Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde vinter

Startet av Ricky75, torsdag 01. mars 2018, klokken 12:51

« forrige - neste »

Ricky75

Hei.
Vurderer å kjøpe en Ioniq, har fra før en Leaf 2015 modell.
Det går ikke langt på vinteren for å si det sånn :o
Men hva er forventet rekkevidde på en Ioniq ved feks -10? Går den 15 mil? 20 Mil?
Og hva med når plussgradene kommer krypende, klarer den feks 25 mil?


Crown

Kortversjonen fra Teslabjørns test i -10 i sterk vind og 90 km/t snitthastighet: 160km.

Jeg har ikke 90km/t eller raskere motorvei her jeg bor, så har aldri vært under 170km før nå siste par dagene med uvanlig sprengkulde, nå estimerte bilen 165km, men når jeg får kjørt litt ser jeg at jeg kommer lengre enn det.

Vanlig vestlandsvær/vinter/høst/sommer (det er jo så å si det samme, 6 grader og regn) så vipper jeg rundt 200km. Når sommerværet er riktig fint så er det ikke noe problem med 250km. Vi har også en Leaf 30kWh, og rekkevidden på Ioniqen er 20-30% høyere jevnt over.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

yhafting

#3
Sitat fra: Ricky75 på torsdag 01. mars 2018, klokken 12:51
Hei.
Vurderer å kjøpe en Ioniq, har fra før en Leaf 2015 modell.
Det går ikke langt på vinteren for å si det sånn :o
Men hva er forventet rekkevidde på en Ioniq ved feks -10? Går den 15 mil? 20 Mil?
Og hva med når plussgradene kommer krypende, klarer den feks 25 mil?

I praksis er det vel slik filmen til Bjørn Nyland viser- Ioniq kommer like langt eller lengre enn den nye leafen med 36kwh batteri på vinterstid. Så kan du jo sjekke hvordan det korresponderer med egen kjøreerfaring med din 2015 leaf. Topper du det med at batteriet lader fortere, så er det opplagt at hvis du må ut av komfortsonen (rekkevidden for hjemmelading), så vil du bruke mindre tid ved laderen med ioniq enn andre sammenlignbare biler.

For min egen del, så har jeg ingen intensjoner om å tyne batteriet til 25 mil om sommeren. Jeg har klart å få 20 mil ut av den, og de få prosentene som er igjen da blir mer som en sikkerhetsmargin. Fordi ioniqen har relativt rask lading og lav luftmotstand, så er det naturlig å følge flyten i trafikken, siden tidsstraffen for å måtte ta en ekstra lading alltid er mindre enn ved å kjøre langsomt for å slippe lading.

BTW det er fullt mulig å få rekkevidden til ioniq ned mot 10-12 mil, når du kjører i sørpe og det snør, spesielt hvis du må kjøre langsomt og med varmeapparat på fullt (pga fuktighet fra vått tøy ol.). Men det er ikke normalsituasjonen. Hvis det bare er kaldt er kan du regne med ca 15-16 mil, selv om det bikker -10.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

yhafting

#4
Sitat fra: Ricky75 på torsdag 01. mars 2018, klokken 12:51
Hei.
Vurderer å kjøpe en Ioniq, har fra før en Leaf 2015 modell.
Det går ikke langt på vinteren for å si det sånn :o
Men hva er forventet rekkevidde på en Ioniq ved feks -10? Går den 15 mil? 20 Mil?
Og hva med når plussgradene kommer krypende, klarer den feks 25 mil?
I dag (18.03) kjørte jeg rælingen -> charlottenberg i -15 til -8, tørre veier => forbruk ca 1,6 kwh/mil.
på veien hjem var det ca -1 - -5, og stort sett tørre veier og sol- og da var forbruket rett under 1,5 kwh/mil.

Både tur og retur var med kaldstart av bil, men det var altså mer en 15 grader varmere i bilen da jeg startet hjemturen pga sola. Hastigheten jeg holder er vel omtrent som de fleste andre i området. Jeg kjørte forbi to biler den ene veien og en bil den andre, og jeg lot en som hadde det mer travelt kjøre forbi på tilbakeveien, ellers var jeg stort sett alene på veien. På denne turen blir det alltid en del opp og ned i hastighet pga svinger, og i dag også pga telehiv (mest 70 og 80 fartsgrense og en fotoboks strekning i 70 på 8km  :-X ). Varmeapparatet hadde jeg på driver only og på 2-3 mengde luft og 21.5-22 grader. Så det blir ikke akkurat eco kjøring, men heller ikke ekstremkjøring.

Jeg valgte å lade 10 minutter begge gangene jeg passerte Bjørkelangen, men jeg hadde ikke trengt å lade mer enn en av dem. På sommerstid har jeg kjørt hele denne strekken (ca 20 mil, svingete, humpete veier) på en lading, men da kom jeg hjem med bare 6 km rekkevidde, så jeg synes det blir mindre stress å lade noen minutter ekstra.

Så rekkevidden i dag ville nok vært mer enn 15 mil (28kwh / 1,6 = 17,5..) men jeg ville ikke sjanset på mer enn 15, spesielt siden det ikke er gode lademuligheter på turen. (Kun hurtiglading ved Bjørkelangen så vidt jeg vet- om jeg ikke kjører over Kongsvinger, men det er 2 mil lengre hver vei men mye bedre vei.)
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Jouley

Jeg kjørte 176,5 km nå i påsken i ett strekk og hadde 60 km igjen på batteriet da jeg stoppet. Startet med kald bil, som hadde stått i tre dager. Det var mellom -5 og 3 grader, tørre veier og holdt en snitthastighet på 61 km/h (siste 40 km av turen drar snittet ned). Hadde klima på 21 gr. og brukte cruise control store deler av turen. Høydeforskjell ca. -400 meter, så det ble en del regenerering. Hadde jeg fortsatt å kjøre denne dagen, kunne jeg sikkert fint ha kommet opp på 220- 230 km.

Cantona

Jeg kjørte fra Bodø til Beiarn, over to fjell og tur-retur ble det 22 mil. 4 stk. + bagasje i bilen, varmeapparat på 22 grader, snøføre, bruker piggdekk (Hakka 8) og tempen var mellom - 3 til -8. Forbruket var på 16,3. Jeg ladder når jeg kommer til Beiarn. Hadde da ca. 5 mil igjen. Har kjørt ca 14.000 km. og mange av dem er på samme strekning. Har flere ganger kjørt når temperaturen har vært over -20 grader (fra Beiarn) og 11 mil hjem har ikke vært noe problem. Har aldri hatt mindre enn 4 mil igjen. Er veldig fornøyd med Ioniqen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA