Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Potensiell elbilkjøper ønsker råd

Startet av cabrius, søndag 25. februar 2018, klokken 22:42

« forrige - neste »

elekTrond

[offoffamegtopic] @Gordon Retriever: Det overlater jeg til trådstarter cabrius å ta stilling til. Men det kan så absolutt være vel verdt å regne på totaløkonomien i hvert enkelt  tilfelle. EV vs. Frue vs. ICE ICE BABY. Hvem av de som er mest "High maintenance bi... iiil(?)" :angel:
[/offoffamegtopic]
'13 Mjau

cabrius

Takk for innspill. Ikke noe problem å få tak i bruk (og overpriset) Ampera-e. Å bytte ut fruen tror jeg likevel er langt større kostnad og risko, så det alternativet utgår også.  8)

cabrius

Ny prøvekjøring. 2015 mod e-Golf.

Førsteinntrykk er fint interriør. Et par hakk mer eksklusivt enn alt annet vi har prøvd. Stort sett alle herligheter hva angår ekstrautstyr. Men så var det rekkevidden da. På min prøvetur med ca 65 km blandet kjøring greide jeg å bruke minst like mange prosent av batteriet. Ja, jeg kjørte ikke supereffektivt, men likevel blir jeg skeptisk. Fikk lyst på den nye modellen, men den er dessverre langt over mitt budsjett. Synd egentlig. Også, hvorfor lager de ikke en stasjonsvognutgave? Det hadde garantert blitt populært.

Uansett, etter å ha revurdert våre behov og hva som finnes på markedet, lander vi nå på å kjøpe noe brukt. Tenker ca 2 år gammel, da trolig Leaf eller Soul. Så tar vi eventuelt en revurdering om 2-3 år. Innen da skal det komme mye nytt på el-fronten, og vi har rukket å få et bedre inntrykk. Muligens kan vi da også redusere til bare en bil.

hsa77

Virker som en fornuftig tilnærming.

eGolf stasjonsvogn med et brukbart batteri hadde garantert blitt en storselger, men VW virker ikke helt klare for å masseprodusere elbiler helt ennå - det er mulig tilgang på batteripakker er problemet?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Huawei90

#34
Jeg var litt i samme båt for tre måneder siden. Vurderte virkelig fordelene og ulempene ved å kjøpe elbil og fant ut at det egentlig er ganske nyttig å ha når man bor i storbyen. I følge en undersøkelse jeg fant på Facebook mener 32 % av alle nordmenn som ikke kjøper elbil at manglende lademuligheter er den største bekymringen*. Da går det naturligvis bare på hvilke fasiliteter du har der du bor og jobber.

Føler også at det å kjøpe elbil nå er sånn cirka det samme som å kjøpe TV i 2010 – man vet med 100 % sikkerhet at det kommer en revolusjonerende oppgradert modell om bare et par år! :D

Kilde: http://sustainabilitymattersdaily.com/dutch-government-pays-people-to-choose-bike-over-car/ (sikkert oversatt, men handler om Norge)
- Johnny fra Løten

cabrius

Som tenkt, så gjort. :D Er nå den lykkelige eier av en 2016 mod Kia Soul. En lokal forhandler hadde innbyttekampanje og ga usannsynlig mye for gammelbilen. Riktig nok har vi bare hatt doningen noen få dager, men så langt har den innfridd alle krav med glans. Eneste "ulempe" er at det fulgte med nesten nye piggdekk som jeg godt kunne vært foruten her i byen. Får vel betale gebyret og gi dem en sesong eller to til. Lading har ikke vært noe problem. Får prøve hurtiglading når jeg gidder å bestille brikke. Med det bruksmønsteret vi har så langt går den strengt tatt 2-3 dager på en oppladning.

Gleder meg bare til å se hva som finnes om 2-3 år. :)

Amatøren

Gratulerer med elbil.

Det er bare å skaffe seg ladebrikker. Vil anbefale fra både Fortum og Grønn Kontakt med en gang.

Enklere enn å bruke app. Koster jo ikke noe å ha.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA