Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lade bilen til 100% i god tid før den hentes- god service?

Startet av Havebigfun, onsdag 21. februar 2018, klokken 22:36

« forrige - neste »

Havebigfun

Jeg så på appen at bilen min som sto hos Tesla ladet med planlagt SOC 100% som ville vært komplett 40 timer før henting. Bilen hadde da ladet til 90% og jeg stoppet lading og satte SOC til 80%. Dagen etter, 26 timer før avtalt henting oppdaget jeg at man hadde satt i gang lading på nytt- igjen med 100% som mål. Jeg stoppet ladingen igjen, SOC var da 95%. På ettermiddagen prøvde jeg å bruke litt strøm vha varmeapparatet- men døren sto oppe slik at bilen nektet å skru varmen på.
Frustrert tematiserte jeg dette ved henting men møtte ingen forståelse. Mine Tesla-kontakter sa at de alltid lader til 100%, at dette er god kunderservice (-som også forventes av kundene) og at det gjerne kunne bli gjort i god tid før henting slik at det ikke ble glemt. Det er snakk om et 100 batteri og det hadde holdt for meg med 40% for å komme hjem. Er jeg for pysete mtp rekkeviddetap når bilen står i 40 timer med 100% ladet batteri? Eller er Teslas ladepolitik litt for slapp?

Hodetelefoner

Vi er paranoide.  Lånebiler etc har ikke noe redusert kapasitet.
Men jeg føler fortsatt at hvert sekund teller :)

Espen Hugaas Andersen

Noen timer ved 100% har en helt umålbar innvirkning på batteriet. Jeg hadde kanskje vært litt mer skeptisk om det var +40C, men selv da hadde jeg ikke brydd meg med å nevne det for servicesentret.

Husk også at bilen har litt selvutlading, altså om de plugger ut bilen etter å ha ladet den til 100%, så er det snakk om kanskje 6 timer før den er nede på 99%, og så faller det jevnt og trutt derifra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Må være noe de har funnet på at de skal gjøre lokalt for har aldri opplevd at de har ladet bilen til 100%. Knapt nok at de har ladet den i det heletatt og aldri til mer enn 90% som er anbefalt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Boomerang

Sitat fra: Vhagar på torsdag 22. februar 2018, klokken 00:02
Må være noe de har funnet på at de skal gjøre lokalt for har aldri opplevd at de har ladet bilen til 100%. Knapt nok at de har ladet den i det heletatt og aldri til mer enn 90% som er anbefalt.

Samme her (og jeg har hatt bilen inne en del ganger kan man si..).

Muffinman

#5
Slike holdninger har man heldigvis ikke på alle servicesentre. Det er jo også komplett ulogisk all den tid Tesla selv  sier at man skal bruke 100% kun når man skal på tur.  To døgn på 100% ville også jeg protestert på siden vi akter å beholde begge bilene våre veldig lenge, og legger mye planlegging i å unngå unødig høy SOC. Degraderingsraten ved 100% er veldig høy, men den avhenger sterkt med temperatur. På batteryuniversity ligger det en tabell som sier at ved 0 grader mister man 6% på et år, og 15% ved +25 grader. Om bilen stod lagret inne på verkstedet fulladet mister man altså mellom 0,1 og 0,15% av en slik øvelse. Stod den utendørs er tapet sannsynligvis så lite som 0,01-0,02%. Nå er det sikkert variabler mtp batterikjemi (forskjell på gammel og ny med silisiumanriket anode f.eks), men tror man er i rette ballpark`en med disse tallene. I verste fall mistet bilen din 150 meter rekkevidde.

Havebigfun

Bilen sto inne ved 23 grader. Til Espen: bilen var plugget de første 24 timer også- ikke mulig å tappe batteriet da og den hadde stått dønn på 100%.

Ettersom elbilene nå heldigvis selges til brede lag kan det hende at "tanken full" er den nye holdningen.
Jeg tror vi må regne med mere avslappede holdninger fremover- på godt og vondt.
Når det er sagt har jeg ikke hatt bilene mine på 100% mere enn maks 1 time til sammen- på ca. 100k km. Jeg kjører mye langdistanse og har "makset" batteriet mange ganger- med litt planlegging er det uproblematisk å få til. Min holdning er "alle monner drar" - batteri er dyrt og ressurskrevende å produsere -også om noen år - derfor er batterihelse viktig for meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA