Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fossilbiler starter ikke i kulda - uegnet i Norge?

Startet av AppleKnocker, onsdag 28. februar 2018, klokken 14:46

« forrige - neste »

AppleKnocker

Jeg har ikke hatt fossilbil på mange år. Men det har gått opp for meg at det er et vanlig problem at diesel- og bensinbiler ikke starter i skikkelig kulde. Hva slags idioti er det å lage biler som går på et drivstoff som ikke takler kulde. Og så selge de i Norge?

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Espen Hugaas Andersen

Ja, det er idioti, spesielt når de utstyres med knøttebatterier som lader seg ut om du bare tenker på å starte bilen. Har en fossilbil med flatt batteri i innkjørselen, som har stått sånn i et par uker.  :-\
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Må innrømme at jeg var litt spent i morges da jeg skulle fyre opp en 11 år gammel Honda med originalt batteri (!), men det gikk greit det. Verre var det med kjøreforholdene som var slik at vi snudde (E-18 på Sørlandet) og utsatte hjemreisen nok en dag siden det var totalt "white out".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

HCO

Jeg passerte 3 havarerte varebiler på vei til jobb i dag, den ene sperret venstrefila i Skulleruddumpa. Jeg vet selvsagt ikke hva det skyldtes at de stod langs veien, men alle tre bilene så ganske nye ut, så det er nærliggende å mistenke tykk diesel.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#5
Dattera har en fossilbil (diesel) som nektet å starte i kulda, som student har hun dessverre ikke hatt råd til elbil enda og brukte elbiler holder seg altfor høyt i pris på grunn av større etterspørsel enn tilgang.

Ferry

Bensinbilen min ville ikke starte her i vinter pga. for lite... strøm! Tror den er misunnelig på i3-en. i3-en derimot, har aldri klaget på mangel av bensin. 

JorgenM

Det finnes løsninger for alt.

Der vi har hus i Norge kan det bli ned mot minus 35. Vi hadde oppvarmet garasje og alltid "lunkne" biler på vinteren i fossil-fortiden vår. Andre bruker motorvarmer.

Største problemet er de som fyrer opp bilen og lar den stå på tomgang ei halvtime før de skal bruke den, eller folk som lar bilene stå på tomgang mens de leverer barna i barnehagen (vi bor 50 meter fra barnehagen og kjenner godt til dette...)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ferry

Sitat fra: JorgenM på onsdag 28. februar 2018, klokken 21:53
Største problemet er de som fyrer opp bilen og lar den stå på tomgang ei halvtime før de skal bruke den,

Akkurat det er ofte en nødvendighet for å få sikt nok til å kunne kjøre forsvarlig. Det er stadig saker i media der folk blir fratatt førerkortet pga. is/dugg/snø på rutene. Jeg syns ikke alle bildene er like hårreisende. Det beste er selvfølgelig kupevarmer, gjerne elektrisk. Hvilken fryd det er med forvarming av elbil kontra kaldstart av nediset fossil.

arthur

På bensinbilen har jeg en Defa som gir lunk på blokken, lader batteriet samt varmer opp kupeen og dermed fjerne is på vinduene (også). Eneste forskjellen er at på elbilen har jeg fjernkontroll.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på onsdag 28. februar 2018, klokken 23:34
Sitat fra: JorgenM på onsdag 28. februar 2018, klokken 21:53
Største problemet er de som fyrer opp bilen og lar den stå på tomgang ei halvtime før de skal bruke den,

Akkurat det er ofte en nødvendighet for å få sikt nok til å kunne kjøre forsvarlig. Det er stadig saker i media der folk blir fratatt førerkortet pga. is/dugg/snø på rutene. Jeg syns ikke alle bildene er like hårreisende. Det beste er selvfølgelig kupevarmer, gjerne elektrisk. Hvilken fryd det er med forvarming av elbil kontra kaldstart av nediset fossil.

Før, i min ungdom..., når jeg måtte parkere ute brukte jeg alltid noe som het tophatt - en liten presenning som bare dekker viduer og som hektes fast under skjermen med strikk og krok. Tok ca 10 part av tiden det tar å sette på og ta av i forhold til tiden å skrape, for ikke å si den tiden det tar å tine en bil ved å la den gå. Hadde det snødd så var måking gjort på 30 sekunder.

Forstår ikke at folk som parkerer ute ikke bruker dette  ???
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Har hytte på fjellet uten innlagt strøm.  Er det 25-30 kalde foretrekker jeg dieseldyret som faktisk fungerer best i disse forhold. Har testet i3én ned i 30 kalde til hytta, den fungerer fint bortsett fra at epower blir kraftig redusert etter parkering og nedkjøling av batteriet. Det største problemet er ladehastighet på hjemtur pga kaldt batteri.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Electrix

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 01. mars 2018, klokken 07:47
Det største problemet er ladehastighet på hjemtur pga kaldt batteri.
Har ikke i3 aktiv varming/kjøling av batteriet slik at dette ikke blir et problem?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Orbit

i3 kan bare varme batteriet under parkering når den er tilkoblet strøm.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

doldis1


Fossilbilen er ikke bare uegnet i Norge men i Verden.  Med 30 minusgrader i trøndelag 1. mars og varmegrader og fønvind på Svalbard burde det snart gå opp for folk at værsystemene endres fort.

Bare som en tanke: overfører vi det prosentvise avviket på temp. eller nedbør fra arktiske strøk om vinteren til sommeren og hvetefeltene rundt Svartehavet eller i den Amerikanske midtvesten, eller i Europa for den del kan vi gå en spennende tid i møte.

Trenger ikke som på Svalbard å være avvik i 80+ sammenhengende mnd. En måned over et større område er mer enn nok ! Resultat- massive avlingsskader, 100 talls millioner mennesker uten mat til neste vinter med påfølgende sosial uro og på lengre sikt, sammenbrudd i verdensøkonomien....
Vi kan faktisk være mindre enn 12 mnd. unna den største katastrofen i vår historie noensinne , og det er ikke usannsynlig en gang!

Likevel står dieslene og putrer på tomgang utenfor butikken som vanlig og folk klager som før over at elbiler slipper årsavgift...

Beklager om jeg kom i skade for å gli en anelse i retning O.T  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA