Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lade for å holde batteriet best mulig

Startet av Peraeile, torsdag 22. februar 2018, klokken 20:51

« forrige - neste »

Peraeile

Lurer på om det er en fasit på å ha et fornøyd batteri lengst mulig uten tidlig degresjon? Unngå hurtiglading og bare lade til 80% hjemme?

Rio

1) Det finnes ikke noe fasitsvar - det finnes et utall forskjellige batterikjemier, og bilmodeller med forskjellig brutto- og nettokapasitet. Så selv om du lader 100% er det ikke ordentlig 100% av batteriene.

2) Nissan sier at deres tall viser at hurtiglading ikke har noen negativ effekt.

3) Gjengs oppfatning er "ikke la bilen stå med 100% eller nær 0% i lengre tid".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Beckern

Var vel en på fb som argumenterte godt for å lade tett opp mot avreise om vinteren. Uten forvarming av batteriet tar det lett skade når det er ekstra kaldt og man gasser litt hardt.
Det er lite som tyder på at hurtiglading og 100% lading er særlig skadelig.
Alle disse batteriene har buffer både i topp og bunn som forhindrer hurtig degradering av batteri når man er op topp eller bunn


Peraeile

Bor på sørvestlandet så er hverken særlig kaldt eller særlig varmt så skal vel være perfekt elbiltemp

leafnor

Ja, virker å være perfekt plass. Lad og kjør, og så kan du la være å topplade eller lade ut bilen, parkere den i solveggen, for så å reise på jordomseiling.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

#5
Rent teknisk så vil et gjennomsnittsbatteri klare for få 0-100%-sykluser før den er under 70% så alle bilprodusenter har lagt inn buffer slik at bilen ihvertfall klarer garantitiden.  Nissan dytter på et buffer og på de to foregående modellene har det vært 8,3%, mye mindre enn f.eks. VW Golf, men mer enn Tesla som heller sier "lad ti 90% til daglig og 100% kun når du må".

Lade til 80% er sikkert ideelt hvis bilen får mulighet til å stoppe ladingen på 80% slik som min 2012-Leaf har. Da er det bare å plugge bilen inn og glemme den frem til du skal ut igjen og du er en time unna 100% sm du kan sette igang via app når du finner ut å dra til Sverige på sparket. Hurtiglading pleier ikke være daglig så jeg tenker at selv om det stresser batteriet pga av varme så er det såpass få av de at det ikke påvirker bilens levetid like mye som å kun lade til 80% når man kan.

Før trodde man at des saktere lading des bedre, men for saktelading så er det faktisk en ørliten fordel at det er 6kW heller enn 3kW så lad gjerne så fort som mulig.

Med 40kWh-bil tenker jeg noe ala Tesla at du kan stille inn ønsket %SOC i app som en ideell løsning siden du da har full kontroll som eier.

Det er jo en del som sier de lader 100% hver dag og merker lite til batteridegregering og det stemmer jo, men husk at i Norge så er snittalderen på biler som vrakes 17 år og den eldste Leafen vi har da ikke har kommer lavveis i livsløpet og som en bensinbil som får motorhavari tenker jeg det er kroken på døra for en 10+ år Leaf som har et oppbrukt batteri.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bob-bob

Som sagt over , ikke la bilen stå parkert med 100% over lengre tid , og pass også på at du får ladet hurtigst mulig om du har kjørt bilen nesten tom  - det å kjøre til nesten tomt er ikke skadelig så lenge du får satt igang påfylling kjapt etterpå.

Bortsett fra det , bare lad ivei. 100% eller 80% ser ikke ut til å spille noen rolle.  Er på vår 3. Leaf nå , og har ny i bestilling. ( Eier 2 stk i øyeblikket og har byttet 1 gang.)

Vi har kjørt over 200000 km tilsammen med bilene nå , og på den med 94000 km så er det vel blitt borte ca 10 km rekkevidde selv om alle batteristreker er der fortsatt. Den går nå greit 10 mil selv i kulda ( minus 10) og har da ca 20 % igjen ved ankomst. (2013 mod med varmepumpe)  Men den er nesten 5 år gammel og blir kjørt på full pupp hele tiden med lading til 100% hver eneste dag. Ser altså ikke ut til å være noe å bekymre seg for.

Bjoris

#7
40 kWh gjør det enklere å unngå hardkjøret på batteriet, og du får færre cycles så det er duket for lengre levetid på det nye batteriet enn det gml og de gamle holder ganske greit og reduksjon fra 200 km til 180 over tid er mindre kritisk enn fra 100 til 80 km... for de fleste så det er ikke bare bedre rekkevidde som er ett argument for 40, bilen vil ha godt batteri lengre enn de med mindre batteri også

sylwester

Sitat fra: bjoris på fredag 23. februar 2018, klokken 09:57
40 kWh gjør det enklere å unngå hardkjøret på batteriet, og du får færre cycles så det er duket for lengre levetid på det nye batteriet enn det gml og de gamle holder ganske greit og reduksjon fra 200 km til 180 over tid er mindre kritisk enn fra 100 til 80 km... for de fleste så det er ikke bare bedre rekkevidde som er ett argument for 40, bilen vil ha godt batteri lengre enn de med mindre batteri også

Virkelig? Hvis noen kjøper en Leaf og dytter bilen på lader for hver 10 km og topplader de 5% fra 95%-100% 1 eller flere ganger om dagen og for det meste holder bilen parat i 100% så vil de dårlig rating ved 1. års service.

Nå. Vedkommende trenger muligens ikke 100% siden en ikke er under 95% bortsett fra den ene gangen i måneden på en lengre søndagstur. Hadde vedkommende da satt den til 80% og gjort akkurat det samme som før ville bilen ikke tatt noe skade av det siden de ville v...rt mellom 75-80% og for det meste på 80%.

Igjen resultatet av de to ser du ikke før du har hatt bilen ut garantitiden og vel så det. Vi snakker om hvor lang søndagstur du forstatt kan ta uten hurtiglading en vinterdag i 2028 og hvor brukbar bilen er i 2035. Klarer den å tjenestegjøre noen år til å slå fossilbilene?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Sitat fra: Beckern på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:57
Var vel en på fb som argumenterte godt for å lade tett opp mot avreise om vinteren. Uten forvarming av batteriet tar det lett skade når det er ekstra kaldt og man gasser litt hardt.
Det er lite som tyder på at hurtiglading og 100% lading er særlig skadelig.
Alle disse batteriene har buffer både i topp og bunn som forhindrer hurtig degradering av batteri når man er op topp eller bunn

1) Er det noen som faktisk har noen tall for hvor mye "oppvarming" man får på batteriet når man normallader? Og er det nok (vitenskapelig) til at det påvirker noe.

2) Vedr. skade på batteriet: VW e-GOLF senker maks effekt dersom batteriet er iskaldt, så bilens BMaS ivaretar dette; jeg vil tippe/håpe at det er det samme på andre biler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Beckern

Sitat fra: sylwester på fredag 23. februar 2018, klokken 14:04
Sitat fra: bjoris på fredag 23. februar 2018, klokken 09:57
40 kWh gjør det enklere å unngå hardkjøret på batteriet, og du får færre cycles så det er duket for lengre levetid på det nye batteriet enn det gml og de gamle holder ganske greit og reduksjon fra 200 km til 180 over tid er mindre kritisk enn fra 100 til 80 km... for de fleste så det er ikke bare bedre rekkevidde som er ett argument for 40, bilen vil ha godt batteri lengre enn de med mindre batteri også

Virkelig? Hvis noen kjøper en Leaf og dytter bilen på lader for hver 10 km og topplader de 5% fra 95%-100% 1 eller flere ganger om dagen og for det meste holder bilen parat i 100% så vil de dårlig rating ved 1. års service.

Nå. Vedkommende trenger muligens ikke 100% siden en ikke er under 95% bortsett fra den ene gangen i måneden på en lengre søndagstur. Hadde vedkommende da satt den til 80% og gjort akkurat det samme som før ville bilen ikke tatt noe skade av det siden de ville v...rt mellom 75-80% og for det meste på 80%.

Igjen resultatet av de to ser du ikke før du har hatt bilen ut garantitiden og vel så det. Vi snakker om hvor lang søndagstur du forstatt kan ta uten hurtiglading en vinterdag i 2028 og hvor brukbar bilen er i 2035. Klarer den å tjenestegjøre noen år til å slå fossilbilene?
Og hva er poenget?
Bjoris har fortsatt rett selv om du legger frem et 100% oppkonstruert ekstrem eksempel.

Batteriet er heller ikke sveiset fast i karosseriet, det går faktisk an å skifte i 2028 eller 2035.

Beckern

Sitat fra: Rio på fredag 23. februar 2018, klokken 16:58
Sitat fra: Beckern på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:57
Var vel en på fb som argumenterte godt for å lade tett opp mot avreise om vinteren. Uten forvarming av batteriet tar det lett skade når det er ekstra kaldt og man gasser litt hardt.
Det er lite som tyder på at hurtiglading og 100% lading er særlig skadelig.
Alle disse batteriene har buffer både i topp og bunn som forhindrer hurtig degradering av batteri når man er op topp eller bunn

1) Er det noen som faktisk har noen tall for hvor mye "oppvarming" man får på batteriet når man normallader? Og er det nok (vitenskapelig) til at det påvirker noe.

2) Vedr. skade på batteriet: VW e-GOLF senker maks effekt dersom batteriet er iskaldt, så bilens BMaS ivaretar dette; jeg vil tippe/håpe at det er det samme på andre biler.

Det jeg leste tydet på at lading dro tempen opp i over 0 når det var kaldt.
Det er heller ingen konstant verdi. Er det veldig kaldt vil indre motstand være høy og mye varme avgis selv ved lav ladeeffekt, når det blir varmere faller motstanden.

Peraeile

Kommer til å lade hjemme på 32A ladestasjon 90% av tiden så sant jeg får lagt det inn hos meg. Må høre med elektriker først

Rio

Sitat fra: Beckern på fredag 23. februar 2018, klokken 17:06
Sitat fra: Rio på fredag 23. februar 2018, klokken 16:58
Sitat fra: Beckern på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:57
Var vel en på fb som argumenterte godt for å lade tett opp mot avreise om vinteren. Uten forvarming av batteriet tar det lett skade når det er ekstra kaldt og man gasser litt hardt.
Det er lite som tyder på at hurtiglading og 100% lading er særlig skadelig.
Alle disse batteriene har buffer både i topp og bunn som forhindrer hurtig degradering av batteri når man er op topp eller bunn

1) Er det noen som faktisk har noen tall for hvor mye "oppvarming" man får på batteriet når man normallader? Og er det nok (vitenskapelig) til at det påvirker noe.

2) Vedr. skade på batteriet: VW e-GOLF senker maks effekt dersom batteriet er iskaldt, så bilens BMaS ivaretar dette; jeg vil tippe/håpe at det er det samme på andre biler.

Det jeg leste tydet på at lading dro tempen opp i over 0 når det var kaldt.
Det er heller ingen konstant verdi. Er det veldig kaldt vil indre motstand være høy og mye varme avgis selv ved lav ladeeffekt, når det blir varmere faller motstanden.


Vel, det har jeg spurt om mange ganger. Joda, den interne motstanden er høyere, og det betyr litt varme avgis, men batteriet er jo termisk godt "ventilert" (altså, koblet til luften utenfor), så selv om det var et noen hundre watt, så er jo det ingenting sammenlignet med hva man får dersom man trekker f. eks. 40 kW fra motoren (som vil gi samme oppvarming som dersom man ladet med 40 kW, og ikke 3,6 kW).

Med andre ord, jeg tror det avgir litt varme (åpenbart), men jeg tror batteripakken taper den varmen raskt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Empirisk kommet til at det rundt null grader med saktelading på 6,6kW varmes 0,05 grad/min.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA