Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

UMC har begynt å streike - hvor kjøper man nytt?

Startet av tuslaman, lørdag 24. februar 2018, klokken 09:14

« forrige - neste »

tuslaman

Lader i vanlig stikkontakt (har ikke mulighet til noe annet) men har i de siste mnd merket at det må så mange forsøk til før det funker. Plugger i..blinker grønt men blir rødt. Tar ut og inn av kontakt flere ganger til den står på grønt. Så prøver jeg plugge inn bilen..men da blir bilen ofte rød. Må ofte gå igjennom prosessen 10-15 ganger før jeg endelig treffer blink. Skal ikke ha noe med stikkontaktene å gjøre. Har prøvd på flere forskjellige. Byttet ut endestykket (selve stikkontakten) da den var ganske råtten, uten at det virker å gjøre noen forskjell.

Det som dog er litt rart er at selv om UMC'en viser grønt så klikker bilen seg til rødt (altså at det bllinker rødt der hvor man stikker inn laderen i bilen). Gjentar prosessen..og ved det som minner om flaks så blir den grønn og lader som normalt.

Bilen og laderen er snart 5 år gammel. Høst 2013. p85

Finner ikke noe info om pris eller kjøp her på Tesla sine sider. Burde ikke de selge sånne?

Hvis jeg kjøper brukt, er det noe jeg burde se etter..annet enn å teste å lade med den kanskje?
Fornuftig pris?

Noen som har vært borti eller opplevd at det er bilen det er noe feil med når det gjelder lading?

Det virker så random..vær eller vind virker ikke ha så mye å si.



Edit: Ser at mange skriver at de har problemer med disse, og med tanke på at min antakelig er en av verdens eldste UMC-ladere så burde jeg kanskje belage meg på å kjøpe en ny. Ser det ligger en på finn til 3900...burde kanskje kline til? Eller er det noen sjans for at jeg får en ny gratis hos Tesla? Nei..?

nagela

Dra innom Tesla og forklar saken.
Har byttet selv 3-4 ganger.
Meget stor sannsynlighet for at de bare gir deg en ny.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

tuslaman

Sitat fra: nagela på lørdag 24. februar 2018, klokken 09:37
Dra innom Tesla og forklar saken.
Har byttet selv 3-4 ganger.
Meget stor sannsynlighet for at de bare gir deg en ny.

Mener du det? På en så gammel lader? 4 år gammel...

nagela

Har bilen gått under 100.000 km er jeg 100% sikker på at de bytter på garanti / goodwill.
Er den over byttes den nok på reklamasjonsrett ( skal vare minst 5 år ) kombinert med goodwill.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

tuslaman

#4
Sitat fra: nagela på lørdag 24. februar 2018, klokken 09:42
Har bilen gått under 100.000 km er jeg 100% sikker på at de bytter på garanti / goodwill.
Er den over byttes den nok på reklamasjonsrett ( skal vare minst 5 år ) kombinert med goodwill.

Ah..såpass. Den har gått 90. Hvor mye tid må jeg beregne der? Må de teste osv? Hva om de prøver den, også funker den med en gang (som jo skjer fra tid til annen) Eller tar de mitt ord på det? Kan man dra inn på en lørdag?


GOS

Sitat fra: tuslaman på lørdag 24. februar 2018, klokken 09:48
Sitat fra: nagela på lørdag 24. februar 2018, klokken 09:42
Har bilen gått under 100.000 km er jeg 100% sikker på at de bytter på garanti / goodwill.
Er den over byttes den nok på reklamasjonsrett ( skal vare minst 5 år ) kombinert med goodwill.

Ah..såpass. Den har gått 90. Hvor mye tid må jeg beregne der? Må de teste osv? Hva om de prøver den, også funker den med en gang (som jo skjer fra tid til annen) Eller tar de mitt ord på det? Kan man dra inn på en lørdag?

Ta video av det du ofte opplever og vis den til dem om den fungerer når du er på servicesenteret.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Så gamle UMC`er har jo tvilsom kvalitet i utgangspunktet, og Tesla vet det. De doblet for øvrig prisen på disse for noen år tilbake, mener de kostet over 8.000 etter økningen den gangen. Vet ikke hva de koster nå.

tuslaman

Sitat fra: GOS på lørdag 24. februar 2018, klokken 10:46
Sitat fra: tuslaman på lørdag 24. februar 2018, klokken 09:48
Sitat fra: nagela på lørdag 24. februar 2018, klokken 09:42
Har bilen gått under 100.000 km er jeg 100% sikker på at de bytter på garanti / goodwill.
Er den over byttes den nok på reklamasjonsrett ( skal vare minst 5 år ) kombinert med goodwill.

Ah..såpass. Den har gått 90. Hvor mye tid må jeg beregne der? Må de teste osv? Hva om de prøver den, også funker den med en gang (som jo skjer fra tid til annen) Eller tar de mitt ord på det? Kan man dra inn på en lørdag?

Ta video av det du ofte opplever og vis den til dem om den fungerer når du er på servicesenteret.

Tviler på at det er så lurt? Jeg må innrømme at ladingen min ikke er optimal. Det er ingen opplegg for lading i borettslaget her, så jeg må strekke driten over et gjerde utendørs fra en utendørs stikkontakt. Hadde sikkert fått beslaglagt bilen min om jeg viste dem en video av lade-operasjonen jeg har gående her...

Så, likevel vits å stikke innom og be dem sjekke? Man vet jo hva som skjer. Laderen funker fint og de sier at de ikke kan gi meg en gratis ny en når jeg har en som funker..kanskje bare dra og hente den som ligger ute på finn til halvpris før noen andre hijacker den?

N00b

Prøv UMC på en annen kontakt først da. Så ser du om det er likt der.

Om du har det ladeopplegget så kjøp en skikkelig skikkelig kabel iallefall. 
Tips, sjekk om det er fukt i kontakten

Tuxedo

Hvis du er sikker på at det ikke har noe med stikkontakt/strømkurs å gjøre, så er jo sannsynligheten stor for at det heller ikke vil fungere når Tesla tester laderen. Da får du ny UMC uten diskusjon.

nagela

Serviceavdelingen (i hvertfall i Oslo/Skøyen) er dessverre ikke åpen lørdag.
De tar UMC'en på bakrommet, og bruker ca 5 min på å teste.
Kommer deretter ut og oppdaterer saken på data, går så på lager og henter ny.
(Det KAN skje at de er tomme, da får du sikkert beskjed om at de kontakter deg så snart de får inn)
Totalt 15-20 min fra du kommer inn.
Har selv byttet på "ustabil/får altfor ofte feil" en gang, der den som oftest var ok.
Var ikke noe problem å få aksept for dette.
De andre gangene var med "døde" enheter som feilet hver gang.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Muffinman

Kan være greit å notere tidspunkt når det feiler. Da kan Tesla se på bilens logg og muligens bli litt klokere av det.


Sandvika

Min hadde lignende symptomer. Dårlig strekkavlastning mot kladd,med påfølgende dårlig kontakt, i  noen tilfeller ville den ikke lade.  Typisk feil og fikk ny. Du kan teste litt med å presse ledningen mot kladden idet du kobler til.

larssto

De UMC'ene som kom med bilene høsten 2013 var av typen Rev A. Jeg hadde selv en slik som begynte å ha mange av de samme symptomene du beskriver etter ca 3 år. Jeg fikk byttet den uten kostand til en Rev C UMC på et Tesla Servcice Senter, da Rev A hadde en del kjente feil og mangler. De var faktisk ganske imponert over at min UMC fortsatt fungerte så godt som den gjorde, de vil antageligvis bli enda mer imponert over din.
Model S, Stavanger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA