Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fossilbiler starter ikke i kulda - uegnet i Norge?

Startet av AppleKnocker, onsdag 28. februar 2018, klokken 14:46

« forrige - neste »

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:00
Du kommer med en hel rekke antakelser og feilaktige påstander,

Hva med dine?

Aftenposten 01.09.16

SitatPutins satsing på landbruket er i ferd med å gi resultater. Russland ligger an til å få den største kornavlingen i historien, større enn rekordavlingene i Tsar-Russland for et århundre siden, skriver det russiske tidsskriftet Ekspert.

De russiske bøndene nyter også godt av at rubelen har svekket seg kraftig på grunn av krisen, noe som har gitt dem betydelig bedre konkurranseevne. I tillegg har værforholdene vært særdeles gode i øst med en mild vinter og en varm og våt sommer.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

cyber

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:00
@ cyber.

Du kommer med en hel rekke antakelser og feilaktige påstander, i tillegg velger du å rakke ned på forumets medlemmer

   
Sitathvor alle de troende ( til litt av hvert ) ikke uventet applauderer trådstarter

Du er sikker på at du har kommet til riktig forum ?

Det er noen som ser ut til å tro at de kan melde seg på " gå på vannet-kurs " og bli rettroende overmennesker fordi de har vært i stand til å kjøpe en subsidiert bil som de kan kjøre gratis med ( etter hvert på bekostning av alle dem som i større grad bidrar økonomisk til fellesskapet ? ).
Selvgodhet og hovmod er egenskaper som er mest fremtredende hos dem som vil være rettroende i enhver sekt - også miljøfantaster ( som ikke har noe på et bilforum å gjøre ; selvmotsigende i seg selv..).
Heldigvis er de fleste, meg selv inkludert, ærlige på at grunnen til elbilkjøpet er pisken fra Lan og gulrota fra Trine - ikke for å redde verden fra å gå under.

Amoss

Sitat fra: cyber på tirsdag 06. mars 2018, klokken 15:24
Heldigvis er de fleste, meg selv inkludert, ærlige på at grunnen til elbilkjøpet er pisken fra Lan og gulrota fra Trine - ikke for å redde verden fra å gå under.

Helt greit at du er ærlig - ærlighet varer som kjent lengst (sier i alle fall de som tjener på å ikke være det ;) ). Og det er helt greit også at man kjøper elbiler av de grunnene. Som det en gang ble sagt på en TV-debatt - klimaet driter i hvorfor du kjører elbil, så lenge du velger det fremfor fossilene.

Men med det sagt så finnes det også de som minst like ærlig kan si at det er nettopp "for å redde verden" (eller lokalmiljøet) at de gjør det. Ikke at jeg tror de derved blir ufølsomme overfor hverken gulrøtter eller pisker.

Men du har også rett i at jo, dette er ett forum for elbiler - uansett grunnen til at man velger det. Men det er helt greit å også kunne fokusere noe på miljø-/klima-vern delen av elbilbruken, selv om det rett nok må innrømmes at elbiler ikke egentlig er klima-/miljø-vennlige, bare mer klima-/miljø-vennlige enn de fleste alternativer. Og nei, kollektivtrafikk/sykkel/gange er ikke noe realistisk alternativ for oss alle.



Model S 85D

doldis1

Sitat fra: cyber på tirsdag 06. mars 2018, klokken 15:24
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:00
@ cyber.

Du kommer med en hel rekke antakelser og feilaktige påstander, i tillegg velger du å rakke ned på forumets medlemmer

   
Sitathvor alle de troende ( til litt av hvert ) ikke uventet applauderer trådstarter

Du er sikker på at du har kommet til riktig forum ?

Det er noen som ser ut til å tro at de kan melde seg på " gå på vannet-kurs " og bli rettroende overmennesker fordi de har vært i stand til å kjøpe en subsidiert bil som de kan kjøre gratis med ( etter hvert på bekostning av alle dem som i større grad bidrar økonomisk til fellesskapet ? ).
Selvgodhet og hovmod er egenskaper som er mest fremtredende hos dem som vil være rettroende i enhver sekt - også miljøfantaster ( som ikke har noe på et bilforum å gjøre ; selvmotsigende i seg selv..).
Heldigvis er de fleste, meg selv inkludert, ærlige på at grunnen til elbilkjøpet er pisken fra Lan og gulrota fra Trine - ikke for å redde verden fra å gå under.

"gå på vannet kurs" ?  "rettroende overmenneske" ? " retttroende i enhver sekt" ? " vært i stand til å kjøpe en subsidiert bil" ?

Skal jeg ta dette seriøst ? Jeg vil anbefale deg å heller bruke tiden på kommentarfeltene i Broom og VG. De er begge fulle av lavpannede idioter. Jeg er overbevist om at du vil finne mange meningsfeller der.. Jeg derimot kommer ikke til å bruke mer tid på å svare på dette vrøvlet fra deg.

Måkemannen

For å prøve å pense oss innpå temaet i overskriften: Noen som har noen formening om hva hjemmetjenesten i Sverige holder på med? Lade kan de vel ikke ha gjort?

cyber

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 21:20
Sitat fra: cyber på tirsdag 06. mars 2018, klokken 15:24
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:00
@ cyber.

Du kommer med en hel rekke antakelser og feilaktige påstander, i tillegg velger du å rakke ned på forumets medlemmer

   
Sitathvor alle de troende ( til litt av hvert ) ikke uventet applauderer trådstarter

Du er sikker på at du har kommet til riktig forum ?

Det er noen som ser ut til å tro at de kan melde seg på " gå på vannet-kurs " og bli rettroende overmennesker fordi de har vært i stand til å kjøpe en subsidiert bil som de kan kjøre gratis med ( etter hvert på bekostning av alle dem som i større grad bidrar økonomisk til fellesskapet ? ).
Selvgodhet og hovmod er egenskaper som er mest fremtredende hos dem som vil være rettroende i enhver sekt - også miljøfantaster ( som ikke har noe på et bilforum å gjøre ; selvmotsigende i seg selv..).
Heldigvis er de fleste, meg selv inkludert, ærlige på at grunnen til elbilkjøpet er pisken fra Lan og gulrota fra Trine - ikke for å redde verden fra å gå under.

"gå på vannet kurs" ?  "rettroende overmenneske" ? " retttroende i enhver sekt" ? " vært i stand til å kjøpe en subsidiert bil" ?

Skal jeg ta dette seriøst ? Jeg vil anbefale deg å heller bruke tiden på kommentarfeltene i Broom og VG. De er begge fulle av lavpannede idioter. Jeg er overbevist om at du vil finne mange meningsfeller der.. Jeg derimot kommer ikke til å bruke mer tid på å svare på dette vrøvlet fra deg.
Jeg ønsker deg lykke til med en snarlig apokalypse, som er det jeg med mine innlegg har prøvd å få deg til å avstå fra å tidfeste, og hvis verdens undergang skulle utebli, kan du jo ta en kikk til på hva jeg skriver - med litt modning kanskje noe når inn.
I mellomtiden, dekk til den høye pannen din så ikke hakkespetten går til angrep i vårsolen  :D

ladov

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 07. mars 2018, klokken 18:37
For å prøve å pense oss innpå temaet i overskriften: Noen som har noen formening om hva hjemmetjenesten i Sverige holder på med? Lade kan de vel ikke ha gjort?
De har sannsynligvis den første modellen av Zoe, Q210. Jeg kjører den selv og den har enkelte mangler hva angår vintertilpasning..

Det konkrete problemet er at når batteriet er kaldt så settes ladestrømmen ned for å ikke skade batteriet, langt ned. Dessuten lader den ikke til 100%. Q210 mangler varmeelement på batteriet så når det blir skikkelig kaldt får du etter hvert knapt ladet noe som helst.

Da må du helst stå i oppvarmet garasje. Har du *ikke* oppvarmet garasje, jeg har ikke det, må du finne på noe annet. For eksempel varme batteriet ved å kjøre en tur på 20-30 minutter og så sette bilen til lading umiddelbart. Og selv da bør du helst ha en lader som er kraftig nok til å holde lunk i batteriet lenge nok til at du når 100%.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Måkemannen

Nå bor jeg riktignok ikke på noen kald plass, men jeg har vært på hytta i inntil 18 minus (har en R240). Prøvde meg på å toppe opp batteriet på en hurtiglader etter å ha kjørt i ca 1 mil. Det gikk ikke så bra, det gikk forferdelig sakte. Så jeg ga opp og kjørte tilbake til hytta og plugget i "sakteladeren" (10amp). Jeg fikk ladet, men ikke opp til 100% naturlig nok. Hadde ikke noen dings for å se batteritemperatur den gangen, men jeg vil tippe den var ganske lik utetemperatur. Bilen sto også ute.

Men altså, ingen lading overhodet? Trodde man i det minste fikk noe lading ved 20 kalde.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


ladov

20 blå? Det er kaldt..jeg har ladet min ned til -15 tror jeg men da gikk det skikkelig sakte og den stoppet før 80%. Jeg kjenner ikke 'temperaturprofilen' til batteriet men det høres sannsynlig ut at den lader saktere jo kaldere det blir.

Q210 mangler som sagt varmeelement men jeg trodde at R240 hadde det? Selv med varmeelement så vil det ta tid å heve temperaturen på batteripakka til passe ladetemperatur. Dessuten mistenker jeg at batteripakka knapt er temperaturisolert i det hele tatt og da kan det hende en 10A lader rett og slett er for svak til å klare jobben i slik kulde.

Det beste er å starte ladinga med en gang du parkerer siden du sannsynligvis har lunk i batteriet etter kjøreturen. Lading vil gjøre at tempen synker saktere og du har bedre mulighet til å nå 100%

Hvis du har nedoverbakke fra hytta til hurtigladeren så vil du også kjøre med for lav effekt til å rekke å varme opp batteriet noe særlig på bare 10km.

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA