Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Potensiell elbilkjøper ønsker råd

Startet av cabrius, søndag 25. februar 2018, klokken 22:42

« forrige - neste »

cabrius

Hei

Potensiell elbilkjøper her, med få erfaringer og mange spørsmål. Vær overbærende  ;)
Skulle gjerne hatt litt input fra erfarne elbilfolk.

Situasjon pr i dag:
En dieselbil i grei forfatning.
En sliten bensinbil som synger på siste vers.
Vi er to voksne og tre barn, et med bilsete (framovervendt) og to med pute. Trolig kan vi redusere til en pute og et sete snart. Kjører til daglig 30-60 km, dog sjelden med alle fem i bilen. Sjelden noen vesentlige langturer. 200+ km 6-7 ganger i året.
Budsjett maks 250-300k, men kan godt bruke mindre. Brukte biler er også aktuelt.


Planen er altså å beholde dieselbilen og kjøpe ny(ere) bil som kan ta over som bil nr 1/hverdagsbilen. Denne er ikke nødt til å være en elbil, men det begynner å bli veldig fristende. Vurderer også å redusere til en (el)bil, men det blir vanskelig logistikk. Da snakker vi vel i praksis bare Tesla, som blir å strekke budsjettet laaangt, så det frister ikke så veldig.

Så da er altså spørsmålet hvilken elbil som egner seg for vårt behov, innenfor de gitte rammer. Har gjort en del reaseach selv, men vil sette pris på å høre fra andre med erfaringer fra samme situasjon. Om det har noen betydning; vi bor like utenfor Trondheim og kommer i all hovedsak til å kjøre til og rundt byen.

Et annet spørsmål er lademuligheten hjemme. Pr nå har jeg kun tilgang til et vanlig stikk ("schuko"), beregnet på motorvarme, i fellesgrasje. Dette deler en 16A kurs med fire andre biler. Bare en av disse bruker motorvarmer, og ikke veldig ofte ser det ut til. Har folk erfaringer/innspill her?

Setter pris på alle inspill. :)

DBR

For å bruke minst mulig penger for behovet, så ville jeg gått for 30kwh Leaf.

Men hvis dere ønsker en bil som oppfyller kravene med glans så ville jeg vurdert 40kwh/nye leafen, eller en ioniq. På lengre turer vil ioniq være mye bedre takket være batterivarmer og raskere lading, samt lavere forbruk.

Kjøp noe som kan kjøre lengre enn behovet. Du vil garantert bruke den mye mer, og kanskje irritere deg over at du ikke kjøpte en bedre rekkevidde-bil om du evt går for noe som såvidt dekker behovet.

Carl Anton Stenling

Du bør få avklart lademuligheten før du kjøper elbil. F.eks. lading på 16 A tre timer hver natt vil nok være tilstrekkelig for ditt behov. Hvis det er sameie/borettslag så er det viktig å avklare at det er tillatt å lade på denne kursen. I utgangspunktet ingen god ide å lade fra vanlig stikkontakt på delt kurs, slik at hvis mulig bør det legges opp en ny dedikert kurs med veggladeboks.

For ditt kjøremønster vil mange av elbilene ha nok rekkevidde, men tre barn i baksetet utelukker de minste bilene. Leaf eller brukt B-klasse kan kanskje være egnet. e-NV200 er også en mulighet.

Det kan være smart å se på nye Leaf som kanskje kan erstatte mer av kjøringen enn du opprinnelig tenkte.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ebe

Den praktiske kongen er nye Nissan e-NV200 40kwh, spesielt når man har tre barn.7 seter og en hav av plass.

Men da legger man igjen mye komfort, og må være forberedt på en enkel og simpel bil. Men de starter på 300' ny. 

Vi kommer til å ha den som eneste bil i vår familie på 5. Ja, vi må hurtiglade når vi skal på langtur, men det fungerer godt når man blir vandt til det. Mange småpauser for kidsa :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 25. februar 2018, klokken 22:52Du bør få avklart lademuligheten før du kjøper elbil. F.eks. lading på 16 A tre timer hver natt vil nok være tilstrekkelig for ditt behov. Hvis det er sameie/borettslag så er det viktig å avklare at det er tillatt å lade på denne kursen. I utgangspunktet ingen god ide å lade fra vanlig stikkontakt på delt kurs, slik at hvis mulig bør det legges opp en ny dedikert kurs med veggladeboks.
Det er vel ikke så mye å avklare. Man skal ha egen dedikert kurs med jordfeilvern klasse B, og er det Schuko, så skal den være sikret med 10A. Dette er om man skal følge retningslinjene, vel å merke.

I og med at dagens anlegg ikke følger en eneste av retningslinjene for lading, så ville nå jeg sagt at det er bare å finne ut hvordan man får lagt opp lading. Antar man må involvere ett sameie eller borettslag, så man får håpe de er samarbeidsvillig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vollis47

Hadde jeg hatt tre barn som fremdeles bodde hjemme, så ville jeg absolutt vurdert Nissan eNv200. Jeg hadde en slik varebil tidligere, og jeg syntes slettes ikke komforten var dårlig (hadde en Mercedes S-klasse som privatbil). Skal du på tur med hele familien og diverse remedier er Nissan eNv200 et godt valg.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

hsa77

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 26. februar 2018, klokken 08:30
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 25. februar 2018, klokken 22:52Du bør få avklart lademuligheten før du kjøper elbil. F.eks. lading på 16 A tre timer hver natt vil nok være tilstrekkelig for ditt behov. Hvis det er sameie/borettslag så er det viktig å avklare at det er tillatt å lade på denne kursen. I utgangspunktet ingen god ide å lade fra vanlig stikkontakt på delt kurs, slik at hvis mulig bør det legges opp en ny dedikert kurs med veggladeboks.
Det er vel ikke så mye å avklare. Man skal ha egen dedikert kurs med jordfeilvern klasse B, og er det Schuko, så skal den være sikret med 10A. Dette er om man skal følge retningslinjene, vel å merke.

I og med at dagens anlegg ikke følger en eneste av retningslinjene for lading, så ville nå jeg sagt at det er bare å finne ut hvordan man får lagt opp lading. Antar man må involvere ett sameie eller borettslag, så man får håpe de er samarbeidsvillig.
Enig.
Det dummeste du gjør er å ta deg til rette og lade på felleskursen, kan fort bli dårlig stemning av slikt... Dersom det er en gammel og litt slarkete schuko er det også brannfarlig, schuko er ikke ment for å trekke store strømmer over lang tid. Hør med naboene dine, det er kanskje flere som vurderer elbil?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

cabrius

Takk for svar.

Angående lademuliget. Skjønner at schuko på felleskretse ikke optimalt. Det finnes en "ordning" hvor borettslaget godkjenner lading av el/hybridbil mot en månedlig kost på 200 kr.  ::) Fra før finnes det to elbiler og minst en hybrider som benytter anlegget. Siden disse ikke har noen "konkurranse" om strømmen går det tilsynelatende bra. Har snakket med begge elbileierne og de virker fornøyd. Skjønt de kan tenke seg en bedre ordning. Jeg vet også at andre ønsker seg bedre lademulighet med tanke på framtidig bilvalg. Borettslaget har ikke tatt noen egentlig stilling til spørsmålet da det ikke har vært noe stort tema inntil i fjor. Det blir garantert et tema på årets generalforsamling.

Angående mulige modeller. Har sett litt på Nissan eNv200. Den umiddelbare tanken er "varebil" og det frister ikke så veldig. Dog ser jeg de praktiske fordelene, så det kan godt hende det blir prøvekjøring uansett. Brukt B250e vil jeg også tro har nok plass, men mangler mulighet for hurtiglading. Det er jo synd hvis det kniper. Ellers ser det ut som vi i overskuelig framtid uansett vil trenge to biler, så lang rekkevidde er ikke kritisk, men selvfølgelig et pluss.

Når det gjelder lading generelt, er det mulig å bestemme ladehastighet selv? F.eks lade på under 10A hvis man må av hensyn til anlegg og andre brukere?

Carl Anton Stenling

Sitat fra: cabrius på mandag 26. februar 2018, klokken 17:16
Når det gjelder lading generelt, er det mulig å bestemme ladehastighet selv? F.eks lade på under 10A hvis man må av hensyn til anlegg og andre brukere?

Det varierer litt fra bil til bil hvorvidt det er mulig å stille inn ladestrøm i bilen. F.eks. har Nissan ikke denne muligheten, mens Tesla har full styring av lading fra bilen. Mange veggladebokser og ladekladder har innstillingsmulighet, gjerne 6 A, 10 A og 16 A. Laveste ladehastighet for de fleste biler er 6 A, men noen kan gå helt ned til 5 A.

Som nevnt så er lading fra vanlig stikkontakt ikke tillatt uten at det er montert B-vern og kursen er dedikert. Skulle du likevel velge å lade fra det felles opplegget så vil jeg anbefale at du som et minimum sjekker at uttaket er av god kvalitet og gjør kontroll for evt. varmgang i alle uttak/koblingsbokser på kursen ved første gangs bruk. Under ingen omstendigheter må du lade med mer enn 10 A fra et slikt opplegg. Helst bare 6 A inntil anlegget er brakt i forskriftsmessig stand. Skal du bruke ladekladd så må du montere opphengskrok siden fysisk belastning på shuko er en stor risikofaktor.

Ut fra dine vurderinger rundt biltype så er det kanskje smart å prøvekjøre Leaf for å se om plassforholdene i baksetet er tilstrekkelig. Sannsynligvis er brukt Leaf 30 kWh best egnet, men også Leaf 24 kWh generasjon 2 med varmepumpe kan anbefales. eGolf er også en mulighet, men den har en anelse mindre plass enn Leaf.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ludwig_holberg

Jeg mener Hyundai ioniq og Leaf 2 er de beste kjøpene per i dag - Leaf 2 har vel en nokså forutsigbar leveringstid på 6 mnd. Du betaler ikke veldig mye ekstra for å få full garantitid, null risiko for skjulte skader og slitasje, ekstra rekkevidde, større bagasjekapasitet ++ sammenlignet med å kjøpe en brukt Leaf 30 kwh.

Carl Anton Stenling

Er til enig i at nye Leaf er et godt kjøp totaløkonomisk. Det vil jo også gjerne være slik at elbilen blir litt mer brukt enn man først har tenkt og da kan det være greit å koste på seg en ny bil med god rekkevidde og litt bedre plass.

Hvis ny Leaf blir for dyr så ville jeg ihvertfall som minimum valgt en brukt med varmepumpe siden dette gir vesentlig bedre rekkevidde om vinteren.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

cabrius

Takk for flere svar.

Da har vi begynt prøvekjøring. Artig når man vet lite om hva man går til.  :D

Første bil ut var Kia Soul Exclusive "med alt". I utgangspunktet en stilig bil i etter min mening. Bra utstyrt og grei rekkevidde på papiret i alle fall. Fikk demobilen utlevert en ettermiddag i småfriske 10 kuldegrader. Selger mente det at "ikke var en optimal dag for elbilkjøring, men du får i alle fall prøvd vinterrekkevidden". Som sagt, så gjort. Da jeg tok over var batteriet ladet til 77%, hvilket bilen mente skulle holde til nøyaktig 100 km. Etter å ha slått all varme på fullt og lekt litt med elektronikken var jeg allerede nede på 74% uten å ha kjørt en meter. Oi, på tide å komme seg i vei. Kjøre de knappe 2 kilometrene hjem for å plukke opp fruen og barna og hadde brukt ytterligere 2%. (Et par lyskrysstarter på veien må jeg innrømme. ;))

Så var det å prøve ut plassen da. To bilstoler og ei pute inn i baksete. Ikke sjanse. En bilstol og to puter til nød. En bilstol, en pute og sistemann rett på bilsete; nogen lunde levelig. Deretter la vi ut på motorveien for å prøve, mens gjenstående rekkevidde krympet hurtigere enn vi kjørte. Etter ca 30 km hadde var batteriet nede på rundt 40%. På tide å pråve hurtiglader. Hadde fått med en sånn RFID brikke og instrukser fra selgeren. Laderen var litt kranglete (og jeg temmelig uvitende) men det ble på andre forsøk. Etter et lite kvarter var vi tilbake der vi startet, batterimessig. Det var da jeg innså at all varme fremdeles stod på maks. Roet ned dette litt mens fruen kjørte bilen hjemover. Denne gangen via landeveien. Nå stemte gjenstående og medgåtte km sånn rimelig bra.

Men, jeg hadde ikke fått nok. Utpå kvelden ble det en ny tur, uten å ha ladet i mellomtiden. Nå påstod bilen jeg hadde 66 km til rådighet. I 17 kuldegrader satte vi av gårde igjen. Litt tilfeldig kjøring rundt på landet til bilen sier i fra at vi bare har 25% batteri igjen. Det tilsvarer da 31 km. "Hmmm. Hvor langt hjemmefra er jeg egentlig?" Minst 8-10 km. På tide å komme seg hjemover. Vel hjemme hadde jeg da 21 km kapasitet igjen. Dermed var prøvingen over for min del, og bilen fikk ladet seg over natten i tidligere nevnte fellesanlegg.

Så hvilket inntrykk sitter man igjen med?
Pluss:
Kul bil.
Bra utstyrt.
Lettkjørt.

Minus:
Ikke all verdens rekkevidde, og uventet høyt forbruk. Hva skal jeg egentlig forvente?
Fikk bare ladet på 40% over natten, ca 8 timer. Er dette normalt?
Stiv pris mtp rekkevidde, helt i øverkant av budsjettet.


turfsurf

Du taper mye rekkevidde på å starte med kald bil. Mye energi går til å varme opp bilen.

Med lading på vanlig stikkontakt er nok 40% på åtte timer omtrent som forventet ca 8tx2kW=16kWt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

#13
@cabrius: Generelt er det en utfordring at mange elbilmodeller er litt smale og dermed er plassen for tre barn i baksetet ikke alltid like bra. Leaf er blant de bredere bilene.

Finnes forøvrig treseterløsning som er sammensatt for maksimal utnyttelse f.eks. i BMW i3: https://pbs.twimg.com/media/CAY9W2HWEAAyMWd.jpg

Rekkevidden kan være en del lavere om vinteren. Normalt vil nattlading være nok for de fleste behov siden man vanligvis ikke kjører helt tom hver dag. Her må du se på hva som er gjennomsnittlig kjørelengde og regne at ca. 10-15 km fylles per time lading fra 10 A.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

cabrius

Andre prøvekjøring: Hyundai Ioniq.

Et merke jeg har null forhold til fra før, så her hadde jeg ingen konkrete forventninger. Endte med å bli positivt overrasket. Det begynte med at selger pekte ut en bil som stod på lading. Har kan maks gi meg to timer prøving. Kunne tenkt meg mye mer, men får vel gjøre det beste utav det. Igjen en "toppmodell med nesten alt". Han insisterte på å kjøre den ut for meg. Det skulle jeg fint klart slev, men OK. Hmm. "Bråker den mer enn Soul? Er det varmepumpa eller noe jeg hører?" Vel, straks etter satt jeg selv i førersetet. Første tanke; her var det knapper i vilden sky. Ikke noe problem egentlig. Ganske intuitivt. Elseter med minne, nice. Som to sjåfører med vesentlig forskjellig fysikk er det noe vi har lært å like. Neste tanke: 82% oppladet og god for 128 km, skeptisk. Greit, det er stadig 10 kuldegrader. Deretter: "Heisann, sportsmodus!" Sparket brukbart fra den. Men så er det på tide å bli seriøs.

Første etappe ble den samme som KIA'en noen dager før. Ca 30 km motorvei. Her minket gjenstående rekkevidde ganske proporsjonalt med kjørt distanse. Siden vi ikke har med ungene denne gangen prøvesitter vi baksetet selv. Takhøyden er ikke all verden, til tross for min litt beskjedne høyde. Bør dog ikke være noe problem for ungene. Bredden på baksetet føles omtrent som Soul. Fruen tar over og finner seg fort til rette. Mener hun sitter bedre i denne. Er også begeistret for el seteregulering. Hun tester ting jeg hadde glemt, som adaptiv og denne hold-deg-i-feltet teknologien. Mens hun kjører utforsker jeg menyene, som minner sterkt om dem i KIA'en. Ikke noe hokus pokus her. Kona kjører seg selv til jobben, hvor jeg igjen tar over. Prøver å finne veier med vinterføre. Det er bare delvis vellykket. De er rause med saltet heromkring. Får til slutt tilfredsstilt testbehovet på en usaltet parkeingsplass. Deretter putrer jeg litt tilfeldig rundt i lavere hastigheter inntil det er på tide å returnere.

Pluss:
Virker "ærlig" på estimert rekkevidde.
Elseter med memory.
Kjekt med mobillader i dashen.

Minus:
Innbiller meg at jeg hører mer dekkstøy. Utenfra høres også en litt merkelig støy jeg ikke helt kan plassere.
Reell rekkevidde nok?
Usikkert om stort nok baksete.

Og til slutt noen spørsmål:
Er det noen som har prøvd tre ungen i baksetet på en Ioniq? Funker det?
Hva kan man forvente av reel rekkevidde?
Vurdere å vente på Kona (bilen, ikke fruen) i stedet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA