Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig varmeapparat Leaf?

Startet av Icebear, torsdag 01. mars 2018, klokken 16:56

« forrige - neste »

Nilsern

#30
Takk for input, Lauvet. Jeg har sendt saken til NAF og avventer før jeg gjør noe mer. Som du sier, så er det nok lurt å få et annet verksted til å se på saken hvis ikke NAF kan løse saken. Vil da også be om vurdering fra fra samme verksted/forhandler om saken med varmeapparatet påvirker innbyttepris.
Bilen var inne på verkstedet i 10 dager - mest feilsøking. Det var helt umulig å få noe info fra verkstedet om hva de holdt på med. Det skal ikke forbause meg om større utskiftinger i varmeapparatet er nødvendig for å fikse det slik at det fungerer slik det skal (også i henhold til manual)...

Nilsern

Legger bare ut en oppdatering (og et lite hjertesukk). Burde kanskje hatt en egen tråd...
Kan ikke ta med alt skriftlig pga plassen. Det virker kanskje rart å skrive om varmeapparat nå om sommeren, men saken har gått helt siden i vinter...

Jeg har gjort følgende de siste par månedene.

1. Fått en uttalelse fra et annet verksted, Haugaland Bilsenter, som var forhandler av Nissan fram til Bilsenteret Haugesund tok over i 2016. De skriver at et varmeapparat som krever at AC er manuelt aktivert for at varmeapparatet skal virke (dvs at AUTO ikke kan brukes/røres) er ukjent for dem, men de kan ikke benekte en påstand fra Nissan om at noen biler fungerer slik. De skriver videre at de ville vert skeptisk til å ta inn bilen som bruktbil.

2. En advokat har sett på saken (gjennom NAF medlemsskap). Han mente jeg hadde en god sak og sendte et brev med krav om utbedring av varmeapparat, alternativt erstatning for manglende funksjonalitet / potensielt verditap,  til Bilsenteret Haugesund. Kravet ble avvist. Neste steg ville da ha vert å gå til sak mot BH, men jeg og advokaten var enige om at risikoen for kostnader var for stor og det dermed ikke var hensiktsmessig så vi gikk ikke videre.

3. Advokaten anbefalte å sende saken til forbrukerrådet / forbrukerklagenemnda, noe jeg har gjort. Der er imidlertid ganske lang ventetid.

Det er et et par uttalelser i svarbrev fra Bilsenteret Haugesund jeg gjerne vil fremheve som merkelige etter mitt syn, bla så må AC må være aktivert manuelt for at varmeapparatet skal gi varme, noe som etter mitt syn vil påvirke rekkevidden. Svar bra BH er utklipt under:
"Nissans svar på garantireklamasjonen var at Nissan Leaf i den aktuelle produksjonsperioden var programmert slik at AC måtte være aktivert for at varmeapparatet skulle fungere og at forholdet din klient har reklamert over følgelig ikke representerer noen feil eller mangel ved kjøretøyet.  Bakgrunnen for funksjonen er oppgitt å være varmepumpens logikk, som verken kan eller skal endres.  Nissan har følgelig avvist reklamasjonen som garantisak og hertil bestridt at din klient har krav på noe prisavslag.  Hans argument om at han bruker mer strøm er også bestridt som uriktig idet Nissan har understreket at han ikke bruker mer strøm for oppvarming/avkjøling ved å styre anlegget manuelt enn han gjør med en ren auto funksjon.  Tvert imot er det sannsynlig at forbruket er lavere her enn ellers"

Er det noen som kan bekrefte eller bestride uttalelsene fra BH / Nissan? Det er iallefall noe helt annet enn det som står i instruksjonsboken...



Carl Anton Stenling

Det er anledning til å rette kravet direkte mot importøren. Kanskje det kan gi en bedre avklaring?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Limodriver

Min erfaring med å rette reklamasjoner mot Nissan Nordic er håpløs. De svarer ikke og avslår alt med henvisning til forhandler.

Jeg blir dessverre ikke forundret når jeg leser føljetongen til Nilsern.

Jeg har eid min første og eneste Nissan, gjenkjøp er helt uaktuelt. Det er mange andre jeg kjenner som har tilsvarende dårlig erfaring med Nissan og reklamasjoner.

Det som forundrer meg er at noen gjenkjøper Leaf når de har dårlige erfaringer i forhold til service/reklamasjoner. Det er vår makt som forbrukere å velge alternative leverandører slik at de som ikke yter tilstrekkelig service taper på sin dårlige service.

Nilsern

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 12. juni 2018, klokken 11:32
Min erfaring med å rette reklamasjoner mot Nissan Nordic er håpløs. De svarer ikke og avslår alt med henvisning til forhandler.

Jeg blir dessverre ikke forundret når jeg leser føljetongen til Nilsern.

Jeg har eid min første og eneste Nissan, gjenkjøp er helt uaktuelt. Det er mange andre jeg kjenner som har tilsvarende dårlig erfaring med Nissan og reklamasjoner.

Det som forundrer meg er at noen gjenkjøper Leaf når de har dårlige erfaringer i forhold til service/reklamasjoner. Det er vår makt som forbrukere å velge alternative leverandører slik at de som ikke yter tilstrekkelig service taper på sin dårlige service.

Limodriver: Skulle nesten startet en egen tråd; "Vi som er misfornøyde med servicen fra Nissan"... ?

Lysholm

Mitt inntrykk er at Leafen varmer ved bruk av "Heat" knappen. Ved bruk av AC så er luften merkbart og vesentlig kjøligere selv om det er 8 grader ute (skulle ikke tilsi behov for kjøling). Nå skal det sies at vi sliter litt med vår 2013 Tekna hva angår varmen. Synes den har blitt dårligere nå enn tidligere.

Hvilke innstillinger har dere for maks varme? Hold utenfor resirkulasjon.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

EV-FTW

Sånn har bilen min vært fra ny. Står den på 22 grader, og klima, er det god temperatur. Men er det fuktig ute, dugger det straks, og jeg skrur da på AC, og heat. Det blir da straks kaldere, selv om det fortsatt står 22 grader. Det er ikke mulig å få varm bil med AC og Heat på. Kun med AC av.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Sitat fra: Lysholm på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 20:58
Mitt inntrykk er at Leafen varmer ved bruk av "Heat" knappen. Ved bruk av AC så er luften merkbart og vesentlig kjøligere selv om det er 8 grader ute (skulle ikke tilsi behov for kjøling). Nå skal det sies at vi sliter litt med vår 2013 Tekna hva angår varmen. Synes den har blitt dårligere nå enn tidligere.

Hvilke innstillinger har dere for maks varme? Hold utenfor resirkulasjon.
Har du byttet pollenfilteret? Er det tett blir det kaldt for det går lite luft.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Har dette noe med varmepumpa å gjøre? For med 2012-mod blir det fort altfor varmt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Carl Anton Stenling

Når man trykker inn Heat + AC så både kjøles og varmes luften. Det tørker luften og kan være nyttig i noen sammenhenger, men vanligvis holder det fint å bruke Heat.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

EV-FTW

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 22:09
Når man trykker inn Heat + AC så både kjøles og varmes luften. Det tørker luften og kan være nyttig i noen sammenhenger, men vanligvis holder det fint å bruke Heat.

Dette er blitt tatt opp flere ganger. Men etter snart 3 år med min Leaf, vet jeg at det på ingen måte holder med bare Heat. Med en gang det regner dugger bilen som bare det. Selv om jeg har kjørt uten AC lenge, og systemet skal være tørt. Og selv om jeg skrur av AC 10 min før jeg setter fra meg bilen. Den dugger. Gjort det siden den var ny. Eneste som hjelper er å kjøre med AC når det er fuktig i været, da forsvinner duggen med en gang.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sele

Har samme erfaring skal du ha duggfrie ruter i fuktig vær så må man bruke AC sammen med heat.

Carl Anton Stenling

Dette med duggproblematikk er et snodig fenomen og tydeligvis noe som enkelte sliter med.

Jeg har forøvrig installert fuktighetsmåler i bilen og synes det er nyttig fordi det gir mer fakta rundt varmestyringen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trond.m

#43
Trøsten er at det tydeligvis ikke er forbedret på den nye modellen.  ;)
Har hatt minst et 20-talls forskjellige bilmodeller, og Leaf er den eneste hvor jeg aldri har klart å forstå meg på styringen av varme og kjøling. Hadde også flere eksemplarer av samme årsmodell, og de virket (eller virket ikke !) på akkurat samme måte. Mao...works as designed  :(
Finner det også merkelig at jeg måtte stille termostaten på 16-17 grader, mens jeg i alle andre biler har termostaten på 21-22 grader. Og så måtte jeg hele tiden switch mellom auto on/off, heat on/off, AC on/off, resirk on/off,
samt åpne vinduene av og til når luften ble for tung og innestengt. I praksis et manuelt klimaanlegg i en 2018 modell  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA