Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader til Leaf 2018.

Startet av zaphod1001, onsdag 21. februar 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

Vesterskog

Sitat fra: Joltus på tirsdag 13. mars 2018, klokken 18:35
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 13. mars 2018, klokken 18:08
Skal man gi råd om høy effekt så bør man som et minimum spørre om kjøremønsteret først.
Helt enig i det. Er ikke det eg har sagt hvertfall?

Eg mener man bør anbefale en ladestasjon som kan justere ladestrømmen, slik at man har muligheten hvis det trengs. Det vil koste svært lite ekstra og kan komme til å bli nødvendig.

Man trenger ikke bruke det... Eg kommer neppe til å ligge med 32A på min ladestasjon, men har muligheten med noen få tastetrykk. Det er gull.

Og å få en elektriker til å komme og trekke en kabel og betale i dyre dommer for kun 16A hvis man ikke trekker ny kabel. Det synes eg faktisk er et ganske dårlig råd.

Skal man montere nytt ville eg hvertfall lagt kabel som er litt rettet mot mulige behov for større strømtrekk. Behov og kjøremønster kan brått endre seg.
Amen

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


Vesterskog

Det beste rådet er å informere om reell rekkevidde, ladetider osv så får folk rekne seg til behovet selv. Evt må man ha full historie rundt behovet.

Men for eventuell fremtidsbehov er det et godt råd å bygge ny infrastruktur overdimensjonert (i det minste trekkerør) det koster så lite ekstra.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


Rio

Man forstår jo hvorfor en effektbasert tariff er nødvendig.

Det er også verd å lytte til folk som har hatt elbil i noen år.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Joltus

Ja de er tydeligvis de eneste man skal høre på :S

elhansen

Jeg la inn maks nå, med laderen som jeg har satt inn kan jeg via appen styre effekten ut fra laderen fra 10-32, så da er det jo flere muligheter.
Jobben med å legge maks kabel med muligheter for mer strøm er jo ikke mer kostbar enn en mindre kabel.

Pneg

Er det lov og ha veggboks med kort gummikabel og 3fas stikk? Selvfølgelig må nødvendig jordfeilvern i tavle og dimensjonering på kabel/stikk være på stell.

Spør med tanke på om jeg kunne ta med hjemmeladeren og bruke den på hytta som behovet vil være maks 2-3 ganger i året. Hvor jeg da bare får lagt 3-fas kabel og stikk.
Ellers så havner jo denne under det forskriften kaller "sporadisk bruk" hvor det er lov og lade fra vanlig Suko om man tilrettelegger den for lading kanskje? Men kjenner at det kanskje ikke føles riktig og bruke penger på og strekke en-fas 16A til vanlig stikk...

E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Beckern

Ja, med rett dimensjonert kontakt og kabel så er det tillatt.
Det er også tillatt med 16 A kladd og CEE stikk.
Litt underkommunisert de løsningene der.

Pneg

#112
Sitat fra: Beckern på fredag 16. mars 2018, klokken 12:06
Ja, med rett dimensjonert kontakt og kabel så er det tillatt.
Det er også tillatt med 16 A kladd og CEE stikk.
Litt underkommunisert de løsningene der.

Takk for info. Glemte og nevne at det er 230 hjemme og 400V inn i tavla der oppe. Da er vel ikke kontakta lik.. så da tenker jeg 16A rød CEE. Løs overgang til vanlig stikk så får det heller ladingen ta litt tid..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Roar Nicolaisen

Ved påbygging av huset i fjor fikk jeg elektriker til å legge et trekkerør med diameter på 3 cm fra sikringsskap til garasje mtp mulig elbil en gang i fremtiden.  Fremtiden kom fort og nå har jeg nettopp bestilt meg N-Connecta med levering første uka i august.
Mitt spørsmål er: Hva er fornuftig lade-oppsett gitt trekkerøret (3 cm) som er på plass? Det står 230V IT på sikringsskapet. Ladebehovet er litt variabelt, de fleste dager kjører vi lite, men av og til har vi nok behov for 20 mil fordelt på dag og kveld. Hva er en rimelig, enkel og bra løsning her?

elektrolux

#114
Vårt råd er å gå velge en ladestasjon som kan gi bilen alt den kan spise, men som ser på husets øvrige forbruk for å hindre at ladingen forårsaker overforbruk og strømbrudd. Altså en dynamisk løsning.

Vår favoritt er Zappi til kun 5990.- som gir brukeren mulighet til å velge sakte lading, tidsstyrt lading eller raskest mulig lading ut fra husets øvrige forbrukere.

Dermed er alle behov ivaretatt og bruker trenger ikke gjette hvor høyt han tør stille ladestyrken uten at hovedsikringen ryker.

Det er heldigvis mange såkalte dynamiske ladestasjoner på markedet etterhvert, så kikk rundt etter den du mener er best tilpasset ditt behov. Vær obs på løsninger med abonnement.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Peraeile

Er den zappien 230 eller 400v?fant det ikke i farten

elektrolux

Begge deler, men kun 1 fase, så egentlig 230V
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dudi

#117
Skal det ta ca 20 timer å lade leaf 2018 fra 0 til 100% med hjemmeladeren som følger med bilen?

Dag_Erik

Sitat fra: Dudi på fredag 18. mai 2018, klokken 07:30
Skal det ta ca 20 timer å lade leaf 2018 fra 0 til 100% med hjemmeladeren som følger med bilen?

Den med vanlig stikk i ene enden, så er svaret ja.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Rav4_EV

Det er ikke en hjemmelader, men en 'nødlader/overgang til fortiden' som følger med bilen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA