Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan lade til 100%?

Startet av Jejl, tirsdag 27. februar 2018, klokken 08:38

« forrige - neste »

Jejl

Jeg har hatt Kangooen i 3 år nå, men blir ikke helt klok på hvordan bilen lades til 100%.

Som regel når jeg setter meg inn i bilen om morgenen så er bilen ladet til ca 87-92%. Ladingen er stoppet, og dersom jeg låser opp bilen starter ladingen igjen, og 45-75 minutter lading gjenstår.

Men av og til er bilen ladet til 100% på første lading. Hva avgjør forskjellen?

Jejl

Og hvis ladingen er stoppet før den er kommet til 100%, må bilen være ulåst for å lade siste rest. I dag gjenstod 80 minutt lading for å lade siste rest.
Nesten like merkelig dette som forhåndsprogrammeringen av varmen i bilen, som skrus av og på ved at varmeapparatet må stå på full varme for å være på.

Joachim@sancon.no

Min kangoo står også på ca 90% på morningen. Jeg har antatt at det er forvarmingen som tapper mer en den tilfører, eller at den er full i løpet av natta og at den ikke lader på morningen når forvarmingen startet selv om den står koblet på.

Har ikke tenkt så veldig mye mer over det da jeg har en ca 10km til jobb. Når jeg kommer hjem om dagen så er bilen på 60%, så greit nok med strøm.

Er forresten veldig fornøyd med bilen, bortsett fra at den er svært dårlig på vinterføre. :)


Jejl

Forvarmingen utgjør ikke noen særlig forskjell. Men det ser ut til at bilen alltid lader til 100% før forvarmingen starter.
Hvis den er på så trekker den 4 kw, og jeg får kun ca 2,3 kw fra ladekabelen. Så når forvarmingen er over så er bilen på rundt 90% også da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA