Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen med minst batteri har samme rekkevidde som ny Nissan Leaf

Startet av Jarv!s, søndag 25. februar 2018, klokken 18:35

« forrige - neste »

Jarv!s

Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

hsa77

Fra testen:
"Vi fikk lav snitteffekt ettersom batterikapasiteten lå på 41, 42 og 45 prosent da vi ladet Ampera-e, og bilen begynner å redusere effekten en hel del når den passerer omtrent 55 prosent kapasitet. Under reell kjøring ville man gjerne ventet lenger med å lade, og kunne dermed oppnådd høyere snitteffekt."

Med andre ord en helt meningsløs test...

Uansett kan vel ladehastigheten på Ampera være så høy eller lav den bare vil, det er jo i praksis ikke mulig å få kjøpt den!

Litt skuffende at nye Leaf ikke har aktiv varme/kjøling av batteriet, men det er vel gjort for å holde prisen nede.

Ioniq er en flott bil, med bare litt større batteri og en litt kortere leveringstid hadde dette blitt en storselger. Men vedvarende laaaaang leveringstid tyder vel på at Hyundai ikke ser seg tjent med å produsere denne i stort antall, de tjener nok fortsatt mest penger på fossilbiler...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Lenger ned i artikkelen står det: " Da vi ruller inn med fem biler som skulle hurtiglade samtidig og det kun var to tilgjengelige ladere, ble det en del venting og frysing."

Her har de altså latt noen av bilene stå seg kalde i påvente av lading, det ødelegger jo fullstendig testen av ladehastigheten!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elektrolux

#3
På høy tid at forbruk blir tema også på elbiler. Synes det er trist at det som var små snertne biler på knappe 1T går mer og mer i retning av digre strømslukere på 2+ Tonn

Her er min neste "bil"

https://electrameccanica.com/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. februar 2018, klokken 19:32
På høy tid at forbruk blir tema også på elbiler. Synes det er trist at det som var små snertne biler på knappe 1T går mer og mer i retning av digre strømslukere på 2+ Tonn

Det er jo fordi man nå dreier mer og mer over på familiebiler, med god rekkevidde og bra med plass. De blir nødvendigvis tyngre, men de kjøres også mye lengre pr. år i snitt enn de mindre elbilene. Dermed blir CO2-besparelsene tilsvarende større.

Jeg tør påstå at i snitt vil hver solgte Tesla Model X eller Audi eTron spare miljøet for mye større mengder utslipp enn hver solgte eUP. De store elbilene erstatter tilsvarende store fossilbiler med tilsvarende høyt forbruk og høy årlig kjørelengde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Kjøper ikke den. Blir omtrent som å si at mer våpen i skolene i USA vil øke sikkerheten for elevene.

Større biler gir ikke mer miljøvennlig transport.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. februar 2018, klokken 21:43
Kjøper ikke den. Blir omtrent som å si at mer våpen i skolene i USA vil øke sikkerheten for elevene.

Større biler gir ikke mer miljøvennlig transport.

Isolert sett nei. Men man dytter ikke 5 personer med full feriebagasje inn i en trilling. Og da blir spørsmålet, hva er mest miljøvennlig: Liten elbil til daglig + stor fossil til større oppdrag. Eller stor elbil som brukes både daglig og til større oppdrag
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Merker i alle fall selv at vi unngår en del turer e-Up og Berlingo ikke klarer.

Vi har dieseldyret men den er avskiltet mellom bruk. Dermed kjører vi rett og slett mindre enn om vi f.eks hadde hatt en Opel Ampera.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

#9
Sitat fra: elektrolux på søndag 25. februar 2018, klokken 23:09
Merker i alle fall selv at vi unngår en del turer e-Up og Berlingo ikke klarer.

Vi har dieseldyret men den er avskiltet mellom bruk. Dermed kjører vi rett og slett mindre enn om vi f.eks hadde hatt en Opel Ampera.

Ja, vi kan sikkert droppe hytteturen med elbil og heller f.eks ta fly til London for en langweekend men jeg er usikker på om det er så mye bedre miljømessig...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Troald

Det beste miljømessige om man skal kjøre personbil er å ha en liten bil og leie en større bil ved anledninger som krever det. Utleiefirma, bildeleringer m.m er løsninger, men det koster og det er upraktisk. På sikt må vi bort fra at vi eier store biler. Selvkjørende biler vil hjelpe, men det er fortsatt i fremtiden.
Kanskje bør myndighetene flytte avgiftsfritak fra privateide biler og over til subsidier av leiebiler?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

turfsurf

Tja, vi prøvde ett år med i3 som eneste bil + leiebil. Endte opp med 15.000 fossil km med leiebiler. Er vel ikke så veldig miljøvennlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

doldis1

 Ligger svaret på delvis skuffende specs. på nye Leaf her ? :

https://www.cnbc.com/2018/02/16/ghosn-were-probably-the-only-carmaker-whos-starting-to-make-money-selling-electric-cars.html

Har ikke hatt gleden av å se nærmere på nyLeafen ennå men kan dette ha med produksjonskostnader å gjøre ?

24 KW Leafen var i allefall ikke påkostet, for å si det sånn  ;) Billigste hjuloppheng fram jeg har sett siden Escort mk 1 og 2, Bremseklosser uten slitasjevarslere, Støydemping sgs. fraværende, stenging av dører setter en helt ny standard for blikkfølelse, ratt mangler justeringsmuligheter, traversen fram er så dårlig lakkbehandlet at skifte grunnet rustskader må påregnes, fjærbeintopp mangler deksler så de renner full av vann og ruster ...

Jeg finner sikkert mer om jeg leter men jeg sitter iallefall med et inntrykk av at her har vi snudd på hver eneste dollar, kan de ha valgt billige løsninger på framdriftselektronikken og motor som gir høyere forbruk enn konkurrentenes ..?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA