Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lade for å holde batteriet best mulig

Startet av Peraeile, torsdag 22. februar 2018, klokken 20:51

« forrige - neste »

steffeo

    Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 25. februar 2018, klokken 08:27

    • Unngå hyppige toppladinger. Batteryuniversity har artikkel om at hvis man lader lithiumcelle til 4.1V, vil den leve dobbelt så mange sykluser som om man lader til 4.2V. Lader man til 4.0V, vil batteriet leve dobbelt så mange sykluser som manlader til 4.1V. Hvis du klattlader flere ganger om dagen, så kan det være dumt å gå stadig til toppen.


    På ett fulladet elbil batter vil aldri spenningen nå 4.2 V(pr celle altså); fordi produsentene bare utnytter 90-95% av batteriet, av akkurat den grunnen at man får mye lenger levetid. Ingen anelse om hva det faktisk er på leaf; men sikkert nærmere 4.1 V i toppen.[/list]

    Trekkoppbil

    På 24 kwt Leaf regner man batteriet som "100%" lada når man når ca 4.1V. Jeg trur "80%" betyr ca 4V, mens andre biler har en utvida kjørelengde hvor man kan gå opp til 4.2V når man skal på langtur.

    Grunnen til at Nissan fjerna 80%-modusen, kan ha vært at man fikk en offisiell rekkevidde som var gjennomsnittet av 80% og 100% lading. Det er jo litt tull, da offisiell rekkevidde ikke betyr noe for oss bilister, men hvor langt vi kommer i reellt liv. I USA blir 80% av bilene leasa den første tida, og bilistene der forstår antakelig ikke poenget med 80% lading, og de lader muligens til 100%. I Norge er det mange bilister som begrenser ladinga til 80%. Men når man planlegger langtur, så lader man til 100%, og rekkevidda blir deretter. Derfor er det tulle å regne rekkevidda ut i fra 80% lading.

    Nå kan vi vel bare be til biltuningsselskapene og spørre om de kan hoste opp en løsning for begrensing av ladinga.

    Trekkoppbil

    Her fant jeg noen data om lagring av li-ion.
    Sitat fra: BatteryUniversity link=http://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
    Table 3: Estimated recoverable capacity when storing Li-ion for one year at various temperatures. Elevated temperature hastens permanent capacity loss. Not all Li-ion systems behave the same.






    Temperature40% charge100% charge
    0°C98% (after 1 year)94% (after 1 year)
    25°C96% (after 1 year)80% (after 1 year)
    40°C85% (after 1 year)65% (after 1 year)
    60°C75% (after 1 year)60%(after 3 months)
    Tallene stemmer nok ikke for den typen batteri som er i din bil, men tendensen med hvordan aldring avhenger av SOC og temp, er noe å lære av.

    Rio

    Men de tallene er for 100% brutto, ikke 100% netto.

    De er også for en bestemt type batterikjemi, mens flere forskjellige brukes i elbiler.
    Oslo:
    VW e-GOLF 2015
    Nissan Leaf 2012
    VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

    tomrh

    Sitat fra: Rio på tirsdag 27. februar 2018, klokken 22:33
    De er også for en bestemt type batterikjemi, mens flere forskjellige brukes i elbiler.
    Er jo akkurat det han skriver. Er tendensen som er poenget.
    Stjørdal
    2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
    2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
    2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

    tomrh

    #35
    Forøvrig en artikkel om dette på pushevs også nå. Testen gjelder Samsung icr18650-26f celler, men tendensen er klar. https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/
    Det å kjøre tom under 20% sliter ikke særlig batteri, i motsetning til det mange tror og hevder. Bedre å lade 0-80% enn 20-100%, gir 3 ganger så mange ladesykluser innenfor batterilevetiden.

    Skulle absolutt funnet en metode for å stoppe lading på 70-80%.
    Stjørdal
    2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
    2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
    2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

    elhansen

    Sitat fra: tomrh på lørdag 05. mai 2018, klokken 21:53
    Forøvrig en artikkel om dette på pushevs også nå. Testen gjelder Samsung icr18650-26f celler, men tendensen er klar. https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/
    Det å kjøre tom under 20% sliter ikke særlig batteri, i motsetning til det mange tror og hevder. Bedre å lade 0-80% enn 20-100%, gir 3 ganger så mange ladesykluser innenfor batterilevetiden.

    Skulle absolutt funnet en metode for å stoppe lading på 70-80%.

    Jeg stiller inn timeren i bilen hver kveld og sørger for å lade opp til 80..... tar meg nøyaktig 1 min.... funker fint. men krever jo prosentregning..... Burde absolutt vært en innstilling for å stoppe på 80. Ser at ved mitt daglige kjøremønster  har jeg somoftest brukt 45% så da trenger jeg 18 kw og delt på 6 blir dette ca 3 timer.

    Men hvor mange ladesykluser snakker en egentlig om som batteriene tåler?

    leafnor

    Sitat fra: Frissy på lørdag 05. mai 2018, klokken 22:07
    Sitat fra: tomrh på lørdag 05. mai 2018, klokken 21:53
    Forøvrig en artikkel om dette på pushevs også nå. Testen gjelder Samsung icr18650-26f celler, men tendensen er klar. https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/
    Det å kjøre tom under 20% sliter ikke særlig batteri, i motsetning til det mange tror og hevder. Bedre å lade 0-80% enn 20-100%, gir 3 ganger så mange ladesykluser innenfor batterilevetiden.

    Skulle absolutt funnet en metode for å stoppe lading på 70-80%.

    Jeg stiller inn timeren i bilen hver kveld og sørger for å lade opp til 80..... tar meg nøyaktig 1 min.... funker fint. men krever jo prosentregning..... Burde absolutt vært en innstilling for å stoppe på 80. Ser at ved mitt daglige kjøremønster  har jeg somoftest brukt 45% så da trenger jeg 18 kw og delt på 6 blir dette ca 3 timer.

    Men hvor mange ladesykluser snakker en egentlig om som batteriene tåler?
    Det tåler 11250 ladesykluser :D

    Lest litt på dette, uten å blitt ekspert. Men jeg har forstått det slik (det blir ingen kort tekst!):

    Først må en definere hva som er hva batteriet "tåler". Og det synes som det er definert som når det holder på 70% av opprinnelig energimengde.
    Så er typen lading et batteri tåler definert som DoD, "dybde av utlading", 0-100%.
    Så er "100%" spenning på Lion 4,2V, men fordi det at en dobler antall sykler for hver 0,1V en senker maks lading blir bilene aldri ladet til over 4,1V.
    Tross det finnes ikke noe eksakt grense, men et område av antall sykler som batteriet tåler. Og det sies å være mellom 3-500 stk, snitt 400 stk  0-100% ladinger.
    Men det er da altså på maks 4,2V. Siden det lades til 4,1 og ikke 4,2 V så blir det 800 ladinger før 70% restkapasitet. 
    Med det som bakteppe kan vi prøve å finne ut hvor mange ladinger et batteri "tåler".
    Men så er det jo det at en kjører aldri batteriet helt tomt?! før en lader.
    Det er oppgitt følgende antall sykler for de ulike DoD med lading til maks 4,1V.
    80% DoD   900-1800 (snitt 1350)
    60% DoD   1500-3000 (snitt 2250)
    40% DoD   3000-6000 (snitt 4500)
    20% DoD   9000-18000 (snitt 13500)
    10% DoD   15000-30000 (snitt 22500)

    Da blir spørsmålet, hvor stor DoD gjør du før lading?
    Min Leaf er gått 130000 km, og er ladet omtrent 4400 ganger. Det er 30 km på hver lading.
    Har et gjennomsnittlig forbruk på 1,75 kWt/mil. Så det lades da 5,25kWt, som er 25% DoD sånn omtrent.
    Så ut av tallene over skulle det bli sånn omtrent maks 11250 ladinger før jeg får 70%.
    Men for å gjøre det litt vanskeligere, så utgjør også temperatur en faktor. Er batteriet over 30 grader er det i "elevated temperature", og det degraderes uten å brukes/lades.
    Trøndersk klima er perfekt, det er sjelden batteriet er over 30. Men det hender. Hvor mange sykler det spiser er enda vanskeligere å bedømme enn beregningen ovenfor.









    Leaf 2019/Jan 42.000 km
    Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

    tomrh

    #38
    Prøver en litt annen approach.

    Som Leafnor sier så er vi allerede på maks 90% reell SOC fra fabrikk (som vi kaller å lade «fullt»). De fleste tør ikke kjøre særlig under 20% pga rekkeviddeangst, altså vil man operere i området 20%-90% hvis man bare plugger i og ikke «gjør noe». Altså 2000 sykluser med Samsung-batteriene.

    Imidlertid er dette ved 25 grader. Ved lave temperaturer under 0 er det svært liten degradring av batteri, jfr artikler på batteryuniversity.com og erfaringer fra Leaf-eiere (SOH står stille om vinteren). Altså vil disse syklusene ved 25 grader gjelde noen måneder i året, la oss anta halve året.

    Det blir da 2000 * 2 = 4000 ladesykluser før batteriet er på 70%. Og mellom 20% og «fullt» kjører man typisk 160 km med nye Leaf (inkl fremtidig degradering), altså skal det holde 640.000 km. Med *Samsung ICR18650-26F* batteriene som jo ikke er tilfelle, så blir kun en indikasjon.

    I tillegg kommer all den tid der batteriene står «fulladet», dvs med 90% SOC uten å brukes. Som trekker ned levetid. Iflg tall fra batteryuniversity så taper et fulladet batteriet 6%/år ved 0 grader og 20%/år ved 25 grader (nå snakker vi om å stå *hele* tiden fulladet). Mens tilsvarende tall ved 40% SOC er 2%/år ved 0 grader og 4%/år ved 25 grader. Dette regnes som «aldring», dvs tap uten å kjøre, som typisk ligger på 3%/år for eldre Leaf med «normalt» bruksmønster ihvertfall. Leafer som går i Troms og Finnmark opplever tap på 2-2,5%/år, som må skyldes klimaet.
    Stjørdal
    2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
    2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
    2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

    sylwester

    #39
    @leafnor Må ikke blande ladinger og ladesykluser. Nå er en ladesyklus fra 0% til 100%. Dvs. du kan lade 20% av bruttokapasiteten 5 ganger og da har du oppnådd å lade 5 ganger, men batteriet har ladet bare en ladesyklus.

    Hvis du lader 20% SOC hver dag så er det fra og til% som bestemmer hvor langt du kan kjøre før du når 70%. SOH.

    Lader du fra 80-100% så har du 800 ladesykluser og dermed 160.000km med 200Wh/km.
    Lader du fra 60-80% så har det 3200 ladesykluser og dermed 640.000km ved 200Wh/km.
    Lader man hver 5. dag og lader til 100% har man fremdeles 800 ladesykluser og bruker mer av en ladesyklus hver lading.

    Dette antar jo at alle de andre variablene er greie. Dvs. ingen hard utlading eller veldig høy lading med varme celler eller hard bruk når batteriet er veldig kaldt. Mye som påvirker og det er ikke uten grunn at det er områder som  600-1000 og ikke 800 som brukes. Mitt batteri kan ha 600 og ditt 1000 uten at de viste noe forskjell da de ble testet etter produksjon. Det er intervallet produsenten har garantert. Lade du i henhold og når 70% etter 500 så betyr det at cellen ikke er i henhold til spec, mens alt mellom 600-1000 er OK. Dette minner meg litt om Calculating error bars with aero bars siden dette helt sikkert er verdier som kommer fra eksperimenter. 

    Min teori:
    Hvis du trenger 10-100% på vinteren og kjører bilen til 100% 3 måneder i året, men resten av året lader til 20-80% så antar jeg at du kan telle hver 4. ladesyklus med 80% som en og at man da har 2600ladesykluser og 520.000km.

    Nissan vil jo ikke ha evigvarende biler, men vi ønsker jo biler som kjører på 75% restkapasitet på bilens 18 årsdag og kan brukes omtrent som en 30kWh på sine eldre dager istedenfor som en 24kWh. De første 10 åra er uansett gromtiden for bilen så å prøve å øke ladesykluser er noe en gjør hvis man klarer seg uten full kapasitet. For de som kjører 20 mil om dagen eller mer tenker jeg kan akseptere noe lavere SOC når den er 18 og mest sannsynlig en bruker som uansett pensjonerer bilen til en noe lavere bruk før bilen er gått 10 år.


    Oslo
    Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
    Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
    Tesla M3 Reservert 01.04.2016

    rogersen

    Sitat fra: Frissy på lørdag 05. mai 2018, klokken 22:07

    Jeg stiller inn timeren i bilen hver kveld og sørger for å lade opp til 80..... tar meg nøyaktig 1 min.... funker fint. men krever jo prosentregning..... Burde absolutt vært en innstilling for å stoppe på 80. Ser at ved mitt daglige kjøremønster  har jeg somoftest brukt 45% så da trenger jeg 18 kw og delt på 6 blir dette ca 3 timer.

    Men hvor mange ladesykluser snakker en egentlig om som batteriene tåler?

    Jeg har stilt inn timeren til å være ferdig kl 12. Jeg reiser som oftest til jobb rundt kl 07-08 en gang. Da er batteriet på rundt 80% lading. Dersom det er kaldt er også batteriet litt passivt oppvarmet av ladingen. Ladekabelen er også i bilen dersom jeg vil forhåndsvarme litt. Dersom jeg skal på langtur husker jeg bare å override timeren før jeg setter i ladeledningen på kvelden.

    Med denne teknikken er det jo ikke noe stress, men skulle gjerne hatt en mulighet for manuelt å begrense til 80% ja. Og såklart å lade videre til 100% via appen. Menmen.. Nissan er ikke så fleksible på sånt dessverre.

    sylwester

    Den er lur. Jeg som lader til 80% vet jo akkurat hvor lang tid det tar å lade de siste 20% på den gamle Leafen så det går selvsagt å regne seg bakover. 4 timer høres jo litt mye ut så jeg regner med at den nye bilen også prøver å være klar noen timer før avgang slik som min gamle?

    Dette kan kombineres med forvarming akkurat på avganstidpunkt ved å endre prioritet til klima. Da vil den ignorere at ladingen ikke er ferdig å få bilen varm til f.eks. 08:00 :-)
    Oslo
    Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
    Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
    Tesla M3 Reservert 01.04.2016

    MrOtto

    Bruk ladetimer til å lade maks 80% når du vet du ikke trenger maks rekkevidde. Dette bevarer batterikapasiteten bedre. Nissan har fjernet 80%-ladingen kun pga. problemer med markedsføringregler for rekkevidde. Den lader ca. 6% per time på schuko og 17% per time 6.6kW type2, 32 amp. Om vinteren er det lurest å legge ladeintervallet av batteriet like før du skal kjøre da du samtidig kan varme kupe og batteri som gir lavere forbuk.

    tomrh

    Siden varmeutvikling under lading og kjøring er det dobbelte av 24 kWh Leaf vil jeg påstå at det er mye viktigere å la batteriet få kjøle seg ned noen timer etter kjøring før man starter lading. Det er varmen som dreper batteriet, ikke 100% ladinger.
    Stjørdal
    2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
    2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
    2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

    MrOtto

    For varmt batteri er et problem om vinteren i Norge? Det jeg forklarer står også i instruksjonsboken. Ta en titt.

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA