Skrevet av Emne: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?  (Lest 1483 ganger)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3417
    • Vis profil
Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« på: tirsdag 27. februar 2018, klokken 21:24 »
Jeg skal ikke skryte på meg å ha noe mer peiling på batterier enn gjennomsnittet, men det høres gjerne ut som at 40kW hurtiglading er snilt mot batteriet, mens Tesla sine 120kW er brutalt, uten at dette nødvendigvis er riktig. Er klar over at kjemien i batteripakkene, spenning og så videre også er forskjellig, og betyr noe i forhold til hva en får ut av for eksempel en "50kW lader". Men en grov oversikt med bruttostørrelser her, og maks ladefart, ikke gjennomsnittlig:

VW e-Golf 24kWh med 40kW hurtiglading = 1,67kW per kWh
VW e-Golf 36kWh med 40kW hurtiglading = 1,11kW per kWh
Tesla 75kWh med 100kW superlading = 1,34kW per kWh
Tesla 100kWh med 120kW superlading = 1,2kW per kWh
Hyundai Ioniq 30kWh (?) med 70kW hurtiglading = 2,34kW per kWh

Man kunne sikkert delt dette opp på cellenivå og med batteritype for å få mer nyttig info utav det. Noen som kjenner til noen oversikt/beregninger? Kan dette for eksempel brukes til å se på hva forventet levetid/degradasjon kan bli? For eksempel at 300km e-Golf vil tåle bedre hyppig hurtiglading enn 190km varianten?

Når en batteripakke ikke lenger tar i mot maks ladefart laderen kan gi, er det da BMS som forteller at nå må man roe seg ned og la cellene fylles, eller er det noe annet?
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

hanche

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 303
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #1 på: tirsdag 27. februar 2018, klokken 21:41 »
Det er bilen som bestemmer ladefarten, ja. Den forteller hurtigladeren hvor mye strøm den kan ta imot til enhver tid. Det ligger sikkert utallige ingeniørtimer bak algoritmen som brukes. Det ligger nok også noen forretningsmessige avveininger til grunn: Høyere ladefart gir fornøyde kunder (på kort sikt), men går det for hardt ut over batteriene, blir det flere reklamasjoner og misfornøyde kunder (på lang sikt).
Trondheim; Kia Soul EV 2016 (svart/rød).

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3417
    • Vis profil
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #2 på: tirsdag 27. februar 2018, klokken 22:37 »
Skjønner forsåvidt det er "bilen", men er det software i bilen som gjør det, eller er det cellene selv som faktisk ikke klarer å ta imot lading raskere som begrenser det utover maks ladestrøm laderen vil gi ved gitt spenning? Det er altså utelukkende bilprodusenten som bestemmer hvor mye de vil tyne batteripakkene sine (feks via BMS), ikke teknisk begrensning i cellene?
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

Rio

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5297
    • Vis profil
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #3 på: tirsdag 27. februar 2018, klokken 22:44 »
Skjønner forsåvidt det er "bilen", men er det software i bilen som gjør det, eller er det cellene selv som faktisk ikke klarer å ta imot lading raskere som begrenser det utover maks ladestrøm laderen vil gi ved gitt spenning? Det er altså utelukkende bilprodusenten som bestemmer hvor mye de vil tyne batteripakkene sine (feks via BMS), ikke teknisk begrensning i cellene?

Dess "hardere" man lader én celle, dess høyere spenning vil man få over cellen. Dersom spenningen overstiger f. eks. 4,25 V (nøyaktig tall avhenger av batterikjemi og temperatur, osv.) så vil cellen ødelegges. BMS har derfor "ansvar" for å forhindre for høy spenning.

Dette er selvsagt mer komplisert når man har mange celler i serie, og en høy spenning over dem, fordi cellene er ikke identiske, og vil derfor ha litt forskjellig spenning. Man har derfor elektronikk på hver celle, som "balanserer" denne under lading - dvs. når den får for høy spenning, så sørger balanseringselektronikken for at litt av strømmen går gjennom en motstand (i stedet for gjennom cellen), og derfor kan man lade de andre cellene mer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2241
    • Vis profil
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #4 på: tirsdag 27. februar 2018, klokken 23:00 »
Slik eg har forstått skjer det lite, eller ingen balansering av celler under hurtiglading? Dette er noko av årsaken til at hurtiglading normalt stopper på 80%? Eller er det feil?
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS

Rio

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5297
    • Vis profil
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #5 på: tirsdag 27. februar 2018, klokken 23:09 »
Slik eg har forstått skjer det lite, eller ingen balansering av celler under hurtiglading? Dette er noko av årsaken til at hurtiglading normalt stopper på 80%? Eller er det feil?

Tja - man stopper jo vanligvis hurtiglading på 80% (den stopper ikke av seg selv), fordi man betaler per minutt, og fordi over 80% går det langsomt, fordi BMS må redusere ladeeffekten for at ikke spenningen på noen av cellene skal overstige maks-spenningen.

Balanseringsmotstanden fungerer jo som en "nødventil" (den leder vekk noe av strømmen som ville gitt for høy spenning på en celle), men disse motstandene har jo også en maks-effekt de tåler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3417
    • Vis profil
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #6 på: onsdag 28. februar 2018, klokken 09:57 »
Dess "hardere" man lader én celle, dess høyere spenning vil man få over cellen. Dersom spenningen overstiger f. eks. 4,25 V (nøyaktig tall avhenger av batterikjemi og temperatur, osv.) så vil cellen ødelegges. BMS har derfor "ansvar" for å forhindre for høy spenning.

Dette er selvsagt mer komplisert når man har mange celler i serie, og en høy spenning over dem, fordi cellene er ikke identiske, og vil derfor ha litt forskjellig spenning. Man har derfor elektronikk på hver celle, som "balanserer" denne under lading - dvs. når den får for høy spenning, så sørger balanseringselektronikken for at litt av strømmen går gjennom en motstand (i stedet for gjennom cellen), og derfor kan man lade de andre cellene mer.
Hva er det da som forklarer den store forskjellen i ladefart på de forskjellige bilene?

For eksempel at Hyundai Ioniq lader mye raskere per samme kapasitet enn alle andre?

Kjører de cellene sine mye hardere, eller har de så mye bedre teknologi i batteripakkene sine at de tåler slik behandling?

Ser at Teslabjørn er litt overrasket over å oppleve at han på en hvit Ioniq pressebil gått 12000km opplevde å kun klare å få ut 25kWh, og den siste røde han testet nå, fikk han såvidt 26kWh på, gått 5000km, mens han mener han tidligere har testet en bil han fikk brukt 27kWh på. Kan begynne å lure?
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

Rio

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5297
    • Vis profil
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #7 på: onsdag 28. februar 2018, klokken 18:01 »
Forskjellen er nok beslutninger for hvordan de gjør det, og forskjeller i batterikjemi.

Fallet i kapasitet er størst i begynnelsen, og så flater det ut.

Husk også at batterier er kjemiske prosesser, og ikke digitale. Det er både vanskelig å lage batterier som har akkurat X kWh, og vanskelig å måle SoC.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1624
    • Vis profil
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #8 på: onsdag 28. februar 2018, klokken 23:56 »
En bivirkning av hurtiglading kan være at batteriet går varmt, og høy temperatur sliter.
Hurtiglading på høy SOC kan være uheldig.

Kunsten er nok å avbryte hurtiglading i tide. Tesla teller ikke hurtigladinger under halvfullt batteri på sin batteristatistikk, har jeg hørt rykter om.

Noen biler reduserer ladestrømmen fra ca halvfullt batteri, mens andre kjører stor ladestrøm langt opp.

F.eks 24kwt Leaf har gjerne høyer ladestrøm enn VW under halvfullt batteri, mens når batteriene har mye lading, f.eks 80%, så er det VW som har høyest ladestrøm.



nojac

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 26
    • Vis profil
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #9 på: tirsdag 14. august 2018, klokken 23:54 »
Jeg skal ikke skryte på meg å ha noe mer peiling på batterier enn gjennomsnittet, men det høres gjerne ut som at 40kW hurtiglading er snilt mot batteriet, mens Tesla sine 120kW er brutalt, uten at dette nødvendigvis er riktig.

Gammel tråd som jeg føler at ikke ble skikkelig besvart, så jeg tar opp temaet en gang til.

Mange kritiserer eGolf for å tillate max 40 kW ladehastighet mens Ionic visstnok kan gi 75 kW.

 Men kan det være slik at den høyere ladehastigheten betales med større slitasje og kortere batterilevetid, og derfor ikke nødvendigvis er et pluss?

automat

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 860
    • Vis profil
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #10 på: onsdag 15. august 2018, klokken 08:56 »


Mange kritiserer eGolf for å tillate max 40 kW ladehastighet mens Ionic visstnok kan gi 75 kW.

 Men kan det være slik at den høyere ladehastigheten betales med større slitasje og kortere batterilevetid, og derfor ikke nødvendigvis er et pluss?
Under ellers like forhold vil det nok være slik. Men både batterikjemi og temperaturkontroll er faktorer som spiller inn.

Biler uten aktiv batterikjøling har en ulempe ved hurtiglading.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3417
    • Vis profil
Sv: Stor forskjell i ladefart per kWh på de forskjellige elbilene? Levetid?
« Svar #11 på: onsdag 15. august 2018, klokken 16:12 »
Det viser seg jo nå også at neste bil fra Hyundai kjører mindre enn halv ladefart per celle kontra Ioniq, men så er det vel også forskjellig kjemi på de to bilene.

Blir spennende å se når det blir flere 70kW+ ladere rundt, om Ioniq pushes for hardt og vil få kraftig degradasjon, eller om den har så robuste celler at det går fint.
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.