Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lade for å holde batteriet best mulig

Startet av Peraeile, torsdag 22. februar 2018, klokken 20:51

« forrige - neste »

svmell

Et fulladet batteri(100%) er ikke fulladet, og et tomt(0%) batteri er ikke tomt. Er det ikke så enkelt? Så hvorfor all denne bekymringen?

Roy Aasen

Nå har ikke jeg Leaf..men spørsmålet dukker stadig opp.
Lading hos meg/oss: Lading på hurtiglader når jeg må og ikke mer. Og hjemme lader jeg alltid til "100%". Som betyr at også etter en 5 kilometer tur i butikken..så blir bilen støpslet inn igjen. Altså alltid ladet til 100.

Beckern

Sitat fra: svmell på mandag 03. september 2018, klokken 10:03
Et fulladet batteri(100%) er ikke fulladet, og et tomt(0%) batteri er ikke tomt. Er det ikke så enkelt? Så hvorfor all denne bekymringen?

Fordi, inntil Nissan kan fortelle oss noe annet, at de har ny kjemi med dårlig iR men som tåler høyere spenning, så er 100% lading faktisk 101% av hva slike celler tåler uten å forringes.
Så vidt jeg vet finnes ikke Li-Ion batterier som tåler over 4,2 V og de andre produsentene lader til 4,1 nettopp for at de skal holde lenge, men Nissan mener at det er helt ok med 4.21V på sine nye batterier.

Men det er sikkert ikke noe å bekymre seg over.

Derfor denne bekymringen.

Sense

Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?

Mr Oizo

Sitat fra: Sense på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?
Norsksolgt bil har garanti i 8 år /160 tusen km mot kapasitetstap under 65-70 %?

Roy Aasen

Hvis jeg visst at det holdt 10 år og 350 000 km uten å tape seg lavere en 80%..DA ville jeg ikke bekymre meg.

Beckern

Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 11. september 2018, klokken 20:11
Sitat fra: Sense på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?
Norsksolgt bil har garanti i 8 år /160 tusen km mot kapasitetstap under 65-70 %?

Og den garantien er vel omtrent dårligst i klassen. Andre har samme tid /km men 80% som limit.
Faller SOH på bilen så fort som mange andre i utlandet så vil man sneie garantien rett over eller under.
Her i norge forplikter de seg ikke til mer enn at de skal over garantikrav og man får tilbake en like dårlig bil med bare noen % ekstra i kapasitet.
Andre produsenter ser ut til å bomme grovt på garantien, dvs bilen kan bli både 10, 14 og 18 år før batteriet faller under 80%
Gjett hvem som holder seg best i pris.

Ole Irgens

#67
Sitat fra: Beckern på søndag 09. september 2018, klokken 23:27
Sitat fra: svmell på mandag 03. september 2018, klokken 10:03
Et fulladet batteri(100%) er ikke fulladet, og et tomt(0%) batteri er ikke tomt. Er det ikke så enkelt? Så hvorfor all denne bekymringen?

Fordi, inntil Nissan kan fortelle oss noe annet, at de har ny kjemi med dårlig iR men som tåler høyere spenning, så er 100% lading faktisk 101% av hva slike celler tåler uten å forringes.
Så vidt jeg vet finnes ikke Li-Ion batterier som tåler over 4,2 V og de andre produsentene lader til 4,1 nettopp for at de skal holde lenge, men Nissan mener at det er helt ok med 4.21V på sine nye batterier.

Men det er sikkert ikke noe å bekymre seg over.

Derfor denne bekymringen.

Har det ikke falt deg inn at Nissan, som er opptatt av at batteriene skal holde lengst mulig, siden de faktisk utsteder garanti på dem, har tatt høyde for disse spørsmålene?

Eller mener du at du, som en tilfeldig privatperson, som baserer din kunnskap på det google måtte finne for deg, representerer en større autoritet på dette området enn verdens største produsent av elektriske biler?

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Ole Irgens

Sitat fra: Sense på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?

Fordi løse påstander på nettet ikke dokumenterer noe som helst. Ikke en gang om det er laget en video på Youtube.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Beckern

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. september 2018, klokken 13:04
Sitat fra: Beckern på søndag 09. september 2018, klokken 23:27
Sitat fra: svmell på mandag 03. september 2018, klokken 10:03
Et fulladet batteri(100%) er ikke fulladet, og et tomt(0%) batteri er ikke tomt. Er det ikke så enkelt? Så hvorfor all denne bekymringen?

Fordi, inntil Nissan kan fortelle oss noe annet, at de har ny kjemi med dårlig iR men som tåler høyere spenning, så er 100% lading faktisk 101% av hva slike celler tåler uten å forringes.
Så vidt jeg vet finnes ikke Li-Ion batterier som tåler over 4,2 V og de andre produsentene lader til 4,1 nettopp for at de skal holde lenge, men Nissan mener at det er helt ok med 4.21V på sine nye batterier.

Men det er sikkert ikke noe å bekymre seg over.

Derfor denne bekymringen.

Har det ikke falt deg inn at Nissan, som er opptatt av at batteriene skal holde lengst mulig, siden de faktisk utsteder garanti på dem, har tatt høyde for disse spørsmålene?

Eller mener du at du, som en tilfeldig privatperson, som baserer din kunnskap på det google måtte finne for deg, representerer en større autoritet på dette området enn verdens største produsent av elektriske biler?

Mvh

Ole Irgens

Nå vil jeg gjerne ha en bil med levetid mer enn 8 år og 160 000 km. Min siste ice hadde passert 400 000 når jeg solgte den og på vei over til bergen og ny fornøyd eier passerte den visstnok 500. Da var bilen 10 år gammel og fortsatt en svært god bil.
Jeg vil gjerne at alle min biler klarer såpass.
For oss som liker å følge med så er det gjort noen interessante regenstykker basert på nåværende degradering borte i uk, som tilsier 70 - 75% restkapasitet ved omtrent 160 000 km. Det er jo innenfor garanti så da er vel alt i orden for deg?
For oss som kjører en del er det ikke ok. Da har vi en bil som skal selges med svært liten rest-levetid.
Det er heller ikke ok at rekkevidden faller fra 270km til under 200.
De fleste opplever degradering på andre modeller som ligger i området 5% pr 100 000km. 400 000 før man når 80% restkapasitet høres mye bedre ut. Ikke minst skulle det være mye lettere å få til med et 40kWh batteri ennet 20 kWh batteri som nødvendigvis må lades dobbelt så ofte.

Nissan har overhode ingen interesse av at batteriene skal leve lengst mulig. De er interessert i å selge biler.
Bare dersom salget er avhengig av levetiden vil de bry seg om den. Akkurat nå kan det tyde på at de mener levetid på 8 - 10 år er nok for deres biler til at de kan fortsette å selge.
8 år og 160 000 km som garanti vet vi i dag er lett match. De fleste klarer dette med glans. Samsung forventer 18 år og + 500 k km på sine batterier.
Hadde jeg vært verden største elbilprodusent og hatt en fabrikk med foreldet batteriteknologi ville nok jeg også sett meg om etter måter jeg kan tyne den teknologien på. Ettersom jeg sitter på et tonn med data om levetid, degradering osv så kan jeg beregne dette ganske nøye i forhold til hvilke garantier jeg kan og må gi. Dermed kan jeg pushe grensene ganske kraftig i forhold til tidligere og øke kapasiteten i de utdaterte batteriene og fortsatt klare garantikravene.

Det er jo ikke jeg som privatperson som sier at 4,2 V er max på LiIon. Det er ikke jeg som sier at stadig maxing forkorter levetid osv osv. Dette er det dokotorer og professorer som har funnet ut for oss. Men det er jo beleilig å sette meg i hovedrollen men det er altså ikke mine fakta, jeg stiller bare spørsmål basert på etablerte fakta, og det må en privatperson kunne gjøre, fortinnsvis uten den slags dissing.

Beckern

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. september 2018, klokken 13:05
Sitat fra: Sense på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?

Fordi løse påstander på nettet ikke dokumenterer noe som helst. Ikke en gang om det er laget en video på Youtube.

Mvh

Ole Irgens
Enda godt at påstandene over lagt fra er løse men ekstremt godt dokumentert.
Dine påstander derimot er jo åpenbart tatt fra løse luften.
Påstander som "Nissan, som er opptatt av at batteriene skal holde lengst mulig,"
er jo veldig morsomme men er jo åpenbart ren fantasitenkning.

Ole Irgens

Sitat fra: Beckern på onsdag 12. september 2018, klokken 15:51
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. september 2018, klokken 13:04
Sitat fra: Beckern på søndag 09. september 2018, klokken 23:27
Sitat fra: svmell på mandag 03. september 2018, klokken 10:03
Et fulladet batteri(100%) er ikke fulladet, og et tomt(0%) batteri er ikke tomt. Er det ikke så enkelt? Så hvorfor all denne bekymringen?

Fordi, inntil Nissan kan fortelle oss noe annet, at de har ny kjemi med dårlig iR men som tåler høyere spenning, så er 100% lading faktisk 101% av hva slike celler tåler uten å forringes.
Så vidt jeg vet finnes ikke Li-Ion batterier som tåler over 4,2 V og de andre produsentene lader til 4,1 nettopp for at de skal holde lenge, men Nissan mener at det er helt ok med 4.21V på sine nye batterier.

Men det er sikkert ikke noe å bekymre seg over.

Derfor denne bekymringen.

Har det ikke falt deg inn at Nissan, som er opptatt av at batteriene skal holde lengst mulig, siden de faktisk utsteder garanti på dem, har tatt høyde for disse spørsmålene?

Eller mener du at du, som en tilfeldig privatperson, som baserer din kunnskap på det google måtte finne for deg, representerer en større autoritet på dette området enn verdens største produsent av elektriske biler?

Mvh

Ole Irgens


Hadde jeg vært verden største elbilprodusent og hatt en fabrikk med foreldet batteriteknologi ville nok jeg også sett meg om etter måter jeg kan tyne den teknologien på. Ettersom jeg sitter på et tonn med data om levetid, degradering osv så kan jeg beregne dette ganske nøye i forhold til hvilke garantier jeg kan og må gi. Dermed kan jeg pushe grensene ganske kraftig i forhold til tidligere og øke kapasiteten i de utdaterte batteriene og fortsatt klare garantikravene.


Som sedvanlig fra dere konspirasjonsteoretikere fremlegger du en haug med påstander uten å belegge dem med et eneste dokumenterbart fakta. "Foreldet batteriteknologi?" "Pushe grensene ganske kraftig"? Jeg har bedt deg før om å komme med dokumentasjon på det du påstår, men det klarer du jo ikke. Det er ikke "dissing", det er å be deg belegge påstander med fakta og ikke bare tankespinn du finner i ekkokamrene dine på internettet.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Beckern

Det kommer veldig tydelig frem at dette er spekulasjoner, bortsett fra at batteriene fabrikken til Nissan kan levere er foreldet. De går over til LG sine i 60 kWh pakken, fordi de ikke kan pakke så mye energi inn i en så liten pakke selv. Dette er alment kjent og behøver ikke dokumenteres.
Utover det dokumenterer jeg ikke mine spekulasjoner like lite som du dokumenterer langt mer spekulative påstander, som at Nissan skulle ha noe som helst ønske om å lage batterier som varer så lenge som mulig.
Du er ganske lagt ute på viddene om du tror dette har noe med konspirasjonsteorier og ekkokammer å gjøre.
Noe av det _er_ spekulasjoner, bla fordi Nissan nekter å svare på spørsmål, men det er langt fra konspirasjonsteorier.
Det er basert på allmen kunnskap om LiIon batterier og de fakta vi har om batteriene til Nissan, men viktigst, ingen av spekulasjonene er særlig kontroversielle. Å spekulere på om et konsern gjør grep for å fortsatt fremstå som konkuransedyktige på bekostning av kundene, deres forventninger om levetid og anvendelighet er knapt noen sensasjon, det er jo som regel realiteten i beinhard internasjonal konkurranse. Vi vet jo at de alt har trikset med tallene på ladetid og måten de dekker seg bak "den lille skriften" når folk klager på 50% reduksjon i ladehastighet i hva alle andre definerer som normaltilstand er jo i så fall bekreftede konspirasjoner.
Men som det så tydelig kommer frem i forrige innlegg så er det at de skal ha økt spenningen over anbefalt verdi for å øke kapasitet en ren spekulasjon fra min side. Jeg har bare en sterk indikator på at det er slik (4,21V)


Ole Irgens

Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 11. september 2018, klokken 20:11
Sitat fra: Sense på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?
Norsksolgt bil har garanti i 8 år /160 tusen km mot kapasitetstap under 65-70 %?

Nissan garanterer bilen mot tap av mer enn tre av de 12 strekene på måleinstrumentet i perioden, det vil i praksis si at man er sikret en bil med mer enn 75 prosent batterikapasitet de første åtte årene.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

sylwester

#74
Sitat fra: Ole Irgens på torsdag 13. september 2018, klokken 14:27
Nissan garanterer bilen mot tap av mer enn tre av de 12 strekene på måleinstrumentet i perioden, det vil i praksis si at man er sikret en bil med mer enn 75 prosent batterikapasitet de første åtte årene.

Virker som om du antar 2018 sine 12 barer virker fundamentalt forskjellig enn på tidligere modeller.
Slik vi vet de virker på 2010-2017 og som er mest sannsynlig hvordan de virker på 2018 er:
12 barer så har du en restkapasitet mellom 85,00%-100%
11 barer så har du en restkapasitet mellom 78,75%-85,00%
10 barer så har du en restkapasitet mellom 72,50%-78,75%
09 barer så har du en restkapasitet mellom 66,25%-72,50%
08 barer så har du en restkapasitet mellom 60,00%-66,25%

Når du har 9 barer så er du innenfor garanti så du må miste den og ha 8 før du får Nissan til å utbedre det slik at den igjen er på minst 9 barer. Dvs. batterigarantien garanterer 66,25% og ikke 75%. I media så er det skrevet 70%, men vet ikke hvor de har tatt det fra.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA