Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Potensiell elbilkjøper ønsker råd

Startet av cabrius, søndag 25. februar 2018, klokken 22:42

« forrige - neste »

cabrius

#15
Tredje prøvekjøring: Nye Nissan Leaf.

Var veldig spent på denne. På papiret er denne best. Møtte opp rett etter jobb og fikk tildelt en N-Connecta. "Nest beste og mest solgte modell" i følge selger. Ellers er han ikke særlig pratsom. Greit nok. Jeg er egentlig mest interessert i å komme meg i vei. Setter meg inn og blir umiddelbart ørlittegrann skuffet. Manuel setejustering og manuelt FOTbrekk? Så barbarisk. :P Nj, kan vel leve med det også. Starter med 68% lading og 148 km til rådighet. Nå snakker vi. På veien hjem passer jeg på å få noen lyskrysstart. Kjenner at jeg kan like denne motoren.

Så begynner moroa. To puter og en bilstol går over hodet ikke. Dropper en bilpute og da går det sånn passe. Litt styr med beltefesterne men de får det til. Så begynner vår etablerte testrute. 30 km motorvei. Bilen går bra men jeg registrerer to ting. En irriterende vindstøy over ca 70 kmt, og at gjenstående rekkevidde minker fort. Når vi snur og bytter sjåfør er vi allerede nede på 45%. Kona stiller inn etter sitt behov og savner Ioniq'ens elseter. Hun kjører gammelveien hjem i et roligere tempo og virker fornøyd. Jeg utforsker menyene og er også fornøyd. Vi stopper hos svigers og tar en kjapp prat. Når vi skal kjøre siste stykket registrerer jeg at vi plutselig har bare 19% igjen, hvilket skal holde til 45 km. Vi trenger 15 av dem for å komme hjem. Nå får jeg det første stikket av rekkeviddeangst, og det i bilen jeg hadde størst forventning til når det gjelder akkurat rekkevidde. For sikkerhets skyld slår jeg av klimaanlegger og får da 8 km ekstra. Og godt er det, for vel hjemme mener bilen vi bare har 19 km (og 11%) til gode. Den får altså 53-15=19! Vi har riktig nok beveget oss ca 100 høydemeter opp også, men dette hadde jeg ikke forventet. Bilen skulle returneres neste morgen, så resten av tiden fikk den stå å lade. Orket ikke en til tur med rekkeviddeangst. Kan nevne avslutningsvis at neste morgen (etter ca 12 timer lading) hadde jeg 80% strøm og 192 km. All prøving foregikk i 10-12 kuldegrader.

Pluss:
Største bagasjerom så langt.
Kamera i alle retninger er fint ved parkering.
Sprek motor.

Minus:
Rekkevidden forsvant fort!
Noe enklere utstyrt.
Hakket dyrere.

Spørsmål:
Kan rekkevidden virkelig stemme? Gjorde jeg noe feil, eller har jeg hatt for høye forventninger? Ble faktisk skuffet her. Mulig grunnet temperatur på stadig -10 men likevel...
Har noen andre opplevd irriterende vindstøy over 70 kmt?

Carl Anton Stenling

Ioniq har lavere forbruk enn Leaf. Dessuten er Leaf beryktet for urealistiske rekkeviddeangivelser. Mitt første råd til nye eiere er å se helt bort fra rekkeviddeestimater og heller forholde seg til antall prosent igjen av batteriet.

Denne testen viser noe av forbruksutfordringene: https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/
Du finner også tilsvarende test hos TU og drøfting i et par tråder her på forumet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: cabrius på lørdag 03. mars 2018, klokken 23:25
Minus: Utenfra høres også en litt merkelig støy jeg ikke helt kan plassere.
Trolig fotgjenger-varselet ved lav hastighet, har bryter og kan slås av, men er på nestet gang du starter.
Rekkevidden er overraskende realistisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#18
Ioniq reklamerer med rette at bilen lader raskere. Med 3/4 forbruk i forhold til sammenlignbare biler vil det bety tilsvarende raskere lading fra et ladepunkt.

Når bilen i tillegg tilbyr Autoseiling som er det motsatte av e-pedal  er denne min klare favoritt sammen med VW sine biler.

Mer om Ioniq sitt ekstraordinært lave forbruk her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38487.0

Mer on Autoseiling her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22598.0
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Luftventil

#19
Sitat fra: cabrius på søndag 04. mars 2018, klokken 00:02
Tredje prøvekjøring: Nye Nissan Leaf.

All prøving foregikk i 10-12 kuldegrader.



Her er nok mye av "svaret". Rekkevidde varierer veldig med temperaturen. På vår E-Golf er rekkevidden fort nesten dobbelt så lang på fine sommerdager, i forhold til de kaldeste vinterdagene.

Også viktig å huske på rekkevidden bilen sier du har igjen, ofte er ganske langt unna sannheten. Bedre å se på gjenværende batteriprosent.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cral

Å vente på kona, tror jeg fort betyr minst 1 års ventetid...

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

cabrius

Har lest vintertesten allerede, både i TU og elbil.no. Mine prøveturer bekrefter egentlig det de får, om enn i mindre skala. Erfaringsmessig så langt er altså Ioniq den mest "ærlige" bilen, og også den som har gitt best totalinntrykk. Langt leveringstid da. "Kanskje til høsten" i følge selger. Vurderer brukt. Er det noen vesentlig forskjell på 2017 og 18 modellene?

Griffel

#23
Sitat fra: cabrius på mandag 05. mars 2018, klokken 13:13Er det noen vesentlig forskjell på 2017 og 18 modellene?
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 02. september 2017, klokken 13:06Det grå plastfronten på Ioniq Electric utgår og blir heretter svart.
SitatBasert på tilbakemeldinger fra forhandlere og kunder får alle modeller av Årets bil nå grill, bakplate og plastdetaljer i sort høyglans i stedet for grått. Unntaket er biler i Phantom Black, som fortsatt vil leveres med grå detaljer.  I tillegg får biler med Teknikkpakke oppvarmet baksete, samt pedaler i metallutførelse....

Link til Hyundais pressemelding: Her.
+ noen nye fargevalg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Vet ikke hvor mye en ny Ioniq kommer på men vår samarbeidspartner Tananger service senter har nå 2 slike i sort til salgs. Alt utstyr og kr 295 og 299 KNOK
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cabrius

Ny prøvekjøring, Opel Ampera-e.

Dette var saker. Motor som prøve å rive løs dekkene på (nesten) tør asvalt. Det kan jeg like. Ikke uventet var batterikapasiteten i en egen klasse også, og rekkeviddeestimatet var temmelig ærlig. OK plass i baksete til tre barn. Bra utstyrt. Nok en topputgave med "nesten alt". Men så var det prisen da. En nesten et år gammel bil til over nypris? Det blir feil for meg. Disse er tydeligvis overpriset for tiden, og folk kjøper dem likevel. Dessverre var ikke fruen like begeistret, da hun ikke klarte å finne en komfortabel sittestilling. Det gjør også bilen uaktuell, dessverre.

Pluss:
Motor og batteri
Bra utstyr
Greit baksete

Minus:
Pris
Fruen kan ikke kjøre den

Nå skal jeg bestille prøvekjøring på Golf. Noen tips der?

Jeronan

Sitat fra: Luftventil på søndag 04. mars 2018, klokken 21:26
Sitat fra: cabrius på søndag 04. mars 2018, klokken 00:02
Tredje prøvekjøring: Nye Nissan Leaf.

All prøving foregikk i 10-12 kuldegrader.



Her er nok mye av "svaret". Rekkevidde varierer veldig med temperaturen. På vår E-Golf er rekkevidden fort nesten dobbelt så lang på fine sommerdager, i forhold til de kaldeste vinterdagene.

Også viktig å huske på rekkevidden bilen sier du har igjen, ofte er ganske langt unna sannheten. Bedre å se på gjenværende batteriprosent.

That is not a normal with electric cars, but ICE manufacturers not taking their EV's seriously, like not bothering with proper thermal management on the battery pack, like BMW i3 and Tesla has.

Since Tesla is an expensive car, lets just take the BMW i3 instead.
I can pre-heat the actual battery and as such have minimal range loss in winter time. Depending on road conditions only 10-20% less compared to Summer.

That's why I was highly dissapointed in Nissan that the new 2018 Leaf still doesn't come with thermal management on the battery pack!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elekTrond

Sitat fra: cabrius på søndag 11. mars 2018, klokken 16:52
Ny prøvekjøring, Opel Ampera-e.

Dette var saker. Motor som prøve å rive løs dekkene på (nesten) tør asvalt. Det kan jeg like. [...] Dessverre var ikke fruen like begeistret, da hun ikke klarte å finne en komfortabel sittestilling. Det gjør også bilen uaktuell, dessverre. [...]
Har De vurdert å bytte frue?
'13 Mjau

Gordon Retriever


Jeronan

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 11. mars 2018, klokken 21:26
Sitat fra: elekTrond på søndag 11. mars 2018, klokken 20:44Har De vurdert å bytte frue?

Jaså, Ampera-e er virkelig så bra?

No. The wifey you have now. The Ampera-E, good luck getting one.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA