Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opplegg til lading i garasje

Startet av aundertun, mandag 26. februar 2018, klokken 10:44

« forrige - neste »

aundertun

Eg skal om ikkje so lenge få min nye Leaf LE og driv å ser på opplegg til ladestasjon og vegglader. Før eg kontakte elektrikar vil eg lufte mine tankar her slik at eg står bedre om kva eg treng til når elektrikarane kjem med sine tilbod. Bruka å være litt forskjellige meininga om ka ein treng av kablar og sikringsstørrelse. Eg vil prøve å få størst mogleg når eg først går i gang.

Det eg har i dag er 400V TN inn på huset. Hovudsikring er 4X50. Har fått lagt kabel ut i garasje 5G10 som eg skal ha inn i eit modulskap. Tenkte å sikre denne med ein 40A sikring, for så å fordele ut til 3 stk. 10A kurs for lys og stikk, og ein kurs med 32A og PFXP 5G6 til ein industrikontakt på vegg. Då kan eg bruke ladeboks på den og ha moglegheit for å koble meg på med utstyr som treng 3 fas 400V.

Vil det bli for lite nedtrapping på sikrings størrelse??
Vil kabelstørrelsen være tilstrekkeleg??

Elmo

#1
I likhet med mange ferske elbilister så overvurderer du sterkt behovet for rask lading hjemme.
Selv har jeg kjørt snart 200.000 km med elbil og har sjelden ladet på mere enn 10A 1fas. 

Les gjerne denne https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38226.0 og eller andre av disse tilsvarende trådene.

5G10 kabel holder herfra og til evigheten. Er kanskje til og med større enn inntakskabelen din.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TB

Antall km pr dag x 0,2 kW = ladebehov pr dag.
eksempel: 50 km pr dag x 0,2 = 10 kWh pr dag.

For å lade inn 10 kW i løpet av 10 timer = 1 kW pr time - dvs. i teorien treng du 6 A.

Så kan det være praktisk enkelte gonger med litt meir, pga. ein skal raskt ut igjen, og vil lade litt raskere.
Der vil bruken være ulik.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

aundertun

#3
Sitat fra: Elmo på mandag 26. februar 2018, klokken 22:21
I likhet med mange ferske elbilister så overvurderer du sterkt behovet for rask lading hjemme.
Selv har jeg kjørt snart 200.000 km med elbil og har sjelden ladet på mere enn 10A 1fas. 

Les gjerne denne https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38226.0 og eller andre av disse tilsvarende trådene.

5G10 kabel holder herfra og til evigheten. Er kanskje til og med større enn inntakskabelen din.

Eg tenke at når eg først går i gang vil eg sette opp noko som kan takle større ting i framtida. Med over 10 mil pr dag, og der ein har ca 6 timer frå bilen blir parkert til den skal ut igjen kan det være greit å få innpå litt rask strøm på vinterstid. Litt usikker på kor stor sikringane i skapet til energiselskapet er, men inntakskabel inn til huset er på 4X25, så det skal vel være greit med kvadrat. Men spørsmålet er om eg kan trappe ned størrelsen på sikringane så tett som 50-40-32.

Rio

Det er ingen som trenger så mye ladeeffekt hjemme som dem som ikke har fått bilen enda! :D

100 km @0,2 kWh/km = 20 kWh

Med en standard 16 A (3,6 kW) tilkobling, lader du 20 kWh med 3,6 kW på 5,5 timer, dvs. 6 timer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bosonic

"Pussig" måte å ønske en ny medlem velkommen til forumet på!
Nærmest latterligjøre en som vil sørge for å få et best mulig opplegg for elbillading og teknisk utstyr i garasjen.
Hvorfor ikke svare på det han egentlig spør om? Han har jo allerede lagt kabel så det må jo gå an å svare med dette som utgangspunkt. "aundertun" har kanskje angrepet prosjektet sitt i feil ende, men det må jo gå an å svare innlegget på en seriøs måte.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Elmo

Sitat fra: bosonic på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:31
Nærmest latterligjøre en som vil sørge for å få et best mulig opplegg for elbillading og teknisk utstyr i garasjen.
Du peker kanskje på meg nå ??  men jeg har ikke ment å latterliggjøre noen og har ment å svare seriøst.

Det er da et ubestridelig faktum at en god del folk sterkt overvurderer hvor mye ladefart de behøver hjemme før de har fått elbil, så hovedbudskapet (som kanskje ikke kom godt nok frem) er at det er lurt å avvente til man har fått bilen og brukt den litt og erfart behovet for lading hjemme.

Min mening er at 16A sikring til ladingen holder, men så lenge han snakker om underfordelingsskap i garasjen så kan han med fordel gå for 32A eller maks 40A til skapet.
5G10 er overkill nesten uansett hvilken hjemmeladingsløaning han velger, med mindre avstanden en kilometer og ikke meter, men så skader det selvfølgelig ingen å ha for kraftig kvadrat på ledningene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TB

Mitt svar var og meint seriøst, med informasjon om forventa behov for strøm. Det viser seg seinare i tråden at trådstarter kjøyrer over dobbelt så mykje som ein gjennomsnittsbilist. Har også kort tid på seg på lading. Dermed er behovet for rask lading større enn for mange.

Støtter Elmo, mange overvurderer behovet for lading. Det er og budskapet i NRK artikkelen Strømselskaper: – Elbillading kan knele strømnettet (Artikkel er diskutert i annen tråd, budskapet er at det kan bli knapt med effekt om "alle" skal lade med 32A, samtidig som dei kjem heim frå jobb.)

Men, å legge grov nok kabel er neppe feil - det vil gjere daglig lading tryggere, og gir muligheit for ekstra rask lading dei gongene det er behov for det. I prinsippet nøyaktig det samme kraftselskapet gjer - dei må legge kabler som kan levere effekten til den kaldeste vinterdagen i året. Alle andre dager kan kabelen være tynnere  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA