Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilsalet stuper, men elbilsalet held stand.

Startet av arnkl, tirsdag 27. februar 2018, klokken 17:23

« forrige - neste »

arnkl

Bilsalet i 2018 t.o.m. 23. februar har falt med nesten 30%. Salet av dieselbilar er ned 40% og elbilar 9,5%. Men av elbilstatistikk.no ser eg at elbilregistreringa i februar har vore svært stor dei siste dagane, så eg vil tippe det no er ein liten auke totalt når februar er omme.

https://www.dagbladet.no/nyheter/bilsalget-stuper/69559019

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Troald

Helt klart. Tidligere er det blitt antydet 45% elbilandel i 2018 og da er det klart at det blir lite salg når det ikke blir levert. Men dette endrer seg i disse dager da Nissan leverer. Diesel er skikkelig ut, kun Senterpartifolk som skal til/fra Felleskjøpet kjøper ny diesel nå.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018


Bondeknøl

Men nybilsalget e vel egentlig helt vilt sammenlignet med hvor få vi bor i dette landet? Er det ikke på tide at kjøpegalskapen roer seg litt? Bør ikke Ola nordmenn bli litt mer edruelig i privatøkonomien sin?
Før så jeg mye mer godt brukte biler langs veien enn i dag.
Noen som har tall på gjennomsnittsalder på bilpark nå og for 20 år siden?

THE

Du finner litt om at gjennomsnitsalderen for bilparken i Norge har gått opp etter 2010 her: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28

I denne artikkelen fra 2013 står det at den norske bilparken aldri har vært eldre. https://www.nettavisen.no/na24/3613799.html

Til sammen må det bety at bilparken i 2016 har en høyere gjennomsnittsalder enn noen gang tidligere. Registreringstallene har gått opp de siste årene, og antall vrakede biler er stabilt. Det betyr at det blir flere biler på norske veier. De siste årene har også salget av eksosbiler økt mer enn salget av elbiler i totalt antall kjøretøy.

Jeg tror at mange gamle biler blir holdt registrert i stedet for å vraket for å ha som nr. 2 eller nr. 3 bil i husstanden. Også i husstander med elbil er det ofte en gammel eksosbil som fungerer som langturbil og til å trekke tilhenger pga. elbilen ikke fungerer tilfredsstillende til disse oppgavene. Gamle biler blir da først vraket når det blir for kostbart å reparere den for å få den gjennom PKK.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Bondeknøl

Du har nok rett i det. Har jo fossilbil selv som ruller noen få kilometer i året sammenlignet med Leafen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA