Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får Niro stort sett samme spec som Kona?

Startet av geear, onsdag 28. februar 2018, klokken 09:51

« forrige - neste »

lirekassa

Jeg tåler en halvtime pluss minus, men å stadig skulle måtte stoppe en time blir for lenge for meg. Litt interessant er jo dette med lading og konservativ kjøring også, for det endrer jo kjøremønsteret til en hel del bilister.

Per nå er det vel uansett få ladere utenom Teslas som er kraftigere enn 50kW?

trykkertor

Sitat fra: Gnilre på onsdag 28. februar 2018, klokken 22:47
Jeg kjørte Ampera-e et halvt år og brukte den på langtur, dvs mer enn 500 km noen ganger. Selv om jeg kun ladet på 50 kW hurtigladere som i praksis ga 45 kW opplevde jeg ikke det som noe problem. Innstillingen før kjøreturene var at jeg måtte lade når jeg måtte ta pause. Dermed ble det mye lengre stint, spesielt det første, med elbilen enn med dieselbilen fordi jeg måtte få batterinivået godt under 50 % før jeg kunne ta en pause. Typisk 250-300 km før første ladepause. Av den grunn kom jeg muligens fortere frem enn jeg ville gjort med dieselbilen fordi jeg kun tok pause når jeg ladet. Sikkert feil innstilling til det å kjøre på langtur med elbil, men slik fungerte det for meg.

Fint hvis Niro kan ta i mot 100 kW, men jeg tviler på at jeg gidder å lete etter 100 kW hurtigladerne før jeg tar en pause.
Dette synes jeg blir å "lure" seg selv.
Å påstå at en elbil med pålagt(e) ladepause(r) kommer raskere frem enn en dieselbil som kan kjøre i ett strekk.
Synes mange elbilentusiaster prøver å "feie ladeproblematikken under teppet" ved å si, vi skal jo likevel ta en pause, så da kan en like godt lade.
Jada. Pauser er bra, men å bli tvunget til pauser på over 1 time er ikke noe som passer i mitt kjøremønster.
Bergen - Oslo handler om 10 min stopp på Geilo for å kjøpe en matbit og besøke toalettet.
Så er vi på veien igjen.
På 10 min har en knapt funnet ladestasjonen, dradd brikken/appen, fått startet lading. Gitt at det ikke er ladekø.

100kW ladere må vi da håpe det blir fler og fler av innen nær fremtid.


Sitat fra: lirekassa på torsdag 01. mars 2018, klokken 09:46
Jeg tåler en halvtime pluss minus, men å stadig skulle måtte stoppe en time blir for lenge for meg. Litt interessant er jo dette med lading og konservativ kjøring også, for det endrer jo kjøremønsteret til en hel del bilister.
Per nå er det vel uansett få ladere utenom Teslas som er kraftigere enn 50kW?
Helt enig. Heller noen kortere pauser enn å sitte fast på fjellet i over 1 time.
Så lenge vi snakker om biler som ikke klarer å hurtiglade innenfor de første 20 minuttene, så er det ikke hurtiglading i mine øyne.
Håper Niro klarer å ta imot høyere effekt mye raskere.

Cral

Dette med tiden det tar å lade....

Med nesten dobbel så lang rekkevidde som de andre bilene i klassen, så kan man stoppe like ofte som dem, og lade like lenge som dem, og fortsatt komme lengre...

med 470km rekkevidde, og lading 70% (10-80%) så får man man en rekkevidde på nesten 800km...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

lirekassa

Derimot på vinteren så bruker vel oftere laderne enda lenger tid samtidig som batteriene tappes fortere? Hvis man må stoppe 1 time per 20 mil så blir det mye soving bak rattet tror jeg :)

Erfarte selv hvordan det går i praksis å dra på lengre turer. Til hytte med Tesla X 100d så var ladehastigheten over 100kW og ladestasjonen var plassert ikke altfor langt unna hytta. Da spiste vi middag på veikro før turen gikk videre, og alt var timet fint.

På vei tilbake stoppet vi samme sted pga tapping av batteriet og for å være sikre på at det var litt overskudd mandag morgen. Da var ladehastighet 30kW og vi måtte stått en times tid for å oppnå den effekten vi hadde planlagt. Vi kom oss uansett inn til byen, så vi valgte å dra videre - men for meg ble dette en liten vekker ift. eget kjøp.


geear

Sitat fra: Cral på torsdag 01. mars 2018, klokken 12:44
Dette med tiden det tar å lade....

Med nesten dobbel så lang rekkevidde som de andre bilene i klassen, så kan man stoppe like ofte som dem, og lade like lenge som dem, og fortsatt komme lengre...
Ja, forutsatt at du starter fulladet. Hvis du starter med 40% vil du og en e-Golf 190km fra 2014, uten batterivarmer, og med maks ladefart på 40kW, gjøre unna turen omtrent likt, forutsatt at dataene Hyundai har delt er riktige. e-Golfen må bare stoppe oftere, men har lik ladefart. Altså like mange kWh inn på batteriet per tid. Det er ganske tragisk med tanke på at batteriet er tre ganger så stort, og at bilen tydeligvis skal støtte 100kW. Det er noe som ikke stemmer her.

Sitat fra: lirekassa på torsdag 01. mars 2018, klokken 12:59
På vei tilbake stoppet vi samme sted pga tapping av batteriet og for å være sikre på at det var litt overskudd mandag morgen. Da var ladehastighet 30kW og vi måtte stått en times tid for å oppnå den effekten vi hadde planlagt. Vi kom oss uansett inn til byen, så vi valgte å dra videre - men for meg ble dette en liten vekker ift. eget kjøp.
Slikt er helt klart en vekker, men det handler også om planlegging, noe man enn så lenge bare må lære seg til om man skal være elbilist. Vet ikke hva som var gjort her, men før man forlater bilen i slike tilfeller må Range mode settes OFF, og så må man starte forvarming fra app i god tid før avreise. Da står det et 6kW varmeelement og varmer opp batteripakken. Tiden man benytter dette blir en oppveiing i forhold til hvor langt man har til ladestasjonen og hvor mye lenger man må stå for å få inn de kWhene man bruker på forvarming. En del høyere ladefart gjør at man fort tjener på å svi av noen kWh i varme i forkant. Noen harde aksellerasjoner er jo også både kjekt og varmer godt.. ;)

lirekassa

God planlegging er helt klart en forutsetning, ja. Men så må man tydeligvis også ta høyde for at man ikke får maksimal ladeeffekt hvis f. eks. andre biler lader samtidig eller det er kalde og ugunstige forhold. Kan legge til at batteriet på X'en var varmt da vi ladet andre gang, men at det stort sett sto andre biler på alle de andre plassene.

Ift. familiesituasjon så blir det vanskelig å forsvare noe særlig over 30 minutters stopp ved hurtiglading. Hvis det tar 54 minutter eller lengre så blir nok innkjøp utsatt til det foreligger ytterligere empiri og/eller oppgradert infrastruktur og batterier.

geear

Du vil nok fort få 15 mil på en halvtimes lading, og starter du fulladet kjører du da gjerne 50 mil med 30 minutters stopp, så håpløst er det ikke - det går jo fint å kjøre langtur med e-Golf og Leaf også i dag, men isolert sett er ladefarten ikke imponerende på en helt ny bil i dag.

Og ja, Tesla sine superchargere står i par på 120-150kW (såvidt jeg har fått med meg), så det er greit å velge "riktig" lader når man parkerer. Altså 1A og 1B vil dele tilførsel, og den som kommer først får alt den kan ta, nummer to "tar resten". Dessverre står de ikke alltid ved siden av hverandre heller, så det kan være noe ulogisk når du skal prøve å skjønne hvilke som er i bruk. I verste fall kan du ende på 30kW fordi en 100kWh-bil står midt i beste ladefart. Ofte er ikke dette et problem i det hele tatt, fordi den andre bilen gjerne har stått litt og ikke lenger har maks ladefart, mange står heller ikke så lenge og når den kobler fra og kjører avgårde så får du full fart.

lirekassa

Prøvde faktisk flere ladepunkter, men var som sagt ganske mange, så de fleste parene var nok en halvdel allerede okkupert.

50 mil med 30 minutter for så å lade på destinasjon kan jeg fint leve med. :) Det skal en del til for at det ikke blir Niro eller M3 på oss, sånn det ser ut nå - og har sett ut en stund.

Gnilre

Jeg startet med fulladet batteri på Ampera-e og hadde typisk 30 minutters pause med lading etter ca 4 timer. Deretter to timers kjøring på vestlandsveier før nye ca 10 minutter lading. Og så kom jeg frem med nesten tomt batteri, noe som fordrer at det er lademuligheter dit man kommer. Å stå å lade en time har jeg gjort, men da har jeg spist middag. Med 7-9 timers kjøring er 40 minutter pause egentlig for lite. Med en dieselbil hadde jeg tatt flere kortere pauser, og av den grunn ikke brukt kortere tid.

Problematisk ladekø opplevde jeg kun en gang; på vei til Bergen for å se på sykkel-VM. Det var flere med elbil enn meg som ville til Bergen fredagen før fellesstartene skulle arrangeres
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Kårepåsporet

«Ja, forutsatt at du starter fulladet. Hvis du starter med 40% vil du og en e-Golf 190km fra 2014, uten batterivarmer, og med maks ladefart på 40kW, gjøre unna turen omtrent likt, forutsatt at dataene Hyundai har delt er riktige. e-Golfen må bare stoppe oftere, men har lik ladefart. Altså like mange kWh inn på batteriet per tid. Det er ganske tragisk med tanke på at batteriet er tre ganger så stort, og at bilen tydeligvis skal støtte 100kW. Det er noe som ikke stemmer her.»

Dette blir teoretisk. For det første er det ikke alle hurtigladere som ligger rett ved veien, for det andre tar det tid å stoppe osv og ikke minst for det tredje så krangler gjerne hurtigladeren.
Jeg har en som jeg må kjøre 30 km ekstra for å kunne lade, der er det på toppen av det hele en enkel lader, som krangler og må fjernstartes hver andre-tredje-fjerde gang.
Og ja: jeg har meldt inn til Fortum. Hver j..... gang!

Så bare legge inn et ekstra ladestopp, joda, flott det for de som har mulighet til det!

lirekassa

Forhåpentligvis rekker vi å se hvordan Kona fungerer i praksis før Niro kommer på banen.

I forhold til utseende, så er ikke akkurat Kona veldig fjernt unna eksiterende modell. Hva tror dere om Kia her? Tør de være litt dristigere, eller? Fronten blir nok litt annerledes, og kanskje noen små detaljer/linjer, men tviler på at det er snakk om noen større designendringer som f. eks. at den noe særlig høyere eller lengre.

geear

Teori er det eneste sammenligningsgrunnlaget man har per i dag. Sammenlign med Ioniq med halve batteriet i stedet. Den har rekkevidde nok til fleksibiliteten og lader mye raskere enn det de har oppgitt for Kona.

Og svar til lenger opp; ja, mangel på destinasjonslading er en utfordring med elbil. Nesten uansett batteristørrelse kan man fort komme opp i "ugunstig ladebehov", dessverre, spesielt om en kombinerer det med kulde. Hytta mi er en utfordring både med 75 og 100kWh, men det vil hjelpe noe nå med chademo-adapter.

Kårepåsporet

Har alltid vært skeptisk til hybrid jeg, kjørte i 2005 Prius leiebil, hadde et forbruk på rundt 0,7, hadde da en Octavia TDI 2002 modell, den lå på rundt 0,5 og ned i 0,4 på langkjøring....

Men nå er jeg lei av å vente på en elbil som kanskje får hengerfeste osv
Med en ladbar hybrid har en mulighet å kjøre elektrisk store deler av tiden, samtidig som en kan kjøre med henger, eller sykkelstativ med to-tre sykler bak på bilen. Kia Optima PHEV: svær bil, nær 60 km rekkevidde, OK bagasjeplass og romslig baksete. Pris? 400k!
Alternativ? Tesla X? 700+k kroner.....
Kona er en minibil til? 350k?
Niro er litt større, til? 350+k?
Plutselig er kanskje ikke hybrid uaktuelt? Hmmmm

jkirkebo

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 01. mars 2018, klokken 19:10
Har alltid vært skeptisk til hybrid jeg, kjørte i 2005 Prius leiebil, hadde et forbruk på rundt 0,7, hadde da en Octavia TDI 2002 modell, den lå på rundt 0,5 og ned i 0,4 på langkjøring....

Hmm, kan det ha vært noe med kjørestilen? ;) Prius er den bensinbilen i sin klasse som har lavest forbruk på spritmonitor.de, den ligger på 0,52l/mil i årssnitt. Noe jeg vil påstå er ganske bra, du skal ha en bra gjerrig diesel for å klare lavere CO2-utslipp enn en slik (diesel slipper ut mer CO2 per liter forbrukt drivstoff).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Hybrid er godt alternativ nå, så sant en ikke kjører i noen av bomringene med hinsides rushtidsavgifter, men er skeptisk til hva som skjer med bruktverdien over tid. Personlig ville jeg iallfall ikke kjøpt en dyr hybrid nå (type X5 40e eller XC90 T8). En til 400k er det mer begrenset tap på, og at f.eks. en Passat GTE er et godt kjøp er det nok ikke tvil om, bare å sammenligne prisen med den slappe 1.6 dieselen eller hva det nå er. Frisk og avgiftsfri bil.

Forbruk og Prius; mange eiere kjører no temmelig passivt, iallfall de to jeg kjenner. Og når jeg har hatt Toyota leiebiler (Auris og Avensis), så har de vist iallfall 10km/t feil i 80km/t, noe som forklarer hvorfor Toyotaer ofte er først i køen. Med litt fart så blir Priusen tynt, mens andre biler bare cruiser, da blir forbruket deretter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA