Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig varmeapparat Leaf?

Startet av Icebear, torsdag 01. mars 2018, klokken 16:56

« forrige - neste »

bob-bob

Sitat fra: Icebear på fredag 02. mars 2018, klokken 14:04
Takk til bob-bob. Jeg skal forsøke din metode. Hvor mange kw trekker klimaanlegget ditt når det er kaldere enn minus 10? Vet du eller noe andre forresten noe om varmepumpa? Hvilken COP har den ved minus 15? Mange varmepumper av gammel type slutter å gi varme ved 10-15 minusgrader mens de moderne pumpene for norske forhold leverer god varme ned til minus 25.
Trekker litt over 4 kW sånn med en gang og faller etterhvert ned til litt over 3.  Når vi er varmere enn minus 10 så går bilen etterhvert over på kun varmepumpe , skrur av element og ligger på ca 1,5 kW.

COP verdi vet jeg ikke , men pumpa slutter å virke veldig bra om det er kaldere enn minus 15. ( men den går da ..)

Ebe

Klarer man å tvangsstarte elementet ved å aktivere AC?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Carl Anton Stenling

Et annet tips er å stille temperaturen på 30 grader og heller regulere med vifteeffekten. Av en eller annen grunn så gir varmeapparatet mindre effekt hvis lavere temperatur er innstilt selv om kupeen er vesentlig kaldere enn innstilt temperatur.

Bruk pil opp/ned-innstillingen for luft for å få opp temperatur. Deretter varme mot rute/ned. Gjenta syklusen.

Resirkulering er viktig ved kald utetemperatur. Kjør resirkulering inntil det begynner å dugge. Deretter kort periode med uteluft før ny resirkulering.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elbil fundamentalist

#18
Dersom du har dårlig varmeapparat må du ta bilen til service/garantioppfølging. Dette er ikke vanlig på disse bilene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

bob-bob

Sitat fra: Ebe på fredag 02. mars 2018, klokken 17:24
Klarer man å tvangsstarte elementet ved å aktivere AC?
Tvert imot , da fryser varmepumpe igjen enda mer. Fraråder bruk av AC når det er kaldere enn minus 10. Husk at den kjøler ned innsugs-luft og er det fuktighet i den , blir det til is , og det tetter igjen ting og tang...., Luften tørker opp , det stemmer , men om inntaket gjennom aircondition "radiatoren" blir tettet igjen av is , får du jo ikke mye luft inn etterhvert. Det er derfor den har en automatisk av-isings funksjon , men den fungerer jo dårlig når det er veldig kaldt.  Bruk heller vifta / temp innstilling.

Ebe

Ser utfordringen ved å kjøre med den på, men tenkte mer bare en kort periode fornå tvinge elemtet i gang. Men vare bare en teori :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

bob-bob

Sitat fra: Ebe på torsdag 08. mars 2018, klokken 14:46
Ser utfordringen ved å kjøre med den på, men tenkte mer bare en kort periode fornå tvinge elemtet i gang. Men vare bare en teori :)

Jepps , AC er jo bare varmepumpa som kjøres motsatt vei.....

Nilsern

#22
Jeg tar sjansen på å søke råd i denne tråden...
Jeg har en 2013 Leaf Accenta med varmepumpe. Bilen har gått 98000 og har fortsatt garanti (så vidt). For en drøy måned siden begynte varmeapparatet å fuske og innimellom blåse kaldluft. Jeg hadde bilen inne på verksted og fikk den igjen etter 10 dager med feilsøking.
Det jeg fikk beskjed om var at varmeapparatet virket, men det kunne ikke brukes på Auto. AC måtte være konstant aktivert. Det som overasket meg (og verkstedet) var at verkstedet hadde fått beskjed fra "høyeste hold" (fabrikken?) om at det bare var sånn på noen biler og at det dermed ikke var en feil som trengte å bli utbedret på garanti (slik jeg forsto han). Han på verkstedet sa at han hadde spurt flere ganger, da ha syntest at dette var rart. Etter mitt syn så er dette et avvik og kan gjøre bilen mer "tungsolgt" når jeg skal selge den (trolig i år).
Er det noen som har opplevt noe lignende? har noen formening om dette bare en noe jeg må godta?

Ellers har bilen vært "knakende god" fram til nå, men jeg tenker å bytte den inn i en med lenger rekkevidde. Nye Leaf er en kandidat, men jeg synes ikke dett er bra av Nissan.

LeafSwe

Sitat fra: Nilsern på fredag 16. mars 2018, klokken 20:51
Jeg tar sjansen på å søke råd i denne tråden...
Jeg har en 2013 Leaf Accenta med varmepumpe. Bilen har gått 98000 og har fortsatt garanti (så vidt). For en drøy måned siden begynte varmeapparatet å fuske og innimellom blåse kaldluft. Jeg hadde bilen inne på verksted og fikk den igjen etter 10 dager med feilsøking.
Det jeg fikk beskjed om var at varmeapparatet virket, men det kunne ikke brukes på Auto. AC måtte være konstant aktivert. Det som overasket meg (og verkstedet) var at verkstedet hadde fått beskjed fra "høyeste hold" (fabrikken?) om at det bare var sånn på noen biler og at det dermed ikke var en feil som trengte å bli utbedret på garanti (slik jeg forsto han). Han på verkstedet sa at han hadde spurt flere ganger, da ha syntest at dette var rart. Etter mitt syn så er dette et avvik og kan gjøre bilen mer "tungsolgt" når jeg skal selge den (trolig i år).
Er det noen som har opplevt noe lignende? har noen formening om dette bare en noe jeg må godta?

Ellers har bilen vært "knakende god" fram til nå, men jeg tenker å bytte den inn i en med lenger rekkevidde. Nye Leaf er en kandidat, men jeg synes ikke dett er bra av Nissan.

Sounds like the heatpump don't work. When you press the ac button, only the PTC element produces heat.
Can be checked with leafspy.
It should be fixed
3P+
3SR+

Nilsern

Takk for tips. Jeg fikk bilen torsdag ettermiddag (selger, da verkstedet var stengt) og snakka med verksmesteren fredag. Kom så på noen ting til og sendte mail til verkstedet og klage til Nissan sentralt der jeg også bad om bekreftelse på at det virkelig ikke er noen reklamasjon at varmeappareatet ikke virker på Auto, bare med AC aktivert i tillegg. Jeg ble kontaktet av en fra Nissan på telefon, men har var ikke teknisk person og jeg fikk ikke noe svar. Får se hva det ender med. Kan oppdatere status når jeg kommer til bunns i saken.

bob-bob

Sitat fra: Nilsern på lørdag 17. mars 2018, klokken 22:05
Takk for tips. Jeg fikk bilen torsdag ettermiddag (selger, da verkstedet var stengt) og snakka med verksmesteren fredag. Kom så på noen ting til og sendte mail til verkstedet og klage til Nissan sentralt der jeg også bad om bekreftelse på at det virkelig ikke er noen reklamasjon at varmeappareatet ikke virker på Auto, bare med AC aktivert i tillegg. Jeg ble kontaktet av en fra Nissan på telefon, men har var ikke teknisk person og jeg fikk ikke noe svar. Får se hva det ender med. Kan oppdatere status når jeg kommer til bunns i saken.
Dette er opplagt en feil som skal rettes på garanti. Kjør på du !

Nilsern

Jeg ønsker gjerne litt råd i denne saken. Hva er beste klagemulighet?
For å ha litt bedre kontroll på diagnose selv så har jeg en bestilt Leaf spy "dings", men ennå ikke fått den.

Jeg har da etter mange purringer endelig fått en skriftlig begrunnelse på mail fra Bilsenteret Haugesund (det tok nesten tre uker). Jeg får ikke utbedret varmeapparatet på garantien. Jeg har nå klaget så langt jeg kommer i Nissan og må evt ta saken videre hos NAF eller forbrukerrådet. Under er vedlagt begrunnelse på mail fra Nissan (ved sjefen hos Bils. Haug.). Nederst er vedlagt mitt svar og kommentarer.

mail fra Bilsenteret Haugesund:
TILBAKEMELDING VARMEAPPARAT LEAF -  EL27111
Viser til henvendelse fra deg vedrørende funksjon av varmeapparat i din bil. For at varmeapparatet skal virke må AC også være slått på. Det er en del biler som er programmert slik at HEAT funksjonen ikke fungerer alene men på ha på AC i tillegg før varmeelementet gir varme. Dette er også bekreftet av vår teknisk avdeling hos NISSAN til oss. Vi har feilsøkt og sjekket ut dette, og kan også bekrefte at det virker etter denne beskrivelsen.
For ordensskyld kan det også bekreftes at det ikke har betydning for EL - forbruket da AC ikke er på, men at bryter må være på for at varmelementet  skal fungere.

mitt svar på mailen:
Dersom bilen er programmert slik at varmeapparatet bare virker med AC aktivert manuelt, hvorfor oppsto da dette problemet nå etter at jeg har hatt bilen i over 4 år? Jeg antar vider at dersom AC måtte være aktivert så hadde den alltid kommet på når man velger AUTO, det skjer ikke nå. Tvert i mot så slås AC av når man trykker på AUTO. Du skriver at det at AC knappen lyser ikke har betydning for strømforbruket. Jeg brukte tidligere å aktivere AC i fuktig vær (dvs ikke AUTO) pga at det hjelpte til å fjerne fugtighet fra lufta og dermed dugg fra ruta. Dersom AC ikke lenger er på, men bare bryteren så må det bety at avfuktingen ikke lenger virker, noe jeg antar/håper at den gjør.

Carl Anton Stenling

Spørsmål om det hadde vært smart å ta bilen til en annen Nissan-forhandler for en second opinion.

Har du forresten testet hvorvidt AC (kjøling) fungerer? Kjølefunksjon og varmepumpe involverer stort sett de samme komponentene. Dersom kjøling ikke fungerer så er dette selvstendig reklamasjonsgrunnlag.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Nilsern

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 06. april 2018, klokken 20:12
Spørsmål om det hadde vært smart å ta bilen til en annen Nissan-forhandler for en second opinion.

Har du forresten testet hvorvidt AC (kjøling) fungerer? Kjølefunksjon og varmepumpe involverer stort sett de samme komponentene. Dersom kjøling ikke fungerer så er dette selvstendig reklamasjonsgrunnlag.

Jeg tror problemet (dvs beslutningen) ligger hos Nissan sentralt og ikke hos forhandleren. Når det er sagt så har Bilsenteret Haugesund bare hatt Nissan et drøyt år, før det var Haugaland bilsenter forhandler (som jeg kjøpte bilen hos). Dvs at Bils Haug har ikke så veldig lang erfaring med Nissan og jeg er mildt sagt ikke særlig fornøyd med kundeservicen (kunne skrevet mye om det, men lar være i denne omgang...)

Jeg har ikke fått testet AC kjøling pga det kalde været, men godt tips.

Lauvet

Sitat fra: Nilsern på fredag 06. april 2018, klokken 19:24
...

mail fra Bilsenteret Haugesund:
TILBAKEMELDING VARMEAPPARAT LEAF -  EL27111
Viser til henvendelse fra deg vedrørende funksjon av varmeapparat i din bil. For at varmeapparatet skal virke må AC også være slått på. Det er en del biler som er programmert slik at HEAT funksjonen ikke fungerer alene men på ha på AC i tillegg før varmeelementet gir varme. Dette er også bekreftet av vår teknisk avdeling hos NISSAN til oss. Vi har feilsøkt og sjekket ut dette, og kan også bekrefte at det virker etter denne beskrivelsen.
For ordensskyld kan det også bekreftes at det ikke har betydning for EL - forbruket da AC ikke er på, men at bryter må være på for at varmelementet  skal fungere.

mitt svar på mailen:
Dersom bilen er programmert slik at varmeapparatet bare virker med AC aktivert manuelt, hvorfor oppsto da dette problemet nå etter at jeg har hatt bilen i over 4 år? Jeg antar vider at dersom AC måtte være aktivert så hadde den alltid kommet på når man velger AUTO, det skjer ikke nå. Tvert i mot så slås AC av når man trykker på AUTO. Du skriver at det at AC knappen lyser ikke har betydning for strømforbruket. Jeg brukte tidligere å aktivere AC i fuktig vær (dvs ikke AUTO) pga at det hjelpte til å fjerne fugtighet fra lufta og dermed dugg fra ruta. Dersom AC ikke lenger er på, men bare bryteren så må det bety at avfuktingen ikke lenger virker, noe jeg antar/håper at den gjør.

Hva sier instruksjonsboka?

Det som står om klima og Auto i boka til min 2014-modell (s 4-28 osv) stemmer ikke med det Nissan har opplyst deg. Tvert om - det stemmer bra med din beskrivelse. Svaret fra forhandler virker direkte feil for en bil med VP, da aktivering av AC "tvangskjører" anlegget i AC-modus.

På min lyser bare HEAT når AUTO aktiveres, men bytter til AC om det blir så varmt ute at lufta må kjøles.
Om jeg aktiverer AC manuelt deaktiveres AUTO, og varmevirkningen blir dårligere siden lufta kjøles og varmepumpa ikke bidrar. For god varme må jeg altså IKKE starte AC manuelt uten grunn.

Hvis boka di sier det samme som min burde det ikke være noe å diskutere. Det er åpenbart en feil om du ikke får full varme i AUTO - uten AC på.

Det kan fortsatt være smart å gå til et annet verksted - svaret fra Nissan sentralt er nok mye styrt av hvordan saken er lagt fram, og mener verkstedet at det ikke er noen feil vil vel ikke importøren sette seg imot...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA