Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chademo begrenser supercharging

Startet av Vhagar, fredag 23. februar 2018, klokken 07:27

« forrige - neste »

Vhagar

I beskrivelsen i denne video'en fra Bjørn så skriver han følgende:
SitatTesla has put a counter on supercharging/CHAdeMO. After a given number/amount (unknown), the battery's BMS will permanently reduce charging speed on supercharging. Charging on AC and CHAdeMO is still unchanged.

https://www.youtube.com/watch?v=bQMYdXWqSlo

Altså at bruk av chademo på sikt vil begrense supercharging, men ikke bruk av chademo lading. Er ikke dette noe som gjør at man bør unngå å lade ved hjelp av chademo? Litt vanskelig å ta stilling til når man ikke helt vet hva som ligger i en slik begrensning? Hvor stor forskjell utgjør det?

Det får meg til å revurdere chademo hvertfall, bare bruke det når jeg faktisk har dårlig tid.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

mthoring

"Tellerne" gjelder, som du skriver, all hurtlading. Så hvis du har valget (tid) er helt klart saktelading å foretrekke.
Jeg har ikke sett noe bevis på at dette er noe som skjer på andre biler enn de med 90kwh.
Tviler litt på at det faktisk er snakk om tellere, og ikke ubalanse (spenningsforskjeller) i modulene grunnet forringelse, men det er en annen diskusjon.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Jejl

Det var en som påstod for noen mnd siden at han hadde funnet ut at 300 ladinger på sc/chademo på 90 kwh batteriet utløste begrensningen.

Ellemelle


elekTrond

Si at tallet er 300. Da burde CHAdeMO vektes med en faktor på 0,5 all den tid det går på halv pupp av SC/SuC(?).
'13 Mjau

Muffinman

Det er tellere. Skrevet mye om det, og forsåvidt godt dokumentert. Men det har nok også sammenheng med at enkeltceller i pakkene får rask og ujevn degradering på den nye kjemien, ihvertfall de tidligste versjonene. Man merker ikke så mye til det ut over at maksimal effekt begrenses av cellene med høyest indre motstand. Begrensningen er nok innført reaktivt som følge av måten de første 90-pakkene oppførte seg, og proaktivt for de
nyere.

Sitatrandom, rapid, and extensive degradation (increase in internal resistance) of individual cells causing an uncorrectable imbalance (where the ~100mA bleeder resistors don't have a chance of maintaining balance under normal use).

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2439956/

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jkirkebo

Sitat fra: elekTrond på fredag 23. februar 2018, klokken 09:54
Si at tallet er 300. Da burde CHAdeMO vektes med en faktor på 0,5 all den tid det går på halv pupp av SC/SuC(?).

CHAdeMO er nok nærmere 40% av SC-hastighet enn 50%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

Sitat fra: Muffinman på fredag 23. februar 2018, klokken 10:05
Man merker ikke så mye til det ut over at maksimal effekt begrenses av cellene med høyest indre motstand.

Takk for linken og infoen.
Men det var nettopp det med hva man ev. merker og hvor mye det utgjør i praksis jeg lurte litt ekstra på. Om det bare er bagatellmessige endringer i forhold til ladetid på SuC eller rekkevidde så er det mindre å tenke på. Men om det utgjør noe merkbart og at det stadig degraderes fortere videre så vil det jo være greit å vite at man bør holde seg unna chademo også om en kan.

Ut i fra linken så ser det ut til at det står litt dårligere til med nyere batteripakker? Hvordan stiller dette seg med X75D batteripakken levert på slutten av 2017?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Dette må Tesla kunne svare på. Det må man som kunde ha rett på å vite. Det vil jo i så fall være komplisert når man kjøper en bruktbil og ikke vet hvor mange ganger den er DC-ladet.

Det virker også tåpelig at antall ganger skal telle i stedet for tid. Hvis jeg chademo-lader i fem minutter på 40kW så blir det håpløst om det teller likt som 100% lading på SuC.

Ellemelle

Det er helt klart idiotisk.

Mange ganger har jeg startet lading på SuC, for så å bytte til en annen stolpe fordi det har vært lav hastighet (det er vel investert tid å bruke 2 minutter på å bytte fra en stolpe som gir deg 30 til en stolpe som gir 100).

Slike bytter påvirker ikke batteriet i det hele tatt - likevel teller hver gang like mye som en 100% lading på SuC

geear


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA