Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader til Leaf 2018.

Startet av zaphod1001, onsdag 21. februar 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

leafnor

Kan oppsummere:
- "Folk flest" klarer seg med inntill 16A.
- Andre enn "folk flest" installerer etter sitt behov, 20A, 32A eller til og med hurtiglader.           
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

mizzle

Noen som har erfaring med Tesla sin wallbox?
Den er jo litt rimeligere og ser mye bedre ut i mine øyne  :)

Joltus

Skiftarbeid.... Kona på natt og eg skal ha samme bil på ettermiddagen. Hjelper ikke med 10A da.

Hver og en må se på sitt individuelle behov. Og har man mulighet trenger ikke det å gå til 32A være så innmari mye dyrere enn å kun oppgradere til ladestasjon med 16A.

Hver og en vurdering. Å si at å anbefale å vurdere høyere enn 16A lading fordi snittet i befolkningen ikke trenger mer blir i mine øyne feil. Det må vurderes.

Rio

Sitat fra: mizzle på tirsdag 13. mars 2018, klokken 07:52
Noen som har erfaring med Tesla sin wallbox?
Den er jo litt rimeligere og ser mye bedre ut i mine øyne  :)

De finnes med to "versjoner" - enten bare for Tesla eller for alle.

Har opplevd tre stykker som skulle være for "alle", men som ikke fungerte for noen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

mizzle

Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mars 2018, klokken 08:46
Sitat fra: mizzle på tirsdag 13. mars 2018, klokken 07:52
Noen som har erfaring med Tesla sin wallbox?
Den er jo litt rimeligere og ser mye bedre ut i mine øyne  :)

De finnes med to "versjoner" - enten bare for Tesla eller for alle.

Har opplevd tre stykker som skulle være for "alle", men som ikke fungerte for noen.

Fungerer det ikke for alle så lenge det er type 2 kabel? Eller er de som apple og skal ha sine egne standarder?

elektrolux

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 13. mars 2018, klokken 06:15
Det innlegget kunne du med fordel lagt i annonsedelen av forumet.

Var nok mest ment for å forklare at det faktisk finnes ladere til salgs og ikke som en salgs annonse.

Etterhvert som ladere går ned i pris er det fint å bruke riktige betegnelser når en skiver så missforståelser unngås. En reell fordel med en ekte lader framfor ladestasjon er at en kan benytte alle 3 fasene til lading også av biler som kun har 1 fase lader innebygget.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: mizzle på tirsdag 13. mars 2018, klokken 08:57
Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mars 2018, klokken 08:46
Sitat fra: mizzle på tirsdag 13. mars 2018, klokken 07:52
Noen som har erfaring med Tesla sin wallbox?
Den er jo litt rimeligere og ser mye bedre ut i mine øyne  :)

De finnes med to "versjoner" - enten bare for Tesla eller for alle.

Har opplevd tre stykker som skulle være for "alle", men som ikke fungerte for noen.

Fungerer det ikke for alle så lenge det er type 2 kabel? Eller er de som apple og skal ha sine egne standarder?

Du kan innstille den til enten å bare være for Tesla, eller til å være standard type 2.

Jeg har opplevd 3 stk som skulle være "for alle", men som ikke startet lading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Joltus på tirsdag 13. mars 2018, klokken 08:30
Hver og en vurdering. Å si at å anbefale å vurdere høyere enn 16A lading fordi snittet i befolkningen ikke trenger mer blir i mine øyne feil. Det må vurderes.

Tror det er viktig å være edruelig her. Når ferske elbileiere ber om råd så skal vi være varsomme med å si at man kanskje behøver 32 A og bør installere maks. fordi det koster så lite ekstra. Siden Leafen ikke enkelt kan stilles inn til lavere ladeeffekt så ender vi fort opp med et stort antall installasjoner som gir problemer i strømnettet rundt middagstider.

Skal man gi råd om høy effekt så bør man som et minimum spørre om kjøremønsteret først.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Sitat fra: Joltus på tirsdag 13. mars 2018, klokken 08:30
Skiftarbeid.... Kona på natt og eg skal ha samme bil på ettermiddagen. Hjelper ikke med 10A da.

Hver og en må se på sitt individuelle behov. Og har man mulighet trenger ikke det å gå til 32A være så innmari mye dyrere enn å kun oppgradere til ladestasjon med 16A.

Hver og en vurdering. Å si at å anbefale å vurdere høyere enn 16A lading fordi snittet i befolkningen ikke trenger mer blir i mine øyne feil. Det må vurderes.

Det er greit å lytte til de med årevis med erfaring, og med teknisk innsikt.

Dersom "alle" lader med 32A så vil man få mange flere problemer med strømnettet, som er helt unødvendig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Joltus

Må man så må man. Hvis ikke så kommer elbil skiftet til å kollapse.

Folk godtar ikke å ikke kunne bruke bilen sin fordi de ikke får ladet den. Årevis erfaring blir irrelevant når man har et gitt antall timer til å lade det man trenger.

Joltus

#100
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 13. mars 2018, klokken 18:08
Skal man gi råd om høy effekt så bør man som et minimum spørre om kjøremønsteret først.
Helt enig i det. Er ikke det eg har sagt hvertfall?

Eg mener man bør anbefale en ladestasjon som kan justere ladestrømmen, slik at man har muligheten hvis det trengs. Det vil koste svært lite ekstra og kan komme til å bli nødvendig.

Man trenger ikke bruke det... Eg kommer neppe til å ligge med 32A på min ladestasjon, men har muligheten med noen få tastetrykk. Det er gull.

Og å få en elektriker til å komme og trekke en kabel og betale i dyre dommer for kun 16A hvis man ikke trekker ny kabel. Det synes eg faktisk er et ganske dårlig råd.

Skal man montere nytt ville eg hvertfall lagt kabel som er litt rettet mot mulige behov for større strømtrekk. Behov og kjøremønster kan brått endre seg.

Rio

Sitat fra: Joltus på tirsdag 13. mars 2018, klokken 18:33
Må man så må man. Hvis ikke så kommer elbil skiftet til å kollapse.

Folk godtar ikke å ikke kunne bruke bilen sin fordi de ikke får ladet den. Årevis erfaring blir irrelevant når man har et gitt antall timer til å lade det man trenger.

En gang til: Det overveldende store flertall av elbileiere kjører ikke 200 km per dag, lader hjemme og så kjører 200 km igjen neste dag.

De som kjører langt kjører langt, og må lade der. Derfor trenger man svært sjeldent mer enn 16 A hjemme.

Som nevnt, man lader en gjennomsnittelig dags kjøring på 2 timer med 16 A. Batteriet på de aller fleste biler fylles på 10 timer med 16 A om natten.

Og ja, det finnes unntak.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Joltus

Og spørsmålet blir da: Skal unntakene få det de trenger eller skal alle lade 16A fordi snittet ikke trenger mer?

Carl Anton Stenling

Unntakene får (betaler for) det de trenger. F.eks. vil de som kjører taxi ha behov for annen ladekapasitet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Joltus

Eg syns de beste anbefalingene går på justerbare ladestasjoner med maks makstrøm til lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA