Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Leaf testet i TU

Startet av Mobileum, fredag 23. februar 2018, klokken 16:00

« forrige - neste »

leafnor

Ad Ionic vs Leaf og forbruk tror jeg i hovedsak kommer av fysiske lover omkring luftmotstand og vekt.

- Forholdet i Cw er 0,28/0,24=17% favør Ionic.
- Leaf er 1540/1460=5,5% høyere. Den er også mer "bredskuldret". La profilen av Ionic på Leaf, og i bilde under markert rødt det som stikker ut på Leaf. Forsiktig si det er 8% mer tverrsnitt på Leaf.
- Leaf veier 1578 mot Ionic 1420 kg. Betyr 11% mer energi går med til å løfte bilen i en test som går 1000moh. Det  er vell også slik at rullemotstand på ellers like dekk og underlag øker proporsjonalt med vekten?

For CW og areal kan det da bety at det alene utgjør 1,17x1,08=23% disfavør Leaf. At man drar på 158kg mer gir løpende 11% mer forbruk på delen å bare rulle.
Til sist en marginal sak, Leaf har et større "skall" som avgir varme fra kupè, så der går også mer energi enn hva det gjør for Ionic. 
Mao, fysiske størrelser har mye å si.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Ved -10 grader eller kaldere så virker ikke varmpepumpa på 24 kwt Leaf og varmekolben går mer og mer. Sist jeg kjørte så opplevde jeg at varmepumpa ikke gikk i det hele tatt i -12. Kan hende varmepumpa er like (dårlig?) på 40kwt Leaf?

Kilde: Leafspy
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Carl Anton Stenling

Kort og høy/bred slik som Leaf er designet er definitivt ikke noen fordel. Kanskje er det så enkelt som at størrelse, form og vekt er forskjellig. Er sikkert ikke uten grunn at Ioniq har form som ligner Prius.

Imidlertid viser effektivitetskurvene for motoren i gammel-Leafen noe dårlig effektivitet ved lavt pådrag. Dersom man har økt maksimaleffekten så kan man fort ha flyttet mer av vanlig kjøring inn i den delen av effektkurven som er suboptimal.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AppleKnocker

Jeg har hatt Leaf 2014 modell og prøvekjørte nylig den nye. Forbruket skuffet litt når jeg sammenlignet med en Zoe som jeg kjørte samme motorveirute like etterpå. Nye Leaf ligger 5-10% høyere i forbruk.

Nye Leaf er en mye bedre bil en forrige generasjon. Og veldig bra utfra alle kriterier. Det er bare det at Ionic er så ufattelig bra og bedre selv om den ikke er flunkende ny lenger. Så bra at jeg valgte å skrive kontrakt på en Hyundai i stedet for en Nissan.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjoris

Jeg stusser på en ting, Leafen på bildene har sommerdekk-felgene og meg bekjent så finnes ikke disse i 16 tommere? Dersom de faktisk har kjørt bilen på 17 tommere så er det feil i testen da det står 16 på alle og en får for 10% mer forbruk, spes om disse også er breiere, men bare mer rullende vekt betyr mye, spes i kulden.

Men det er mulig disse felgene finnes i 16 da, men isåfall er jeg litt skuffet over at en ikke får disse på vinterhjulene, mye penere enn de "alle" får...


Bondeknøl

Synes det er rart at Nissan velger så brede dekk når en vet at det er negativt for rekkevidden og prisen på dekkbytte.

Crown

Vi har både Ioniq og Leaf 30kWh, de kjøres helt på samme måten på de samme veiene, og forskjellen i forbruk er som på testen her, 20-30% mindre forbruk på Ioniq, til info til dere som tror Leaf 30kWh hadde gått billigere :) Leaf 40kWh er jo i bunn og grunn samme bil som gamle Leaf, men med større batteri, mer moderne utstyr og litt annet skall, de har jo ikke endret på grunnleggende ting som luftmotstand etc. Så det var vel ikke forventet at forbruket skulle gå noe ned.

Ny Leaf har styrken andre steder, først og fremst at de trolig klarer å levere nok biler, bagasjerommet har økt, den har app.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

leafnor

Sitat fra: Burger på lørdag 24. februar 2018, klokken 11:25
Ved -10 grader eller kaldere så virker ikke varmpepumpa på 24 kwt Leaf og varmekolben går mer og mer. Sist jeg kjørte så opplevde jeg at varmepumpa ikke gikk i det hele tatt i -12. Kan hende varmepumpa er like (dårlig?) på 40kwt Leaf?

Kilde: Leafspy
Med det jeg kan om varmepumper, så tror jeg samme gjelder for de andre bilene med varmepumpe også.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tuono

Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene. Men man kan se på forbruket for klimaanlegget at den får hjelp når det drar seg ned forbi 15 minus. Forbruk- og funksjonsmessig allikevel i en helt annen klasse enn Leaf (forbehold om den nyeste som jeg ikke har kjennskap til).

Bjoris

Sitat fra: Crown på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:12
Vi har både Ioniq og Leaf 30kWh, de kjøres helt på samme måten på de samme veiene, og forskjellen i forbruk er som på testen her, 20-30% mindre forbruk på Ioniq, til info til dere som tror Leaf 30kWh hadde gått billigere :) Leaf 40kWh er jo i bunn og grunn samme bil som gamle Leaf, men med større batteri, mer moderne utstyr og litt annet skall, de har jo ikke endret på grunnleggende ting som luftmotstand etc. Så det var vel ikke forventet at forbruket skulle gå noe ned.

Ny Leaf har styrken andre steder, først og fremst at de trolig klarer å levere nok biler, bagasjerommet har økt, den har app.

Litt bedre skulle en kunne forvente, men, men. Rekkevidden er god nok for oss uansett om forbruket skulle være noe mer enn forventet/ønsket. Jeg lurer fortsatt på om ikke den har blitt kjørt på 17 toms hjul. Jeg syns det er veldig rart om disse Tekna felgene finnes i 16 uten at dette er felger noen norske biler blir levert med... Accenta felgene ser ikke slik ut. Dette kan lett forklare 10% av forbruket og en vil da være nede i mot eGolf som jeg tenker at nye Leaf burde klare å matche på forbruk...

Carl Anton Stenling

Sitat fra: tuono på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:47
Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene.

En av forbedringene med nye Leaf skal visstnok være at varmepumpa fungerer også ved lave temperaturer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tuono

Ja, det vil jo være en bonus  :) Mitt innlegg var ment som et innspill til diskusjonen rundt nye Leafs tilsynelatende høye forbruk i denne testen. Da var varmepumpa og elementet nevnt lengre opp her. 

Carl Anton Stenling

Testtemperaturen varierte vel mellom mellom minus ti og minus fem. Det er nok såpass kaldt at varmepumpa i gammel-Leafen hadde hatt begrenset effekt, men jeg vet ikke hvorvidt varmepumpa i nye Leaf er såpass forbedret at den har full effekt selv ned til minus ti.
Erfaringsmessig går det mye strøm når varmepumpa ikke lenger bidrar. Da er det også viktig å styre varmeapparatet optimalt for å unngå høyt forbruk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Sitat fra: tuono på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:47
Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene. Men man kan se på forbruket for klimaanlegget at den får hjelp når det drar seg ned forbi 15 minus. Forbruk- og funksjonsmessig allikevel i en helt annen klasse enn Leaf (forbehold om den nyeste som jeg ikke har kjennskap til).
Så den her posten der en eier påstår varmepumpa virker ned til -10.
Men kan godt være Hyundai gjort så den går så lengde det er bidrag, da alle monner drar.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33036.0
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Crown

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 24. februar 2018, klokken 15:26
Sitat fra: tuono på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:47
Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene.

En av forbedringene med nye Leaf skal visstnok være at varmepumpa fungerer også ved lave temperaturer.

Enda raskere varme hadde gjort seg ja. Jeg trodde jeg skulle savne mangel på app mer enn jeg gjør på Ioniqen, men den blir en del raskere varm enn Leaf 30kWh'en slik at det ikke er mange minuttene før det er godt og varmt uansett.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA