Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skuffende 2019 model

Startet av Fagasstraps.com, torsdag 22. februar 2018, klokken 23:23

« forrige - neste »

Fagasstraps.com

Noen andre som har fått med seg 2019 info?

Positive oppgraderinger som ikke var forventet:
Interiør
Multimedialøsning
2,4l Atkinson cycle (bedre forbruk ved tomt batteri, MYE bedre antagligvis)
8HK mer på bakhjulene.

Skuffende oppgraderinger:
1,8kW større batteri/ 15% økning. Fra 12kW til 13,8kW Brutto.
10% større trekk fra batteriet, dermed vil reel økning være 5% større batteri. Hvis man drar og vender på det.

Irriterer meg hvor langt bakpå man kan ende etter å pioneert PHEV'er.

Bruktbilprisene på Outlander er ikke akkurat å skryte av med ca. 150000kr verdifall på 3 år. Heldig er første generasjons kjøperne fortsatt siden det ikke kommer noen reel oppgradering til bilen. Kan hende dette bare er lureri, litt som eGolf Prognosekart



Kan hende de holder kortene tett til brystet om de plutselig begynte med netto kapasitet for å ta oppmerksomheten bort fra nye modellen, og ha større fokus på eksisterende produksjon nå som de først også eksporterer bilen til USA. Vet nok ikke endelig svar før bilen har vært på NEDC.

Enda mer irriterende er den lille søte batteri oppgradering når jeg husker fyren som oppgraderte selv til 19,5kW i starten av 2016.

Kilde: http://www.mitsubishi-motors.com/en/newsrelease/2018/detail1103.html
Kilde: Fyren viser hvor lang rekkevidde med 19,5kW (spoiler: 71km realistisk rekkevidde) https://www.youtube.com/watch?v=BRd-o8tUVHc

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

erik e

Har lest meg opp på 19 mod. . Det er da noe, og ikke minst 7 år/140 000 km garanti. God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

E

Kanskje ingen revolusjon, men blir stadig bedre
https://www.dinside.no/motor/kan-ga-tre-maneder-pa-bare-strom/69873122
Strøm nok til det daglige, så hvis kvaliteten er blitt de få hakkene bedre enn sist så har den muligens en sjanse om e-tron blir for dyr (hos oss er ikke bil Det som står høyest på lista, men det må dekke visse behov og være pålitelig)

erik e

Mest for pengene i Autofil test . Terningkast 5.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

E

Noen som har prøvekjørt enda? Er spent på om endringene kan dempe noen av irritasjonsmomentene jeg opplevde når jeg prøvekjørte utgående modell i sommer. Lokale forhandleren ringte meg i starten av uka, men har ikke rukket å teste enda.

hELgenen

Hva irriterte ved gammel modell? Skal kjøre den nye til uka. Rapporter gjerne.

Jejl

Har prøvd den gamle modellen, og likte den ikke i det hele tatt. Fatter ikke at Autofil ga terningkast 5? Jeg gir terningkast 2.
Prøv noen forskjellige elbiler og sammenlign er mitt tips.

hELgenen

Sitat fra: Jejl på fredag 31. august 2018, klokken 22:32
Har prøvd den gamle modellen, og likte den ikke i det hele tatt. Fatter ikke at Autofil ga terningkast 5? Jeg gir terningkast 2.
Prøv noen forskjellige elbiler og sammenlign er mitt tips.

Dersom det finnes rene elbiler som dekker behovet og som anses som mulige alternativ,
så tester du rene elbiler. Utfordringen for de fleste som går for hybrider er vel nettopp
at de ikke finner en elbil som dekker eget behov. Det kommer stadig flere el suver, men prislappen
er fortsatt ganske høy og bor du f.eks nord for Trondheim er ladenettverket dårlig utbygd.
Min mening er at TMX er det eneste reelle alternativet i dag og Tesla har pr. dags dato større utfordringer
med å håndtere feil/mangler og service enn noen andre tradisjonelle bilmerker - så i tillegg til en høyere
pris må en gjøre vurderinger på dette også. En annen ting er når folk tester biler, så synes jeg en bør
være litt mer konkret i tilbakemeldingene - ikke bare si at jeg likte den ikke. Hva er det en ikke likte?
Design, kvalitet, praktiske løsninger, tekniske løsninger osv.

erik e

Er mann glad i bil og bilkjøring kan vel ingen Japse-bil måle seg med tyske merker inkl. Volvo. Selv Lexus blir ikke det samme. Da tenker jeg kjørefølelse,design og stil.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Jejl

Jeg fikk litt samme følelse som når jeg sitter i en Prius. At bilen er lagd for de som ikke liker så godt å kjøre bil. Den virket veldig upresis i styringen, og det var generelt også ganske mye støy i kupeen til å være en ny bil. Det var ikke noe annet poeng i kommentaren min enn at jeg ville råde folk til å prøvekjøre flere (el-)biler før de velger.

hELgenen

Sitat fra: Jejl på lørdag 01. september 2018, klokken 12:49
Jeg fikk litt samme følelse som når jeg sitter i en Prius. At bilen er lagd for de som ikke liker så godt å kjøre bil. Den virket veldig upresis i styringen, og det var generelt også ganske mye støy i kupeen til å være en ny bil. Det var ikke noe annet poeng i kommentaren min enn at jeg ville råde folk til å prøvekjøre flere (el-)biler før de velger.

Vet ikke noe mer enn at nyere tester hevder kjørefølelsen er blitt bedre - designen er like tragisk som før (det er jo veldig smak og behag). Videre skal den nye støye mindre i kupeen, ha bedre hjuloppheng (bedre komfort), sprekere motor,større batteri og gi mer følelsen av elbil når den kjøres. Det er også nye dekk på den som støyer mindre (mykere gummi). Setene på S modellen er også forbedret sies det med litt bedre sidestøtte.  Gjennomgangsmelodien ut fra tester er at dette er en bil laget for komfort transport hvor det har vært gjennomført stegvis forbedring - i denne omgang har fokus, slik jeg leser det, vært på å få den fossile motoren til bedre å samspille med den elektriske drivlinjen. Derfor en hybdrid atkinson/otto forbrenning som i teorien skal gi bedre forbrenning ved motorvei transport ved lavere belastning. Dette er ikke bilen for aktiv kjøring, men mer en transport vogn for familien der komfort og fremkommlighet står i fokus. Designet er heller ikke noe naboen snur seg etter - kanskje snarere tvert imot for den bilinteresserte naboen. For en familie som ofte har småkjøring på menyen og i tillegg vil ha en bil som fungerer opp til hytta mener jeg den kan den være et greit alternativ. Jeg kjører selv elbil og vil fortsette med det til pendling og all småkjøring, men som f.eks bil nr.2 som fruen/mannen kan bruke til sin småkjøring til/fra jobb utenfor de store byene samt som en familiebil til hytta de få gangene i året det er aktuelt, synes jeg det virker som en fornuftig bil. Ja, en ren elbil ala TMX, Audi E-tron eller Mercedes ECQ vil for mange dekke de samme behovene, men en skal trolig kjøre temmelig langt hvert år før det er økonomi i dette gitt scenarioet jeg viste til over.

hELgenen

Vel, da har jeg kjørt nye Outlander PHEV S Edition og kan gi noen tilbakemeldinger.
Dette er ikke bilen som vinner noen design priser, eller en bil der man har
lagt vekt på sportslige kjøreegenskaper. Ikke noe nytt der altså.
Det en fort legger merke til er at bilen går ganske stille - alt er relativt,
men støy er ikke på noen måte fremtredende selv om en kan oppleve litt hjulstøy
på 18" tommerene som sitter på denne utgaven. Hvorfor fabrikken har valgt å levere 18" på
en bil som aldri kan vinne på design uansett felger er meg en gåte, men det er nå ofte slik
man gjør i bilbransjen. Hadde jeg kunne velge fritt at jeg vel satt på 17" på denne
for å få vekk den lille hjulstøyen som er der. Når motoren starter opp kan man
høre lyden, men den er på ingen måte støyende. Produsenten hevder at lydbildet
har gått ned 3 desibel på det beste - og det er egentlig veldig mye.
Setene i S Edition ser bedre ut enn de faktisk er - dvs. du sitter helt ok, men
jeg hadde vel foretrukket enda fastere seter med litt med fylde i. Når man går
ut av bilen så er sidevangene i setene slik plassert at en lett kan subbe borte
i disse og over tid vil nok noen oppleve at setene slites her. Hvorfor produsenten ikke
har levert passasjerseter som kan justeres i høyden er også en liten gåte - men så er det altså.
Førersiden har elektrisk justering - dog uten minne så er dere to eller flere som bytter på å bruke
bilen er det bare å sette av ett minutt av livet til setejustering.
Ladekladden er dessverre ikke oppgradert - den er stor, klumpete og har en alt for kort ledning til selve pluggen som skal inn i stikkontakten. Ledningen fra klumpen til tilkobling i bilen er mer enn lang nok.
Ledningen som brukes er også av kabelrulle varianten - altså myk og "klissete" - og ikke
som f.eks på BMW i3, liten,fast og solid. Litt snodig at ikke produsenten har lagt mer vekt
på ladekladden ettersom denne type bil, vil jeg tro, kanskje mer enn en ren elbil vil bli ladet via pluggen og
ikke via egen lader i garasjen. Rekkevidden antydet på ren elektrisk drift (45-54 km) stemmer nok bra 
- jeg kjørte 30km på ren eldrift og hadde nesten 50% igjen på batteriet.
For den som vil kjøre på ren elektrisk drift må en huske på å trykke ned EV knappen hver gang - det går ikke
å programmere default oppstartmodus til EV - faktisk er det mye som ikke kan settes opp til default verdi
ved oppstart. Alle biler burde kunne levere mulighet til dette, noe de færreste gjør dessverre.
En annen snodighet er at kjørecomputer ikke er rattbetjent, men må betjenes via egen knapp. Dermed må en slippe rattet med en hånd for å bla gjennom kjørecomputer. Hverken smart eller trafikksikker løsning spør du meg.
Selve medieenheten har dessverre en alt for liten skjerm. Dvs. selve skjermen er ikke fysisk for liten, men
den har sorte sørgekanter rundt som ikke utnyttes helt når en f.eks bruker Android Auto - og med satelitvisning
av kart synes jeg personlig den blir litt for liten. Opplevde også at lyden fra radioen forsvant etter en stund når jeg brukte Android Auto - vet ikke om det var tilfeldig, men det skjedde 2 ganger på relativt kort tid. Det KAN
være at det var noe med DAB dekningen, men har ikke opplevd det samme med andre biler på denne strekningen.
Ellers er bilen komfortabel å kjøre - ikke på noen måte engasjerende som f.eks Mazda CX-5 eller rene elbiler
som Tesla og i3 - det var og er heller ikke noe en forventer av denne type bil. Personlig foretrakk jeg sport
modus som ga en litt mer kvikkere respons på både gass og ratt.
Selve bilen oppleves stor innvendig med mye luft rundt deg og passasjerene - en fin plass å være når
en er på tur med familien. Hvorfor den norske importøren har valgt å erstatte 230V/1500W uttak med en 12V sak
i bagasjerommet har jeg ingen anelse om - men så er altså tilfelle. I bagasjerommet finner en kun 12V
uttak. Jeg ville jo tro at 230V/1500 W ville være et godt salgsargument for en som skulle på hytta uten
strøm og ville bruke en elektrisk sag eller noe slikt - men i Norge får vi ikke dette dessverre.
Oppsummert vil jeg si bilen sine sterke sider er komfort og elektrisk drift i hverdagen.
Bilens svake side er litt utdatert interiør og litt rotene innvendig design. Prisen for S Edition + litt vanlig
utstyr som hengerfeste,vinterdekk, beskyttelsesplate bak,bagasjeromstrau osv. kommer på rundt 530.000 ferdig
prutet. For den prisen får en også mye annet interessant, men alternativene innen plug in hybrid SUV segmentet er forløpig ikke tilstede. Garantien er 7 år/140.000 km på bilen og 8 år/160.000 km på batteriet.

E

Sitat
En annen ting er når folk tester biler, så synes jeg en bør
være litt mer konkret i tilbakemeldingene - ikke bare si at jeg likte den ikke. Hva er det en ikke likte?
Design, kvalitet, praktiske løsninger, tekniske løsninger osv.
Beklager at jeg ikke utdypet dette. At interiøret er gammeldags og div. pipe lyder kunne jeg sikkert ha overlevd, det jeg ikke kunne leve med at den var at jeg fikk litt følelsen av å kjøre en gammel Amerikaner. Vandring på styringen samt at bilen føltes stiv over dumper gjorde at min bedre halvdel la ned veto. Nå gører det med at vi testet en Karoq samme dag der start/stop systemet gjorde at jeg la ned veto også.... Nå er vi i tenkeboksen igjen.

hELgenen

Sitat fra: E på fredag 07. september 2018, klokken 00:19
Sitat
En annen ting er når folk tester biler, så synes jeg en bør
være litt mer konkret i tilbakemeldingene - ikke bare si at jeg likte den ikke. Hva er det en ikke likte?
Design, kvalitet, praktiske løsninger, tekniske løsninger osv.
Beklager at jeg ikke utdypet dette. At interiøret er gammeldags og div. pipe lyder kunne jeg sikkert ha overlevd, det jeg ikke kunne leve med at den var at jeg fikk litt følelsen av å kjøre en gammel Amerikaner. Vandring på styringen samt at bilen føltes stiv over dumper gjorde at min bedre halvdel la ned veto. Nå gører det med at vi testet en Karoq samme dag der start/stop systemet gjorde at jeg la ned veto også.... Nå er vi i tenkeboksen igjen.

Sammenligningen med amerikaner kan jeg til en viss grad forstå. Den er stor, mye luft i kupeen og kjøreopplevelsen er litt sedat så fremt en ikke benytter sport modus knappen.
Jeg oppfattet ikke 2019 modellen (S-edition med bilstein dempere) som stiv over fartshumper, men det er en del småting jeg gjerne kunne sett de hadde endret. Det første er den elektriske bakluken - her burde en kunne sette hvor høyt selve bakluken skal gå opp slik at en f.eks unngår at den dunker opp i garasjetaket. En annen snodighet på en såpass ny bil er at den ikke har skiltgjenkjenning i høyeste utstyrsgrad - det er jo vanlig på langt billigere og eldre biler. Og Lane Assist løsningen er jo litt gammeldags - en får bare et varsel og ingen aktiv hjelp. Og så har du app løsningen som er fullstendig galskap - de har ikke en 4G løsning, eller puttet inn et wifi kort i bilen, men en ruter. Jepp - en ruter av alle ting.Dermed må du koble deg til bilens nettverk, og ikke koble bilen til 4G eller Wifi som kanskje hadde vært den naturlige løsningen. Hvorvidt det er mulig å sette opp en trådløs gateway mellom bilens ruter og eget nettverk vet jeg ikke, men kreativ må en trolig være for å kunne få full nytte av denne appen. Men alternativer i dette segmenet finnes jo for tiden ikke - dermed
blir det enten denne eller å legge 200-300" ekstra på bordet og gå all inn med en TMX og håpe på at ikke din
TMX blir satt ut av feil som ingen har tid til å reparere, eller sette seg på venteliste til minimum 2020 for en Audi E-tron,MB EQC eller BMW iX3 osv.  Volvo leverer vel også hybrider, men en må vel minst legge
på 2-300" også her - og rekkevidden elektrisk er vel så som så.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA