet, torsdag 01. mars 2018, klokken 21:12

« forrige - neste »

geear

Veldig kjekk info! Får håpe det er korrekt info.

1. Kjekt å se at begge utgavene kommer med 150kW motor, i motsetning til Kona!
2. Veldig liten prisforskjell på de to batteripakkene, €2272 gjør det vanskelig å ikke velge den store, og da faller uansett pkt. 1 bort.
3. Litt skuffet over rekkevidden. Går ut fra det er WLTP og ikke NEDC.
4. Sikkert ren gjetning fra Pushevs, men siste kvartal 2018 for første norske kunder er litt sånn midt på treet, skulle gjerne hatt bil litt før, men samtidig er det sjanse for å vite mer om Model 3 før man må bestille dersom det blir så sent.

ProsjektX

Rekkevidden er nok oppgitt etter den sørkoreanske syklusen. Altså 240km og 380km kombinert by og landevei. Ioniq er oppgitt til 191km etter samme test, til referanse. Så vil si at det lover veldig bra. Testen er mer som EPA
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

lirekassa

#3
Meget interessant! Levering i Q4 er vel omtrent som forventet for de av oss som reserverte tidlig.

2cm lengre og 1,5cm høyere enn nåværende utgave også  8)

Lepet65

Ser ikke så lovende ut dette, Ioniq som det produseres 40-50 k av får vi ca 200 i måneden
av her i Norge(1/2 års ventetid). Det vil si at 20 k produserte i året av Niro EV vil gi oss godt under 100 i måneden....(1+ års ventetid). Tidlige bestillere kan melke denne kua også (ref; Ampera-E).

Limodriver

Etter det jeg har blitt fortalt av en Hyundaiforhandler er Kia/Hyundai i ferd med å få på plass en egen batterifabbrikk. Jeg tror ikke vi skal planlegge med leveranser tilsvarende rasjonering/forbudstid.

Er det en ting det er nok av er det produksjonskapasitet av biler. Det må en vridning til fra biler med eksplosjonsmotor til elektrisk motor. Dette tar noe tid, men vil komme. Det er ikke langt tilbake IT-komponenter led av samme fødsels-/voksesmerter.

daktari

Noen som har prøvd å sjekke modellnavn på bilene på www.kia.com/kr når google oversetter?! ;-D
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:36
Rekkevidden er nok oppgitt etter den sørkoreanske syklusen. Altså 240km og 380km kombinert by og landevei. Ioniq er oppgitt til 191km etter samme test, til referanse. Så vil si at det lover veldig bra. Testen er mer som EPA
Det stemmer. Kona 64kwh har 390 km rekkevidde ettersørkoreansk syklus. Det betyr at Niro minimum får samme rekkevidde som Bolt/Ampera-e som har 380 km etter EPA.
Ut fra dette er det en sterk antakelse at Niro EV får et sted mellom 450-470km etter WLTP kombinert syklus.

Limodriver

Slik jeg vurderer egenskapene til både Kona og Niro er begge høyst interessante. Begge to vil kunne bli gamechangers på pris/rekkevidde (price/value) dersom de prises fornuftig.

Selvfølgelig kan en ønske seg app, rails, større bil, hengerfeste osv og enkelte vurderer en enkelt dimensjon som dealbraker i seg selv (model X tilbyr dette så løp og kjøp....).

Rekkevidde er nr 1 for meg, og resten faller stort sett på plass. Kia/Hyundai gjør sitt beste for å produsere attraktive biler og de har klart det med stort hell de senere årene.

Jeg gleder meg som en liten unge gleder seg til julaften med tidlige kønummer både på ny Kone og Niro.

Kårepåsporet

Sitat fra: Limodriver på lørdag 03. mars 2018, klokken 13:44
Slik jeg vurderer egenskapene til både Kona og Niro er begge høyst interessante. Begge to vil kunne bli gamechangers på pris/rekkevidde (price/value) dersom de prises fornuftig.

Selvfølgelig kan en ønske seg app, rails, større bil, hengerfeste osv og enkelte vurderer en enkelt dimensjon som dealbraker i seg selv (model X tilbyr dette så løp og kjøp....).

Rekkevidde er nr 1 for meg, og resten faller stort sett på plass. Kia/Hyundai gjør sitt beste for å produsere attraktive biler og de har klart det med stort hell de senere årene.

Jeg gleder meg som en liten unge gleder seg til julaften med tidlige kønummer både på ny Kone og Niro.

Problemet med X er størrelse utvendig og pris, samt stort rom å varme opp flere ganger hver dag for oss som bruker bilen på jobb og har mange stopp ila dagen.

Du må ha lykke til med ny kone

Cral

med tanke på prisene som er oppgitt, som er ca ca lik prisene på Kona fra prelanseringen av Kona i Sør Korea så blir neste uke svært spennende også for oss :)

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Kårepåsporet

Sitat fra: Cral på mandag 05. mars 2018, klokken 08:27
med tanke på prisene som er oppgitt, som er ca ca lik prisene på Kona fra prelanseringen av Kona i Sør Korea så blir neste uke svært spennende også for oss :)

Kona er uaktuell.
Per i dag hadde jeg kjøpt Niro, hva jeg gjør når vi kan bestille avhenger av flere ting, bla hva som er på gang av andre merker.
Synd at ikke Skoda er på banen, skuffende av Fiat også...

Cral

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 05. mars 2018, klokken 17:42
Kona er uaktuell. Per i dag hadde jeg kjøpt Niro, hva jeg gjør når vi kan bestille avhenger av flere ting, bla hva som er på gang av andre merker. Synd at ikke Skoda er på banen, skuffende av Fiat også...

Skoda er da på banen...  Fiat har elbil.

Grunnen til at jeg trakk inn Kona er at prisene på Kona og Niro er så å si identisk på de koreanske hjemmesidene til produsentene, og siden vi er mer eller mindre "lovet" priser på Kona etter lansering i Geneve i morgen, så burde ikke prisene bli så veldig forskjellige her...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Kårepåsporet

Sitat fra: Cral på mandag 05. mars 2018, klokken 21:23
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 05. mars 2018, klokken 17:42
Kona er uaktuell. Per i dag hadde jeg kjøpt Niro, hva jeg gjør når vi kan bestille avhenger av flere ting, bla hva som er på gang av andre merker. Synd at ikke Skoda er på banen, skuffende av Fiat også...

Skoda er da på banen...  Fiat har elbil.

Grunnen til at jeg trakk inn Kona er at prisene på Kona og Niro er så å si identisk på de koreanske hjemmesidene til produsentene, og siden vi er mer eller mindre "lovet" priser på Kona etter lansering i Geneve i morgen, så burde ikke prisene bli så veldig forskjellige her...

Skoda på banen? Ja, i 2020???

Fiat? 500????
Hvem elektrifiserer den?
Eller har de andre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA