Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor lar Tesla oss starte å kjøre med åpne falkevingedører?

Startet av oto, tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:46

« forrige - neste »

oto

Da skjedde det uunngåelige i vår familie: I en lett stresset morgensituasjon med ting og folk inn og ut og barn som skulle på skidag, kjørte vi ut av garasjen med bakdøra åpen, og den smalt i øvre/bakre kant av garasjeporten. Hele døra må byttes.

Dette reaktualiserer på smertelig vis et spørsmål jeg har grunnet mye på siden før jeg kjøpte bilen: Hvorfor tillates man å starte  kjøring med åpne falkevingedører? Jeg kan ikke fatte at ikke Tesla i det minste tilbyr som en option å hindre kjøring med dørene åpne. På verkstedet i dag fortalte de at en stakkar hadde kjørt inn i ting tre ganger med FWD åpen.

Er tanken å alltid opprettholde muligheten til å akselerere ut av en farlig situasjon, et kryss eller lignende, selv om dørene er åpne? I så fall bryter flere produsenter, som VW, med den tankegangen. e-Golfen vår bråstopper om jeg åpner førerdøren for å kikke bakover under rygging. Og Xen lukker den endog.

Tesla bør i det minste oppdatere softwaren med et tilvalg som lar oss  hindre start med åpne bakdører. Med dette valget aktivert, bør bilen gå i P når man åpner en dør (som golfen setter på brekket), og man bør ikke få gå i Drive eller Reverse før de er lukket. Så enkelt. Det kan gjerne dukke opp en knapp på skjermen der det står f.eks. «Doors open. Are you sure you want to allow driving?" Yes/no.

Har andre noen refleksjoner rundt dette? Om flere er enige med meg, er det supert om også dere melder fra til Tesla om at en slik funksjon er ønsket.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Hodetelefoner

Hadde klikket om bilprodusenten ikke lot meg kjøre med dørene oppe. å stå å vente på dørene ved en ulykke? brann? ødelagt sensor?
Skjerp deg....

cra

Helt greit med varsling, og jeg har selv etterlyst mye mer høylydt varsling etter å ha startet en kjøretur der frunk ikke var onrntlig lukket, men som fører sitter man med det endelige ansvaret for å sjekke at alt er i orden før man kjører.

Har ofte kjørt bil (ikke Tesla enda) der dørene ikke har vært skikkelig lukket pga frost, og det hadde vært helt uaktuelt å eie en bil der jeg ikke kunne kjøre før alle dører var orntlig lukket i slike situasjoner. Mulig jeg kommer til å angre på det en gang, men i det daglige er det jeg som bestemmer, ikke bilen. :)

Når det er sagt så skjønner jeg at det er kjempesurt å ha ødelagt døra. Håper det ordner seg raskt; du blir neppe den siste som opplever dette. :-/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Det bør vel være mulig å kjøre hvis låsen eller en sensor ikke fungerer. Det har skjedd meg flere ganger, den ene gangen på en ganske øde plass.

Det kommer jo ganske tydelige advarsler på begge skjermene + lydsignal, men det kunne gjerne vært en bekreftelsesknapp, ja.

Lydsignalet kan forresten slås av ved å prøve å sette bilen i autostyring (det blir stille men den går ikke i auto).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

oto

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:47
Hadde klikket om bilprodusenten ikke lot meg kjøre med dørene oppe. å stå å vente på dørene ved en ulykke? brann? ødelagt sensor?
Skjerp deg....

Skjerp deg selv, KristofferH. Lær deg å uttrykke deg mer hyggelig.

Du hadde da klikket med alle nyere VWer. Jeg skriver heller ikke at dette bør være default eller eneste valgmulighet, men det kan utmerket godt være et tilvalg.

Det er enkelt å lage rask overstyringsfunksjonalitet som løser situasjonene du beskriver.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

cra

Sitat fra: jlan på tirsdag 27. februar 2018, klokken 12:16
Det kommer jo ganske tydelige advarsler på begge skjermene + lydsignal, men det kunne gjerne vært en bekreftelsesknapp, ja.

En "jeg tar alt ansvaret" knapp er en veldig god ide på slike ting, ja! Da dekkes båte oto og mitt behov på en gang. Jeg kjører ikke med noe åpent så ofte at jeg ikke tåler å bekrefte at jeg virkelig vil det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

En ting er å kjøre i garasjen med sykler eller takboks på taket, men de varsles ikke. Min bil plinger høyt og varsler med rødt symbol i instrumentpanelet dersom jeg setter den i R eller D med FWD åpen, så jeg syns det er vanskelig å forstå at man kan ignorere det?

Det hender jeg skal flytte bilen en halvmeter for et eller annet, og hadde blitt irritert om jeg måtte lukke dørene og åpne de igjen, for eksempel når man har parkert på en ladestasjon, holder på med tilhengere/parkering eller annet.

Det kunne sikkert vært et valg, men da blir forvirringen fort komplett om dette står på eller ei. Det beste er kanskje å forvente at sjåføren følger med på visuelle og hørbare varsler?

X5en hoppet i park hver gang jeg prøvde å rygge med førerdøra på gløtt, noe som irriterte meg grønn hver gang jeg skulle flytte den litt.

oto

Sitat fra: cra på tirsdag 27. februar 2018, klokken 12:43
Jeg kjører ikke med noe åpent så ofte at jeg ikke tåler å bekrefte at jeg virkelig vil det. :)

Godt skrevet!  :) :+1:
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

morpheos

Den piper og sier ganske tydelig fra at du gjør noe dumt når du prøver å kjøre med FWD åpen. Ser ikke behovet for noe utover det, det er ganske unngåelig spør du meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

PionerThink

Sitat fra: gr på tirsdag 27. februar 2018, klokken 12:48
X5en hoppet i park hver gang jeg prøvde å rygge med førerdøra på gløtt, noe som irriterte meg grønn hver gang jeg skulle flytte den litt.
Mener at dette er noe som ble innført felles på tyske biler når de ble importert til USA i sin tid!
Husker jeg leste for lenge siden om en som kjøpte en US importert A6 Allroad som også irriterte seg grønn over dette når han skulle rygge inntil noe med henger og ikke kunne ha døra oppe samtidig :(
Er ikke like lett å "henge" langt ut av vinduet som ut av døra når man rygger :D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

oto

Sitat fra: gr på tirsdag 27. februar 2018, klokken 12:48
En ting er å kjøre i garasjen med sykler eller takboks på taket, men de varsles ikke. Min bil plinger høyt og varsler med rødt symbol i instrumentpanelet dersom jeg setter den i R eller D med FWD åpen, så jeg syns det er vanskelig å forstå at man kan ignorere det?

Det hender jeg skal flytte bilen en halvmeter for et eller annet, og hadde blitt irritert om jeg måtte lukke dørene og åpne de igjen, for eksempel når man har parkert på en ladestasjon, holder på med tilhengere/parkering eller annet.

Det kunne sikkert vært et valg, men da blir forvirringen fort komplett om dette står på eller ei. Det beste er kanskje å forvente at sjåføren følger med på visuelle og hørbare varsler?

X5en hoppet i park hver gang jeg prøvde å rygge med førerdøra på gløtt, noe som irriterte meg grønn hver gang jeg skulle flytte den litt.

Jeg er enig i at de audiovisuelle varslingsmekanismene til Tesla er så gode som man kan forvente - av varslingsmekanismer. Problemet er for en del, tror jeg, at det varsles så mye på en moderne bil som dette - for belte, for sensorer foran og bak, og her også for dørene - at man blir litt døv for det. Bilen roper ulv litt for ofte.

Selv er jeg programmererer og svært teknisk interessert, og selv om jeg er distré, skiller jeg som regel intuitivt og trigget av interesse/fascinasjon de ulike varslene fra hverandre. For kona mi imidlertid, som mangler denne interessen, oppleves det som en forvirrende kakofoni når hun ved hver oppstart fra garasjen hører lyder assosiert med sikkerhetsbeltet og p-sensorene - og i dag også dørene.

Selvsagt er sjåføren fullt og helt ansvarlig. Men faktum er at varslene ikke er tilstrekkelig for mange - alle skadetilfellene de beskrev på verkstedet i dag er et uomtvistelig bevis på det.

En valgfri interlock, som ikke behøver å være default, hadde derfor vært til stor (økonomisk) trygghet for mange av oss, og til intet hinder for dere som ikke ønsker den. Og som Cra antydet ovenfor er posisjonskorreksjoner med åpne dører antagelig et såpass sjeldent foretagende for de fleste av oss at en ett-trykks deaktivering av interlocken ved behov er til å leve godt med.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

cra

Kakafoni-problemet har jeg med Leafen. Den dinger og plinger og jeg aner ikke hvorfor. Spesielt når jeg parkerer. Mulig det er litt slik på Teslaen også, men den kommer i alle fall opp med mer info på skjermen i de fleste tilfeller.

Et alternativ kunne jo vært en stemme som fortalte hva som faktisk var i veien, og på en del av lydene (usikker på hvilke det skulle være) kunne man evt. få velge dem bort.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

oto

Et annet alternativ kunne være å utnytte de mange høyttalerne til å lage retningsbestemte varsler. Karakteristiske lyder kunne komme fra aktuell retning.

Et interessant paradoks er at Model X har fører-i-sete-interlock: Bilen kan ha flere klare indikatorer på at føreren er tilstede - jeg kan ha gasspådrag, rattpådrag og lukket førerdør - men letter jeg på rumpa mens jeg rygger (for f.eks. å se et referansepunkt på siden bak), bråstopper bilen.

Jeg mener det er irrasjonelt av Tesla å betrakte denne ene indikasjonen på manglende førertilstedeværelse - blant flere indikasjoner på det motsatte - som mer risikofylt enn å kjøre med dører pekende opp og til siden.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Boomerang

Sitat fra: oto på tirsdag 27. februar 2018, klokken 13:54

Et interessant paradoks er at Model X har fører-i-sete-interlock: Bilen kan ha flere klare indikatorer på at føreren er tilstede - jeg kan ha gasspådrag, rattpådrag og lukket førerdør - men letter jeg på rumpa mens jeg rygger (for f.eks. å se et referansepunkt på siden bak), bråstopper bilen.

Jeg mener det er irrasjonelt av Tesla å betrakte denne ene indikasjonen på manglende førertilstedeværelse - blant flere indikasjoner på det motsatte - som mer risikofylt enn å kjøre med dører pekende opp og til siden.

Denne kom vel i stand etter at en 10-åring (eller hva det nå var) satte seg inn i en demo-Model S i 2012 og kjørte inn i et butikksenter.. Da kom det varsler på at det ikke var holdbart å ikke ha følere i setet på en slik high-tech bil. Så bra blir det aldri for alle..

o.b.lix

Til lags åt alle kan ingjen gjera - Ivar Aasen (oversatt: Man kan ikke gjøre alle fornøyd)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA