Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lade for å holde batteriet best mulig

Startet av Peraeile, torsdag 22. februar 2018, klokken 20:51

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: sylwester på fredag 14. september 2018, klokken 01:38

Når du har 9 barer så er du innenfor garanti så du må miste den og ha 8 før du får Nissan til å utbedre det slik at den igjen er på minst 9 barer. Dvs. batterigarantien garanterer 66,25% og ikke 75%. I media så er det skrevet 70%, men vet ikke hvor de har tatt det fra.

Opps, ante ikke at det var dårlig garanti på leaf.
Det burde virkelig inn noen minimumskrav fra forbrukermyndigheter her.


Joltus


Beckern

Sitat fra: Joltus på lørdag 15. september 2018, klokken 08:20
Det er det. Kalles reklamasjon.

Jepp, og den er overhode ikke tilpasset hva man forventer av batterier og for den sakens skyld andre ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 5 år.
Helt ubrukelig faktisk.
Så derfor bør det på plass noen nye minimumskrav, bla til hvilken degradering man skal akseptere før det er under et minimum.
Nå er vi fullstendig prisgitt produsentens garantier med alle feller og fallgruber den har. Ikke på langt nær bra nok.

Joltus


sylwester

#79
Litt off topic, men det ville være bra for klima og miljø om vi fikk flere steg med reklamasjon. f.eks. 10 år. Dette gjelder alle produkter som er ment å vare vesentlig lengre enn steget for eksisterende, men EU vil faktisk redusere reklamasjonsretten i EU til kun 2 år for at alle skal ha like dårlig rettigheter og at man da har konkurranse på like vilkår.

Ved å stille krav til levetid må produsentene lage produkter som varer for ikke å sitte med svarteper og klima og miljø vinner siden produktene brukes lengre slik at klimautslippet i produksjonsleddet blir fordelt over flere år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Hæ, of topic? Den her tråden har lenge vært off topic om hvordan batteriet lades for å holde best mulig.

Tro om ikke et lademønster som en hybrid gjør er bra. Minium SOC 30, og så klatte på litt. Upraktisk med småklatting, men siden 30 i bunn er som på en Phev, så kan en la være å fylle siste 30 på toppen.
Dvs, best å lade mellom 30-70%.

På 40 kWh blir det omlag å kjøre på 15 kWh. Noe som faktisk er samme jeg har å rutte med på min nå 6 årige 24kWh Leaf. Går helt fint, holder til 7 mil på vinter, og 10 på sommer. Og så langt kjører jeg ikke på en normal dag.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trond.m

#81
Ganske tungvint å passe på at ladingen stopper ved 70 eller 80 %. Synd de ikke har gjort som Hyundai hvor man kan stille inn maks ladenivå i %.

sylwester

Å kun støtte 100% er planlagt foreldelse (Planned obsolescence). Det er lite vilje fra billeverandører å jobbe for at bilene skal bli vesentlig eldre enn 10år og de har til og med garantier som tar det tidligste av år og km som indikerer at en bil som går langt ikke nødvendigvis skal vare i 10 år.

Komponentene har statistikk på hvor lang tid det tar før det går istykker. SOH til 70% er en slik og det er som knapper på mobiltelefon. Det er en normalfordelt kurve så man velger kvaliteten som gjør at snittproduktet faktisk varer en del lengre enn det trengs mot at et standardavvik eller 2 kommer innenfor en levetid før det er defekt.

Jeg er temmelig sikker på at Nissan har sett på statistikken og konkludert med at batteriene er bedre enn forventet og kan dermed selge flere biler ved å bruke mer av bruttokapasiteten. Dette gir de flere salgsargumenter, ent inntrykk av at bilen er enklere å eie, og en kortere levetid.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Beckern

Sitat fra: sylwester på søndag 16. september 2018, klokken 14:33
Å kun støtte 100% er planlagt foreldelse (Planned obsolescence). Det er lite vilje fra billeverandører å jobbe for at bilene skal bli vesentlig eldre enn 10år og de har til og med garantier som tar det tidligste av år og km som indikerer at en bil som går langt ikke nødvendigvis skal vare i 10 år.

Komponentene har statistikk på hvor lang tid det tar før det går istykker. SOH til 70% er en slik og det er som knapper på mobiltelefon. Det er en normalfordelt kurve så man velger kvaliteten som gjør at snittproduktet faktisk varer en del lengre enn det trengs mot at et standardavvik eller 2 kommer innenfor en levetid før det er defekt.

Jeg er temmelig sikker på at Nissan har sett på statistikken og konkludert med at batteriene er bedre enn forventet og kan dermed selge flere biler ved å bruke mer av bruttokapasiteten. Dette gir de flere salgsargumenter, ent inntrykk av at bilen er enklere å eie, og en kortere levetid.

Det høres mer sannsynlig ut enn at de gjør sitt beste for at batterieen skal leve så  lenge som mulig :)

Ole Irgens

Sitat fra: Beckern på søndag 16. september 2018, klokken 16:53
Sitat fra: sylwester på søndag 16. september 2018, klokken 14:33
Å kun støtte 100% er planlagt foreldelse (Planned obsolescence). Det er lite vilje fra billeverandører å jobbe for at bilene skal bli vesentlig eldre enn 10år og de har til og med garantier som tar det tidligste av år og km som indikerer at en bil som går langt ikke nødvendigvis skal vare i 10 år.

Komponentene har statistikk på hvor lang tid det tar før det går istykker. SOH til 70% er en slik og det er som knapper på mobiltelefon. Det er en normalfordelt kurve så man velger kvaliteten som gjør at snittproduktet faktisk varer en del lengre enn det trengs mot at et standardavvik eller 2 kommer innenfor en levetid før det er defekt.

Jeg er temmelig sikker på at Nissan har sett på statistikken og konkludert med at batteriene er bedre enn forventet og kan dermed selge flere biler ved å bruke mer av bruttokapasiteten. Dette gir de flere salgsargumenter, ent inntrykk av at bilen er enklere å eie, og en kortere levetid.

Det høres mer sannsynlig ut enn at de gjør sitt beste for at batterieen skal leve så  lenge som mulig :)

Ja, det hadde jo ødelagt inntrykket du til enhver tid prøver å underbygge - av en bilfabrikk som bare tenker på seg selv og gir blaffen i sine kunder.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA