Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor lar Tesla oss starte å kjøre med åpne falkevingedører?

Startet av oto, tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:46

« forrige - neste »

krl

Det bør dukke opp en tydelig advarsel og gjerne pipe godt når bilen startes med åpne dører... Men å nekte bilen å kjøre høres veldig ugreit ut.

Alt som nekter bilen å kjøre gir sikkerhetsmessige utfordringer; f.eks. bør det være mulig å komme seg ut på vegskulder raskt hvis noe har skjedd på motorvei. Og det bør være mulig å kjøre ned fra fjellet i -25 grader -- selv i tilfeller hvor døren ikke lukker ordentlig pga. ising/andre feil.


Rygging og kjøring ut og inn av garasje med åpne dører er og blir en ugrei idé i de aller fleste biler... Det er en del som har testet karbonracersykkel på taket også. Den blir ikke med inn i garasjen for å si det sånn  :D

Alexxx

Skal bagasjeromsdøra betraktes da som "dør" og ikke tillatte bilen å kjøre dersom den er åpen? Det kan hende at man transporterer lange planker eller whatever og man har den åpen men bundet fast...

Cirion

Dette er like idiotisk som det jeg og kompisen min klarte å gjøre her om dagen...

Vi skulle på skitur etter jobb, men først skulle han preppe skiene i min garasje. I stedet for å parkere i garasjen slik at det ikke er plass, plasserte jeg meg så nærme garasjeporten som mulig. Slik at det skulle være plass til en bil foran min i oppkjørselen.

Kompisen kom. Jeg åpnet porten, og han hentet ski og staver. Jeg gikk inn i teknisk rom for å hente preppebordet. Tok det med meg inn i garasjen og lukket porten. Merkelig knase/skrapelyd da...

Kompisen min hadde åpnet bakluka på MIN bil for å slenge inn ski og staver?!? Den stod åpen og ski og staver sto ut av bilen. Spoiler gikk da i taket og fikk riper, samt at garasjeporten tok med seg bakluka på vei ned, selv om den nå ikke hadde nok plass til å gå ned  :'(
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

oto

Sitat fra: krl på tirsdag 27. februar 2018, klokken 14:52
Alt som nekter bilen å kjøre gir sikkerhetsmessige utfordringer; f.eks. bør det være mulig å komme seg ut på vegskulder raskt hvis noe har skjedd på motorvei.

CollisionDetected -> allowDriveWithDoorsOpen
Det settes og resettes et vell av statusbits i bilen når en kollisjon av ymse slag detekteres. Dette kan lett automatiseres. Tar ryggekameraet ditt kvelden i en kollisjon og du vil rygge ut av veien, bør ButtInSeat/Drive-interlocken også deaktiveres.

Sitat fra: krl på tirsdag 27. februar 2018, klokken 14:52
Og det bør være mulig å kjøre ned fra fjellet i -25 grader -- selv i tilfeller hvor døren ikke lukker ordentlig pga. ising/andre feil.
Sitat fra: Alexxx på tirsdag 27. februar 2018, klokken 15:01
Skal bagasjeromsdøra betraktes da som "dør" og ikke tillatte bilen å kjøre dersom den er åpen? Det kan hende at man transporterer lange planker eller whatever og man har den åpen men bundet fast...

Som nevnt flere ganger ovenfor - dette er ikke noe som skal tvinges på folk, man skal ikke behøve å velge det om man ikke vil, men det hadde vært en for mange både kjærkommen og naturlig valgmulighet - som kan deaktiveres automatisk eller manuelt om nødvendig eller ønskelig. En dørstatus/kjøre-interlock kan være valgfri, andrevalg, og kan om aktivert ha en ett-trykks override.

Diskusjonen her minner om responsen fra en del på Chill Mode. Noen kan ikke fatte vitsen, mens andre synes det er både behagelig og praktisk. Men man skal være bra vriompeis for å føle at den knappen er i veien.

Så min oppfordring er: Om du er blant dem, som oss, som har engstet seg for å rive av vingedørene, flott om du sier fra til Tesla om at dere ønsker som alternativ å kunne hindre kjøring med dørene åpne - med overridemulighet og automatikk som sikrer nødstilfeller.

TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

pwb

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:47
Hadde klikket om bilprodusenten ikke lot meg kjøre med dørene oppe. å stå å vente på dørene ved en ulykke? brann? ødelagt sensor?
Skjerp deg....

Går ut fra at du ikke har Tesla?

Lassi

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 27. februar 2018, klokken 13:14
Sitat fra: gr på tirsdag 27. februar 2018, klokken 12:48
X5en hoppet i park hver gang jeg prøvde å rygge med førerdøra på gløtt, noe som irriterte meg grønn hver gang jeg skulle flytte den litt.
Mener at dette er noe som ble innført felles på tyske biler når de ble importert til USA i sin tid!
Husker jeg leste for lenge siden om en som kjøpte en US importert A6 Allroad som også irriterte seg grønn over dette når han skulle rygge inntil noe med henger og ikke kunne ha døra oppe samtidig :(
Er ikke like lett å "henge" langt ut av vinduet som ut av døra når man rygger :D

Ta på beltet så går det helt fint på min 2010 modell.

Demented_Genius

Går fint å kjøre BMW med åpne dører. Ha på bilbelte da kan du rygge med døra åpen. Tipper det går med alle tyskere.
Synest det er greit slik Tesla har gjort det. Det er jo god varsling.
BMW X5 2011
BMW I3 2016

Råde

Sitat fra: Demented_Genius på tirsdag 27. februar 2018, klokken 22:20
Går fint å kjøre BMW med åpne dører. Ha på bilbelte da kan du rygge med døra åpen. Tipper det går med alle tyskere.
Synest det er greit slik Tesla har gjort det. Det er jo god varsling.
Nope. eGolf hiver på brekket. Grådig irriterende, akkurat som at tyskerne har bestemt at 22 grader er akkurat riktig temperatur å ha i en bil.

Ser ikke vitsen med å krangle om et valg for brekk på ved dør åpen er ok å be om eller ei. Hvis det var et valg så kunne jo alle velge. På samme måte som jeg gjerne kunne valgt at brekket ikke gikk på hvis jeg åpnet døra i golfen min.

Du oto: neste gang musk har Twitter raptus så kan du jo slenge inn en kommentar...
e-Golf | X75D

oto

Sitat fra: Råde på tirsdag 27. februar 2018, klokken 23:12
Du oto: neste gang musk har Twitter raptus så kan du jo slenge inn en kommentar...

Hehe, takk - har vært inne på tanken.  :)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

olavxxx

Sitat fra: pwb på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:37
Sitat fra: KristofferH på tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:47
Hadde klikket om bilprodusenten ikke lot meg kjøre med dørene oppe. å stå å vente på dørene ved en ulykke? brann? ødelagt sensor?
Skjerp deg....

Går ut fra at du ikke har Tesla?
Han har vel to stk.

Jeg har selv en model X og mener også at man bør få kjøre hvis man vil.
Greit nok at det kan være feil på sensorer, dørene kan være sikret.. Eller kanskje de ikke er sikret, men du må flytte bilen (den kan stå midt på en motorvei rundt en uoversiktlig sving?). Eller kanskje døren er åpen, men du er i en tunnell med brann, så skal bilen nekte å starte?

Man må alltid gjøre avregninger, det er alltid en kost/nytte, en risikovurdering. Hvis man nekter bilen å starte, vil man innføre nye risikomomenter. Klart at man ved å la folk kjøre med åpne dører har risikoen før at dørene treffer ting, men det samme gjelder med åpne vinduer, åpent soltak, åpen bakluke. Men noen liker å ha hånden ut vinduet, noen har hendene ut soltaket, noen har skiene ut bakdøren, eller sin nye 65" TV.

oto

Igjen - dette trenger ikke være default, kun en valgmulighet for de som ønsker det. For egen del kan jeg ikke huske å ha måttet redde meg ut fra en faresituasjon ved å kjøre med åpne dører selv etter tre tiår med kjøring, så det å f.eks. måtte trykke på en knapp for å kunne gjøre det, innebærer en risiko jeg kan leve med. :-)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Råde

Og så er det jo ikke verre enn at parkvesenet går på og at man skrur den av hvis man allikevel skulle kjøre. Trenger ikke alskens failsafe for det.

Edit: parkvesenet=parkbrems
e-Golf | X75D

Lepet65

Hvis en selv ikke vil eller kan kjøre med FWD åpen kan en jo bestille bergingsbil så gjør den det for deg.

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk


Knut Røe

Hahaha, hadde jeg sett noe sånt måtte jeg gått ut av bilen og ledd meg ihjel. Det der måtte ha vært ekstremt komisk.

Espen Hugaas Andersen

Den var spesiell. Kanskje noen har forsøkt rygge inn i en garasje med døren åpen, og så får de rett og slett ikke lukket den.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA