Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får Niro stort sett samme spec som Kona?

Startet av geear, onsdag 28. februar 2018, klokken 09:51

« forrige - neste »

geear

Kjenner ikke Kia og Hyundai noe særlig, men forstår de deler mye teknologi og at mange mener de for eksempel skal bruke samme batteripakker. Kona er lansert med 39-noe og 64kWh, og min Kia-selger sa 40 og 64kWh for Niro, så det er vel fort det samme.

Blir i så fall litt skuffet over:

1. Forholdsvis stor reduksjon i effekt/ytelse på den minste batteripakken. Vi skal ha bilen som nummer to bil, og jeg har ingen ønske om å dra rundt på en batteripakke som veier mer og er mer miljøfiendlig (ressursmessig) enn den må være for vårt bruk. Da er det synd om det ender med at vi kjøper større batteripakke enn vi trenger bare for å få ytelsene.

2. Jeg ser det som positivt at Kona støtter 100kW DC-lading, men samtidig så oppgir de 1 time på 0-80% for 64kWh, med forutsetning om 100kW DC-lader. Håper dette er feil, eller at Niro blir bedre! Det er i så fall et snitt på 50kW fra 0-80%, og vil si knapt bedre ladefart enn hva man får på en e-Golf eller Leaf fra 0-80%, altså lite imponerende egenskaper for langkjøring. En time er for lang stopp for min del. Erfaringsmessig er en halvtime OK stopptid for oss med barn, tissepause, spising, småhandling etc., men med noe mer enn det så blir det kjedelig.

lirekassa

Det drypper vel litt flere nyheter angående brutto/netto på batteripakkene etter hvert vil jeg tro. For min del er det kun aktuelt med den største da dette eventuelt blir bil nummer 1 av 1. Ellers har det vel blitt sagt at vekten på batteripakka skal være lavere enn på Ampera, men dette gjelder vel også primært for den største.

100% enig i punkt to, men er ikke det interessante egentlig hvor lang tid det tar fra 20-80% og ikke 0-80? Det står 54 minutter fra 0-80, så vil man da klare 20-80 på ca. 40 minutter? Akkurat dette punktet er ganske kritisk for meg, 'hurtiglading' på én time tar for lang tid.

geear

I går stod det en time, ser det står 54 minutter nå, og merkelig nok på begge batteripakkene. Det betyr i så fall at 39kWh-utgaven er nede på 35kW i snitt fra 0-80, på 100kW lader, enda lavere hvis batteristørrelsen er brutto. Merkelig at det skal være så stor forskjell fra Ioniq til disse.

Forsåvidt enig i at 20-80% vil bli mer normalt under langkjøring, men

lirekassa

Spørsmålet er hvor stort vinduet man kan lade i over 50kW er, for det er vel ikke nødvendigvis slik at støtte for 100kW-lading er ensbetydende med dobbel ladehastighet (dessverre).

Det kunne vært interessant å vite mer om ladekurve, og om eventuelt noen som kan mer om dette kan komme med innspill for hva reell ladetid sannsynligvis vil være - og hvorfor :)

Hva er tallene for Ioniq forresten? Leser at den støtter 70kW og med 28kWh brutto, og med den batteristørrelsen er det jo egentlig ikke så mye som skal til. Nå vil jo 80% restkapasitet forhåpentligvis gi Niro en god del flere km i restkapasitet enn det man får med Ioniq i alle tilfelle.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Erfaring med dagens Soul og Ioniq er at de generelt lader raskere enn andre fra ca 20-80%, selv på 50kW hurtigladere. Fra 0% til 20% kan det være mer som spiller inn, men det er 20-80% tiden som ville være mest  representativt på langtur når man bruker hurtiglading som @lirekassa påpeker.

Er absolutt minst redd for tid på hurtiglading med Kona og Niro hvis de som minimum bringer med seg samme reelle ladehastigheter som Ioniq/Soul.

lirekassa

Reelle hastigheter i prosent da, ikke kW? For det vil jo kreve høyere kW for like mange prosent når batteriet blir større.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: lirekassa på onsdag 28. februar 2018, klokken 16:24
Reelle hastigheter i prosent da, ikke kW? For det vil jo kreve høyere kW for like mange prosent når batteriet blir større.

Eksempel: Kjørte langtur med Soul og Ampera-E i august. Soul'en måtte selvfølgelig lades mye oftere enn Ampera'en, men på et tidpunkt hadde begge ca 20% restkapasitet og vi startet hurtiglading på likt. Etter snaut 13 minutt hadde Soulen fått tilført 10kWh (display på hurtiglader), Ampera'en trengte 20min på å få tilført10kWh.
I prosent hadde Soul'en fått tilført ca 35%, Ampera'en litt over 16% basert på disse 10kWh.

lirekassa

Ah! Får håpe den trenden fortsetter da, ja. Den største batteripakka er uansett ikke lik den AE bruker, men vet ikke om det er andre faktorer som vil spille inn også.

geear

Det er en logisk brist i at den skal være så mye tregere enn andre fra 0-20% at den blir desto raskere mellom 20-80%, og det er ikke jeg som har forutsatt 100kW lader, det stod i spesifikasjonene til Hyundai. Noe som igjen må bety at den er enda tregere på 50kW. Hvorfor skulle de ellers skrive det?

Enten er Kona og Niro mye tregere enn Ioniq/Soul, eller så er specen feil..

Selv vår e-Golf 190km klarer snitt på 35kW+ i dette området. Og Teslaen starter på 50kW helt fra bunn, først på 80-tallet den ikke klarer å utnytte 50kW. Ioniq og Soul har mye høyere ladefart enn Teslaen per kWh, så om de hadde fulgt opp med like hard belastning på cellene i Kona/Niro skulle de vært veldig raske. Kanskje annen batterikjemi på disse nye?

lirekassa

Ny batterikjemi eller moderat anslag? Kan hende de i praksis vil være en god del raskere, men at de tar noen forbehold foreløpig.


Kårepåsporet

Jeg kjører Ioniq og hurtiglader sjelden, men når jeg skal til fjells på ski, og de lengste jobbturene må jeg lade litt.
Men pga dårlig utbygd ladenettverk gjør at jeg velger størst batteri, og derved blir hurtiglading sgs eliminert

Counterpointer

Teslabjørn sier litt om batteridegradering i Ioniq i siste videoen hans fra i dag med Ioniq.
Kan hende at den aggressive ladeprofilen tærer mer på batteriet enn de liker og derfor reduserer farten på Kona/Niro.

Tesla reduserer jo farten på superlading hvis en bruker det for mye, igjen ref Teslabjørn

geear

Sikkert fint med ny kjemi som tillater veldig høy tetthet/høy kapasitet per vekt, men kanskje man ikke får i pose og sekk og må oppgi noe på hurtiglading eller levetid?

Har også prøvd å grave litt i dette med hurtigladingforskjeller, og spesielt interessant er Ioniq, her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38412.0

Gnilre

Jeg kjørte Ampera-e et halvt år og brukte den på langtur, dvs mer enn 500 km noen ganger. Selv om jeg kun ladet på 50 kW hurtigladere som i praksis ga 45 kW opplevde jeg ikke det som noe problem. Innstillingen før kjøreturene var at jeg måtte lade når jeg måtte ta pause. Dermed ble det mye lengre stint, spesielt det første, med elbilen enn med dieselbilen fordi jeg måtte få batterinivået godt under 50 % før jeg kunne ta en pause. Typisk 250-300 km før første ladepause. Av den grunn kom jeg muligens fortere frem enn jeg ville gjort med dieselbilen fordi jeg kun tok pause når jeg ladet. Sikkert feil innstilling til det å kjøre på langtur med elbil, men slik fungerte det for meg.

Fint hvis Niro kan ta i mot 100 kW, men jeg tviler på at jeg gidder å lete etter 100 kW hurtigladerne før jeg tar en pause.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA