Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Iskaldt!

Startet av hsa77, torsdag 01. mars 2018, klokken 05:57

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: minibiti på torsdag 01. mars 2018, klokken 15:29
Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. mars 2018, klokken 15:15
Ladet til 25% på Minnesund, da var batteri hele 0 grader og ladefart 8kw. Har nå kjørt til Tangen, batteriet er nå hele 5 grader, soc 10% og ladefart svimlende 15kw. Kaldt batteri er moro!!!

When you charge with 15 kW, does it help to warm up the battery during the charge?
Or will you still have a 5C battery temperature when you reach say 50% SoC?
I left Tangen with soc 30%, I think the battery had reached about 7 degrees by then - but the charge rate had already started to taper down a bit. When arriving home (30 min drive) the battery had reached 9 degrees. 

A cold battery is not fun. If you manage to cock it up like I did and start the journy with a cold empty battery I would recomend the following strategy - drive as far as you dare, the lower the soc the higher the charge rate. Dont charge more than you absolutely need to reach the next charger. After a few charges and a bit of driving you will achieve an empty warm battery - then you will be able to charge up to 80% soc and above at full speed.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ladov

Hvilken modell kjører du? Min 210 stopper lading lenge før den når 100% i denne kulda siden den ikke har varmeelement på batteriet. Min workaround er å kjøre litt friskt før den settes til lading. Litt teit men med litt planlegging går det jo. Dessuten kjører vi ikke så langt, har en dieselkoker for langturer..

Det med varmeanlegget høres ikke bra ut, sikkert greit med en tur på verksted. Jeg har ikke loggført det nøyaktig men vi har hatt den inne for justering av varmeapparatet minst to ganger. Siste gangen var vel en programmeringsjobb men da var den skikkelig kald i kulda.. Satt den til lading inne i et parkeringshus og da var den fin første 10 minuttene så ble den kald..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AppleKnocker

Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. mars 2018, klokken 15:18
Min bil trekker kun 1kw ved stillstand og -14. Har ringt verksted...

Nettopp! Du merker godt forskjell på 1 og 5 kw varme :)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

hsa77

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. mars 2018, klokken 19:30
Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. mars 2018, klokken 15:18
Min bil trekker kun 1kw ved stillstand og -14. Har ringt verksted...

Nettopp! Du merker godt forskjell på 1 og 5 kw varme :)
Skulle tro det ja!

1kw til varmepumpa gir forhåpentligvis et par tre kw varme inn i bilen, men i -15 er vel virkningsgraden på varmepumpa omtrent 1:1... Av en eller annen grunn skrur ikke bilen min på varmeelementet som skal hjelpe til når varmepumpa ikke holder.

Motorforum Hamar stiller som vanlig alltid opp umiddelbart, de skal se på bilen i morgen. 

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Hentet nettopp bilen på verksted. De fant en dårlig o-ring i varmepumesystemet, etterhvert hadde det da blitt lite gass i systemet. Når det er ekstra kaldt vil ikke pumpa gå og varmen vil kutte helt. Ifølge verkstedet har ZOE ingen annen varme enn varmepumpa, når den kutter er det ingen varme.

@AppleKnocker: Ved stillstand nå i -10 trekker bilen kun 2kw, men det kommer masse deilig varme!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AppleKnocker

Det viktigste er at varmen funker  :+1:

Men det er to ting som er rart:
1) At bilen din trekker 2kw i minus 10. Er det maks ved oppstart, eller har du kjørt en stund?  Nå er det "bare" minus 6 her, men min trekker 5 kw nå. Hvis jeg kjører en stund vil den nok gå ned selv om jeg holder alt på maks.
2) Er bilen din bruktimportert? Jeg vet at det finnes Zoe med kun varmepumpe uten øvrig varmeelement, men trodde ikke disse var solgt i Norge. Min varmepumpe sviktet nylig , og da fikk jeg fortsatt varme i bilen men redusert effekt til maks litt under 3kw. Så min bil har et varmeelement i tillegg. 100% sikkert.

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville ikke helt slått meg til ro med at 2kw er maks effekt på varmeapparatet. Spesielt ikke i lys av at fiksen er utført av noen som benekter eksistensen av et varmeelement...



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

hsa77

Bilen er kjøpt ny hos Motorforum Hamar,  en offisiell Renault forhandler. Jeg  snakket ikke direkte  med ham som reparerte bilen, men en kundebehandler - så det er mulig han ikke har så god kunnskap om bilen.

Den forrige Zoen jeg hadde, 2015 modell R240, hadde også problemer med varmepumpa, da ble også bilen iskald med null varme. Den bilen ble også kjøpt ny i Norge hos Motor forum Hamar.

@AppleKnocker: hvilken modell/versjon av ZOE har du?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AppleKnocker

Jeg har en 2017 Intens ZE40, kjøpt ny i Norge hos Renault forhandler. Samme som din?
Dvs min er lånt ut til et familiemedlem for tiden, men jeg kjører den stadig vekk. Senest i dag.

Svaret om varmeelement kan jo da skyldes en som ikke har full innsikt i tekniske detaljer om bilen.

Men at den trekker 2 kw er fortsatt rart. Gjør den den hvis du starter den i kulda og setter både varmehjulet og vifte manuelt på maks? Det kan ikke stemme at to like biler er så ulike på hvor mye strøm de trekker.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Her kan det være store forskjeller på straumtrekk. Da første som slår meg er at det er lite gass på den som trekker mykje. Er det lite gass så durer kompressoren på full guffe for å halde same temperatur.

For min del som kjører R210 så har eg fått føle at eg har ein tilleggsvarmer då varmepumpa streika i -5 grader. Hadde faktisk så mykje varme at da gjekk fint an å kjøre resten av turen. Men når eg kjører så ser eg som oftest ikkje meir enn 2 kw på forbruket. Har vært oppe i 3kw då da var nesten -30 grader.

NÅr du starter opp ein kald bil så trekker den opp mot 5 kw i oppstarten til kompressoren har fått varem i systemet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på fredag 02. mars 2018, klokken 21:11
Her kan det være store forskjeller på straumtrekk. Da første som slår meg er at det er lite gass på den som trekker mykje. Er det lite gass så durer kompressoren på full guffe for å halde same temperatur.

For min del som kjører R210 så har eg fått føle at eg har ein tilleggsvarmer då varmepumpa streika i -5 grader. Hadde faktisk så mykje varme at da gjekk fint an å kjøre resten av turen. Men når eg kjører så ser eg som oftest ikkje meir enn 2 kw på forbruket. Har vært oppe i 3kw då da var nesten -30 grader.
Har opplevd defekt varmepumpe flere ganger på R240 (det var en dårlig kabel som kortsluttet vifta - den røyk to ganger før de fant årsaken). Ved alle tilfeller av varmepumpesvikt på R240 var bilen iskald.

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

#25
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 02. mars 2018, klokken 20:50
Jeg har en 2017 Intens ZE40, kjøpt ny i Norge hos Renault forhandler. Samme som din?
Dvs min er lånt ut til et familiemedlem for tiden, men jeg kjører den stadig vekk. Senest i dag.

Svaret om varmeelement kan jo da skyldes en som ikke har full innsikt i tekniske detaljer om bilen.

Men at den trekker 2 kw er fortsatt rart. Gjør den den hvis du starter den i kulda og setter både varmehjulet og vifte manuelt på maks? Det kan ikke stemme at to like biler er så ulike på hvor mye strøm de trekker.
Prøvde å starte kald bil nå i -12. Kun 2kw i direct consumption. CanZE rapporterer 2,5kw til klima. Det blåser ok med varmluft fra dysene, har opplevd verre på fossilbil.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AppleKnocker

Jeg har også typisk 2kw eller mindre over tid når bilen er gjennomvarm og jeg har skrudd ned varmen. Jeg vet ikke eksakt hvor lenge jeg har 5kw, men jeg tipper den kan ligge på 4-5kw i 10-15minutter mens bilen er i ferd med å bli skikkelig varm.

@hsa77 Hva legger du i OK varme? Jeg målte temp rett fra dysene en gang, og den var opp mot 60 grader.

Hvor mye gass det er på min bil vet jeg ikke. Men den blir varm nok til å grille kylling uansett hvor kaldt det er ute.

Hvor mye trekker den når du skrur på defrost?

Noen som vet effekten på tilleggselementet? Jeg har antatt ca 3kw eller kanskje rett under.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

hsa77

Neppe 60 grader fra dysene, så det er nok ingen tilleggsvarme på min bil. Merkelig dersom ZOE levert til Norge omtrent samtidig kan være utstyrt med forskjellig løsning på varme.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

erinaes

En tredje observasjon herfra: satte varmeapperat/vifte på full guffe i går kveld (-6 gr) og trakk +2kW. Gjorde det samme i dag tidlig (-9 gr). Forbruk +5kW. En liten stund hadde jeg faktisk +6kW. Zoe desember 2017.

erinaes

Jeg kom på en sak: jeg diskuterte forvarming (kun kupevarmingen fra nøkkelkort) med min lokale MF-forhandler for noen mnd siden, og han sa at den trekker 5 kW. Det stemmer med hva som observeres, men ikke med hva som meldes fra Hamar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA