Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EU kontroll USA leaf

Startet av thoru, fredag 23. februar 2018, klokken 10:34

« forrige - neste »

thoru

Hei. Da har jeg hatt inn min 2012 USA leaf på eu-kontroll. Den ble ikke godkjent.
2x 2'er feil

* ene tåkelyset har fått steinsprut.
* ene bilbeltet bak var vanskelig å låse av og til

Bilbelte er sikkert bare noe rusk som har lurt seg inn. Så sikkert enkelt å få i orden uten å bytte noe.

Men tåkelyset. Noen som vet om jeg kan bare demontere disse eller dekke over. Mener jeg har lest at regelen er at om man har lys på bilen så skal det fungere. men tåkelys er vel ikke påbudt. så da burde det vel gå an å gjøre noe triks. Bruker jo aldri tåkelysene. Noen som har gjort noe tilsvarende selv med tåkelysene?


Limodriver

Tåkelys er ikke påbudt. På euroleaf benyttes tåkelysene som kjørelys i dagslys. Kjørelys er påbudt. Dersom fjerning av tåkelysene vil påvirke denne funksjonen vil du trolig ikke få det godkjent.

Hva med å ta kontakt med en "skraphandler" som har Leaf for demontering å høre om de har noe brukt. Alternativt er det LED tåkelys til salgs på finn.no fra kr 650.


Lykke til.

thoru

#2
Sitat fra: Limodriver på fredag 23. februar 2018, klokken 11:05
Tåkelys er ikke påbudt. På euroleaf benyttes tåkelysene som kjørelys i dagslys. Kjørelys er påbudt. Dersom fjerning av tåkelysene vil påvirke denne funksjonen vil du trolig ikke få det godkjent.

Hva med å ta kontakt med en "skraphandler" som har Leaf for demontering å høre om de har noe brukt. Alternativt er det LED tåkelys til salgs på finn.no fra kr 650.


Lykke til.

Det høres jo litt snedig ut. for det er vel ikke lov?:
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys
"Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys."

På min så har jeg i alle fall egne kjørelys, som fungerer helt uavhengig av tåkelysene. jeg har tåkelysene helt slått av nettopp pågrunn av den over.


Det som frister mest er bare å fjerne dem (kostnad 0kr og kanskje 3dprinte noen deksler):
http://benny.tv2.no/question/64397/kan-takelysfjernestapes-for-eu-godkjenning/
men har noen gjort dette på sin USA leaf?

Limodriver

På euroleaf med lysbryteren på Auto slås LED nærlysene og baklysene av i dagslys og tåkelysene benyttes som kjørelys. I mørket og når en kjører inn i tunneller slås baklysene og LED hovedlys på og tåkelysene slås av.

Det er riktig at det ikke er lov å bruke tåkelys sammen med nærlys. Dette skyldes risikoen for egenblending. En del nyere biler bruker f eks tåkelys som tennes på ene siden ved sving på rattet.

bob-bob

Sitat fra: Limodriver på fredag 23. februar 2018, klokken 11:32
På euroleaf med lysbryteren på Auto slås LED nærlysene og baklysene av i dagslys og tåkelysene benyttes som kjørelys. I mørket og når en kjører inn i tunneller slås baklysene og LED hovedlys på og tåkelysene slås av.

Det er riktig at det ikke er lov å bruke tåkelys sammen med nærlys. Dette skyldes risikoen for egenblending. En del nyere biler bruker f eks tåkelys som tennes på ene siden ved sving på rattet.
Og , på euroleaf så er det 2 pærer i tåkelysene. Den ene som er kraftigst , brukes til tåkelys , og den andre som er mye svakere brukes til kjørelys på dagtid.  De sitter inni samme lampen , nederst i støtfangeren. USA leaf har bare 1 pære inni der , og er kun til tåkelys.

Trekkoppbil

#5
Det koster ca 20usd å bestille et par tåkelys fra Kina, men det jeg har funnet på Ebay, passer ikke. Jeg har bare ikke funnet ut hvilke dimensjon som passer.

Siden bilen har amerikansk typegodkjenning, er det amerikanske regler som gjelder for kjøretøyet, og det kan være vanskelig å finne ut hvilke krav som gjelder. Er bilen gokjennt etter den historiske §1.15, så er det ikke lov å bygge om bilen, men det vært praksis med at man tillatter visse ombyggninger av lykter for å gjøre dem mer europeiske.  Er bilen godkennt etter §10a som gjelder nå, så er det andre regler som gjelder.


Om det er lov å bruke lysene i Norge, er en annen sak, og det er mange skarpe meninger om den saken. Det finnes restriksjoner på bruk av tåkelys, men om du skal kalle ekstralyset for tåkelys, grøftelys eller noe annet, er et definisjonsspørsmål.

I bilen er det kun mulig å bruke disse ekstralysa hvis hovedlyset står på. Dvs at intensjonen med lyset er at det kun skal brukes sammen med hovedlys. Jeg synes lyset kan være til en marginal hjelp til å lyset opp grøftekanten for at det skal bli letter å se villt. Ellers ser jeg ingen andre poeng med lyset.



Limodriver

Fornå være helt sikker på hva som gjelder forndin bil ville jeg tatt kontakt med statens vegvesen. De har en telefontjeneste dersom du kontakter trafikkstasjon pr tlf er det en teknisk svartjeneste. Jeg har god erfaring med dem og dersom de ikke vet svaret undersøker de og gir tilbakemelding.

Når det gjelder bruk av hovedlys og tåke/grøftelys er ikke dette lovlig å bruke samtidig. Begrunnelsen er såkalt egenblending som vil spinat du ser dårligere på lang avstand fordi området rett foran bilen blir opplyst og "blender" deg fra p se like godt "i enden" av nærlyset.

Trekkoppbil

Det er mulig 26150-3NB0A kan passe:
https://www.nissanpartsdeal.com/parts/nissan-lamp-assy-fog-r~26150-3nb0a.html?Make=Nissan&Model=Leaf&Year=2012&Submodel=&Filter=()
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=261503NB0A
Ellers finner du USA-Leafer på høggeriene her i landet.  Ut fra 10. siffer i vin kan du se om bilen er en 2012 USA-modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA